SUMAR NR. 7-8-9/2019
GALA PREMIILOR UNITER – Ediţia a XXVII-a:
- Laureaţii şi nominalizaţii Galei
- Scurte notaţii despre a XXVII-a ediţie a Galei Premiilor UNITER de Mircea Morariu
- Piesa anului 2018 de Mircea Morariu (Stela Giurgeanu – Matilda şi groparii)
FESTIVALURI, ANIVERSĂRI:
Figura FESZT:
- Trei zile pline la Gheorgheni de Daria Dimiu
- Trei surori, asemenea Pescăruşului… de Mircea Morariu (Trei surori de Cehov – Teatrul „Figura” din Gheorgheni)
Bacău Fest Monodrame: Aşteptări de Irina Zlotea
Festivalul de Teatru „Elvira Godeanu”, Târgu Jiu: Sub privirea Elvirei de Irina Zlotea
Festivalul Internaţional de Teatru Nou, Arad: Teatru nou, despre noi de Oana Medrea
ESEU: Despre mască şi mişcare de I. Negoiţescu
CORTINĂ DE CUVINTE: Profilul Cetăţeanului turmentat de Alexa Visarion
PORTRET DE SCENOGRAF: Alexandru M. Radu – un scenograf care a traversat dramaturgia universală… de Horaţiu Mihaiu
PORTRET DE REGIZOARE: Invulnerabila artă de a transmite… (Fenomenul Sanda Manu) de Ion Parhon
PORTRET DE REGIZOR: Alexandru Darie. Personajul şi opera de Doina Papp (Prefaţa cărţii Alexandru Darie, spectacole de poveste)
INTERVIURI:
- Virginia Itta Marcu: „Pentru un actor asta e important: să joace” (A consemnat Constantin Paraschivescu)
- Decebal Marin: „Oamenii – universuri în neîncetată mişcare; teatrul – arta complexă ce o restituie” (A consemnat Raluca Tulbure)
- Marius Cisar: „Teatrul este un templu. Iar managerul cultural nu trebuie să fie decât un umil aprinzător de lumânări în acest templu” (A consemnat Eugenia Sarvari)
- Albu István: „Teatrul ăsta fără suflet nu ar exista” (A consemnat Raluca Tulbure)
UTE:
- Istoria adevărată şi agitată a Uniunii Teatrelor Europei de George Banu
- Csaba Antal (scenograf, Ungaria): „Ador existenţa acestui cadru european al teatrului” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Proiecte de Tompa Gábor (regizor, România)
- Anna Badora (regizoare, Austria): „Astăzi, rolul de a construi punţi a devenit din ce în ce mai important” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Ferenc Sinkó (regizor): „Tinerii au prins oportunitatea de a avea o voce” (A consemnat Kinga Kelemen)
PENTRU CEL MAI TÂNĂR PUBLIC:
- – Frumos e în martie la… Constanţa de Raluca Tulbure (Lebedele, după Hans Christian Andersen – Teatrul pentru Copii şi Tineret „Căluţul de mare”)
- – Un debut la „Puck” de Roxana Croitoru (Spiriduşul voinic. Scenariul şi regia: Andreea Bolovan – Teatrul de Păpuşi „Puck”)
- – TIC si vrejul de fasole de Daria Dimiu (Jack şi vrejul de fasole după Joseph Jacobs – Teatrul „Ion Creangă”)
- – Micul Prinţ din noi de Raluca Tulbure (Micul Prinţ de Antoine de Saint-Exupéry – „Lightwave Theatre” în coproducţie cu „Unteatru”)
- – O nouă provocare de Raluca Tulbure (Gaiţele de Alexandru Kiriţescu – Teatrul Vienez de Copii)
TURNEE:
- – Un spectacol nonverbal care semnifică mai mult decât unul de vorbe de Nicolae Prelipceanu (Trix Show de Mihai Gruia Sandu – Teatrul „Aureliu Manea” din Turda)
- – Visul-farsă şi farsa-vis de Nicolae Prelipceanu (Visul unei nopţi de vară de Shakespeare – Teatrul „Aureliu Manea” din Turda)
- – Ultima Haltă în Paradis – prima oprire la Teatrul Dramaturgilor Români de Oana Medrea (Ultima haltă în Paradis de Valentin Nicolau – Teatrul „Aureliu Manea” din Turda)
SPECTACOLE:
- – Să fii în clasă şi să ai „clasă” de Adrian Mihalache (Class de Iseult Golden şi David Horan – Teatrul Naţional Bucureşti)
- – Spectacol-lecţie de Oana Medrea (Class de Iseult Golden şi David Horan)
- – În singurătatea jocului de Nicolae Havriliuc (De-a Baba Oarba, după Jocuri în curtea din spate de Edna Mazya – Teatrul Naţional Bucureşti)
- – Starea de veghe, starea de urgenţă de Mircea Morariu (Cel mai iubit dintre pământeni, după Marin Preda – Teatrul Naţional Cluj)
- – Deloc zadarnicele chinuri ale artiştilor de Nicolae Prelipceanu (Zadarnicele chinuri ale dragostei de Shakespeare – Teatrul „Bulandra”)
- – Să nu ucizi! de Adrian Mihalache (Miroase a pradă de Michele Lowe – Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova)
- – Fără nebunie rusească de Adrian Mihalache (Delirium de Enda Walsh – Teatrul „Odeon”)
- – Claudiu Istodor reînvie la TES povestea lui Tevie Lăptarul de Doina Papp (Scripcarul pe acoperiş, după Şalom Alehem – Teatrul Evreiesc de Stat)
- – Întâlnirea cu actorii – număr prim de Oana Medrea (Proof de David Auburn – „Unteatru”)
- – Shakespeare caustic de Irina Zlotea (Mult zgomot pentru nimic, după Shakespeare – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)
- – Fără relevanţă de Mircea Morariu (O cameră doar a ta, după Virginia Woolf – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)
- – Cui i-e frică de dezvrăjire? de Oana Medrea (Vrăjitoarele din Salem de Arthur Miller – Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti)
- – Arta vicleniei de Eugenia Sarvari (Scapin de Molière – Teatrul de Nord Satu Mare, Trupa „Harag György”)
- – A fost odată made in China de Daria Dimiu (Turandot, după Carlo Gozzi – Teatrul „Excelsior”)
- – Realitate şi teatralitate de Mariana Ciolan (Băiatul cu şosete roz de Alexandru Gorghe – Teatrul „Excelsior” Bucureşti)
- – Un travesti reuşit de Carmen Mihalache (Gaiţele de Alexandru Kiriţescu – Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău)
- – Cine sunt moldovenii şi ce vor ei de Doina Papp (Salba dracului (Iorgu de la Sadagura), după Vasile Alecsandri – Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, Galaţi)
- – Între spontan şi regulă de Nicolae Havriliuc (Crima din Orient-Express, după Agatha Christie – Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu)
- – Persoană sau Individ de Constantin Paraschivescu (Ea şi numai ea de Andrei Ivanov – Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov)
OPERĂ:
- – Vissi d’arte, vissi d’amore de Doina Papp (Tosca de Giacomo Puccini – Opera Naţională Bucureşti)
- – Arhaic şi modern de Doina Papp (Peer Gynt de Edvard Grieg; Carmina Burana de Carl Orff – Opera Naţională Bucureşti)
MUSICAL: În ritm de rock de Raluca Tulbure (We Will Rock You, Romania! – Compania Independentă „Wonder Theatre”)
DIN LUME:
- – Războiul sirian pe sunete balcanice de Irina Wolf (Rojava de Ibrahim Amir, spectacol vienez)
- – Caleidoscop studenţesc de Irina Wolf („Neues Wiener Volkstheater” Festival)
- – O epavă umană de Irina Wolf (Botul meu de javră de Werner Schwab – Teatrul Werk X-Petersplatz, Viena)
CARTE:
- – Doi împătimiţi de teatru de Constantin Paraschivescu (Zeno Fodor – Dan Alecsandrescu, un împătimit de teatru)
- – O reuşită excepţională de Mircea Morariu (Alina Nelega – Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat)
- – Două limbaje în oglindă de Mircea Morariu (Octavian Saiu – Clipa ca imagine • Teatru şi fotografie)
- – Albumul cu păpuşi de Raluca Tulbure (Teatrul de Animaţie din România)
- – Un tablou al ipocriziei generalizate de Mircea Morariu (Dinu Săraru – Jurnalul unui personaj controversat. Rememorări provocate de Vartan Arachelian)
- – „Dacă nu mi-e frică, sunt liberă…” de Mircea Morariu (Adriana Georgescu – La început a fost sfârşitul: Dictatura Roşie la Bucureşti)
- – Profesorul Lucian Boia, la ora memoriilor de Mircea Morariu (Lucian Boia – Cum am trecut prin comunism. Al doilea sfert de veac. Memorii)
- – Doamne păzeşte şi iartă-i! de Mircea Morariu (Radu Paraschivescu – În lume nu-s mai multe Românii)
- – Spectacolul – un eveniment al cunoaşterii şi al simţirii de Mircea Morariu (Raluca Blaga – (Su)Poziţii teatrale sau Ancore împotriva nostalgiei confortului)
- – Abisurile lovinesciene şi enigmele posterităţii lor critice de Mircea Morariu (Alin Ştefănuţ – Dramaturgia lui Horia Lovinescu. Explorări ale abisului)
- – Fragilitatea democraţiei de Mircea Morariu (Mark Mazower – Umbre peste Europa – Democraţie şi totalitarism în secolul XX)