SUMAR 1-2/2018
FESTIVALURI
Festivalului Naţional de Teatru
FNT 2017 şi criza unanimităţii de Mircea Morariu
Critic de teatru sau domn Vucea în fustă? de Mircea Morariu
Echipa Măniuţiu la FNT de Ştefan Oprea
Oaspeţi la FNT
Lepage, teatrul şi noi de Călin Ciobotari (Hamlet/Collage, după William Shakespeare – Teatrul Naţiunilor din Moscova)
Hamlet şi Actorul. Multiplă personalitate de Mircea Morariu (Hamlet/Collage, după William Shakespeare – Teatrul Naţiunilor din Moscova)
Final triumfal la FNT cu Compania franceză de balet „Preljocaj” de Doina PAPP
Tribut Barbarei de Edith Negulici (Să trăieşti orice ar fi…, după Il était un piano noir… Mémoires interrompus de Barbara © Editions Fayard – „Les Visiteurs du soir” în coproducţie cu „L’Onde Théâtre” Centre d’art de Vélizy-Villacoublay, cu participarea Yamaha Music Europe)
Festivalul Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie Impuls
Academia Ţăndărică de Doina Papp
Festivalul Internaţional al Teatrului de Studio
Piteşti, noiembrie 2017 de Mircea Morariu
Festivalul Internaţional de Teatru Clasic de la Arad
Între clasic şi actualizare de Ion Jurca Rovina
Dedicat spectatorilor de Elisabeta Pop
Colocviul Teatrelor Minorităţilor Naţionale
Un festival amprentă la Gheorgheni de Maria Zărnescu
Festivalul Naţional „D-butan-T”
„D-butan-T” la Sfântu Gheorghe de Maria Zărnescu
Festivalul de Teatru de la Piatra Neamţ
Tinereţe semicentenară! de Ştefan Oprea
Spectatorul critic de Oltiţa Cîntec
Festivalul „Toma Caragiu”
Un început în forţă de Zeno Fodor
„Se poate trăi fără artă şi cultură? Da! Dar nu merită… Toma Caragiu” de Daria Dimiu
Festivalul Dramaturgiei Româneşti Contemporane
Un festival de teatru necesar de Nicolae Havriliuc. (Însemnări de la Festivalul Dramaturgiei Româneşti Contemporane, 2017)
LABORATOR
Cehov/Kordonsky. Laborator de teatru de Maria Sârbu
SIMPOZION
„Sensul în teatru e ca şi curentul electric: e foarte bine că-l avem, dar nu este totul” de Daria Dimiu (Masă rotundă la Institutul Francez, Bucureşti, cu tema „Teatrul în traducere: literatură şi spectacol)
ESEU
Experimentul scenic – direcţii şi semnificaţii de Ion Cazaban
ANTOLOGIE
Texte de creatori teatrali
Repere teatrale
De ce oare?
Actorii sunt cei care ne dăruiesc TEATRUL! de Florica Ichim
CHIPURILE UNUI ACTOR – GEORGE CONSTANTIN
PORTRET DE SCENOGRAF
Nina Brumuşilă sau farmecul şi eleganţa scenografiei de Horaţiu Mihaiu
PORTRET DE ACTRIţĂ – EvA Imre
O creaţie răscolitoare! de Ion Parhon
INTERVIURI
David Doiashvili: „M-am apucat mai serios de Cehov. Să dea Domnul să meargă!” (A consemnat Maria Sârbu)
Claudiu Mihail: „Unul dintre cele mai frumoase lucruri din teatru este primirea unui rol” (A consemnat Mircea Morariu)
SPECTACOLE FNT
Un Gorki maxim de Nicolae Prelipceanu (În adâncuri de Maxim Gorki – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
Cum revin Karamazovii pe scenă de Mircea Morariu (Karamazovii de Horia Lovinescu şi Dan Micu, după romanul lui F. M. Dostoievski – Teatrul Mic din Bucureşti)
O tragedie norvegiană de Nicolae Prelipceanu (Rosmersholm de Henryk Ibsen – Teatrul Maghiar din Cluj-Napoca)
Coeziune şi omogeneitate în matricea impurităţii căutate de Mircea Morariu (Măcelăria lui Iov de Fausto Paravidino – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi)
Retro-realul şi demonii nostalgiei de Călin Ciobotari (Pasărea retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte de Radu Afrim – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Tompa Miklós”)
La capitolul plusuri de Mircea Morariu (Prinţul nefericit de Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux – Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)
Sfârşitul lumii se amână şi fiindcă nu poate fi vorba despre sfârşitul artei actorului de Mircea Morariu (Dorian, spectacol de dans contemporan de Oana Răsuceanu – Asociaţia Culturală „Control N” din Bucureşti)
O poveste de dragoste şi moarte de Nicolae Prelipceanu (Rambuku de Jon Fosse – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)
Inefabil şi vis de Nicolae Havriliuc (Rambuku de Jon Fosse – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)
Legenda Marelui Cuceritor de Mircea Morariu (Don Juan, adaptare după Molière – Teatrul de Comedie)
Preeminenţa artei actorului de Mircea Morariu (Umbre de Marilia Samper – Teatrul Naţional din Bucureşti)
O intervenţie la Teatrul „ACT” de Nicolae Prelipceanu (O intervenţie de Mike Bartlett – Teatrul „ACT”)
Albastru de Naum, de Măniuţiu, de Damian şi de Gavriliu de Mircea Morariu (Jurnalul lui Robinson Crusoe, un musical după Insula de Gellu Naum – Teatrul „Odeon” din Bucureşti)
Revolte de Mircea Morariu (Rug, după un roman de György Dragomán – Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu)
Un itinerar de viaţă de Nicolae Havriliuc (Iubirea la oameni de Dmitri Bogoslavski – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)
SPECTACOLE
Încă o Livadă… de Nicolae Prelipceanu (Livada de vişini de Anton Pavlovici Cehov – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”)
Eşuata dorinţă de nemoarte de Mircea Morariu (Regele moare de Eugène Ionesco – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”)
Nopţi albe la Sankt-Petersburg sau despre iubire până la ultima suflare de Edith Negulici (Nopţi albe, după Fiodor Dostoievski, în traducerea Flaviei Pantaleone – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)
Hamlet- actorul, Hamlet-lucidul, Hamlet-cruciatul de Mircea Morariu (Hamlet, prinţul Danemarcei de William Shakespeare – Teatrul „Metropolis” din Bucureşti)
Actoria la putere de Mircea Morariu (Ţinutul din miezul verii/August Osage County de Tracy Letts – Teatrul Mic, Bucureşti)
Teatrul Mic la un nou reviriment de Nicolae Havriliuc (Deşteptarea primăverii/Frühlings Erwachen de Frank Wedekind; Fraţii Karamazov de F.M. Dostoievski; Ţinutul din miezul verii/August Osage County de Tracy Letts – Teatrul Mic, Bucureşti)
Modernităţi, mondenităţi de Nicolae Prelipceanu (Numitorul comun de Alexandru Popa – Teatrul de Comedie, Bucureşti)
Ochiul Dracului şi forţa artei de Mircea Morariu (Bekkanko de Asayo Fujita – Teatrul „Ion Creangă”)
Improvizaţii bine ritmate de Mircea Morariu (Ei, şi?, după Improvizaţia de la Alma de Eugène Ionesco – UNATC, Bucureşti)
Despre captivitate, dragoste şi posesie, într-un spectacol electrizant de Carmen Mihalache (Wolfgang de Yannis Mavritsakis – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)
Iubire în amurg de Mircea Morariu (Old Love de Norm Foster – Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti)
Miza pe valoarea replicilor de Mircea Morariu (Play Strindberg de Friedrich Dürrenmatt – Teatrul „Al. Davila” din Piteşti)
Cântec pentru o actriţă de Mircea Morariu (Pe jumătate cântec. Autor, regizor & video: Crista Bilciu – Teatrul de Foc din Bucureşti)
Vulnerabil de la A la Z/ Pe jumătate viaţă (?) de Andreea Lupu (Pe jumătate cântec. Autor, regizor & video: Crista Bilciu – Teatrul de Foc din Bucureşti)
Mai mult decât o dramă localizată de Ion Jurca Rovina (Flori de mină de Székély Csaba – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)
Până la viitoarea aniversare de Mircea Morariu (Aniversare de Harold Pinter – Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe)
Gaiţele, cu cântece de viaţă lungă şi insignifiantă valoare artistică de Mircea Morariu (Gaiţele de Alexandru Kiriţescu – Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte)
Cehov descompus sau despre provocările Catincăi Drăgănescu de Călin Ciobotari (Trei surori, după Cehov – „Punctart” în parteneriat cu Teatrul „Matei Vişniec” din Suceava)
Apăsătoarea noastră existenţă cotidiană de Mircea Morariu (Războiul nu a început încă de Mikhail Durnenkov – Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti)
Un basm despre totalitarism de Nicolae Prelipceanu (Ţara lui Gufi, adaptare după Matei Vişniec – Teatrul „George Bacovia” din Bacău)
O abordare excesiv dramatică de Carmen Mihalache (Ţara lui Gufi, adaptare după Matei Vişniec – Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău)
Viaţa fără culori şi lumină de Ion Parhon (Ţara lui Gufi, adaptare după Matei Vişniec – Teatrul „Bacovia” din Bacău)
Impuritate postmodernă de Mircea Morariu (Incredibila şi trista poveste a candidei Eréndira şi a bunicii sale fără suflet, după Gabriel García Márquez – Teatrul German de Stat din Timişoara)
Echilibru de Mircea Morariu (Oscar şi Tanti Roz, după romanul lui Eric-Emmanuel Schmitt – Teatrul Naţional „Eugène Ionesco” din Chişinău)
DIN LUME
Degustând teatrul parizian de Gheorghe Miletineanu
Jurnal teatral suedez (I), „Strindbergsmuseet (I)” de Isabella Draghici
Cum va arăta lumea la demiterea lui Donald Trump? de Irina Wolf
CARTE
Teatrul oprimaţilor şi statul spectatorului de Mircea Morariu (Augusto Boal – Teatrul oprimaţilor şi alte poetici politice. Traducerea: Georgiana Bărbulescu. Prefaţa: George Banu. Postfaţa: Julián Boal. Editura Nemira, Bucureşti, 2017)
Geografia intimă a uşii de Mircea Morariu (George Banu – Uşa, o geografie intimă. Traducerea din limba franceză: Anca Măniuţiu. Editura Nemira, Bucureşti, 2017)
Michael Cekhov şi metoda sa de Daria Dimiu (Michael Cekhov – Gânduri pentru actor. Despre tehnica actoriei, Editura Nemira, 2017.)
Constelaţiile totalitarismului de Mircea Morariu (Vladimir Tismăneanu – Teze şi antiteze la Washington; Prefaţă de Marius Stan; Colecţia Constelaţii, Editura Curtea veche, Bucureşti, 2017)
Un artist cult, exigent cu sine de Constantin Paraschivescu (Alexandru Tatos ‒ Teatrul, dragostea dintâi, Editura Semne, Bucureşti, 2017.)
Teatrul, între dislocare şi consolidare de Mircea Morariu (Eugen Păsăreanu – De ce nu dispare teatrul? Arta dramatică între dislocare şi consolidare. Prefaţă de Sorin Crişan. Editura Eikon, Bucureşti, 2017)
Grădina secretă a imaginaţiei de Constantin Paraschivescu (Irina Popescu‑Boieru – Nostalgia Nemuririi – explorări ale fantasticului în arta teatrului românesc, Editura Artes, 2015)
Mitul excepţionalismului românesc de Mircea Morariu (Vintilă Mihăilescu – De ce este România astfel? Avatarurile excepţionalismului românesc, Editura Polirom, Bucureşti, 2017)
Reflectând la Marea Unire de la 1918, cu gândul la viitor de Mircea Morariu (Lucian Boia – În jurul Marii Uniri de la 1918. Editura Humanitas, Bucureşti, 2017)
Cartea unui spirit polemic de Mircea Morariu (Tony Judt – Când lucrurile se schimbă, Selecţie şi introducere de Jennifer Homans, Traducerea: Petre Iamandi; Colecţia Kronika, Editura Litera, Bucureşti, 2017)
Subtexte de Constantin Paraschivescu (Ion Jurca Rovina – Viziune cu Maria din Magdala, Editura Palimpsest, Bucureşti, 2017)
Anton Tauf, despre sine de Anca Haţiegan (Eugenia Sarvari – Anton Tauf între vocaţie şi damnare, Editura Cheiron, supliment la revistei Teatrul azi, Bucureşti, 2017)
Submarinul Tauf de Crenguţa Manea (Eugenia Sarvari – Anton Tauf între vocaţie şi damnare, Editura Cheiron, supliment la revistei Teatrul azi, Bucureşti, 2017)
A fost scenografia românească doar utilă şi funcţională? de Mircea Morariu (Ion Cazaban – Scenografia românească în secolul XX (Decorul). Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, revista Teatrul azi & Editura Cheiron, Bucureşti, 2016/2017)
…între îngerii lojii din stânga de Crenguţa Manea (Ştefan Braborescu – Portret din crâmpeie, ediţie îngrijită de Roxana Croitoru şi Irina Zlotea, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, Revista Teatrul azi, Bucureşti, 2017)
Un subiect fierbinte de Irina Zlotea (Oana Borş – Balcani: Victimă? Călău?, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, în colaborare cu Editura Cheiron, Bucureşti, 2017)
Original şi bizar (?) de Constantin Paraschivescu (Flavius Lucăcel – Singurătatea pietrelor/Th loneliness of stones. Editura Lime, Floreşti, judeţul Cluj, 2016)
LANSĂRI DE CARTE
VEŞTI
Piesa Neîngropaţii. Sfânta întunericului de András Visky, în premieră mondială la Londra
Cadou de Crăciun
Coperta I: Sânziana TARŢA actriţă la Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca Foto: Nicu Cherciu
Coperta IV: Scenograful Puiu ANTEMIR