Teatrul Azi – Numărul 1-2 / 2018

30,00 lei

Revista Teatrul azi este un proiect editorial iniţiat în 1998 de criticul de teatru şi publicistul Florica Ichim.
Apare, de peste zece ani, cu sprijinul generos şi constant al UNITER şi, sporadic, al Ministerului Culturii.
De-a lungul acestui deceniu, s-a impus ca singurul periodic de specialitate ce reflectă la zi, cvasi-exhaustiv, fenomenul teatral românesc.
În structura revistei, actualitatea scenei (de teatru, dar şi de balet, dans contemporan sau operă) şi personalitatea creatorului constituie preocupări predominante, dovadă numeroasele cronici de spectacol şi interviuri-portret. Fiecare apariţie oferă însă şi dosare tematice, rubrici de eseu şi istorie teatrală (restituiri), recenzii, traduceri şi corespondenţe din lume (mai ales din spaţiul european).

  

SUMAR 1-2/2018

 

FESTIVALURI

Festivalului Naţional de Teatru

FNT 2017 şi criza unanimităţii de Mircea Morariu

Critic de teatru sau domn Vucea în fustă? de Mircea Morariu

Echipa Măniuţiu la FNT de Ştefan Oprea

Oaspeţi la FNT

Lepage, teatrul şi noi de Călin Ciobotari (Hamlet/Collage, după William Shakespeare – Teatrul Naţiunilor din Moscova)

Hamlet şi Actorul. Multiplă personalitate de Mircea Morariu (Hamlet/Collage, după William Shakespeare – Teatrul Naţiunilor din Moscova)

Final triumfal la FNT cu Compania franceză de balet „Preljocaj” de Doina PAPP

Tribut Barbarei de Edith Negulici (Să trăieşti orice ar fi…, după Il était un piano noir… Mémoires interrompus de Barbara © Editions Fayard – „Les Visiteurs du soir” în coproducţie cu „L’Onde Théâtre” Centre d’art de Vélizy-Villacoublay, cu participarea Yamaha Music Europe)

Festivalul Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie Impuls

Academia Ţăndărică de Doina Papp

Festivalul Internaţional al Teatrului de Studio

Piteşti, noiembrie 2017 de Mircea Morariu

Festivalul Internaţional de Teatru Clasic de la Arad

Între clasic şi actualizare de Ion Jurca Rovina

Dedicat spectatorilor de Elisabeta Pop

Colocviul Teatrelor Minorităţilor Naţionale

Un festival amprentă la Gheorgheni de Maria Zărnescu

Festivalul Naţional „D-butan-T”

„D-butan-T” la Sfântu Gheorghe de Maria Zărnescu

Festivalul de Teatru de la Piatra Neamţ

Tinereţe semicentenară! de Ştefan Oprea

Spectatorul critic de Oltiţa Cîntec

Festivalul „Toma Caragiu”

Un început în forţă de Zeno Fodor

„Se poate trăi fără artă şi cultură? Da! Dar nu merită… Toma Caragiu” de Daria Dimiu

Festivalul Dramaturgiei Româneşti Contemporane

Un festival de teatru necesar de Nicolae Havriliuc. (Însemnări de la Festivalul Dramaturgiei Româneşti Contemporane, 2017)

 

LABORATOR

Cehov/Kordonsky. Laborator de teatru de Maria Sârbu

 

SIMPOZION

„Sensul în teatru e ca şi curentul electric: e foarte bine că-l avem, dar nu este totul” de Daria Dimiu (Masă rotundă la Institutul Francez, Bucureşti, cu tema „Teatrul în traducere: literatură şi spectacol)

 

ESEU

Experimentul scenic – direcţii şi semnificaţii de Ion Cazaban

 

ANTOLOGIE

Texte de creatori teatrali

Repere teatrale

 

De ce oare?

Actorii sunt cei care ne dăruiesc TEATRUL! de Florica Ichim

 

CHIPURILE UNUI ACTOR – GEORGE CONSTANTIN

 

PORTRET DE SCENOGRAF

Nina Brumuşilă sau farmecul şi eleganţa scenografiei de Horaţiu Mihaiu

 

PORTRET DE ACTRIţĂ – EvA Imre

O creaţie răscolitoare! de Ion Parhon

 

INTERVIURI

David Doiashvili: „M-am apucat mai serios de Cehov. Să dea Domnul să meargă!” (A consemnat Maria Sârbu)

Claudiu Mihail: „Unul dintre cele mai frumoase lucruri din teatru este primirea unui rol” (A consemnat Mircea Morariu)

 

SPECTACOLE FNT

Un Gorki maxim de Nicolae Prelipceanu (În adâncuri de Maxim Gorki – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)

Cum revin Karamazovii pe scenă de Mircea Morariu (Karamazovii de Horia Lovinescu şi Dan Micu, după romanul lui F. M. Dostoievski – Teatrul Mic din Bucureşti)

O tragedie norvegiană de Nicolae Prelipceanu (Rosmersholm de Henryk Ibsen – Teatrul Maghiar din Cluj-Napoca)

Coeziune şi omogeneitate în matricea impurităţii căutate de Mircea Morariu (Măcelăria lui Iov de Fausto Paravidino – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi)

Retro-realul şi demonii nostalgiei de Călin Ciobotari (Pasărea retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte de Radu Afrim – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Tompa Miklós”)

La capitolul plusuri de Mircea Morariu (Prinţul nefericit de Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux – Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)

Sfârşitul lumii se amână şi fiindcă nu poate fi vorba despre sfârşitul artei actorului de Mircea Morariu (Dorian, spectacol de dans contemporan de Oana Răsuceanu – Asociaţia Culturală „Control N” din Bucureşti)

O poveste de dragoste şi moarte de Nicolae Prelipceanu (Rambuku de Jon Fosse – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)

Inefabil şi vis de Nicolae Havriliuc (Rambuku de Jon Fosse – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)

Legenda Marelui Cuceritor de Mircea Morariu (Don Juan, adaptare după Molière – Teatrul de Comedie)

Preeminenţa artei actorului de Mircea Morariu (Umbre de Marilia Samper – Teatrul Naţional din Bucureşti)

O intervenţie la Teatrul „ACT” de Nicolae Prelipceanu (O intervenţie de Mike Bartlett – Teatrul „ACT”)

Albastru de Naum, de Măniuţiu, de Damian şi de Gavriliu de Mircea Morariu (Jurnalul lui Robinson Crusoe, un musical după Insula de Gellu Naum – Teatrul „Odeon” din Bucureşti)

Revolte de Mircea Morariu (Rug, după un roman de György Dragomán – Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu)

Un itinerar de viaţă de Nicolae Havriliuc (Iubirea la oameni de Dmitri Bogoslavski – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)

 

SPECTACOLE

Încă o Livadă… de Nicolae Prelipceanu (Livada de vişini de Anton Pavlovici Cehov – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”)

Eşuata dorinţă de nemoarte de Mircea Morariu (Regele moare de Eugène Ionesco – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”)

Nopţi albe la Sankt-Petersburg sau despre iubire până la ultima suflare de Edith Negulici (Nopţi albe, după Fiodor Dostoievski, în traducerea Flaviei Pantaleone – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)

Hamlet- actorul, Hamlet-lucidul, Hamlet-cruciatul de Mircea Morariu (Hamlet, prinţul Danemarcei de William Shakespeare – Teatrul „Metropolis” din Bucureşti)

Actoria la putere de Mircea Morariu (Ţinutul din miezul verii/August Osage County de Tracy Letts – Teatrul Mic, Bucureşti)

Teatrul Mic la un nou reviriment de Nicolae Havriliuc (Deşteptarea primăverii/Frühlings Erwachen de Frank Wedekind; Fraţii Karamazov de F.M. Dostoievski; Ţinutul din miezul verii/August Osage County de Tracy Letts – Teatrul Mic, Bucureşti)

Modernităţi, mondenităţi de Nicolae Prelipceanu (Numitorul comun de Alexandru Popa – Teatrul de Comedie, Bucureşti)

Ochiul Dracului şi forţa artei de Mircea Morariu (Bekkanko de Asayo Fujita – Teatrul „Ion Creangă”)

Improvizaţii bine ritmate de Mircea Morariu (Ei, şi?, după Improvizaţia de la Alma de Eugène Ionesco – UNATC, Bucureşti)

Despre captivitate, dragoste şi posesie, într-un spectacol electrizant de Carmen Mihalache (Wolfgang de Yannis Mavritsakis – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)

Iubire în amurg de Mircea Morariu (Old Love de Norm Foster – Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti)

Miza pe valoarea replicilor de Mircea Morariu (Play Strindberg de Friedrich Dürrenmatt – Teatrul „Al. Davila” din Piteşti)

Cântec pentru o actriţă de Mircea Morariu (Pe jumătate cântec. Autor, regizor & video: Crista Bilciu – Teatrul de Foc din Bucureşti)

Vulnerabil de la A la Z/ Pe jumătate viaţă (?) de Andreea Lupu (Pe jumătate cântec. Autor, regizor & video: Crista Bilciu – Teatrul de Foc din Bucureşti)

Mai mult decât o dramă localizată de Ion Jurca Rovina (Flori de mină de Székély Csaba – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)

Până la viitoarea aniversare de Mircea Morariu (Aniversare de Harold Pinter – Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe)

Gaiţele, cu cântece de viaţă lungă şi insignifiantă valoare artistică de Mircea Morariu (Gaiţele de Alexandru Kiriţescu – Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte)

Cehov descompus sau despre provocările Catincăi Drăgănescu de Călin Ciobotari (Trei surori, după Cehov – „Punctart” în parteneriat cu Teatrul „Matei Vişniec” din Suceava)

Apăsătoarea noastră existenţă cotidiană de Mircea Morariu (Războiul nu a început încă de Mikhail Durnenkov – Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti)

Un basm despre totalitarism de Nicolae Prelipceanu (Ţara lui Gufi, adaptare după Matei Vişniec – Teatrul „George Bacovia” din Bacău)

O abordare excesiv dramatică de Carmen Mihalache (Ţara lui Gufi, adaptare după Matei Vişniec – Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău)

Viaţa fără culori şi lumină de Ion Parhon (Ţara lui Gufi, adaptare după Matei Vişniec – Teatrul „Bacovia” din Bacău)

Impuritate postmodernă de Mircea Morariu (Incredibila şi trista poveste a candidei Eréndira şi a bunicii sale fără suflet, după Gabriel García Márquez – Teatrul German de Stat din Timişoara)

Echilibru de Mircea Morariu (Oscar şi Tanti Roz, după romanul lui Eric-Emmanuel Schmitt – Teatrul Naţional „Eugène Ionesco” din Chişinău)

 

DIN LUME

Degustând teatrul parizian de Gheorghe Miletineanu

Jurnal teatral suedez (I), „Strindbergsmuseet (I)” de Isabella Draghici

Cum va arăta lumea la demiterea lui Donald Trump? de Irina Wolf

 

CARTE

Teatrul oprimaţilor şi statul spectatorului de Mircea Morariu (Augusto Boal – Teatrul oprimaţilor şi alte poetici politice. Traducerea: Georgiana Bărbulescu. Prefaţa: George Banu. Postfaţa: Julián Boal. Editura Nemira, Bucureşti, 2017)

Geografia intimă a uşii de Mircea Morariu (George Banu – Uşa, o geografie intimă. Traducerea din limba franceză: Anca Măniuţiu. Editura Nemira, Bucureşti, 2017)

Michael Cekhov şi metoda sa de Daria Dimiu (Michael Cekhov Gânduri pentru actor. Despre tehnica actoriei, Editura Nemira, 2017.)

Constelaţiile totalitarismului de Mircea Morariu (Vladimir Tismăneanu – Teze şi antiteze la Washington; Prefaţă de Marius Stan; Colecţia Constelaţii, Editura Curtea veche, Bucureşti, 2017)

Un artist cult, exigent cu sine de Constantin Paraschivescu (Alexandru Tatos ‒ Teatrul, dragostea dintâi, Editura Semne, Bucureşti, 2017.)

Teatrul, între dislocare şi consolidare de Mircea Morariu (Eugen Păsăreanu – De ce nu dispare teatrul? Arta dramatică între dislocare şi consolidare. Prefaţă de Sorin Crişan. Editura Eikon, Bucureşti, 2017)

Grădina secretă a imaginaţiei de Constantin Paraschivescu (Irina Popescu‑Boieru – Nostalgia Nemuririi – explorări ale fantasticului în arta teatrului românesc, Editura Artes, 2015)

Mitul excepţionalismului românesc de Mircea Morariu (Vintilă Mihăilescu – De ce este România astfel? Avatarurile excepţionalismului românesc, Editura Polirom, Bucureşti, 2017)

Reflectând la Marea Unire de la 1918, cu gândul la viitor de Mircea Morariu (Lucian Boia – În jurul Marii Uniri de la 1918. Editura Humanitas, Bucureşti, 2017)

Cartea unui spirit polemic de Mircea Morariu (Tony Judt – Când lucrurile se schimbă, Selecţie şi introducere de Jennifer Homans, Traducerea: Petre Iamandi; Colecţia Kronika, Editura Litera, Bucureşti, 2017)

Subtexte de Constantin Paraschivescu (Ion Jurca Rovina – Viziune cu Maria din Magdala, Editura Palimpsest, Bucureşti, 2017)

Anton Tauf, despre sine de Anca Haţiegan (Eugenia Sarvari – Anton Tauf între vocaţie şi damnare, Editura Cheiron, supliment la revistei Teatrul azi, Bucureşti, 2017)

Submarinul Tauf de Crenguţa Manea (Eugenia Sarvari – Anton Tauf între vocaţie şi damnare, Editura Cheiron, supliment la revistei Teatrul azi, Bucureşti, 2017)

A fost scenografia românească doar utilă şi funcţională? de Mircea Morariu (Ion Cazaban – Scenografia românească în secolul XX (Decorul). Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, revista Teatrul azi & Editura Cheiron, Bucureşti, 2016/2017)

…între îngerii lojii din stânga de Crenguţa Manea (Ştefan Braborescu – Portret din crâmpeie, ediţie îngrijită de Roxana Croitoru şi Irina Zlotea, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, Revista Teatrul azi, Bucureşti, 2017)

Un subiect fierbinte de Irina Zlotea (Oana Borş – Balcani: Victimă? Călău?, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, în colaborare cu Editura Cheiron, Bucureşti, 2017)

Original şi bizar (?) de Constantin Paraschivescu (Flavius Lucăcel – Singurătatea pietrelor/Th loneliness of stones. Editura Lime, Floreşti, judeţul Cluj, 2016)

 

LANSĂRI DE CARTE

 

VEŞTI

Piesa Neîngropaţii. Sfânta întunericului de András Visky, în premieră mondială la Londra

Cadou de Crăciun

 

 

 

 

Coperta I: Sânziana TARŢA actriţă la Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca Foto: Nicu Cherciu

 

Coperta IV: Scenograful Puiu ANTEMIR

Categorie:
Updating…
  • Niciun produs în coș.