Teatrul Azi – Numărul 5-6 / 2018

30,00 lei

Revista Teatrul azi este un proiect editorial iniţiat în 1998 de criticul de teatru şi publicistul Florica Ichim.
Apare, de peste zece ani, cu sprijinul generos şi constant al UNITER şi, sporadic, al Ministerului Culturii.
De-a lungul acestui deceniu, s-a impus ca singurul periodic de specialitate ce reflectă la zi, cvasi-exhaustiv, fenomenul teatral românesc.
În structura revistei, actualitatea scenei (de teatru, dar şi de balet, dans contemporan sau operă) şi personalitatea creatorului constituie preocupări predominante, dovadă numeroasele cronici de spectacol şi interviuri-portret. Fiecare apariţie oferă însă şi dosare tematice, rubrici de eseu şi istorie teatrală (restituiri), recenzii, traduceri şi corespondenţe din lume (mai ales din spaţiul european).

  

SUMAR

 

PREMIILE SENATULUI ŞI NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2018

 

MICROSTAGIUNE

Microstagiune teatrală la Satu Mare de Eugenia Sarvari

O casă ca o închisoare de Mircea Morariu (Casa Bernardei Alba de Federico García Lorca – Teatrul de Nord din Satu Mare)

Nebunia şi ucigaşii de suflete de Mircea Morariu (Nebunul şi călugăriţa de Stanislaw Witkiewicz – Teatrul de Nord din Satu Mare)

 

CENTENAR

Oltiţa Cîntec – Teatrul „mobilizat”. În urmă cu un veac

Apus de soare la Iaşi… (din albumul Scena Marilor Reprezentații 1916–1918)

Maria Ventura (din albumul Scena Marilor Reprezentații 1916–1918)

Cuvântul este mesagerul faptei de Liliana Alexandrescu (recital de poezie românească la Haga)

 

ANIVERSARE

Sărbătoare de suflet de Roxana Croitoru (celebrare Teatrul de Păpuși „Puck”)

Doina Dejica: „Copiii, părinţii, bunicii – toţi au nevoie de poveste” (A consemnat Roxana Croitoru)

 

CORTINĂ DE CUVINTE

Spectacolul – artă sau manipulare? de Alexa Visarion

 

PORTRET DE REGIZOR

Cătălina Buzoianu – o mare personalitate artistică (III) Metamorfoze ale barocului de Natalia Stancu

 

PORTRET DE ACTOR

Actorul şi moartea lui de Emil Botta

Emil Botta de Ion Cazaban

Emil Botta sau Despre tragicul actorului de Crin Teodorescu

Vrednic de iubire(fragment) de N. Steinhardt

 

PORTRET DE SCENOGRAF

Lia Manţoc. O Creatoare de Horaţiu Mihaiu

 

ESEU

„Sleeping in my orchard.” Livezile lui Shakespeare şi Cehov de Călin Ciobotari

 

Să-i cunoaştem pe cei…

…de la „Reactor” de Cristina Seleușan

 

Pedagogie teatrală (I)

Despre actorie şi misiunea de a trăi de Ada-Maria Ichim (Atelierul Cehov/Étude, coordonat de Veniamin Filștinski)

 

INTERVIURI

Attila Keresztes: „Cred că teatrul are valoare doar dacă prin el vorbim despre noi înşine” (A consemnat Mariana Ciolan)

Şerban Pavlu: „Actoria este universul meu” (A consemnat Mirela Sandu)

Răzvan Mazilu: „Dansul – Un semn al spiritului. Cea mai nobilă formă de expresie a omului” (A consemnat Raluca Tulbure)

Eleonora Preduț: „Când lucrezi cu pasiune şi cu drag de teatru, totul este magie.” (A consemnat Raluca Tulbure)

 

SPECTACOLE

De la parodie la tragedie de Nicolae Prelipceanu (Viforul de Barbu Ştefănescu Delavrancea – Teatrul Naţional din Bucureşti, Sala Atelier)

O cursă de prins spectatorii de Nicolae Prelipceanu (Cursa de şoareci de Agatha Christie – Teatrul Naţional din Bucureşti)

„Cursa” Agathei, pe scena Naţionalului bucureştean de Oana Medrea (Cursa de şoareci de Agatha Christie – Teatrul Naţional din Bucureşti)

Prin ţinutul misterului de Nicolae Havriliuc (Cursa de şoareci de Agatha Christie – Teatrul Naţional din Bucureşti)

Exerciţii de trăire de Nicolae Havriliuc (Orchestra Titanic de Hristo Boicev – Teatrul Naţional din București)

Un spectacol-studiu de Mircea Morariu (Kean, după Jean-Paul Sartre şi William Shakespeare – Teatrul Naţional din Cluj-Napoca)

America, între boală, moarte şi îngeri de Mircea Morariu (Îngeri în America. I. „Sfârşitul Lumii e aproape” de Tony Kushner; Îngeri în America. II. „Perestroika” de Tony Kushner – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)

Ascensiunea şi preţul ei de Ion Jurca Rovina (Push up de Ronald Schimmelpfening – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)

Mai bizar decât orice bizarerie de Mircea Morariu (Rabenthal de Jörg Graser – Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara)

Fără regie! de Ştefan Oprea (Gunoierul de Mimi Brănescu – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Studioul „Teofil Vâlcu”, din Iaşi)

Contrapunctul de Mircea Morariu (Domnul Urmuz scrie pagini bizare. Scenariul, coloana sonoră şi regia: Gavriil Pinte – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”)

S-a întâmplat într-o noapte de Mircea Morariu (Beţie de Ivan Vîrîpaev – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)

Într-o seară un tren…de Nicolae Havriliuc (Steaua fără nume de Mihail Sebastian. – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău)

Există îngeri? de Nicolae Prelipceanu (20 de minute cu îngerul de Aleksandr Vampilov – Teatrul de Comedie, Sala Studio, București)

Adio, dar rămân cu tine: speranţa vine de unde nu te aştepţi de Oana Medrea (Diseară la 7 de Aurelian Bărbieru – Teatrul de Comedie, București)

Moartea în vacanţă de Nicolae Prelipceanu (Magazinul de sinucideri de Jean Teulé – Teatrul de Comedie, Sala Nouă, București)

Nevoia de rigoare şi moralitate de Nicolae Havriliuc (Constructorul Solness de Henrik Ibsen – Teatrul „Odeon”, București)

Hamlet în sos comic de Nicolae Prelipceanu (Hamlet în sos picant de Aldo Nicolaj – Teatrul „Nottara”, București)

„Actor şi regizor” de Nicolae Havriliuc (Hamlet în sos picant de Aldo Nicolaj – Teatrul „Nottara”)

Ludicul puterii de Nicolae Havriliuc (Viaţa şi moartea lui Richard al II-lea de William Shakespeare – Teatrul Mic)

Amerika, Amerika! de Nicolae Prelipceanu (Amerika, adaptare de Geirun Ţino după romanul lui Franz Kafka – Teatrul „Excelsior”, București)

Oamenii din Lună de Maria Zărnescu (Vârstele Lunii de Sam Shepard – „Unteatru” din Bucureşti)

Vârstele Lunii, vârstele omului de Nicolae Prelipceanu (Vârstele Lunii de Sam Shepard – „Unteatru” din Bucureşti)

Spre casă! Spre casă! de Irina Zlotea (Vrăjitorul din Oz de L. Frank Baum – Teatrul „Ion Creangă” din Bucureşti)

Dragoste şi moarte de Nicolae Prelipceanu (Constelaţii de Nick Payne – Teatrul „Act”)

Câinii scenei de Nicolae Prelipceanu (Stage dogs, după A life in the theatre de David Mamet – Teatrul „Act”)

Între DA şi NU, totul e foarte normal de Oana Medrea (Totul e foarte normal de Alexa Băcanu – Centrul de Teatru Educaţional „Replika”)

Dignitas sau excluderea din realitate de Doru Mareș (Demnitate de Ignasi Vidal – Teatrul Avangardia; Party de Tom Basden – POINT)

Să mori e atât de simplu… de Irina Zlotea (Regele moare, adaptare după Eugène Ionesco – Teatrul „Ţăndărică”)

PLĂCEREA ca sursă a energiei fără moarte…? de Elisabeta Pop (Sufocare/Jurnalul unui sinucigaş cronic), dramatizare de Ovidiu Caiţa după romanul lui Chuck Palahniuk – Teatrul „Regina Maria” din Oradea,Trupa „Iosif Vulcan”)

Despre boală şi suferinţă, altfel…. BUM-BUM , e grozav s-o iei razna… de Elisabeta Pop (F.A.D. – Noduri şi plăci de Nicola Wilson. – Teatrul „Regina Maria” din Oradea, Trupa „Iosif Vulcan”)

Dragoste, pereche… împerechere? de Elisabeta Pop (Variaţiuni enigmatice de Eric-Emmanuel Schmitt – Teatrul „Regina Maria” din Oradea)

Sălbăticire de Constantin Paraschivescu (20 de minute cu îngerul de Aleksandr Vampilov – Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov)

Roboţii, faţă în faţă cu ultimul om de Mircea Morariu (R.U.R. – Rosum’s Universal Robots de Karel Čapek – Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, Secţia Germană)

Ne place să ştim totul” de Elisabeta Pop (Oraşul nostru după Thornton Wilder – Teatrul „Ioan Slavici” din Arad)

Vârsta întrebărilor devenită vârsta marilor decepţii de Mircea Morariu (Mamă, mi-am pierdut mâna! de Maria Kontorovici – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)

Parfum de… păcat interbelic la Ploieşti de Raluca Tulbure (Zaraza. Scenariul: Daniel Chirilă – Teatrul „Toma Caragiu” și Teatrul de Revistă „Majestic” din Ploieşti)

Zaraza ucisă a doua oară de Nicolae Prelipceanu (Zaraza. Scenariul: Daniel Chirilă – Teatrul „Toma Caragiu” și Teatrul de Revistă „Majestic” din Ploieşti)

Noaptea, mizeria şi umorul de Irina Zlotea (The Night Alive de Conor McPherson – Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti)

Născociri, iluzii tragicomice de Mircea Morariu (Uluitoarele numere de singurătate ale lui Edward Gant de Anthony Nelson – Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi)

Un pariu câştigat de Ion Parhon (Nunta lui Figaro de Beaumarchais – Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte)

Cehov – o lume scoasă din ţâţâni de Mircea Morariu (Unchiul Vanea, adaptare după piesa lui A. P. Cehov – Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani)

Unchiul Vanea, unchiul Cehov şi noi…de Călin Ciobotari (Unchiul Vanea, adaptare după piesa lui A. P. Cehov – Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani)

Tartuffe şi interesul public de Mircea Morariu (Tartuffe de Jean-Baptiste Poquelin zis Molière – Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)

Aşteptatul reviriment de Ion Jurca Rovina (Iaacovi şi Leidental, spectacol muzical de Hanoch Levin – Teatrul de Vest din Reşiţa)

Anii adolescenţei de Mircea Morariu (Avioane de hârtie de Elise Wilk – Teatrul Municipal „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu)

 

RADIO

Dincolo de virtute şi păcat de Irina Zlotea (Spovedania, după romanul Demonii de F. M. Dostoievski – Teatrul Naţional Radiofonic)

 

DIN LUME

Facebook is watching you! de Irina Wolf (1984 după G. Orwell – Volkstheater, Viena)

Ipocrizia oamenilor „buni” de Irina Wolf (Ușurare de Árpad Schilling – Teatrul din St. Pölten, Austria)

 

CARTE

Parabole şi meditaţii dramatice de Constantin Paraschivescu (Matei Vişniec – Teatru: Ioana şi focul. Şobolanul rege. Reverii pe eşafod. Cuvintele lui Iov, Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2017)

Un act editorial reparatoriu de Ştefan Oprea (Aurel Ghițescu – O viață de om pe scenă, Editura Muzeelor literare, Iași)

Clipe moarte. Clipe vii. de Irina Zlotea (Mihaela Marin – O călătorie în lumea lui Gábor Tompa, Editura Paideia, Bucureşti, 2017)

Cântecul trecerii şi al rămânerii de Maria Zărnescu (Albumul Omagial Dorel Vișan – Cântecul trecerii, redactor Daniel Corbu, Editura Princeps Multimedia, Iaşi, 2017)

Scena marilor reprezentaţii (1916–1918) de Ştefan Oprea (Scena marilor reprezentaţii (1916–1918), album îngrijit de Secretariatul literar al Teatrului Naţional din Iaşi, 2018)

Caietele MASCA de Raluca Tulbure

Jemanfişistul de Constantin Paraschivescu (Puşi Dinulescu – Şpaga, mafia şi sufletul, Editura Semne, Bucureşti, 2017)

HUOOOOO!!! – 3 piese pentru scene mici de Tudor Nicorici (Ovidiu Mihăiţă – HUOOOOO!!! 3 piese pentru scene mici, Editura Fundaţiei Interart Triade, Timişoara, 2017)

 

Info uniter

 

Coperta I:

Actrița Ada Simionică, Teatrul „Toma Caragiu”, Ploiești

 

Coperta II:

Șerban Pavlu în spectacolul Lobby Hero de Kenneth Lonergan – Teatrul Evreiesc de Stat, București

Foto: Oana Monica Nae

 

Coperta III:

Emőke Kató în spectacolul Îngeri în America de Tony Kushner – Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca

Foto: Adriana Grand

 

Coperta IV:

Regizorul și scenograful Mihai Constantin Ranin, directorul Teatrului „Tony Bulandra”, Târgoviște

Foto: Liviu Cheloiu

Categorie:
Updating…
  • Niciun produs în coș.