Teatrul Azi – Numărul 3-4 / 2018

30,00 lei

Revista Teatrul azi este un proiect editorial iniţiat în 1998 de criticul de teatru şi publicistul Florica Ichim.
Apare, de peste zece ani, cu sprijinul generos şi constant al UNITER şi, sporadic, al Ministerului Culturii.
De-a lungul acestui deceniu, s-a impus ca singurul periodic de specialitate ce reflectă la zi, cvasi-exhaustiv, fenomenul teatral românesc.
În structura revistei, actualitatea scenei (de teatru, dar şi de balet, dans contemporan sau operă) şi personalitatea creatorului constituie preocupări predominante, dovadă numeroasele cronici de spectacol şi interviuri-portret. Fiecare apariţie oferă însă şi dosare tematice, rubrici de eseu şi istorie teatrală (restituiri), recenzii, traduceri şi corespondenţe din lume (mai ales din spaţiul european).

  

 

SUMAR

1
PREMIUL EUROPA

2
De ce premiază Europa teatrul? de Adrian Mihalache

10
Ce se mai poartă prin Europa teatrală de Oltiţa Cîntec

 

14
MICROSTAGIUNI

14
Microcosmosul spectacolelor de neuitat de Oana Medrea

20
Teatru intensiv la Sfântu Gheorghe de Irina Zlotea

 

25
CORTINĂ DE CUVINTE

25
Lumina din taina durerii de Alexa Visarion

28
Regele moare, dar nu se predă de Nicolae Prelipceanu (Regele moare de Eugène Ionesco – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”)

32
…realitate fizică şi ecou metafizic de Crenguţa Manea

 

34
Identităţile ionesciene de Mircea Morariu (Matei Călinescu – Eugène Ionesco – teme identitare şi existenţiale. Editura Humanitas, Bucureşti, 2017)

37
INEDIT

37
Testament de Eugen Ionesco

 

 

39
PORTRET DE REGIZOR

39
Cătălina Buzoianu, o mare personalitate artistică (2)
de Natalia Stancu

 

54
PORTRET DE SCENOGRAF

54
Pentru Vioara Bara „scenografia reprezintă un melanj al tuturor artelor” de Horaţiu Mihaiu

 

61
INTERVIURI

61
Puiu Antemir: „Lucrul care m-a urmărit şi mă urmăreşte este puterea destinului” (a consemnat Mariana Ciolan)

76
Marius Rogojinschi: „Modestia este o floare rară, care dă o anumită distincţie la butonieră” (a consemnat Raluca Tulbure)

82
Gavril Şiriţeanu: „Teatrul de animaţie este un teatru preponderent vizual” (a consemnat Raluca Tulbure)

90
Stathis Markopoulos: „Naşterea unei marionete e ca naşterea unui copil” (a consemnat Ramona Iacobuțe)

 

94
ESEU

94
Magia „acum şi aici” de Nicolae Havriliuc

 

96
SPECTACOLE

96
Ultima soluţie: iluzia de Nicolae Prelipceanu (Orchestra Titanic de Hristo Boicev – Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti)

98
Gara unde trenul nu opreşte niciodată de Adrian Mihalache (Orchestra Titanic de Hristo Boicev – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti)

101
Portret în filigran de Nicolae Havriliuc (Vivien Leigh – Ultima conferinţă de presă de Marcy Lafferty – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti)

103
Şi cei mari pot fi cei mici de Nicolae Havriliuc (Livada de vişini de Anton Pavlovici Cehov – Teatrul Naţional
„I. L. Caragiale”)

107
Portret princiar în filigran teatral de Doru Mareş („Ileana, Principesă de România” un spectacol de si cu Liana Ceterchi – Muzeul Naţional al Literaturii Române)

112
Infidelităţi conjugale în cascadă de Mircea Morariu (Monstrul nisipurilor de Székély Csaba – Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova)

114
Macbeth, ca un oratoriu de Mircea Morariu (Macbeth de William Shakespeare – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)

116
adolf.hitler@yahoo.com de Mircea Morariu (Ia uite cine s‑a întors! dramatizare de Mihai Ignat, după romanul omonim al lui Timur Vermes – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Trupa „Tompa Miklós”)

119
Gabler, adică Ibsen de Mircea Morariu (Hedda Gabler de Henrik Ibsen – Teatrul Naţional din Târgu Mureş – Trupa „Tompa Miklós”)

121
Un „Constructor Solness” original de Nicolae Prelipceanu (Constructorul Solness de Henrik Ibsen – Teatrul „Odeon”)

124
Pe jumătate cântec, pe de-a-ntregul… un spectacol greu de uitat de Elisabeta Pop (Pe jumătate cântec, text, regie şi video: Crista Bilciu – Teatrul de Artă București)

126
Valsul trece, comedia bună rămâne de Oana Medrea (Titanic vals de Tudor Muşatescu – Teatrul „Metropolis”)

128
Eminenţa, substantiv feminin de Daria Dimiu (Breakng News, după Ultima oră de Mihail Sebastian – Teatrul de Comedie, București)

133
„Pentru totdeauna” este întotdeauna o iluzie de Oana Medrea (Elixir, după romanul Elixirul dragostei de Eric Emmanuel Schmitt – Teatrul de Comedie)

135
Cu tangoul, în lumea lui Marquez de Ion Parhon (Yvonne. Scenariul şi regia: Mihai Mălaimare – Teatrul Masca)

138
O istorie concentrată a umanităţii de Nicolae Prelipceanu (Împăratul muştelor, după romanul lui William Golding, adaptarea: Nigel Williams – Teatrul „Excelsior”)

141
Bucureşti 41 – Tur Retur în zi de comemorare de Maria Sârbu (Bucureşti 41 – Tur Retur. Scenariul: Alexandru Berceanu, Andreea Chindriş şi Alexa Băcanu – Teatrul Evreiesc de Stat, București)

145
Când mizeria civilizaţiei noastre devine instalaţie performativă de Oana Medrea (Plastic de Marius von Mayenburg – ArCuB)

148
Îngeri (de)căzuţi de Eugenia Sarvari (Îngeri în America de Tony Kushner – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)

154
Un experiment de Roxana Croitoru (Un roman cu un contrabas, creaţie liberă, inspirată de o povestire de A.P. Cehov – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)

156
Work in progress de Mircea Morariu (Un roman cu contrabas, creaţie liberă, inspirată de nuvela lui Cehov – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)

157
Numeroase poveşti de Elisabeta Pop (Cercul de cretă
caucazian
de Bertolt Brecht – Teatrul „Szigligeti” din Oradea)

161
Teatru în cafenea de Elisabeta Pop (Creditul de Jordi Galcerán; Sarumanadecatmaplimbam de Mihaela Mihai – Teatrul „Artemotion” din Oradea cu sprijinul Fundației col. Ioan Baciu)

164
Un spectacol schiţat de Mircea Morariu (Don Juan se întoarce de la război de Ödön von Horvath – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)

166
Don Juan, altul şi acelaşi de Ion Jurca Rovina (Don Juan se întoarce de la război de Ödön von Horvath – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)

168
Cu sala plină de Mircea Morariu (Geniul crimei de George F. Walker – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)

171
Avalanşa fricii poate fi oprită de Ion Jurca Rovina (Avalanşa de Tuncer Cücenoğlu – Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara)

172
Confirmări de Mircea Morariu (Dragă doamnă profesoară de Ludmila Razumovskaia – Teatrul Municipal din Baia Mare)

175
Soare, neveste şi prefecturi de Raluca Tulbure (Titanic vals de Tudor Muşatescu – Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani)

177
Un pamflet cu irizări satirice şi fantezie de Constantin Paraschivescu (Aventura, adaptare după Somnoroasa aventură de Teodor Mazilu – Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov)

180
Corupţia post-postmodernă de Mircea Morariu (Revizorul de N. V. Gogol – Teatrul de Nord din Satu Mare)

182
A fost sau n-a fost iubire? de Mircea Morariu (Iluzii de Ivan Vîrîpaev – Teatrul de Nord din Satu Mare)

184
Centrul „Replika” – loc al confuziei de Ada-Maria Ichim (Calul Alb. Scurtă istorie a urii [2017-1944], spectacol bazat pe investigaţia jurnalistei Laura Ştefănuţ – Teatrul „Replika”)

186
Un spectacol convingător de Nicolae Prelipceanu (Mamă, mi‑am pierdut mâna de Maria Kontorovici – Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ)

189
Un Hamlet – experienţă de Nicolae Prelipceanu (Hamlet şi noi după Shakespeare – Centrul European Cultural şi de Tineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, Laboratorul de Artă)

192
Despre exportul „minţilor luminate“ ale României de Irina Wolf (Bun de export de Alex Tocilescu – POINT)

194
„Ţelul nostru este excelenţa” de Irina Wolf (Pulverizare de Alexandra Badea – Apollo 111, Bucureşti)

 

186
TEATRU RADIOFONIC

186
Retrospectivă (1) de Irina Zlotea (Exploziv de Elise Wilk; Mătrăguna de Niccolò Machiavelli – Teatrul Naţional Radiofonic)

198
DIN LUME

198
O întâlnire de pomină între porcii umani şi mamiferele guiţătoare de Irina Wolf (Cocina de porci/Der Schweinestall), după piesa omonimă a lui Pier Paolo Pasolini – un spectacol invitat de la Residenztheater München)

 

200
RECUPERĂRI

200
Cum să ajungi la inima oraşului de Ramona Iacobuţe (Harta senzorială, proiect gândit şi coordonat artistic de Cristina Modreanu – Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr de la Iaşi – FITPTI, 2017)

 

202
CARTE

202
O carte de critică frumoasă ca o poveste de iarnă de Mircea Morariu (Gelu Ionescu – Cartea lui Prospero – Eseuri despre douăsprezece piese de William Shakespeare. Editura Humanitas, Bucureşti, 2017)

204
Cine cunoaşte, citeşte. Cine nu cunoaşte, ce face? de Irina Zlotea (Daniil Harms – TIUK! • Scenete & proză dramatică. Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2014)

205
Privirea din afară de Mircea Morariu (Robert Cohen – A Director’S Theatre – The Romanian Theater from an American Perspective/ Un Teatru al Regizorului – Teatrul românesc văzut de un american. Traducerea textelor: Carmen Borbely şi Anca Măniuţiu. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2017)

207
Cu Ştefan Oprea, la cinematecă sau Un dar de Moş Crăciun de Crenguţa Manea (Ştefan Oprea – Clipa şi Durata. Ediţia a doua, revăzută şi adăugită. Editura Vasiliana 98, Iaşi, 2017)

208
Despre o actriţă-fenomen: Constanţa Târţău de Maria Sârbu (Antonina Sârbu – Constanţa Târţău. Ultimul dialog. Editura Arc, Chişinău, 2016)

210
Ingredientele textului de teatru de Mircea Morariu (Ana-Maria Nistor – Urzeala teatrului • Principiile de analiză şi construcţie a textului dramatic. Editura Artes, Iaşi, 2017.)

211
Urme în nisipurile teatrului românesc contemporan de Ioana Petcu (Oltiţa Cîntec, coordonator – Teatrul românesc de azi. Noi orizonturi estetice, Editura Timpul, Iaşi, 2017)

213
FITPT. Album de lux de Ştefan Oprea (Un festival în imagini: FITPT Iaşi, Editura Timpul, Iaşi, 2017)

215
Despre teatru, cu tandreţe de Ştefan Oprea (Teatrul: Intrigă şi iubire de Elisabeta Pop, vol. I si II, Biblioteca revistei Familia, 2017)

217
Năzuinţa de a scrie o carte frumoasă de Mircea Morariu (Gabriel Liiceanu – Continentele insomniei. Editura Humanitas, Bucureşti, 2017)

218
Cris şi Elis de Constantin Paraschivescu (Cristian Munteanu – Vremea secerişului [vol. I-II]. Editura Semne, Bucureşti, 2017)

220
Să fi apus oare cu totul Soarele însângerat? de Mircea Morariu (Ioan Stanomir – Rusia, 1917 – soarele însângerat – Autocraţie, revoluţie şl totalitarism. Colecţia Istorie, Editura Humanitas, Bucureşti, 2017)

222
Ion Raţiu – un „obiectiv” de maximă importanţă de Mircea Morariu (Ion Raţiu – Jurnal [vol. 2]. Printre spioni şi
trădători de ţară.
Prefaţă de Nicolae C. Raţiu. Studiu introductiv, note şi ediţie de Stejărel Olaru. Editura Corint, Bucureşti, 2017)

223
Despre demolări, case şi oameni în Bucureşti de Elisabeta Pop (Esenţa unui oraş, Fundaţia Academică Civică)

225
Viaţa de zi cu zi în comunism a „duşmanilor de clasă” de Mircea Morariu (Dinu Ghika – Lungul drum al nopţii către zi • Memorii, 1948-1978. Colecţia Aristocărţi, Editura Vremea, Bucureşti, 2017)

226
Despre elite, altfel de Mircea Morariu (Cristian Vasile [coordonator] – „Ne trebuie oameni” – Elite intelectuale şi transformări istorice în România modernă şi contemporană. Editura Cetatea de Scaun, Târgovişte, 2017)

228
Romanul unui om de teatru de Mircea Morariu (Andi Ştefănescu – Dincolo de farmecul nopţii. Editura Vremea, Bucureşti, 2017)

 

230
Info uniter

 

 

 

Coperta I:
PálfFy Tibor în rolul Bufonului
din Escurial de Michel de Ghelderode,
regia Zakariás Zalán, Teatrul „Tamási Áron”, Sfântu Gheorghe
Foto: Barabá Zsolt

 

Coperta IV:
Regizoarea
Catinca DRĂGĂNESCU
Foto: Alex Busu

Categorie:
Updating…
  • Niciun produs în coș.