Traducere din limba germană: Ciprian Marinescu
ISBN 978-630-6620-26-5
Volum apărut cu sprijinul ARCUB. Centrul Cultural al Municipiului București
Arta rezistenței de Milo Rau nu este doar o colecție de eseuri și interviuri, ci o invitație la reflecție asupra modului în care teatrul devine un spațiu al responsabilității — un loc unde estetica și angajamentul politic nu se exclud, ci se întretaie, iar reprezentarea violenței devine necesară pentru a ne reaminti cine suntem și pentru a ne pregăti pentru o lume mai pașnică.
Volumul reunește texte în care Rau își analizează moștenirea intelectuală — de la Hannah Arendt la formele actuale ale realismului global — și arată cum aceasta se traduce în practică: în spectacole, filme, procese, întâlniri artistice și colaborări internaționale. Un dialog amplu cu criticul de teatru Marijn Lems dezvăluie proiecte concrete, dar și visuri despre un teatru care nu doar reflectă realitatea, ci o transformă, din Rwanda până în Irak, și din Amazonia braziliană până în Elveția și Belgia.
Prefața semnată de Sibylle Berg plasează creația lui Milo Rau în istoria artei politice, subliniind rolul teatrului în confruntarea cu fragilitatea socială și morală a prezentului.
Între manifest și confesiune, acest volum ne amintește că teatrul este, în cele din urmă, o artă care ne permite să trăim acolo unde revoluțiile au eșuat, dar și un loc în care comunitatea se reinventează, iar ficțiunea devine gest politic.
Milo Rau este regizor, dramaturg și teoretician elvețian, cunoscut pentru spectacolele sale internaționale și filmele care îmbină documentarul, arta politică și ritualul colectiv. Prin proiectele sale radicale, precum Tribunalul Congo, Oreste la Mosul sau Ultimele ore ale lui Ceaușescu, Rau transformă teatrul într-un spațiu al confruntării etice și al reflecției asupra realității contemporane. Este inițiator și semnatar al Manifestului de la Gent și, până în 2024, a fost directorul artistic al Teatrul Național din Gent (NTGent), Belgia.
”Milo Rau este, fără îndoială, unul dintre cei mai remarcabili și mai cunoscuți regizori de teatru și oameni de film ai momentului. Cu producții precum Hate Radio, Five Easy Pieces sau Noua Evanghelie, Rau provoacă și divizează, stârnește dezbateri și atinge cu precizie punctele nevralgice, ascunse, ale societății noastre.
Cum gândește și lucrează Milo Rau? Cum arată viziunea sa asupra unui teatru al viitorului? Și, mai ales, cum pot fi puse în practică, atât în domeniul artistic, cât și în cel social, principii din Manifestul de la Gent precum faptul că „nu mai este vorba doar de a reprezenta lumea, este vorba de a o schimba”. Scopul nu este reprezentarea realului, ci ca reprezentarea însăși să devină reală. Acestea sunt întrebările care ne-au interesat și pe care le-am discutat între noi înainte de a lua legătura cu Milo Rau. Cu atât mai fericiți, ba chiar entuziasmați suntem de faptul că textele reunite în acest volum de eseuri ne oferă o nouă, extinsă și solidă cale de acces către opera lui Milo Rau. Am găsit răspunsuri inteligente și nuanțate la diversele noastre întrebări, dar și o abundență de materiale care pot alimenta încă și mai multe discuții.
Studierea în profunzime a textelor lui Milo Rau reprezintă o sursă de autentică plăcere. Aceasta se datorează umorului său, erudiției, teoriilor întemeiate pe experiență, apelului la compasiune și imaginație, precum și formulărilor sale care sunt adesea remarcabil de lucide. Ne face o mare plăcere să împărtășim cu voi, dragi cititori, reflecțiile și sugestiile inteligente ale lui Milo Rau cuprinse în acest volum.
Anne Wieser și Bettina Spoerri (editoarele ediției în limba germană), primăvara anului 2023




