La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului. Sub titlul Întâlnirile Teatrul azi la Masca, în 2024, vor fi organizate cinci mese rotunde cu invitaţi speciali care, alături de un moderator, vor analiza, vor aduce în actualitate şi vor pune într-un context global peisajul artistic autohton, din perspectiva unor teme variate.
Întâlnirile Teatrul azi la Masca reprezintă un proiect care încearcă să încurajeze dialogul profesional în lumea artelor spectacolului, dar şi să creeze un spaţiu al întâlnirilor şi al unei solidărizări benefice. Preocupările profesionale împărtăşite de oameni care activează în acest domeniu creativ sunt puse în discuţie tocmai pentru a aduce la lumină experienţe ce merită să fie auzite, opinii divergente, informaţii la zi, aspecte care conturează şi îmbogăţesc un peisaj artistic dinamic şi divers. Pornind de la tema fiecărei întâlniri, Teatrul Masca adresează artiștilor și/sau producătorilor independenți din diverse arii de activitate o invitație la colaborare. De asemenea, fiecare sesiune de dialog reprezintă o premisă pentru accente, rubrică permanentă a revistei Teatrul azi, al cărei conţinut va fi curatoriat de moderatorul fiecărei discuţii.
Prima întâlnire a acestui an va avea loc luni, 29 ianuarie, la sediul Teatrului Masca. Discuţia, moderată de dramaturga și criticul de artele spectacolului Mihaela Michailov, se va desfăşura sub numele Performance. Hibriditate. Fluiditate. Practici nomade.
„Despre performance art vorbim, de cele mai multe ori, activând și cartografiind artiști/artiste, creații, intervenții centrate pe producția de cunoaștere performativă din Europa de Vest. Înainte și mai ales după 1989, s-au structurat în peisajul culturii locale gesturi, discursuri și practici care au privilegiat accentul pus pe performativitate, pe structuri hibride, pe scriituri fluide, care au diversificat interesul pentru performance art. În numărul 1-2/2024 al revistei Teatrul azi, ne propunem să structurăm un context de recuperare, explorare și posibilă conceptualizare a unor demersuri performative care au marcat artele spectacolului din România.” (Mihaela Michailov)
Vor vorbi despre experienţa lor, dar şi despre valenţele performance art-ului românesc şi istoria sa recentă invitaţii:
Madălina Dan, coregrafă şi performeră freelancer, cu o extinsă formare în ţară şi în străinătate în domeniul dansului şi al artelor performative, are o bogată experienţă de creaţie, lucrările şi producţiile sale fiind prezentate în numeroase contexte artistice din lume;
Florin Fieroiu, coregraf independent, laureat al Premiului special pentru coregrafie în arta spectacolului la Gala UNITER 2008;
Irisz Kovacs, regizoare de teatru și fotografă, a colaborat cu numeroase teatre din țară, în procesul de lucru la scenă este preocupată de puterea expresivă a imaginii;
Mihai Mihalcea, coregraf şi dansator cu renume internațional, în prezent, director de programe şi proiecte al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti;
Ioana Păun, regizoare, artistă preocupată de zona performativă şi intermedia, producătoare, proiectele sale internaţionale acoperă o gamă largă şi relevantă de subiecte precum: viaţa lucrătoarelor domestice, radicalizare, violența statului sau condiția artistului;
Emilia Păunescu, artistă pluridisciplinară, cu o bogată experienţă în managementul cultural, este directoarea artistică şi fondatoarea Festivalului NOVA, un eveniment dedicat noilor limbaje artistice, încurajând utilizarea noilor tehnologii în procesul creativ;
Alina Pietrăreanu, artistă interdisciplinară, scriitoare, preocupată de arta performativă, este președinta Asociației Șangri-La Artistic Ground și directoarea artistică Festivalului Internațional de Arte Performative ECOSISTEM;
Leta Popescu, regizoare de teatru, mereu deschisă la noi tehnici de lucru în echipă, din 2013 activează pe scene româneşti independente şi finanţate de către stat deopotrivă, spectacolele sale fiind apreciate atât de public, cât şi de specialişti;
Magda Radu, curatoare și istoric de artă, cofondatoare a Salonului de proiecte, un spațiu independent de artă contemporană din București, cu un program dedicat producției de lucrări noi, acționând și ca platformă de cercetare și discurs.
Pentru această primă dezbatere, Teatrul Masca va lansa luna viitoare un apel de proiecte performative site-specific, care să pună în valoare clădirea și spațiile adiacente teatrului. Apelul este deschis artiștilor sau grupurilor de artiști din diverse arii de activitate, interesați/te de a explora ideea de lucru în spații de neconvenționale și proiecte hibrid. Pentru mai multe detalii despre evoluţia proiectului Întâlnirile Teatrul azi la Masca urmăriţi platformele online ale revistei Teatrul azi şi ale Teatrului Masca.
*Revista Teatrul azi este editată de UNITER prin FUNDAȚIA CULTURALĂ „CAMIL PETRESCU”. Finanțator: Ministerul Culturii.
Un nou proiect: Întâlnirile ”Teatrul azi” la Masca
La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului. Sub titlul Întâlnirile Teatrul azi la Masca, în 2024, vor fi organizate cinci mese rotunde cu invitaţi speciali care, alături de un moderator, vor analiza, vor aduce în actualitate şi vor pune într-un context global peisajul artistic autohton, din perspectiva unor teme variate.
Întâlnirile Teatrul azi la Masca reprezintă un proiect care încearcă să încurajeze dialogul profesional în lumea artelor spectacolului, dar şi să creeze un spaţiu al întâlnirilor şi al unei solidărizări benefice. Preocupările profesionale împărtăşite de oameni care activează în acest domeniu creativ sunt puse în discuţie tocmai pentru a aduce la lumină experienţe ce merită să fie auzite, opinii divergente, informaţii la zi, aspecte care conturează şi îmbogăţesc un peisaj artistic dinamic şi divers. Pornind de la tema fiecărei întâlniri, Teatrul Masca adresează artiștilor și/sau producătorilor independenți din diverse arii de activitate o invitație la colaborare. De asemenea, fiecare sesiune de dialog reprezintă o premisă pentru accente, rubrică permanentă a revistei Teatrul azi, al cărei conţinut va fi curatoriat de moderatorul fiecărei discuţii.
Prima întâlnire a acestui an va avea loc luni, 29 ianuarie, la sediul Teatrului Masca. Discuţia, moderată de dramaturga și criticul de artele spectacolului Mihaela Michailov, se va desfăşura sub numele Performance. Hibriditate. Fluiditate. Practici nomade.
„Despre performance art vorbim, de cele mai multe ori, activând și cartografiind artiști/artiste, creații, intervenții centrate pe producția de cunoaștere performativă din Europa de Vest. Înainte și mai ales după 1989, s-au structurat în peisajul culturii locale gesturi, discursuri și practici care au privilegiat accentul pus pe performativitate, pe structuri hibride, pe scriituri fluide, care au diversificat interesul pentru performance art. În numărul 1-2/2024 al revistei Teatrul azi, ne propunem să structurăm un context de recuperare, explorare și posibilă conceptualizare a unor demersuri performative care au marcat artele spectacolului din România.” (Mihaela Michailov)
Vor vorbi despre experienţa lor, dar şi despre valenţele performance art-ului românesc şi istoria sa recentă invitaţii:
Madălina Dan, coregrafă şi performeră freelancer, cu o extinsă formare în ţară şi în străinătate în domeniul dansului şi al artelor performative, are o bogată experienţă de creaţie, lucrările şi producţiile sale fiind prezentate în numeroase contexte artistice din lume;
Florin Fieroiu, coregraf independent, laureat al Premiului special pentru coregrafie în arta spectacolului la Gala UNITER 2008;
Irisz Kovacs, regizoare de teatru și fotografă, a colaborat cu numeroase teatre din țară, în procesul de lucru la scenă este preocupată de puterea expresivă a imaginii;
Mihai Mihalcea, coregraf şi dansator cu renume internațional, în prezent, director de programe şi proiecte al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti;
Ioana Păun, regizoare, artistă preocupată de zona performativă şi intermedia, producătoare, proiectele sale internaţionale acoperă o gamă largă şi relevantă de subiecte precum: viaţa lucrătoarelor domestice, radicalizare, violența statului sau condiția artistului;
Emilia Păunescu, artistă pluridisciplinară, cu o bogată experienţă în managementul cultural, este directoarea artistică şi fondatoarea Festivalului NOVA, un eveniment dedicat noilor limbaje artistice, încurajând utilizarea noilor tehnologii în procesul creativ;
Alina Pietrăreanu, artistă interdisciplinară, scriitoare, preocupată de arta performativă, este președinta Asociației Șangri-La Artistic Ground și directoarea artistică Festivalului Internațional de Arte Performative ECOSISTEM;
Leta Popescu, regizoare de teatru, mereu deschisă la noi tehnici de lucru în echipă, din 2013 activează pe scene româneşti independente şi finanţate de către stat deopotrivă, spectacolele sale fiind apreciate atât de public, cât şi de specialişti;
Magda Radu, curatoare și istoric de artă, cofondatoare a Salonului de proiecte, un spațiu independent de artă contemporană din București, cu un program dedicat producției de lucrări noi, acționând și ca platformă de cercetare și discurs.
Pentru această primă dezbatere, Teatrul Masca va lansa luna viitoare un apel de proiecte performative site-specific, care să pună în valoare clădirea și spațiile adiacente teatrului. Apelul este deschis artiștilor sau grupurilor de artiști din diverse arii de activitate, interesați/te de a explora ideea de lucru în spații de neconvenționale și proiecte hibrid. Pentru mai multe detalii despre evoluţia proiectului Întâlnirile Teatrul azi la Masca urmăriţi platformele online ale revistei Teatrul azi şi ale Teatrului Masca.
*Revista Teatrul azi este editată de UNITER prin FUNDAȚIA CULTURALĂ „CAMIL PETRESCU”. Finanțator: Ministerul Culturii.