Funcţionarii dramatici din multe teatre ale patriei noastre aşteaptă începutul verii cu nerăbdare şi nervozitate câteodată. Artiştii, în schimb, intră în panică atunci când se coc piersicile. Pe principiul „se apropie vacanţa; ce facem cu ea?“ teatrele din România îşi planifică perioada de relache dintre două stagiuni care cum se pricep. Dacă multe temple ale Thaliei sunt ferecate pentru public preţ de (cel puţin) două luni, teatrele vii pulsează, creează şi-şi fericesc spectatorii. Şi, după cum îi e numele, nici „Ariel“, adică Teatrul pentru Copii şi Tineret din Târgu Mureş nu putea aştepta liniştit gongul final al stagiunii 2009/2010.
Funcţionarii dramatici din multe teatre ale patriei noastre aşteaptă începutul verii cu nerăbdare şi nervozitate câteodată. Artiştii, în schimb, intră în panică atunci când se coc piersicile. Pe principiul „se apropie vacanţa; ce facem cu ea?“ teatrele din România îşi planifică perioada de relache dintre două stagiuni care cum se pricep. Dacă multe temple ale Thaliei sunt ferecate pentru public preţ de (cel puţin) două luni, teatrele vii pulsează, creează şi-şi fericesc spectatorii. Şi, după cum îi e numele, nici „Ariel“, adică Teatrul pentru Copii şi Tineret din Târgu Mureş nu putea aştepta liniştit gongul final al stagiunii 2009/2010. Aşadar, Gavril Cadariu, directorul instituţiei, a propus un sprint la care s-au aliniat actorii teatrului, profesorii, studenţii şi masteranzii Universităţii de Artă Teatrală, scriitori, dramaturgi, sponsori, parteneri profesionali, presă, public nesperat de numeros şi câţiva dintre reprezentanţii criticărimii, printre care cu onoare şi bucurie m-am aflat şi eu. Scopul declarat al acestei întâlniri aproape estivale îl constituie afişarea cât mai vizibil şi fidel a unui an teatral, prilej cu care am (re)văzut întâmplări mai noi şi mai vechi de la „Ariel“, am aflat ce planuri şi gânduri se vor împlini începând din această toamnă, dar şi despre proiectele deja în derulare. Adaptându-se vremurilor şi asumându-şi realitatea (mai mult sau mai puţin) teatrală, Teatrul Ariel a condensat în programul celor patru zile ale „Întâlnirii Ariel 2010“ cele mai importante direcţii artistice şirepere estetice ale sale. Au fost spectacole pentru copii şi spectacole pentru tineri, spectacole în limba română şi spectacole în limba maghiară, spectacole cu păpuşi sau/şi marionete şi spectacole „cu oameni“, spectacole produse 100% de teatru, spectacole în coproducţie cu UAT, spectacole ale UAT. Şi spectacole invitate: Teatrul de păpuşi „Harlekin“ din Eger (Ungaria) şi Teatrul de păpuşi „Prichindel“ din Alba Iulia. Şi cum toate se leagă, am aflat în conferinţa de presă, organizată la debutul întâlnirii, că păpuşarii de la Eger vor fi partenerii Teatrului „Ariel“ şi ai teatrelor pentru copii din Subotica (Serbia), Banska Bistrica (Slovacia) şi Bialystok (Polonia) în proiectul european „Quintet“, fiecare realizând un spectacol nonverbal, dar muzical!, pe care îl vor itinera pe scenele celorlalte teatre participante. Cât despre prichindeii de la Alba Iulia, ei au participat cu cel mai nou spectacol Universul dinlanterna magică, un spectacol de Radu Dinulescu prezent la ediţia din acest an a Festivalului de la Avignon, alături de Amalia respiră adânc, minunatul spectacol al Teatrului Ariel în care de cinci ani Monica Ristea-Horga face risipă de talent şi sensibilitate…
Întâlniri Ariel 2010, Târgu Mureş: „Ariel respiră adânc. Respiră teatru” de Adriana Teodorescu
Funcţionarii dramatici din multe teatre ale patriei noastre aşteaptă începutul verii cu nerăbdare şi nervozitate câteodată. Artiştii, în schimb, intră în panică atunci când se coc piersicile. Pe principiul „se apropie vacanţa; ce facem cu ea?“ teatrele din România îşi planifică perioada de relache dintre două stagiuni care cum se pricep. Dacă multe temple ale Thaliei sunt ferecate pentru public preţ de (cel puţin) două luni, teatrele vii pulsează, creează şi-şi fericesc spectatorii. Şi, după cum îi e numele, nici „Ariel“, adică Teatrul pentru Copii şi Tineret din Târgu Mureş nu putea aştepta liniştit gongul final al stagiunii 2009/2010.
Funcţionarii dramatici din multe teatre ale patriei noastre aşteaptă începutul verii cu nerăbdare şi nervozitate câteodată. Artiştii, în schimb, intră în panică atunci când se coc piersicile. Pe principiul „se apropie vacanţa; ce facem cu ea?“ teatrele din România îşi planifică perioada de relache dintre două stagiuni care cum se pricep. Dacă multe temple ale Thaliei sunt ferecate pentru public preţ de (cel puţin) două luni, teatrele vii pulsează, creează şi-şi fericesc spectatorii. Şi, după cum îi e numele, nici „Ariel“, adică Teatrul pentru Copii şi Tineret din Târgu Mureş nu putea aştepta liniştit gongul final al stagiunii 2009/2010. Aşadar, Gavril Cadariu, directorul instituţiei, a propus un sprint la care s-au aliniat actorii teatrului, profesorii, studenţii şi masteranzii Universităţii de Artă Teatrală, scriitori, dramaturgi, sponsori, parteneri profesionali, presă, public nesperat de numeros şi câţiva dintre reprezentanţii criticărimii, printre care cu onoare şi bucurie m-am aflat şi eu. Scopul declarat al acestei întâlniri aproape estivale îl constituie afişarea cât mai vizibil şi fidel a unui an teatral, prilej cu care am (re)văzut întâmplări mai noi şi mai vechi de la „Ariel“, am aflat ce planuri şi gânduri se vor împlini începând din această toamnă, dar şi despre proiectele deja în derulare. Adaptându-se vremurilor şi asumându-şi realitatea (mai mult sau mai puţin) teatrală, Teatrul Ariel a condensat în programul celor patru zile ale „Întâlnirii Ariel 2010“ cele mai importante direcţii artistice şirepere estetice ale sale. Au fost spectacole pentru copii şi spectacole pentru tineri, spectacole în limba română şi spectacole în limba maghiară, spectacole cu păpuşi sau/şi marionete şi spectacole „cu oameni“, spectacole produse 100% de teatru, spectacole în coproducţie cu UAT, spectacole ale UAT. Şi spectacole invitate: Teatrul de păpuşi „Harlekin“ din Eger (Ungaria) şi Teatrul de păpuşi „Prichindel“ din Alba Iulia. Şi cum toate se leagă, am aflat în conferinţa de presă, organizată la debutul întâlnirii, că păpuşarii de la Eger vor fi partenerii Teatrului „Ariel“ şi ai teatrelor pentru copii din Subotica (Serbia), Banska Bistrica (Slovacia) şi Bialystok (Polonia) în proiectul european „Quintet“, fiecare realizând un spectacol nonverbal, dar muzical!, pe care îl vor itinera pe scenele celorlalte teatre participante. Cât despre prichindeii de la Alba Iulia, ei au participat cu cel mai nou spectacol Universul din lanterna magică, un spectacol de Radu Dinulescu prezent la ediţia din acest an a Festivalului de la Avignon, alături de Amalia respiră adânc, minunatul spectacol al Teatrului Ariel în care de cinci ani Monica Ristea-Horga face risipă de talent şi sensibilitate…
(…)