*Prezentul studiu de caz face parte dintr-un articol mai amplu al arh. Manuela Certan, apărut în nr. 3-4/2025 al revistei Teatrul azi cu titlul „De la obiect la ecosistem. Teatrul care ascultă orașul” – Reflecții arhitecturale despre regenerare, spațiu și memorie.
Localizare: Sudul Franţei, regiunea Occitanie, oraşul Montpellier cu 302.450 de locuitori
La origine un domeniu viticol, Domeniul d’O cedează în anii ’90 o parte din clădiri și o parte din teren pentru reabilitare şi restructurare, în ideea creării unui centru artistic cu o prezență notabilă în întregul teritoriu occitan, sub conducerea departamentului Hérault.
Fosta cramă este restructurată în 1994 şi extinsă în 2002, beneficiind azi de două săli de spectacol: una clasică, de 220 de locuri, şi una experimentală, spaţiu modular dedicat cercetării şi procesului de creație, cu 80 de locuri. Un amfiteatru de 1.800 de locuri şi un bistro îi completează activitatea, la umbra unei păduri de pini.
Dacă inițial lumea teatrului atrage succesul spaţiului şi reuşeşte să-l impună foarte repede în teritoriul sudist, curând devine evident că infrastructura existentă este insuficientă. Aşa se naşte destul de repede ideea creării unei săli de spectacole temporare şi reversibile, cu impact minim pentru natura înconjurătoare: Teatrul „Jean-Claude Carrière”. Astfel, în 2018, ansamblul de clădiri deja existente este completat de o nouă construcţie, prefabricată. Alegerea lemnului ca material principal de construcţie poate fi motivată prin:
– o reverență făcută teatrului shakespearian, dar şi pădurii de pini prezentă pe domeniu;
– nevoia de reversibilitate, în cazul în care sala se dovedeste inutilă pe termen lung;
– respectul pentru vecini, fiindcă un şantier, în cazul unei construcții din lemn, este mult mai rapid, mai puţin zgomotos şi mai curat, având un impact minimizat asupra riveranilor;
– conştiința importanței patrimoniului vegetal din zonă şi dorința de a-l afecta cât mai puţin posibil, reflectate prin utilizarea unui minim de resurse pe o suprafața minimă de teren.
Noul teatru propus adăposteşte o sală de 600 de locuri pe scaune şi până la 1.200 de locuri în picioare, cu o scenă de 300 m², un restaurant şi un spațiu logistic. Holul de primire este generos şi luminos, gradenele sunt retractabile, scena este modulabilă, spaţiile tehnice sunt optimizate. Volumul exterior creează o ambianţă lejeră şi jovială, culorile şi estetica fațadei aduc aminte de arlechin – figură familiară, acționând cu umor, dar perfect capabilă de a înțelege şi de a comenta contextul lumii reale în care evoluează. Teatrul este construit cu materiale reciclabile şi se dovedeste a fi exemplar din punctul de vedere al consumului energetic (încalzire prin centrală autonomă, izolaţie performantă, iluminaţie pe bază de LED). Atât construcția în sine, cât şi programul sezonier sunt o materializare a ideii de teatru al generațiilor viitoare: adaptabil, flexibil, respectuos, înmugurind acolo unde este dorit şi necesar, dar acceptând ideea că nu totul poate fi permanent.
Experimentul acestei inițiative globale pare să fi funcționat. Azi, Domaine d’O este un teritoriu al artelor şi spectacolelor pluridisciplinare de teatru, muzică, circ, cinematografie şi dans. Produce el însuşi spectacole sezoniere, 4 festivaluri şi găzduieşte alte 4 festivaluri itinerante, diverse conferințe şi propune rezidențe artistice.
Din multitudinea de evenimente, un festival se distinge prin influenţa sa, căci a depăşit granițele Europei: Festivalul Arabesques, imn al diversității culturale din bazinul mediteranean. Creat în 2006 de Asociația UNi’SONS, evenimentul are loc în fiecare septembrie şi înglobează concerte, proiecții de filme şi documentare, recitaluri de poezie şi basm, spectacole de dans şi ateliere (de la caligrafie, până la gastronomie), toate din prisma schimbului cultural dintre Sudul Franței şi Nordul Africii. Peste 20.000 de oameni participă la aceste evenimente, timp de 15 zile. Festivalul promovează valori de convivialitate şi coeziune socială. Se adresează tuturor generațiilor în spiritul menținerii dialogului şi al depăşirii stereotipurilor.
Şi pentu că arta trebuie să ajungă şi la cei care nu se pot deplasa, UNi’SONS dezvoltă acum un proiect itinerant: Caravana Arabesques. În centrul acestei idei se află medierea prin artă în teritorii sensibile, organizarea de întâlniri cu artiştii, sensibilizarea publicului la diverse subiecte, dar şi crearea ocaziilor de a da publicului o voce şi o platformă pentru a se exprima. Itinerantul devine astfel o modalitate de a favoriza diversitatea, de a (re)țese legături între zone izolate şi de a oferi accesul la patrimoniul cultural tuturor celor care sunt, fără să ştie, o parte definitorie a acestuia.
ACCENTE | spații culturale regenerative | LE DOMAINE d’O MONTPELLIER – Un teatru nou, născut din dinamica locală
Autor: Manuela Certan
Publicat exclusiv online
Rubrica: accente | Sustenabil, regenerativ, relevant?
*Prezentul studiu de caz face parte dintr-un articol mai amplu al arh. Manuela Certan, apărut în nr. 3-4/2025 al revistei Teatrul azi cu titlul „De la obiect la ecosistem. Teatrul care ascultă orașul” – Reflecții arhitecturale despre regenerare, spațiu și memorie.
Localizare: Sudul Franţei, regiunea Occitanie, oraşul Montpellier cu 302.450 de locuitori
Arhitect: Philippe Cervantes, A+ Architecture
Website: https://www.domainedo.fr/domaine-do/espaces/theatre-d-o
La origine un domeniu viticol, Domeniul d’O cedează în anii ’90 o parte din clădiri și o parte din teren pentru reabilitare şi restructurare, în ideea creării unui centru artistic cu o prezență notabilă în întregul teritoriu occitan, sub conducerea departamentului Hérault.
Fosta cramă este restructurată în 1994 şi extinsă în 2002, beneficiind azi de două săli de spectacol: una clasică, de 220 de locuri, şi una experimentală, spaţiu modular dedicat cercetării şi procesului de creație, cu 80 de locuri. Un amfiteatru de 1.800 de locuri şi un bistro îi completează activitatea, la umbra unei păduri de pini.
Dacă inițial lumea teatrului atrage succesul spaţiului şi reuşeşte să-l impună foarte repede în teritoriul sudist, curând devine evident că infrastructura existentă este insuficientă. Aşa se naşte destul de repede ideea creării unei săli de spectacole temporare şi reversibile, cu impact minim pentru natura înconjurătoare: Teatrul „Jean-Claude Carrière”. Astfel, în 2018, ansamblul de clădiri deja existente este completat de o nouă construcţie, prefabricată. Alegerea lemnului ca material principal de construcţie poate fi motivată prin:
– o reverență făcută teatrului shakespearian, dar şi pădurii de pini prezentă pe domeniu;
– nevoia de reversibilitate, în cazul în care sala se dovedeste inutilă pe termen lung;
– respectul pentru vecini, fiindcă un şantier, în cazul unei construcții din lemn, este mult mai rapid, mai puţin zgomotos şi mai curat, având un impact minimizat asupra riveranilor;
– conştiința importanței patrimoniului vegetal din zonă şi dorința de a-l afecta cât mai puţin posibil, reflectate prin utilizarea unui minim de resurse pe o suprafața minimă de teren.
Noul teatru propus adăposteşte o sală de 600 de locuri pe scaune şi până la 1.200 de locuri în picioare, cu o scenă de 300 m², un restaurant şi un spațiu logistic. Holul de primire este generos şi luminos, gradenele sunt retractabile, scena este modulabilă, spaţiile tehnice sunt optimizate. Volumul exterior creează o ambianţă lejeră şi jovială, culorile şi estetica fațadei aduc aminte de arlechin – figură familiară, acționând cu umor, dar perfect capabilă de a înțelege şi de a comenta contextul lumii reale în care evoluează. Teatrul este construit cu materiale reciclabile şi se dovedeste a fi exemplar din punctul de vedere al consumului energetic (încalzire prin centrală autonomă, izolaţie performantă, iluminaţie pe bază de LED). Atât construcția în sine, cât şi programul sezonier sunt o materializare a ideii de teatru al generațiilor viitoare: adaptabil, flexibil, respectuos, înmugurind acolo unde este dorit şi necesar, dar acceptând ideea că nu totul poate fi permanent.
Experimentul acestei inițiative globale pare să fi funcționat. Azi, Domaine d’O este un teritoriu al artelor şi spectacolelor pluridisciplinare de teatru, muzică, circ, cinematografie şi dans. Produce el însuşi spectacole sezoniere, 4 festivaluri şi găzduieşte alte 4 festivaluri itinerante, diverse conferințe şi propune rezidențe artistice.
Din multitudinea de evenimente, un festival se distinge prin influenţa sa, căci a depăşit granițele Europei: Festivalul Arabesques, imn al diversității culturale din bazinul mediteranean. Creat în 2006 de Asociația UNi’SONS, evenimentul are loc în fiecare septembrie şi înglobează concerte, proiecții de filme şi documentare, recitaluri de poezie şi basm, spectacole de dans şi ateliere (de la caligrafie, până la gastronomie), toate din prisma schimbului cultural dintre Sudul Franței şi Nordul Africii. Peste 20.000 de oameni participă la aceste evenimente, timp de 15 zile. Festivalul promovează valori de convivialitate şi coeziune socială. Se adresează tuturor generațiilor în spiritul menținerii dialogului şi al depăşirii stereotipurilor.
Şi pentu că arta trebuie să ajungă şi la cei care nu se pot deplasa, UNi’SONS dezvoltă acum un proiect itinerant: Caravana Arabesques. În centrul acestei idei se află medierea prin artă în teritorii sensibile, organizarea de întâlniri cu artiştii, sensibilizarea publicului la diverse subiecte, dar şi crearea ocaziilor de a da publicului o voce şi o platformă pentru a se exprima. Itinerantul devine astfel o modalitate de a favoriza diversitatea, de a (re)țese legături între zone izolate şi de a oferi accesul la patrimoniul cultural tuturor celor care sunt, fără să ştie, o parte definitorie a acestuia.
Legendă fotografie: imagine reprezentativă și 1. Domaine d’O Montpellier (foto ateliers-aplus.com)