*Prezentul studiu de caz face parte dintr-un articol mai amplu al arh. Manuela Certan, apărut în nr. 3-4/2025 al revistei Teatrul azi cu titlul „De la obiect la ecosistem. Teatrul care ascultă orașul” – Reflecții arhitecturale despre regenerare, spațiu și memorie.
Localizare: Franţa Central-Estică, regiunea Auvergne-Rhône-Alpes, Grand Lyon Metropole (aglomerație de 59 de comune – 538 km²), cu 1,3 milioane de locuitori
La Trinité este o scenă nouă de muzică barocă și contemporană iregulară [trimitere la sensul cuvântului portughez barocco, care înseamnă „perlă cu formă neregulată/iregulară”], ce ocupă, începând cu 2024 (pentru 5 ani), un spațiu atipic, declarat monument istoric: o capelă neutilizată din centrul Lyonului, la doar câţiva paşi de Opera Naţională. Proiectul a luat naştere grație colaborării a două structuri locale, deja dedicate muzicii, Le Concert de l’Hostel Dieu şi Superspectives.
Le Concert de l’Hostel Dieueste o orchestră care promovează originalitatea și specificitatea muzicilor şi manuscriselor baroce regionale (născute din schimburile artistice dintre Franţa şi Italia). De altfel, Lyon este considerat cel mai italian dintre oraşele franceze, iar Torino cel mai francez dintre oraşele italiene. (Cele două își fac ecou reciproc nu doar prin similarităţile culturale şi muzicale, dar și prin organizare, urbanism și elemente arhitecturale.) Orchestra Hostel Dieu favorizează o funcționare în mijlocul colectivului; organizează concerte în spitale și spații religioase (active sau dezafectate) și este deja recunoscută și premiată la nivel internațional.
Superspectiveseste o asociație creată în 2018 de pianistul François Mardirossian și de filosoful Camille Rhonat; este cunoscută grație programelor propuse pentru amfiteatrul Operei Underground, dar și festivalului de muzică minimalistă şi contemporană, pe care cei doi l-au organizat mai mulţi ani de-a rândul, vara, în Casa Lorette, monument istoric nefolosit.
Datorită acestui gen de activităţi, zone din Lyon, lăsate uitării, recapătă acum vizibilitate, sunt reactivate şi re-apropriate. Readucerea unor locuri în atenția publică și în memoria colectivă permite declanşarea unor politici de redezvoltare și reabilitare ale edificiilor respective, care astfel sunt reintegrate în ecosistemele locale. Aceste demersuri ajută la trezirea din somnolență și contribuie la evoluția dinamicii urbane. Ocupația artistică temporară împreună cu urbanismul tranzitoriu sunt în general un factor de reanimare și catalizator de dezvoltare pe termen lung al oraşului.
Cele două structuri artistice, mai sus menţionate, şi-au unit forţele în 2024 și au decis să împartă spaţiul cu enorm potențial acustic al Capelei La Trinité, sub forma rezidenței artistice. Scopuri comune:
– Reconcilierea unui repertoriu istoric cu creația contemporană.
– Punerea în comun a repertoriului deja stabilit cu diferite forme de nomadism muzical și cultural, cu muzicile occidentale și cu tradițiile extra-europene.
– Expunerea legăturii dintre sacru și profan, dintre popular și intelectual, dintre creația academică și cea intuitivă.
– Potențarea dialogului între arte și alte discipline.
– Expunerea diferitelor generații la diferite forme de creație. În timpul spectacolelor de la Trinité, vezi copii înțelegând legătura dintre natură și Vivaldi sau septuagenari apreciind creaţii contemporane interpretate la sintetizator. Viziunile nu se opun, se completeză și se elevează reciproc.
– Explorarea rolului artei în faţa urgenţei ecologice și sociale.
La Trinité prezintă astfel, în fiecare an, un sezon de concerte și micro-festivaluri (3 zile dedicate câte unei tematici specifice), propune programe de formare și de prezentare a tinerilor absolvenți de Conservator, dar îşi și deschide porțile unor evenimente diverse (de exemplu, Salonul de Carte Excepțională, unde editori independenți și scriitori contemporani îşi prezintă activitatea). Mai mult, La Trinité a aderat, încă din primul an de activitate, la reţeaua REMA – European Early Music Network, astfel continuă să dezvolte schimburi de experiență şi să contribuie, alături de alți profesionişti europeni, la redefinirea rolului artei în lumea actuală.
ACCENTE | spații culturale regenerative | LA TRINITÉ – Rezidenţa artistică şi noua scenă de muzică barocă şi contemporană
Autor: Manuela Certan
Publicat exclusiv online
Rubrica: accente | Sustenabil, regenerativ, relevant?
*Prezentul studiu de caz face parte dintr-un articol mai amplu al arh. Manuela Certan, apărut în nr. 3-4/2025 al revistei Teatrul azi cu titlul „De la obiect la ecosistem. Teatrul care ascultă orașul” – Reflecții arhitecturale despre regenerare, spațiu și memorie.
Localizare: Franţa Central-Estică, regiunea Auvergne-Rhône-Alpes, Grand Lyon Metropole (aglomerație de 59 de comune – 538 km²), cu 1,3 milioane de locuitori
Arhitect și frate iezuit: Étienne Martellange
Website: https://trinitelyon.com/
La Trinité este o scenă nouă de muzică barocă și contemporană iregulară [trimitere la sensul cuvântului portughez barocco, care înseamnă „perlă cu formă neregulată/iregulară”], ce ocupă, începând cu 2024 (pentru 5 ani), un spațiu atipic, declarat monument istoric: o capelă neutilizată din centrul Lyonului, la doar câţiva paşi de Opera Naţională. Proiectul a luat naştere grație colaborării a două structuri locale, deja dedicate muzicii, Le Concert de l’Hostel Dieu şi Superspectives.
Le Concert de l’Hostel Dieu este o orchestră care promovează originalitatea și specificitatea muzicilor şi manuscriselor baroce regionale (născute din schimburile artistice dintre Franţa şi Italia). De altfel, Lyon este considerat cel mai italian dintre oraşele franceze, iar Torino cel mai francez dintre oraşele italiene. (Cele două își fac ecou reciproc nu doar prin similarităţile culturale şi muzicale, dar și prin organizare, urbanism și elemente arhitecturale.) Orchestra Hostel Dieu favorizează o funcționare în mijlocul colectivului; organizează concerte în spitale și spații religioase (active sau dezafectate) și este deja recunoscută și premiată la nivel internațional.
Superspectives este o asociație creată în 2018 de pianistul François Mardirossian și de filosoful Camille Rhonat; este cunoscută grație programelor propuse pentru amfiteatrul Operei Underground, dar și festivalului de muzică minimalistă şi contemporană, pe care cei doi l-au organizat mai mulţi ani de-a rândul, vara, în Casa Lorette, monument istoric nefolosit.
Datorită acestui gen de activităţi, zone din Lyon, lăsate uitării, recapătă acum vizibilitate, sunt reactivate şi re-apropriate. Readucerea unor locuri în atenția publică și în memoria colectivă permite declanşarea unor politici de redezvoltare și reabilitare ale edificiilor respective, care astfel sunt reintegrate în ecosistemele locale. Aceste demersuri ajută la trezirea din somnolență și contribuie la evoluția dinamicii urbane. Ocupația artistică temporară împreună cu urbanismul tranzitoriu sunt în general un factor de reanimare și catalizator de dezvoltare pe termen lung al oraşului.
Cele două structuri artistice, mai sus menţionate, şi-au unit forţele în 2024 și au decis să împartă spaţiul cu enorm potențial acustic al Capelei La Trinité, sub forma rezidenței artistice. Scopuri comune:
– Reconcilierea unui repertoriu istoric cu creația contemporană.
– Punerea în comun a repertoriului deja stabilit cu diferite forme de nomadism muzical și cultural, cu muzicile occidentale și cu tradițiile extra-europene.
– Expunerea legăturii dintre sacru și profan, dintre popular și intelectual, dintre creația academică și cea intuitivă.
– Potențarea dialogului între arte și alte discipline.
– Expunerea diferitelor generații la diferite forme de creație. În timpul spectacolelor de la Trinité, vezi copii înțelegând legătura dintre natură și Vivaldi sau septuagenari apreciind creaţii contemporane interpretate la sintetizator. Viziunile nu se opun, se completeză și se elevează reciproc.
– Explorarea rolului artei în faţa urgenţei ecologice și sociale.
La Trinité prezintă astfel, în fiecare an, un sezon de concerte și micro-festivaluri (3 zile dedicate câte unei tematici specifice), propune programe de formare și de prezentare a tinerilor absolvenți de Conservator, dar îşi și deschide porțile unor evenimente diverse (de exemplu, Salonul de Carte Excepțională, unde editori independenți și scriitori contemporani îşi prezintă activitatea). Mai mult, La Trinité a aderat, încă din primul an de activitate, la reţeaua REMA – European Early Music Network, astfel continuă să dezvolte schimburi de experiență şi să contribuie, alături de alți profesionişti europeni, la redefinirea rolului artei în lumea actuală.
Legendă fotografie: imagine reprezentativă și 1. La Trinité (foto patrimoine.auvergnerhonealpes.fr)