Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și Teatrul Național București. Din luna octombrie vă puteți abona pe anul 2015!
Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și Teatrul Național București. Din luna octombrie vă puteți abona pe anul 2015!
Coperta I: Ofelia POPII şi Constantin CHIRIAC în Oidip, scenariu după Sofocle, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu (Foto: Mihaela Marin)
TEATRUL AZI este o publicație editată de Fundația Culturală „Camil Petrescu” sub egida UNITER, principalul periodic dedicat actualității și memoriei teatrului românesc, nu mai puțin conectat la evenimentele scenei contemporane internaționale (reflectate în cronici de festival, eseuri, interviuri și corespondențe).
TEATRUL AZIînseamnă 12 numere, 5–6 apariții pe an (cca 300 pag / apariție).
Abonament pe anul 2011: 100 lei
Abonament pe anul 2012: 120 lei
Abonament pe anul 2013: 120 lei
Abonament pe anul 2014:150 lei
Abonament pe anul 2015:150 lei
(Prețurile includ taxele poștale)
Abonamentele se pot efectua prin virament bancar în contul RO52BRDE445SV00667874160 deschis la BRD – GSG, Sucursala Triumf,
ori prin mandat poștal pe adresa: Fundația Culturală „Camil Petrescu”,
Pța Alba Iulia nr.1, bl. H1, sc.5, apt. 135, sector 3, București 031103.
Pentru comenzi telefonice: 021 326 17 76
E-mail: teatrul_azi@yahoo.com
SUMAR
Anul „Camil Petrescu“
„Munca intelectuală” de Camil Petrescu
„Ce ne preocupă” de Camil Petrescu
„Cine sunt „muncitorii intelectuali“?” de Camil Petrescu
„Materialism maşinism psihologic” de Camil Petrescu
„Despre intervenţia statului” de Camil Petrescu
„R – de la război” de Ioana Pârvulescu
„Ciamarc” de Camil Petrescu
„Încă o piesă de Camil Petrescu a provocat disensiuni” de Claudia Dimiu
Festivaluri, gale , aniversări
FNT 2014, Bucureşti
„Argument” de Marina Constantinescu (Director artistic şi selecţioner al FNT)
Selecţia oficială a spectacolelor
FEST–FDR
„Timişoara 2014 – Timpul 1” de Doru Mareș
„Timişoara 2014 – Timpul 2” de Crenguţa Manea
Festivalul „Toma Caragiu“, Ploieşti
„Renaşterea unui festival necesar” de Zeno Fodor
FestCo, Bucureşti
„Cum este văzută comedia românească la ea acasă?” de Nicolae Havriliuc
Ariel interfest, Râmnicu Vâlcea
„Festival şi prietenie” de Doina Papp
Perform Iași
„Downtown de Iaşi” de Călin Ciobotari
Unteatru, Bucureşti
„La mulţi ani!” de Crenguţa Manea
„Un spectacol care crestează adânc în conştiinţe” de Oana Medrea
Aniversare Teatrul „Ariel“, Târgu Mureş
„La 65 de ani!” de Raluca Tulbure
Gala absolvenţilor UNATC, Bucureşti
„La început de carieră…” de Ion Parhon
„Prietenul după invidie se cunoaşte” de Irina Zlotea („Pool (no water)” de Mark Ravenhill)
IDFest Bacău
„Jocuri de vară la Bacău” de Doru Mareș
Eseuri
„Ruritania lui G. B. Shaw sau ce caută neamţul în Bulgaria” de Adrian Mihalache
„Pornind de la o pagină de Monica Lovinescu” de Mircea Morariu
Memoria teatrului: 2014 – Anul „Brâncoveanu“
„Constantinul“. O tragedie princiară la nivelul satului”de Liliana Alexandrescu
Interviuri
Anatol Răcilă: „Teatrul înseamnă dragoste“, interviu de Gheorghe Calamanciuc
Cordula Nossek: „Unul dintre citatele mele preferate este din Paul Klee: «Arta face invizibilul vizibil»“, interviu de Oltiţa Cîntec
Adina Doba: „Cred că rostul meu pe pământ este acela de a trezi personaje de poveste în bucăţi de lemn de tei“, interviu de Raluca Tulbure
Eugenia Ciotlăuș Rusu: „Teatrul este forma mea de echilibru“, interviu de Mircea Sorin Rusu
Ervin Szűcs: „Sunt un om care se coace greu. Am nevoie de timp pentru tot.“, interviu de Mirela Sandu
Olivia Grecea: „Regizorul, chiar dacă e tânăr şi la început, trebuie creditat“, interviu de Andreea Dumitru
Saviana Stănescu: „Nu pot trăi fără teatru“, interviu de Mirela Sandu
Proiecte
„Scurt jurnal de tabără” de Florentina Váry
„Caznele schimbării sau noua generaţie de creatori” de Irina Zlotea
Robert Wilson şi...
„DHC, Craiova” de Nicolae Coande
„Laudatio Robert Wilson” de Nicolae Coande
„Imposibilul tangibil şi absurdul logic” de Daria Dimiu („Rinocerii” de Eugène Ionesco – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ Craiova)
„Despre logica rinocerilor” de Adrian Mihalache
…Pippo Delbono…
„Cântec despre mine însumi” de Mircea Morariu
„Pippo la Bucureşti” de Daria Dimiu
… Lev Dodin
„Când imposibilul devine posibil” de Mircea Morariu („Intrigă şi iubire”, după Friedrich Schiller – Malîi Teatr, Sankt Petersburg)
Cu şi despre Lupa
Krystian Lupa: „Sunt fascinat de experienţa drumului“, interviu de Raluca Rădulescu, traducere de Tomasz Kluz
„Incandescenţa nevrotică a ratării” de Mircea Morariu („Fraţii vitregi” de Thomas Bernhard – National Stary Theater, Polonia)
Spectacole
„Purcărete, după alţi 20 de ani” de Mircea Morariu („Oidip”, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip Rege şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
„Oidip, eseu despre om…” de Călin Ciobotari („Oidip”, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip Rege şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
„Un proiect teatral” de Mircea Morariu („Caravaggio Terminal”, un proiect de Visky András şi Robert Woodruff. Textul şi dramaturgia: Visky András – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
„Un cabaret metafizic” de Mircea Morariu („Viaţa-i mai frumoasă după ce mori” de Mihai Măniuţiu – Teatrul Municipal „Tomcsa Sándor“ din Odorheiu Secuiesc)
„Am fost sau nu la „Femeia mării“?” de Călin Ciobotari („Femeia mării”, după Henrik Ibsen – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
„Clasa muncitoare merge la supermarket” de Crenguţa Manea („De vânzare/ For Sale”, un spectacol de Gianina Cărbunariu – Teatrul Odeon)
„Precum, odinioară, Pygmalion” de Mircea Morariu („Forma lucrurilor” de Neil LaBute – Teatrul German de Stat din Timişoara)
„Un fapt de viaţă, un simplu fapt de viaţă” de Mircea Morariu („În trafic”, un spectacol de Alina Nelega – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“)
„Independent şi de Stat, la Chişinău” de Oltiţa Cîntec („Foosbook“ şi Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“)
„Avarul“ de la Botoşani…” de Călin Ciobotari („Avarul” de Molière – Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani)
„Poveşti de pe scrânciob…” de Călin Ciobotari („Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya – Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani)
„Poezia ca secret al longevităţii artistice” de Elisabeta Pop („Recitalul Michelangelo” susţinut de actorul Eugen Ţugulea – Teatrul „Arcadia“ din Oradea)
„Patru oameni cumsecade” de Mircea Morariu („Zeul măcelului” de Yasmina Reza – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
„Revizorul“ – o oglindă” de Eugenia Şarvari („Revizorul” de N. V. Gogol – Teatrul „Ioan Slavici“ din Arad)
„Teatrul „Maria Filotti“ în turneu la Bucureşti” de Doina Papp („Casa” de Evgheni Grişkoveţ şi „Anna Matison” – Teatrul „Maria Filotti“, Brăila)
„9 din 10 rămânem oameni…” de Oana Cristea Grigorescu („9 din 10”, dramaturgia: Ana Cucu-Popescu – Asociaţia Reciproca şi Reactor de creaţie şi experiment, Cluj)
„Când sinceritatea însoţeşte jocul” de Nicolae Havriliuc („Cremă de zahăr ars. Astăzi îi spunem dragoste” de Iris Spiridon – Godot Café-Teatru)
„Un el şi mai multe iubiri” de Raluca Tulbure („Iubitafizica”, după o carte de Iulian Tănase – Compania „Lightwave Theatre“ din Bucureşti)
Teatru TV
„Lecţie de Teatru TV” de Doina Papp („Micii burghezi” de Maxim Gorki)
Radio
„Irina Petrescu, biruitoare asupra timpului”de Daria Dimiu („Jocul cu fantasme”
de Cristian Munteanu)
Noi în lume
După 19 ani, o nouă prezenţă românească la Avignon („Solitaritate” de Gianina Cărbunariu)
„Jurnal de călătorie” de Raluca Tulbure (Teatrul „Ţăndărică“ din Bucureşti cu „Paraşutiştii” la Festivalul Internaţional „Bitolino“)
Ne-au vizitat
„Medeea show” de Mircea Morariu („Medeea în media”, regia: Hyutank Kim – Grupul Teatral „Seongbukdong Beeodoolke“ din Coreea de Sud)
Din lume
„Don Juan la Opera Comică din Berlin” de Aura Cumita
„Teatru la Bienala de Arhitectură de la Veneţia” de Irina Wolf
„Vitrină de noutăţi teatrale contemporane” de Irina Wolf (Festival delle Colline Torinesi)
Cartea de teatru
„Cartea pragurilor” de Mircea Morariu (Gabriela Adameșteanu – „Anii romantici”, Editura Polirom, Iaşi, 2014)
„Sub semnul erudiţiei” de Mircea Morariu (Mihaela Mîrțu – „L’Acteur dans les rets de la fiction”, Ed. Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, Iaşi, 2014)
„Agentul Anton şi mizeria unui timp” de Mircea Morariu („Dosarele secrete ale agentului Anton – Petru Comarnescu în Arhivele Securităţii”, selecţie, introducere şi comentariu de Lucian Boia, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2014)
„Detaliile modernităţii” de Mircea Morariu (George Banu – „Scena modernă. Mitologii şi miniaturi”, Ed. Nemira, Bucureşti, 2014)
„Desecretizarea unei istorii secrete” de Raluca Tulbure (Cristian Pepino – „Istoria secretă a păpuşilor. Teatrul de animaţie şi sacrul”, Editura UNATC Press, 2014)
„Trăind într-o lume pe care trebuie să o inventezi” de Daria Dimiu („Cristina Pepino. Scenografie”, UNATC Press, 2014)
„Istoria teatrului bucureştean estival, la a doua ediţie” de Claudia Dimiu (Vera Molea – „Hai, nene, la Iunion! Teatrele din grădinile de vară ale Bucureştilor de altădată”, Ed. Vremea, Bucureşti, 2014)
„Manualul actorului sfânt” de Mircea Morariu („Jerzy Grotowski – Teatru şi ritual. Scrieri esenţiale”, Ed. Nemira, Bucureşti, 2014)
„Faţa nevăzută a unui spectacol” de Oltiţa Cîntec (Cristina Rusiecki – „Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiţii”, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara, colecţia aTeNT)
„Priviri spre viitor sau Priveliştea unor timpuri noi de creaţie” de Nicolae Havriliuc (Cristina Modreanu – „Utopii performative. Artişti radicali ai scenei americane în secolul 21”, Ed. Humanitas, 2014)
„Caragiale – „Simţ enorm şi văz monstruos“ la o nouă lectură” de Mircea Morariu (Angelo Mitchievici – „Caragiale după Caragiale – Arcanele interpretării: exagerări, deformări, excese”; Ed. Cartea Românească, Bucureşti, 2014)
„Fiabilitatea criteriilor” de Mircea Morariu („Liviu Ornea – Un matematician la teatru”, Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2014)
„Trei cărţi, un singur autor: Zeno Fodor” de Raluca Tulbure (Zeno Fodor – „Scrieri teatrale”; Daniela Gîfu – „Zeno Fodor 80”; György Méhes – „Capriciu bizantin”, Ed. Nico, 2014)
„Cartea, ca probă de rezistenţă prin memoria scrisă” de Oltiţa Cîntec (Călin Ciobotari – „Emil Coşeru, actorul nostru…” Iaşi, Ed. Opera Magna, 2014)
„Emil Coşeru, pe scena vieţii” de Mircea Morariu (Călin Ciobotari – „Emil Coşeru, actorul nostru…”, Ed. Opera Magna, Iaşi, 2014)
Vești
George Banu, primul laureat de origine română al Marelui Premiu al Francofoniei
Teatrul din Turda, redenumit în memoria lui Aureliu Manea
Un nou teatru în peisajul cultural bucureştean (Teatrul de pe Lipscani)
Sub semnul limbii române
Coperta I: Ofelia POPII şi Constantin CHIRIAC în Oidip, scenariu după Sofocle, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu
Foto: Mihaela Marin
Coperta IV: Criticul de teatru Ion PARHON la împlinirea vârstei de 70 de ani
A apărut ultimul număr (triplu) al revistei „Teatrul azi” din acest an!
Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și Teatrul Național București. Din luna octombrie vă puteți abona pe anul 2015!
Numărul
poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la
Teatrul „Bulandra” și Teatrul Național București. Din luna octombrie vă puteți
abona pe anul 2015!
Coperta I: Ofelia POPII şi Constantin CHIRIAC în Oidip, scenariu după
Sofocle, regia Silviu Purcărete, Teatrul
Naţional „Radu Stanca“, Sibiu (Foto:
Mihaela Marin)
TEATRUL AZI este
o publicație editată de Fundația Culturală „Camil Petrescu” sub egida UNITER,
principalul periodic dedicat actualității și memoriei teatrului românesc, nu
mai puțin conectat la evenimentele scenei contemporane internaționale
(reflectate în cronici de festival, eseuri, interviuri și corespondențe).
TEATRUL AZI înseamnă 12 numere, 5–6 apariții pe an (cca 300 pag / apariție).
Abonament pe
anul 2011: 100 lei
Abonament pe anul
2012: 120 lei
Abonament pe anul
2013: 120 lei
Abonament pe anul
2014: 150 lei
Abonament pe anul 2015: 150 lei
(Prețurile includ taxele poștale)
Abonamentele se pot
efectua prin virament bancar în contul RO52BRDE445SV00667874160 deschis la BRD
– GSG, Sucursala Triumf,
ori prin mandat
poștal pe adresa: Fundația Culturală „Camil Petrescu”,
Pța Alba Iulia nr.1,
bl. H1, sc.5, apt. 135, sector 3, București 031103.
Pentru comenzi
telefonice: 021 326 17 76
E-mail:
teatrul_azi@yahoo.com
SUMAR
Anul „Camil Petrescu“
intelectuală” de Camil Petrescu
disensiuni” de Claudia
Dimiu
Festivaluri,
gale , aniversări
FNT 2014, Bucureşti
de Marina Constantinescu (Director artistic şi
selecţioner al FNT)
oficială a spectacolelor
FEST–FDR
2014 – Timpul 1” de Doru Mareș
2014 – Timpul 2” de Crenguţa Manea
Festivalul „Toma Caragiu“,
Ploieşti
necesar” de Zeno Fodor
FestCo, Bucureşti
este văzută comedia românească la ea acasă?” de Nicolae
Havriliuc
Ariel interfest, Râmnicu
Vâlcea
şi prietenie” de Doina Papp
Perform Iași
de Iaşi” de Călin Ciobotari
Unteatru, Bucureşti
spectacol care crestează adânc în conştiinţe” de Oana Medrea
Aniversare Teatrul „Ariel“, Târgu Mureş
65 de ani!”
de Raluca Tulbure
Gala absolvenţilor UNATC, Bucureşti
carieră…” de Ion Parhon
se cunoaşte” de Irina Zlotea („Pool (no water)” de Mark Ravenhill)
IDFest Bacău
Eseuri
în Bulgaria” de Adrian
Mihalache
Memoria teatrului: 2014 – Anul „Brâncoveanu“
tragedie princiară la nivelul satului” de Liliana Alexandrescu
Interviuri
„Teatrul
înseamnă dragoste“, interviu de Gheorghe
Calamanciuc
Nossek: „Unul dintre citatele mele preferate este din Paul Klee: «Arta
face invizibilul vizibil»“, interviu de Oltiţa Cîntec
pe pământ este acela de a trezi personaje de poveste în bucăţi de lemn de tei“, interviu de Raluca Tulbure
Ciotlăuș Rusu: „Teatrul este forma mea de echilibru“, interviu de Mircea Sorin Rusu
coace greu. Am nevoie de timp pentru tot.“, interviu de Mirela Sandu
„Regizorul, chiar
dacă e tânăr şi la început, trebuie creditat“, interviu de Andreea Dumitru
Stănescu: „Nu pot trăi fără teatru“, interviu de Mirela Sandu
Proiecte
creatori” de Irina
Zlotea
Robert Wilson şi...
Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ Craiova)
…Pippo Delbono…
… Lev Dodin
Cu şi despre Lupa
„Sunt
fascinat de experienţa drumului“, interviu de
Raluca Rădulescu, traducere de Tomasz Kluz
Spectacole
Silviu Purcărete după Oedip Rege şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
András şi Robert Woodruff. Textul şi dramaturgia: Visky András – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
după ce mori” de Mihai Măniuţiu –
Teatrul Municipal „Tomcsa Sándor“ din Odorheiu
Secuiesc)
Ibsen – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
Sale”, un spectacol de Gianina Cărbunariu –
Teatrul Odeon)
de Alina Nelega – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu
Rebreanu“)
Naţional „Mihai Eminescu“)
de Edna Mazya – Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani)
Michelangelo” susţinut de actorul
Eugen Ţugulea – Teatrul „Arcadia“ din Oradea)
oglindă” de Eugenia Şarvari („Revizorul” de N. V. Gogol – Teatrul „Ioan Slavici“ din Arad)
şi „Anna Matison” – Teatrul „Maria Filotti“, Brăila)
Grigorescu („9 din 10”, dramaturgia: Ana
Cucu-Popescu – Asociaţia Reciproca şi Reactor de creaţie şi experiment,
Cluj)
Astăzi îi spunem dragoste” de Iris Spiridon
– Godot Café-Teatru)
Teatru TV
Radio
de Cristian Munteanu)
Noi în lume
Avignon („Solitaritate” de Gianina Cărbunariu)
Ne-au vizitat
din Coreea de Sud)
Din lume
Torinesi)
Cartea de teatru
2014)
introducere şi comentariu de Lucian Boia, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2014)
Mitologii şi miniaturi”, Ed. Nemira,
Bucureşti, 2014)
păpuşilor. Teatrul de animaţie şi sacrul”, Editura UNATC Press, 2014)
inventezi” de Daria Dimiu
(„Cristina
Pepino. Scenografie”, UNATC Press, 2014)
doua ediţie” de Claudia
Dimiu (Vera Molea – „Hai, nene, la Iunion! Teatrele din grădinile de vară ale Bucureştilor de altădată”, Ed. Vremea, Bucureşti, 2014)
Scrieri esenţiale”, Ed. Nemira, Bucureşti,
2014)
unui spectacol” de Oltiţa
Cîntec (Cristina Rusiecki – „Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiţii”, Teatrul
Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara, colecţia aTeNT)
timpuri noi de creaţie” de Nicolae Havriliuc
(Cristina Modreanu – „Utopii performative.
Artişti radicali ai scenei americane în
secolul 21”, Ed. Humanitas, 2014)
nouă lectură” de Mircea
Morariu (Angelo Mitchievici – „Caragiale după Caragiale –
Arcanele interpretării: exagerări, deformări, excese”; Ed. Cartea Românească, Bucureşti, 2014)
Tracus Arte, Bucureşti, 2014)
2014)
scrisă” de Oltiţa Cîntec (Călin Ciobotari – „Emil Coşeru,
actorul nostru…” Iaşi, Ed. Opera Magna, 2014)
actorul nostru…”, Ed. Opera Magna,
Iaşi, 2014)
Vești
Banu, primul laureat de origine română al Marelui Premiu al Francofoniei
din Turda, redenumit în memoria lui Aureliu Manea
teatru în peisajul cultural bucureştean (Teatrul de pe Lipscani)
semnul limbii române
Coperta I: Ofelia POPII şi Constantin CHIRIAC în Oidip, scenariu după
Sofocle, regia Silviu Purcărete, Teatrul
Naţional „Radu Stanca“, Sibiu
Foto: Mihaela Marin
Coperta IV: Criticul de teatru Ion PARHON la
împlinirea vârstei de 70 de ani
Foto: Maria Ștefănescu