Actualitatea și memoria scenei românești în 316 pagini! Numărul triplu poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și Teatrul Național București. Din luna octombrie vă puteți abona pe anul 2015!
Actualitatea și memoria scenei
românești în 316 pagini! Numărul triplu poate fi comandat on-line sau
poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și Teatrul
Național București. Din luna octombrie vă puteți abona pe anul 2015!
SUMAR
Anul „Camil Petrescu“
„Munca intelectuală”
de Camil Petrescu
„Ce ne preocupă” de
Camil Petrescu
„Cine sunt „muncitorii
intelectuali“?” de Camil Petrescu
„Materialism maşinism
psihologic” de Camil Petrescu
„Despre intervenţia
statului” de Camil Petrescu
„R – de la război” de
Ioana Pârvulescu
„Ciamarc” de Camil
Petrescu
„Încă o piesă de Camil
Petrescu a provocat disensiuni” de Claudia Dimiu
Festivaluri, gale , aniversări
FNT2014, Bucureşti
„Argument” de Marina
Constantinescu (Director artistic şi selecţioner al FNT)
Selecţia oficială a
spectacolelor
FEST–FDR
„Timişoara 2014 –
Timpul 1” de Doru Mareș
„Timişoara 2014 –
Timpul 2” de Crenguţa Manea
Festivalul „Toma Caragiu“,
Ploieşti
„Renaşterea unui
festival necesar” de Zeno Fodor
FestCo, Bucureşti
„Cum este văzută
comedia românească la ea acasă?” de Nicolae Havriliuc
Ariel interfest, Râmnicu Vâlcea
„Festival şi
prietenie” de Doina Papp
Perform Iași
„Downtown de Iaşi” de
Călin Ciobotari
Unteatru, Bucureşti
„La mulţi ani!” de
Crenguţa Manea
„Un spectacol care
crestează adânc în conştiinţe” de Oana Medrea
Aniversare Teatrul „Ariel“,
Târgu Mureş
„La 65 de ani!” de
Raluca Tulbure
Gala absolvenţilorUNATC, Bucureşti
„La început de
carieră…” de Ion Parhon
„Prietenul după
invidie se cunoaşte” de Irina Zlotea („Pool (no water)” de Mark Ravenhill)
IDFest Bacău
„Jocuri de vară la
Bacău” de Doru Mareș
Eseuri
„Ruritania lui G. B.
Shaw sau ce caută neamţul în Bulgaria” de Adrian Mihalache
„Pornind de la o
pagină de Monica Lovinescu” de Mircea Morariu
Memoria teatrului: 2014 – Anul
„Brâncoveanu“
„Constantinul“. O
tragedie princiară la nivelul satului”de Liliana Alexandrescu
Interviuri
Anatol Răcilă:
„Teatrul înseamnă dragoste“, interviu de Gheorghe Calamanciuc
Cordula Nossek: „Unul
dintre citatele mele preferate este din Paul Klee: «Arta face invizibilul
vizibil»“, interviu de Oltiţa Cîntec
Adina Doba: „Cred că
rostul meu pe pământ este acela de a trezi personaje de poveste în bucăţi de
lemn de tei“, interviu de Raluca Tulbure
Eugenia Ciotlăuș Rusu:
„Teatrul este forma mea de echilibru“, interviu de Mircea Sorin Rusu
Ervin Szűcs: „Sunt un
om care se coace greu. Am nevoie de timp pentru tot.“, interviu de Mirela Sandu
Olivia Grecea:
„Regizorul, chiar dacă e tânăr şi la început, trebuie creditat“, interviu de
Andreea Dumitru
Saviana Stănescu: „Nu
pot trăi fără teatru“, interviu de Mirela Sandu
Proiecte
„Scurt jurnal de
tabără” de Florentina Váry
„Caznele schimbării
sau noua generaţie de creatori” de Irina Zlotea
Robert Wilson şi…
„DHC,
Craiova” de Nicolae Coande
„Laudatio Robert
Wilson” de Nicolae Coande
„Imposibilul tangibil
şi absurdul logic” de Daria Dimiu („Rinocerii” de Eugène Ionesco – Teatrul
Naţional „Marin Sorescu“ Craiova)
„Despre logica
rinocerilor” de Adrian Mihalache
…Pippo Delbono…
„Cântec despre mine
însumi” de Mircea Morariu
„Pippo la Bucureşti”
de Daria Dimiu
… Lev Dodin
„Când imposibilul
devine posibil” de Mircea Morariu („Intrigă şi iubire”, după Friedrich Schiller
– Malîi Teatr, Sankt Petersburg)
Cu şi despreLupa
Krystian Lupa: „Sunt
fascinat de experienţa drumului“, interviu de Raluca Rădulescu, traducere de
Tomasz Kluz
„Incandescenţa
nevrotică a ratării” de Mircea Morariu („Fraţii vitregi” de Thomas Bernhard –
National Stary Theater, Polonia)
Spectacole
„Purcărete, după alţi
20 de ani” de Mircea Morariu („Oidip”, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip
Rege şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
„Oidip, eseu despre
om…” de Călin Ciobotari („Oidip”, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip Rege
şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
„Un proiect teatral”
de Mircea Morariu („Caravaggio Terminal”, un proiect de Visky András şi Robert
Woodruff. Textul şi dramaturgia: Visky András – Teatrul Maghiar de Stat din
Cluj-Napoca)
„Un cabaret metafizic”
de Mircea Morariu („Viaţa-i mai frumoasă după ce mori” de Mihai Măniuţiu –
Teatrul Municipal „Tomcsa Sándor“ din Odorheiu Secuiesc)
„Am fost sau nu la
„Femeia mării“?” de Călin Ciobotari („Femeia mării”, după Henrik Ibsen –
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
„Clasa muncitoare
merge la supermarket” de Crenguţa Manea („De vânzare/ For Sale”, un spectacol
de Gianina Cărbunariu – Teatrul Odeon)
„Precum, odinioară,
Pygmalion” de Mircea Morariu („Forma lucrurilor” de Neil LaBute – Teatrul
German de Stat din Timişoara)
„Un fapt de viaţă, un
simplu fapt de viaţă” de Mircea Morariu („În trafic”, un spectacol de Alina
Nelega – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“)
„Independent şi de
Stat, la Chişinău” de Oltiţa Cîntec („Foosbook“ şi Teatrul Naţional „Mihai
Eminescu“)
„Avarul“ de la
Botoşani…” de Călin Ciobotari („Avarul” de Molière – Teatrul „Mihai Eminescu“
din Botoşani)
„Poveşti de pe
scrânciob…” de Călin Ciobotari („Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya –
Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani)
„Poezia ca secret al
longevităţii artistice” de Elisabeta Pop („Recitalul Michelangelo” susţinut de
actorul Eugen Ţugulea – Teatrul „Arcadia“ din Oradea)
„Patru oameni
cumsecade” de Mircea Morariu („Zeul măcelului” de Yasmina Reza – Teatrul
Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
„Revizorul“ – o
oglindă” de Eugenia Şarvari („Revizorul” de N. V. Gogol – Teatrul „Ioan
Slavici“ din Arad)
„Teatrul „Maria
Filotti“ în turneu la Bucureşti” de Doina Papp („Casa” de Evgheni Grişkoveţ şi
„Anna Matison” – Teatrul „Maria Filotti“, Brăila)
„9 din 10 rămânem
oameni…” de Oana Cristea Grigorescu („9 din 10”, dramaturgia: Ana
Cucu-Popescu – Asociaţia Reciproca şi Reactor de creaţie şi experiment, Cluj)
„Când sinceritatea
însoţeşte jocul” de Nicolae Havriliuc („Cremă de zahăr ars. Astăzi îi spunem dragoste”
de Iris Spiridon – Godot Café-Teatru)
„Un el şi mai multe
iubiri” de Raluca Tulbure („Iubitafizica”, după o carte de Iulian Tănase –
Compania „Lightwave Theatre“ din Bucureşti)
Teatru TV
„Lecţie de Teatru TV”
de Doina Papp („Micii burghezi” de Maxim Gorki)
Radio
„Irina Petrescu,
biruitoare asupra timpului”de Daria Dimiu („Jocul cu fantasme”
de Cristian Munteanu)
Noi în lume
După 19 ani, o nouă
prezenţă românească la Avignon („Solitaritate” de Gianina Cărbunariu)
„Jurnal de călătorie”
de Raluca Tulbure (Teatrul „Ţăndărică“ din Bucureşti cu „Paraşutiştii” la
Festivalul Internaţional „Bitolino“)
Ne-au vizitat
„Medeea show” de Mircea
Morariu („Medeea în media”, regia: Hyutank Kim – Grupul Teatral „Seongbukdong
Beeodoolke“ din Coreea de Sud)
Din lume
„Don Juan la Opera
Comică din Berlin” de Aura Cumita
„Teatru la Bienala de
Arhitectură de la Veneţia” de Irina Wolf
„Vitrină de noutăţi
teatrale contemporane” de Irina Wolf (Festival delle Colline Torinesi)
Cartea de teatru
„Cartea pragurilor” de
Mircea Morariu (Gabriela Adameșteanu – „Anii romantici”, Editura Polirom, Iaşi,
2014)
„Sub semnul erudiţiei”
de Mircea Morariu (Mihaela Mîrțu – „L’Acteur dans les rets de la fiction”, Ed.
Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, Iaşi, 2014)
„Agentul Anton şi
mizeria unui timp” de Mircea Morariu („Dosarele secrete ale agentului Anton –
Petru Comarnescu în Arhivele Securităţii”, selecţie, introducere şi comentariu
de Lucian Boia, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2014)
„Detaliile
modernităţii” de Mircea Morariu (George Banu – „Scena modernă. Mitologii şi
miniaturi”, Ed. Nemira, Bucureşti, 2014)
„Desecretizarea unei
istorii secrete” de Raluca Tulbure (Cristian Pepino – „Istoria secretă a
păpuşilor. Teatrul de animaţie şi sacrul”, Editura UNATC Press, 2014)
„Trăind într-o lume pe
care trebuie să o inventezi” de Daria Dimiu („Cristina Pepino. Scenografie”, UNATC
Press, 2014)
„Istoria teatrului
bucureştean estival, la a doua ediţie” de Claudia Dimiu (Vera Molea – „Hai,
nene, la Iunion! Teatrele din grădinile de vară ale Bucureştilor de altădată”,
Ed. Vremea, Bucureşti, 2014)
„Manualul actorului
sfânt” de Mircea Morariu („Jerzy Grotowski – Teatru şi ritual. Scrieri
esenţiale”, Ed. Nemira, Bucureşti, 2014)
„Faţa nevăzută a unui
spectacol” de Oltiţa Cîntec (Cristina Rusiecki – „Despre dictatori şi alţi
demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiţii”, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“
din Timişoara, colecţia aTeNT)
„Priviri spre viitor
sau Priveliştea unor timpuri noi de creaţie” de Nicolae Havriliuc (Cristina
Modreanu – „Utopii performative. Artişti radicali ai scenei americane în
secolul 21”, Ed. Humanitas, 2014)
„Caragiale – „Simţ
enorm şi văz monstruos“ la o nouă lectură” de Mircea Morariu (Angelo
Mitchievici – „Caragiale după Caragiale – Arcanele interpretării: exagerări,
deformări, excese”; Ed. Cartea Românească, Bucureşti, 2014)
„Fiabilitatea
criteriilor” de Mircea Morariu („Liviu Ornea – Un matematician la teatru”,
Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2014)
„Trei cărţi, un singur
autor: Zeno Fodor” de Raluca Tulbure (Zeno Fodor – „Scrieri teatrale”; Daniela
Gîfu – „Zeno Fodor 80”; György Méhes – „Capriciu bizantin”, Ed. Nico, 2014)
„Cartea, ca probă de
rezistenţă prin memoria scrisă” de Oltiţa Cîntec (Călin Ciobotari – „Emil
Coşeru, actorul nostru…” Iaşi, Ed. Opera Magna, 2014)
„Emil Coşeru, pe scena
vieţii” de Mircea Morariu (Călin Ciobotari – „Emil Coşeru, actorul nostru…”,
Ed. Opera Magna, Iaşi, 2014)
Vești
George Banu, primul laureat de origine românăalMarelui Premiu al Francofoniei
Teatrul din Turda, redenumit în memoria lui AureliuManea
Un nou teatru în peisajul cultural bucureştean(Teatrul de pe Lipscani)
Sub semnul limbii române
Coperta I:Ofelia POPIIşi Constantin CHIRIACîn Oidip, scenariu după Sofocle, regia Silviu
Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu
Foto: Mihaela Marin
Coperta IV: Criticul de teatru Ion PARHONla
împlinirea vârstei de 70 de ani
sumar nr. 10-11-12 (octombrie-noiembrie-decembrie)/ 2014
Actualitatea și memoria scenei românești în 316 pagini! Numărul triplu poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și Teatrul Național București. Din luna octombrie vă puteți abona pe anul 2015!
Actualitatea și memoria scenei
românești în 316 pagini! Numărul triplu poate fi comandat on-line sau
poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și Teatrul
Național București. Din luna octombrie vă puteți abona pe anul 2015!
SUMAR
Anul „Camil Petrescu“
de Camil Petrescu
Camil Petrescu
intelectuali“?” de Camil Petrescu
psihologic” de Camil Petrescu
statului” de Camil Petrescu
Ioana Pârvulescu
Petrescu
Petrescu a provocat disensiuni” de Claudia Dimiu
Festivaluri, gale , aniversări
FNT 2014, Bucureşti
Constantinescu (Director artistic şi selecţioner al FNT)
spectacolelor
FEST–FDR
Timpul 1” de Doru Mareș
Timpul 2” de Crenguţa Manea
Festivalul „Toma Caragiu“,
Ploieşti
festival necesar” de Zeno Fodor
FestCo, Bucureşti
comedia românească la ea acasă?” de Nicolae Havriliuc
Ariel interfest, Râmnicu Vâlcea
prietenie” de Doina Papp
Perform Iași
Călin Ciobotari
Unteatru, Bucureşti
Crenguţa Manea
crestează adânc în conştiinţe” de Oana Medrea
Aniversare Teatrul „Ariel“,
Târgu Mureş
Raluca Tulbure
Gala absolvenţilor UNATC, Bucureşti
carieră…” de Ion Parhon
invidie se cunoaşte” de Irina Zlotea („Pool (no water)” de Mark Ravenhill)
IDFest Bacău
Bacău” de Doru Mareș
Eseuri
Shaw sau ce caută neamţul în Bulgaria” de Adrian Mihalache
pagină de Monica Lovinescu” de Mircea Morariu
Memoria teatrului: 2014 – Anul
„Brâncoveanu“
tragedie princiară la nivelul satului” de Liliana Alexandrescu
Interviuri
„Teatrul înseamnă dragoste“, interviu de Gheorghe Calamanciuc
dintre citatele mele preferate este din Paul Klee: «Arta face invizibilul
vizibil»“, interviu de Oltiţa Cîntec
rostul meu pe pământ este acela de a trezi personaje de poveste în bucăţi de
lemn de tei“, interviu de Raluca Tulbure
„Teatrul este forma mea de echilibru“, interviu de Mircea Sorin Rusu
om care se coace greu. Am nevoie de timp pentru tot.“, interviu de Mirela Sandu
„Regizorul, chiar dacă e tânăr şi la început, trebuie creditat“, interviu de
Andreea Dumitru
pot trăi fără teatru“, interviu de Mirela Sandu
Proiecte
tabără” de Florentina Váry
sau noua generaţie de creatori” de Irina Zlotea
Robert Wilson şi…
Craiova” de Nicolae Coande
Wilson” de Nicolae Coande
şi absurdul logic” de Daria Dimiu („Rinocerii” de Eugène Ionesco – Teatrul
Naţional „Marin Sorescu“ Craiova)
rinocerilor” de Adrian Mihalache
…Pippo Delbono…
însumi” de Mircea Morariu
de Daria Dimiu
… Lev Dodin
devine posibil” de Mircea Morariu („Intrigă şi iubire”, după Friedrich Schiller
– Malîi Teatr, Sankt Petersburg)
Cu şi despre Lupa
fascinat de experienţa drumului“, interviu de Raluca Rădulescu, traducere de
Tomasz Kluz
nevrotică a ratării” de Mircea Morariu („Fraţii vitregi” de Thomas Bernhard –
National Stary Theater, Polonia)
Spectacole
20 de ani” de Mircea Morariu („Oidip”, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip
Rege şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
om…” de Călin Ciobotari („Oidip”, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip Rege
şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
de Mircea Morariu („Caravaggio Terminal”, un proiect de Visky András şi Robert
Woodruff. Textul şi dramaturgia: Visky András – Teatrul Maghiar de Stat din
Cluj-Napoca)
de Mircea Morariu („Viaţa-i mai frumoasă după ce mori” de Mihai Măniuţiu –
Teatrul Municipal „Tomcsa Sándor“ din Odorheiu Secuiesc)
„Femeia mării“?” de Călin Ciobotari („Femeia mării”, după Henrik Ibsen –
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
merge la supermarket” de Crenguţa Manea („De vânzare/ For Sale”, un spectacol
de Gianina Cărbunariu – Teatrul Odeon)
Pygmalion” de Mircea Morariu („Forma lucrurilor” de Neil LaBute – Teatrul
German de Stat din Timişoara)
simplu fapt de viaţă” de Mircea Morariu („În trafic”, un spectacol de Alina
Nelega – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“)
Stat, la Chişinău” de Oltiţa Cîntec („Foosbook“ şi Teatrul Naţional „Mihai
Eminescu“)
Botoşani…” de Călin Ciobotari („Avarul” de Molière – Teatrul „Mihai Eminescu“
din Botoşani)
scrânciob…” de Călin Ciobotari („Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya –
Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani)
longevităţii artistice” de Elisabeta Pop („Recitalul Michelangelo” susţinut de
actorul Eugen Ţugulea – Teatrul „Arcadia“ din Oradea)
cumsecade” de Mircea Morariu („Zeul măcelului” de Yasmina Reza – Teatrul
Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
oglindă” de Eugenia Şarvari („Revizorul” de N. V. Gogol – Teatrul „Ioan
Slavici“ din Arad)
Filotti“ în turneu la Bucureşti” de Doina Papp („Casa” de Evgheni Grişkoveţ şi
„Anna Matison” – Teatrul „Maria Filotti“, Brăila)
oameni…” de Oana Cristea Grigorescu („9 din 10”, dramaturgia: Ana
Cucu-Popescu – Asociaţia Reciproca şi Reactor de creaţie şi experiment, Cluj)
însoţeşte jocul” de Nicolae Havriliuc („Cremă de zahăr ars. Astăzi îi spunem dragoste”
de Iris Spiridon – Godot Café-Teatru)
iubiri” de Raluca Tulbure („Iubitafizica”, după o carte de Iulian Tănase –
Compania „Lightwave Theatre“ din Bucureşti)
Teatru TV
de Doina Papp („Micii burghezi” de Maxim Gorki)
Radio
biruitoare asupra timpului” de Daria Dimiu („Jocul cu fantasme”
de Cristian Munteanu)
Noi în lume
prezenţă românească la Avignon („Solitaritate” de Gianina Cărbunariu)
de Raluca Tulbure (Teatrul „Ţăndărică“ din Bucureşti cu „Paraşutiştii” la
Festivalul Internaţional „Bitolino“)
Ne-au vizitat
Morariu („Medeea în media”, regia: Hyutank Kim – Grupul Teatral „Seongbukdong
Beeodoolke“ din Coreea de Sud)
Din lume
Comică din Berlin” de Aura Cumita
Arhitectură de la Veneţia” de Irina Wolf
teatrale contemporane” de Irina Wolf (Festival delle Colline Torinesi)
Cartea de teatru
Mircea Morariu (Gabriela Adameșteanu – „Anii romantici”, Editura Polirom, Iaşi,
2014)
de Mircea Morariu (Mihaela Mîrțu – „L’Acteur dans les rets de la fiction”, Ed.
Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, Iaşi, 2014)
mizeria unui timp” de Mircea Morariu („Dosarele secrete ale agentului Anton –
Petru Comarnescu în Arhivele Securităţii”, selecţie, introducere şi comentariu
de Lucian Boia, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2014)
modernităţii” de Mircea Morariu (George Banu – „Scena modernă. Mitologii şi
miniaturi”, Ed. Nemira, Bucureşti, 2014)
istorii secrete” de Raluca Tulbure (Cristian Pepino – „Istoria secretă a
păpuşilor. Teatrul de animaţie şi sacrul”, Editura UNATC Press, 2014)
care trebuie să o inventezi” de Daria Dimiu („Cristina Pepino. Scenografie”, UNATC
Press, 2014)
bucureştean estival, la a doua ediţie” de Claudia Dimiu (Vera Molea – „Hai,
nene, la Iunion! Teatrele din grădinile de vară ale Bucureştilor de altădată”,
Ed. Vremea, Bucureşti, 2014)
sfânt” de Mircea Morariu („Jerzy Grotowski – Teatru şi ritual. Scrieri
esenţiale”, Ed. Nemira, Bucureşti, 2014)
spectacol” de Oltiţa Cîntec (Cristina Rusiecki – „Despre dictatori şi alţi
demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiţii”, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“
din Timişoara, colecţia aTeNT)
sau Priveliştea unor timpuri noi de creaţie” de Nicolae Havriliuc (Cristina
Modreanu – „Utopii performative. Artişti radicali ai scenei americane în
secolul 21”, Ed. Humanitas, 2014)
enorm şi văz monstruos“ la o nouă lectură” de Mircea Morariu (Angelo
Mitchievici – „Caragiale după Caragiale – Arcanele interpretării: exagerări,
deformări, excese”; Ed. Cartea Românească, Bucureşti, 2014)
criteriilor” de Mircea Morariu („Liviu Ornea – Un matematician la teatru”,
Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2014)
autor: Zeno Fodor” de Raluca Tulbure (Zeno Fodor – „Scrieri teatrale”; Daniela
Gîfu – „Zeno Fodor 80”; György Méhes – „Capriciu bizantin”, Ed. Nico, 2014)
rezistenţă prin memoria scrisă” de Oltiţa Cîntec (Călin Ciobotari – „Emil
Coşeru, actorul nostru…” Iaşi, Ed. Opera Magna, 2014)
vieţii” de Mircea Morariu (Călin Ciobotari – „Emil Coşeru, actorul nostru…”,
Ed. Opera Magna, Iaşi, 2014)
Vești
Coperta I: Ofelia POPII şi Constantin CHIRIAC în Oidip, scenariu după Sofocle, regia Silviu
Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu
Foto: Mihaela Marin
Coperta IV: Criticul de teatru Ion PARHON la
împlinirea vârstei de 70 de ani
Foto: Maria Ștefănescu