Actualitatea și memoria scenei românești în 316 pagini, alături de numeroase corespondențe din Canada, Ungaria, Italia, Austria, Germania și Georgia. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER.
ANUL „CAMIL PETRESCU“
Românii e deştepţi. Încercare fenomenologică despre conştiinţa românească de Camil Petrescu
Aniversare – 120 de ani de la naştere
Camil de Daria Dimiu
Camil Petrescu între existenţă şi reperele culturii de Natalia Stancu
Camil Petrescu şi Cetatea literaturii de Cornel Ungureanu
Absurd în plin realism socialist de Mircea Morariu (Camil Petrescu – Caragiale în vremea lui // Procesul „tovarăşului Camil – text îngrijit și înscenat de Ion Vartic; Fundaţia Culturală „Camil Petrescu“ & revista Teatrul azi,2014)
FESTIVALURI
Craiova – Festivalul Internațional Shakespeare
Stratford pe Jiu de Adrian Mihalache
Au fost şi ultimele 4 zile de Oana Medrea
În Ardeni – „cu gândiri şi cu imagini… de Crenguţa Manea (Cum vă place – Teatrul Naţional din Budapesta)
Vin actorii! de Roxana Croitoru
Trei actori cât şaisprezece! de Ştefan Oprea
„Otello“ de Verdi în Festivalul „Shakespeare“ de Doina Papp (Otello de Giuseppe Verdi – Opera Română din Craiova)
Târgu Mureș
Laureaţii Galei Premiilor UNITER 2014 – ediţia a XXII-a – 28 aprilie 2014
Bacău – Gala „Star“
La Bacău încă se numără stelele pe scenă de Irina Zlotea
Şi din nou, „Lola Blau“ de Mircea Morariu (Astăseară, „Lola Blau de Georg Kreisler – Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti)
Dabija & prietenii de Mircea Morariu (Vârciorova, carantină. O prostie mare cu cântece răguşite şi coruri zbierate de Matei Millo şi Vasile Alecsandri, prelucrate şi maiprosteşte de Cătălin Ştefănescu, cu ajutorul substanţial al lui Doru Mareş – Teatrul Municipal „Bacovia“ din Bacău)
Buzău – Gala vedetelor – Vede Teatru
O invitaţie la bună dispoziţie de Carmen Mihalache
Timişoara – Festivalul Euroregional de Teatru
TESZT de Daria Dimiu
Cu rigoare de geometru de Mircea Morariu (Incendii de Wajdi Mouwad – Teatrul Maghiar de Stat „Csiki Gergely“ din Timişoara)
Ploieşti – Festivalul „Toma Caragiu“
Ce-am avut şi ce avem de Irina Zlotea (Programul „Noul val – chip de regizor“)
Prea multă prudenţă de Mircea Morariu (Chip de foc de Marius von Mayenburg – Teatrul „Toma Caragiu“din Ploieşti)
Chișinău – ClassFest, Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru
Summitul şcolilor de teatru la Chişinău de Anca Mocanu
ESEURI
Hamlet sau despre emancipare de Sorin Alexandrescu
Din unghiuri şi perspective scenice de Nicolae Havriliuc
MEMORIA TEATRULUI
Cele două teatre ale Aradului (continuare) de Claudia Dimiu
El şi noi de Raluca Zamfirescu (Despre regizorul şi omul Aureliu Manea)
CLIPA CEA REPEDE (8)
Vocile spectacolului de Ion Cazaban (CD-ul Alcool de Ada Milea, Bobo Burlăcianu, Cristi Rigman)
CONFERINŢĂ
Despre cheia unei uşi spre societate de Irina Zlotea („Importanţa educaţiei prin teatru“ – întâlnire cu Simon Wong)
INTERVIURI
Ioan Brancu: „Teatrul de păpuşi are ca principiu de existenţă păpuşa şi iluzia că ea trăieşte“ (interviu deRaluca Tulbure)
Berekmeri Katalin (Katus): „Ca actor, important este ce şi cum spui, ce şi cum faci ca sa aibă valoare“ (interviu deMircea Sorin Sandu)
SPECTACOLE
Disperarea lui Prospero de Adrian Mihalache (Furtuna de W. Shakespeare – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“din Bucureşti)
Doar trăirile contează de Nicolae Havriliuc (Nebun din dragoste de Sam Shepard – Teatrul Naţional„I.L. Caragiale“ din Bucureşti)
Un spectacol subţire de Mircea Morariu (Amalia respiră adânc de Alina Nelega – Teatrul Naţional „LucianBlaga“ din Cluj-Napoca)
O confruntare cu trecutul… de Elisabeta Pop (Amalia respiră adânc de Alina Nelega – Teatrul Naţional„Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
Livada – o chestiune de proprietate de Mircea Morariu (Livada de vişini de A. P. Cehov – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
Spectacolul-şlagăr de Mircea Morariu (Cutia Pandorei de Katalin Thuróczy – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“din Cluj-Napoca)
Esenţial este ceea ce rămâne de Nicolae Havriliuc (Teatrul German de Stat din Timişoara în turneu la Bucureşti)
Mirabil şi magie de Nicolae Havriliuc (derdiedans, spectacol de Florin Fieroiu – Teatrul German de Stat,Timişoara)
O sărbătoare teatrală de Elisabeta Pop („Studio Kiss“ din Oradea la 20 de ani)
Aşteptând? de Mircea Morariu (Aşteptându-l pe Godot de Samuel Beckett – Teatrul „Szigligeti“, Oradea)
Să ne amintim de Cehov! de Nicolae Prelipceanu (Cometa de Justine del Corte – Teatrul „Regina Maria“ din Oradea)
Cei ce nu uită… de Nicolae Prelipceanu (Cei ce nu uită…, un scenariu de Gavriil Pinte – Teatrul „Regina Maria“ din Oradea)
Alt Leonce şi altă Lenă de Nicolae Prelipceanu (Leonce şi Lena, scenariu de Mihai Măniuţiu şi Ada Milea dupăGeorg Büchner – Teatrul „Regina Maria“ din Oradea)
S-a sfârşit cum a-nceput de Mircea Morariu (Sărbători fericite de Jean Poiret – Teatrul „Regina Maria“ dinOradea)
Braţ la braţ cu Ibsen de Ştefan Oprea (Femeia mării, scenariu după Henrik Ibsen – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
Trei surori“, variantă americană de Călin Ciobotari (Acasă, în miezul verii de Tracy Letts – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
O montare de referinţă… de Călin Ciobotari (Cerere în căsătorie de A. P. Cehov – Ateneul „Tătăraşi“ din Iaşi)
Spectacol de amatori de Călin Ciobotari (Tanti Chanel de Nikolai Koleada – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“din Iaşi)
Puterea, ca o fantomă a uciderii lente de Ion Jurca Rovina (Scrisori de dragoste către Stalin de Juan Mayorga – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
Iov în casa Domnului de Ion Jurca Rovina (Iov,transpunere în versuri de Șerban Foarţă – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
Un thriller muzical de Mircea Morariu (Sweeney Todd, bărbierul demonic din Fleet Street. Scenariul: HughWheeler. Muzica şi versurile: Stephen Sondheim. Dintr-o adaptare făcută de Christopher Bond – TeatrulMaghiar de Stat din Cluj-Napoca)
Adevărurile evanghelice la faţa locului de Doina Papp (Pe urmele Tale, Iisuse de Olga Greceanu – ArCub)
Joc dureros dramatic de Constantin Paraschivescu (Olenka de Vasili Sigarev – Teatrul „Sică Alexandrescu“ din Braşov)
Surprize şi energie de Mircea Morariu (Perplex de Marius von Mayenburg – Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ din Arad)
Derutantele frânturi de viaţă de Irina Zlotea (Perplex de Marius von Mayenburg – Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ din Arad)
Cubul lui Rubik de Mircea Morariu (Yom Kippur de Hanna Azoulay Hasfari – Teatrul de Nord din Satu Mare)
Un deranjament extrem de Mircea Morariu (Prah de Spiró György – Teatrul de Nord din Satu Mare)
Neil Simon „reinventat“ de Achille Roselletti de Ion Parhon (Un cuplu ciudat de Neil Simon – Teatrul „Elvira Godeanu“ din Târgu Jiu)
Vieţi de hârtie de Mircea Morariu (Don Quijote, după Cervantes – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)
Ceva, orice de Irina Zlotea (Totul e prea mult. Nimic e cam puţin de Ion Mircioagă – Teatrul 7)
Ne cumpărăm bilete la Bremen Fest? de Irina Zlotea (Muzicanţii din Bremen, adaptare de Ema Stere după Fraţii Grimm – Teatrul „Ţăndărică“)
Croitoraşul cel… energic de Irina Zlotea (Croitoraşul cel viteaz, după Fraţii Grimm – Teatrul „Ţăndărică“)
Din labirintul istoriei în „grădinile“ subconştientului de Anca Mocanu (Frau Hess şi grădinile ei de Milton Frederick Marcus – Teatrul Evreiesc de Stat)
ULTIMA ORĂ
„Un exerciţiu cu vedere la public“ de Maria Zărnescu (Anonimul venețian de Giuseppe Berto, Teatrul Național „I.L. Caragiale“, Bucureşti – Centrul de cercetare şi creaţie Teatrală „Ion Sava“)
NOI ÎN LUME
Armonii cu Andrei Şerban de Ana Maria Narti (Italianca în Alger de Rossini – Opera Garnier, Paris)
Jurnal de călătorie de Raluca Tulbure (Cu „Ţăndărică“ la Festivalul de la Eşkişehir, Turcia)
DIN LUME
Budapesta – Madách International Theatre Meeting/ MITEM
Ilustrate alb-negru de la MITEM. 2014 de Oana Borș
Budapesta. Sau despre cât de moderni sunt clasicii de Cristiana Gavrilă
Ravenna – Parlamenti di aprile
Aprilie parlamentar la Teatrul „Rasi…“ de Irina Wolf
Wiener Festwochen
În imperiul umbrelor, între viaţă şi moarte de Irina Wolf (Orfeu şi Euridice de Gluck, un spectacol de Romeo Castellucci)
Premieră absolută la… 91 de ani de Irina Wolf (La barque le soir de Tarjei Vesaas; Interior dupăMaeterlinek, regia Claude Régy)
Călătorie irezistibilă prin abisul fiinţei umane de Irina Wolf (Van den vos, regia Josse De Pauw – Compania „FC Bergman“)
Cehov pe bandă rulantă de Irina Wolf (Tararabumbia – text şi regie de Dmitry Krymov)
Toronto – Festivalul „Doors Open”
Revoluţii silenţioase de Adina Bardaş
Tbilisi – Showcase teatral georgian
Unitatea georgiană în diversitatea formelor de spectacol de Maria Zărnescu
Berlin – Opera de Stat
Dublă premieră pe scena „Schiller Theater“ de Aura Cumita (Clear, pe muzică deJ.S. Bach; Namouna. Un mare divertisment de Lalo)
VEŞTI
Prima ediţie a Festivalului interactiv pentru întreaga familie „Amintiri din copilărie“ (Organizator Teatrul „IonCreangă“, Bucureşti)
CARTEA DE TEATRU
Un dicţionar cât o istorie de Ion Cazaban (Bujor T. Râpeanu, Cinematografiştii. 2345, Ed. Meronia, Bucureşti, 2013)
Lecţii de luciditate de Mircea Morariu (George Banu, Monologurile neîmplinirii, Ed. Polirom, Iaşi, 2014)
Teatrul – altceva decât o lectură publică de Mircea Morariu (XXX – Thomas Ostermeier. Introducere şi convorbiri de Sylvie Chalaye. Traducerea: Codruţa Popov. Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara. Colecţia atent, Timişoara, 2014)
Televiziunea Română şi istoriile sale de Mircea Morariu (Alexandru Matei – O tribună captivantă. Televiziune,ideologie, societate în România socialistă (1965–
1983). Ed. Curtea veche, Bucureşti, 2013)
Locuri ale memoriei de Mircea Morariu (Vlaicu Bârna, Între Capşa şi Corso, Biblioteca Memoria, Ed. Polirom, Iaşi, 2014)
Piesa anului 2013 de Mircea Morariu (Alina Nelega, În trafic. Ed. UNITEXT, Bucureşti, 2014)
Utopii performative de Mircea Morariu (Cristina Modreanu, Utopii performative – Artişti radicali ai scenei americaneîn secolul 21; Ed. Humanitas, Bucureşti, 2014)
INFO UNITER
Coperta 1: Ion Caramitru – Prospero în Furtuna,după W. Shakespeare, regia Alexander Morfov, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“, Bucureşti (foto Augustin Bucur)
Coperta IV: József Bartha, „cel mai bun scenograf” la Gala Premiilor UNITER, Târgu Mureș, 2014 (foto Maria Ștefănescu)
TEATRUL AZI: sumar nr. 7-8-9 (iulie-august-septembrie)/ 2014
Actualitatea și memoria scenei românești în 316 pagini, alături de numeroase corespondențe din Canada, Ungaria, Italia, Austria, Germania și Georgia. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER.
ANUL
„CAMIL PETRESCU“
Românii
e deştepţi. Încercare fenomenologică despre conştiinţa românească de Camil Petrescu
– 120 de ani de la naştere
Camil
de Daria Dimiu
Camil
Petrescu între existenţă şi reperele culturii de Natalia Stancu
Camil
Petrescu şi Cetatea literaturii de Cornel Ungureanu
Absurd în plin realism socialist de Mircea Morariu (Camil Petrescu – Caragiale în vremea lui // Procesul „tovarăşului Camil – text îngrijit și înscenat de Ion Vartic; Fundaţia Culturală „Camil Petrescu“
& revista Teatrul
azi, 2014)
FESTIVALURI
Stratford
pe Jiu de Adrian
Mihalache
Au
fost şi ultimele 4 zile de
Oana Medrea
În
Ardeni – „cu gândiri şi cu imagini… de Crenguţa Manea (Cum vă place – Teatrul Naţional din Budapesta)
Vin
actorii! de Roxana
Croitoru
Trei
actori cât şaisprezece! de
Ştefan Oprea
„Otello“
de Verdi în Festivalul „Shakespeare“ de Doina Papp (Otello
de Giuseppe Verdi –
Opera Română din Craiova)
Laureaţii
Galei Premiilor UNITER 2014 – ediţia a XXII-a – 28 aprilie 2014
La
Bacău încă se numără stelele pe scenă de Irina Zlotea
Şi
din nou, „Lola Blau“ de
Mircea Morariu (Astăseară, „Lola Blau
de Georg Kreisler – Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti)
Dabija
& prietenii
de Mircea Morariu (Vârciorova, carantină. O prostie
mare cu cântece răguşite şi coruri zbierate de Matei Millo şi Vasile Alecsandri, prelucrate şi mai prosteşte de
Cătălin Ştefănescu, cu ajutorul substanţial al lui Doru Mareş – Teatrul
Municipal „Bacovia“ din Bacău)
O
invitaţie la bună dispoziţie de Carmen Mihalache
TESZT
de Daria Dimiu
Cu
rigoare de geometru de
Mircea Morariu (Incendii
de Wajdi Mouwad – Teatrul Maghiar de Stat
„Csiki Gergely“ din Timişoara)
Ce-am
avut şi ce avem de
Irina Zlotea (Programul „Noul val – chip de regizor“)
Prea
multă prudenţă de
Mircea Morariu (Chip
de foc de Marius von
Mayenburg – Teatrul „Toma Caragiu“ din
Ploieşti)
Teatru
Summitul
şcolilor de teatru la Chişinău de Anca Mocanu
ESEURI
Hamlet
sau despre emancipare de
Sorin Alexandrescu
Din
unghiuri şi perspective scenice de Nicolae Havriliuc
MEMORIA TEATRULUI
Cele
două teatre ale Aradului (continuare)
de Claudia Dimiu
El
şi noi de Raluca
Zamfirescu (Despre regizorul şi omul Aureliu Manea)
CLIPA
CEA REPEDE (8)
Vocile
spectacolului de Ion
Cazaban (CD-ul Alcool de Ada Milea, Bobo Burlăcianu, Cristi
Rigman)
CONFERINŢĂ
Despre
cheia unei uşi spre societate de Irina Zlotea („Importanţa educaţiei prin teatru“ – întâlnire cu Simon
Wong)
INTERVIURI
Ioan Brancu: „Teatrul de păpuşi are ca principiu de existenţă păpuşa şi
iluzia că ea trăieşte“ (interviu
de Raluca Tulbure)
Berekmeri Katalin (Katus): „Ca actor, important este ce şi cum spui, ce şi cum faci ca sa
aibă valoare“ (interviu
de Mircea Sorin
Sandu)
SPECTACOLE
respiră adânc de
Alina Nelega – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“
din Cluj-Napoca)
„Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
German de Stat din Timişoara în turneu la Bucureşti)
„Regina Maria“ din Oradea)
Teatrul „Regina
Maria“ din
Oradea)
Maria“ din Oradea)
Maria“ din Oradea)
din Iaşi)
Alecsandri“ din Iaşi)
„Tătăraşi“ din Iaşi)
Stalin de Juan Mayorga
– Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
Eminescu“ din Timişoara)
Stephen Sondheim.
Dintr-o adaptare
făcută de Christopher Bond – Teatrul Maghiar
de Stat din Cluj-Napoca)
Clasic „Ioan
Slavici“ din
Arad)
din Târgu Jiu)
adaptare de Ema Stere după Fraţii Grimm – Teatrul „Ţăndărică“)
„Ţăndărică“)
Anca Mocanu (Frau Hess şi grădinile ei de Milton Frederick Marcus – Teatrul
Evreiesc de Stat)
ULTIMA
ORĂ
„Un exerciţiu cu vedere la
public“ de Maria Zărnescu
(Anonimul
venețian de Giuseppe
Berto, Teatrul Național „I.L. Caragiale“, Bucureşti – Centrul de cercetare şi
creaţie Teatrală „Ion Sava“)
NOI ÎN LUME
Armonii
cu Andrei Şerban de
Ana Maria Narti (Italianca în Alger de Rossini – Opera Garnier, Paris)
Jurnal
de călătorie de Raluca
Tulbure (Cu „Ţăndărică“ la
Festivalul de la Eşkişehir, Turcia)
DIN LUME
Ilustrate
alb-negru de la MITEM. 2014 de Oana Borș
Budapesta.
Sau despre cât de moderni sunt clasicii de Cristiana Gavrilă
Aprilie
parlamentar la Teatrul „Rasi…“ de
Irina Wolf
În
imperiul umbrelor, între viaţă şi moarte de Irina Wolf (Orfeu
şi Euridice de Gluck,
un spectacol de Romeo Castellucci)
Premieră
absolută la… 91 de ani de
Irina Wolf (La barque
le soir de Tarjei
Vesaas; Interior după Maeterlinek, regia Claude Régy)
Călătorie
irezistibilă prin abisul fiinţei umane de Irina Wolf (Van
den vos, regia Josse De Pauw – Compania „FC Bergman“)
Cehov
pe bandă rulantă de
Irina Wolf (Tararabumbia – text şi regie de Dmitry Krymov)
Revoluţii
silenţioase de Adina
Bardaş
georgian
Unitatea
georgiană în diversitatea formelor de spectacol de Maria Zărnescu
Dublă
premieră pe scena „Schiller Theater“ de Aura Cumita (Clear,
pe muzică de J.S. Bach; Namouna. Un mare divertisment de Lalo)
VEŞTI
Prima
ediţie a Festivalului interactiv pentru întreaga familie „Amintiri din
copilărie“ (Organizator
Teatrul „Ion Creangă“, Bucureşti)
CARTEA
DE TEATRU
Sylvie Chalaye. Traducerea: Codruţa Popov. Teatrul Naţional „Mihai
Eminescu” din Timişoara. Colecţia atent, Timişoara, 2014)
– O tribună
captivantă. Televiziune, ideologie,
societate în România socialistă (1965–
1983). Ed. Curtea veche, Bucureşti, 2013)
Iaşi, 2014)
Artişti radicali ai scenei americane în
secolul 21; Ed.
Humanitas, Bucureşti, 2014)
INFO UNITER
Coperta 1: Ion Caramitru – Prospero în Furtuna, după
W. Shakespeare, regia Alexander Morfov, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“,
Bucureşti (foto Augustin Bucur)
Coperta IV: József Bartha, „cel mai bun scenograf” la Gala
Premiilor UNITER, Târgu Mureș, 2014 (foto Maria Ștefănescu)