Ce îl transcende pe Caragiale în montarea de la Centrul Cultural „Jean Bart“ din Tulcea, în mod paradoxal, tot de Caragiale ţine. Chiar dacă nu în literă, ci în spirit.
Anul acesta, Ziua Mondială a Teatrului a ajuns… semicentenară! Iniţiată în 1961 întru celebrarea Thaliei, redactarea unui eseu este anual încredinţată unei personalităţi de marcă în domeniu, iar textul răsună, în data de 27 martie, pe toate scenele lumii. Pentru 2011, aleasă a fost actriţa ugandeză Jessica A. Kaahwa (bursieră Fulbright, dramaturg, profesor universitar în ţara natală, a obţinut titlul de doctor în istoria şi teoria teatrului la Universitatea din Maryland – S.U.A. şi respectată internaţional datorită acţiunilor umanitare în care se implică).
La Tulcea, mesajul ei, intitulat „Pentru un teatru în slujba omului“ a fost citit înaintea premierei oficiale cu O noapte furtunoasă (spectacolul realizat în cadrul programului ArTL PERFORMING, proiectul „Dramaturgie Naţională“). De pe copertă, caietul‑program ne avertizează că urmează o montare după Caragiale. Prepoziţia nedumereşte întrucâtva pe cei familiarizaţi cu dramaturgia lui Nenea Iancu, deoarece acţiunea scenică respectă în ordine şi integral elementele piesei: relatarea incidentului de la Iunion, lectura şi comentarea articolului de la gazetă, necazurile amoroase ale consoartei şi cumnatei, încurcătura cu tăbliţa de la poartă…
Ce îl transcende pe Caragiale în montarea de la Centrul Cultural „Jean Bart“ din Tulcea, în mod paradoxal, tot de Caragiale ţine. Chiar dacă nu în literă, ci în spirit. Păcăniturile de armă imprimate pe bandă seamănă cu cele care declanşaseră fandaxia Efimiţei, cu toate că aici şi acum nu despre „lăsata, secule“ e vorba, ci se subînţelege că în tot cartierul se petrec drame casnice similare.
Regizorul Cristian Gheorghe a gândit un spectacol alert, construit în crescendo şi, citând o serie mai demult difuzată la televiziune, „cu final neaşteptat“.
“Spiritul lui Che Guevara…?” de Daria Dimiu (“O noapte furtunoasă” după I.L. Caragiale – Centrul Cultural „Jean Bart“, Tulcea)
Ce îl transcende pe Caragiale în montarea de la Centrul Cultural „Jean Bart“ din Tulcea, în mod paradoxal, tot de Caragiale ţine. Chiar dacă nu în literă, ci în spirit.
Anul acesta, Ziua Mondială a Teatrului a ajuns… semicentenară! Iniţiată în 1961 întru celebrarea Thaliei, redactarea unui eseu este anual încredinţată unei personalităţi de marcă în domeniu, iar textul răsună, în data de 27 martie, pe toate scenele lumii. Pentru 2011, aleasă a fost actriţa ugandeză Jessica A. Kaahwa (bursieră Fulbright, dramaturg, profesor universitar în ţara natală, a obţinut titlul de doctor în istoria şi teoria teatrului la Universitatea din Maryland – S.U.A. şi respectată internaţional datorită acţiunilor umanitare în care se implică).
La Tulcea, mesajul ei, intitulat „Pentru un teatru în slujba omului“ a fost citit înaintea premierei oficiale cu O noapte furtunoasă (spectacolul realizat în cadrul programului ArTL PERFORMING, proiectul „Dramaturgie Naţională“). De pe copertă, caietul‑program ne avertizează că urmează o montare după Caragiale. Prepoziţia nedumereşte întrucâtva pe cei familiarizaţi cu dramaturgia lui Nenea Iancu, deoarece acţiunea scenică respectă în ordine şi integral elementele piesei: relatarea incidentului de la Iunion, lectura şi comentarea articolului de la gazetă, necazurile amoroase ale consoartei şi cumnatei, încurcătura cu tăbliţa de la poartă…
Ce îl transcende pe Caragiale în montarea de la Centrul Cultural „Jean Bart“ din Tulcea, în mod paradoxal, tot de Caragiale ţine. Chiar dacă nu în literă, ci în spirit. Păcăniturile de armă imprimate pe bandă seamănă cu cele care declanşaseră fandaxia Efimiţei, cu toate că aici şi acum nu despre „lăsata, secule“ e vorba, ci se subînţelege că în tot cartierul se petrec drame casnice similare.
Regizorul Cristian Gheorghe a gândit un spectacol alert, construit în crescendo şi, citând o serie mai demult difuzată la televiziune, „cu final neaşteptat“.
(…)