– a doua apariție din seria Contemporan | Ro (Fundația Culturală „Camil Petrescu”)
O nouă apariție editorială marca Fundația Culturală „Camil Petrescu” se lansează aceste zile în spațiul teatral și dramaturgic românesc. După „(In)corect. Vrabia” de Leta Popescu, seriei Contemporan | Ro i se adaugă „Puncte vulnerabile” de Alexandra Badea, trei texte dramatice cu teme actuale, etern valabile, abordate printr-o stilistică originală și personală. O trilogie (Perfect compus, Maternal, De cealaltă parte a lumii) ca un mod de eliberare, de acceptare și asumare a limbii și trecutului românesc a uneia dintre cele mai interesante și prezente voci ale noii dramaturgii europene. Alexandra Badea propune trei texte izvorâte dintr-o radiografiere fină a societății, după cercetări și documentări în „zonele de umbră ale trecutului României”, texte ce vorbesc franc despre identitatea comunităților, traumatisme transgeneraționale și realități sociale de nedesțelenit sau despre înfruntarea birocrației și a structurilor administrative corupte. „Perfect compus surprinde traumatismele transgeneraționale ale unei familii care a ascuns mult timp un secret pe care însăși România l-a ignorat și lupta unor tineri pentru a înțelege și a repara trecutul. De cealaltă parte a lumii este o călătorie inițiatică prin Europa a unei tinere supraviețuitoare a tragediei de la Colectiv, care își regăsește puterea de a se lupta, prin întâlnirile cu oameni și comunități care încearcă să schimbe ceva în locurile în care trăiesc. Maternal este povestea unei asistente maternale dintr-un centru de plasament, care se opune nepăsării colective și structurilor administrative corupte, confruntându-se cu propriile limite, slăbiciuni și neputințe.”
(extras din Cuvântul autoarei)
Volumul „Puncte vulnerabile” este o lectură fundamentală pentru actori sau regizori, scenariști și pasionații de teatru și subiecte actuale. „RADU: Cu Dragoș și Dana îmi permit să zic orice, dar Evei, lui Matei, familiei ăsteia, oamenilor pe care i-am iubit… întotdeauna m-am ascuns, am jucat un rol. Un prieten îmi zicea că atunci când vorbeam la telefon cu ei vocea mi se schimbă. Câteodată nici eu nu știu cine sunt. Și de când cu tot trecutul ăsta care se varsă pe noi, chiar sunt pierdut.
(din piesa Perfect compus. Textul a fost montat în regia autoarei, în aprilie 2018 la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu)
Puncte vulnerabile (trilogie): Perfect compus, Maternal, De cealaltă parte a lumii Autor: Alexandra Badea Seria: Contemporan | Ro Coordonarea seriei: Oana Borș Redactor: Octavian Szalad Volum editat de Fundația Culturală „Camil Petrescu”, în parteneriat cu UNITER.
*
Alexandra Badea este, în acest moment, una dintre cele mai puternice voci regizorale și artistice din Franța. Regizor de teatru și film, dramaturg, romancier, regizor asociat al Teatrului Național „La Colline” din Paris, Alexandra s-a născut în 1980 la București, dar locuiește și creează în Franța din 2003. Este absolventă a UNATC București, secția Regie teatru, clasa profesorului Valeriu Moisescu. După terminarea facultății, pleacă la Paris pentru a studia la Centrul Internațional de Studii Teatrale de la Universitatea Sorbona Nouă (Sorbonne Nouvelle), unde face un master cu George Banu. Primele sale piese, Mode d’emploi, Contrôle d’identité și Burnout sunt publicate în 2009 la editura L’Arche. Vor urma Pulvérisés, tripticul Je te regarde, Europe connexion, Extrêmophile, primul său roman, Zone d’amour prioritaire, precum și alte volume de teatru: A la trace, Celle qui regarde le monde, dar și trilogia Points de non-retour. Pentru Pulvérisés i s-a acordat Marele Premiu de literatură dramatică pentru anul 2013. Alexandra este în același timp autoare de ficțiuni radiofonice pentru postul de radio France Culture, printre ele numărându-se Red line, Mondes,Europe connexion. Piesele sale scrise în limba franceză sunt montate în regie proprie sau sub semnătura unor directori de scenă ca Frédéric Fishbach, Jonathan Mitchel, Anne Theorn ș.a., în importante teatre din Franța, dar sunt traduse în mai multe limbi și jucate în toată Europa, precum și în Brazilia, Argentina, Canada, SUA, Taiwan. În 2016 îi este acordat titlul de Cavaler a Artelor și Literelor (Chevalier des Arts et des Lettres) de către Ministerul culturii din Franța. În 2018 scrie prima sa piesă de teatru în limba română, Perfect compus, pe care o pune în scenă cu actorii Teatrului Național „Radu Stanca”, revenind astfel după o absență de opt ani în teatrul românesc. Spectacolul a fost prezentat în Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul acestei a XXV-a ediții, cu prilejul Galei celebriăților, Alexandra Badea a primit premiul care se acordă unui regizor din tânăra generație, Premiul „Iulian Vișa”, în semn de prețuire pentru „vocea sa unică de artist”. În 2021 revine la Sibiu pentru a monta piesa De cealaltă parte a lumii, în cadrul unui proiect european. În 2019, este invitată de Festivalul de la Avignon pentru a crea a doua parte a trilogiei Points de non-retour (Quais de Seine), prezentată în forma sa integrală de 7 ore în 2022 la Teatrul Național de la Colline. În 2021, publică al doilea roman, Tu marches au bord du monde, la Editura Les equateurs. Cu Exil, un text scris tot în limba română, Alexandra Badea revine la Teatrul Național București după o absență de 14 ani, după ce montase aici, în 2008, la Sala Atelier, Complexul România de Mihaela Michailov, câştigătoare a premiului UNITER pentru cea mai bună piesă a anului 2006.
„Puncte vulnerabile” de Alexandra Badea
– a doua apariție din seria Contemporan | Ro
(Fundația Culturală „Camil Petrescu”)
O nouă apariție editorială marca Fundația Culturală „Camil Petrescu” se lansează aceste zile în spațiul teatral și dramaturgic românesc.
După „(In)corect. Vrabia” de Leta Popescu, seriei Contemporan | Ro i se adaugă „Puncte vulnerabile” de Alexandra Badea, trei texte dramatice cu teme actuale, etern valabile, abordate printr-o stilistică originală și personală. O trilogie (Perfect compus, Maternal, De cealaltă parte a lumii) ca un mod de eliberare, de acceptare și asumare a limbii și trecutului românesc a uneia dintre cele mai interesante și prezente voci ale noii dramaturgii europene.
Alexandra Badea propune trei texte izvorâte dintr-o radiografiere fină a societății, după cercetări și documentări în „zonele de umbră ale trecutului României”, texte ce vorbesc franc despre identitatea comunităților, traumatisme transgeneraționale și realități sociale de nedesțelenit sau despre înfruntarea birocrației și a structurilor administrative corupte.
„Perfect compus surprinde traumatismele transgeneraționale ale unei familii care a ascuns mult timp un secret pe care însăși România l-a ignorat și lupta unor tineri pentru a înțelege și a repara trecutul.
De cealaltă parte a lumii este o călătorie inițiatică prin Europa a unei tinere supraviețuitoare a tragediei de la Colectiv, care își regăsește puterea de a se lupta, prin întâlnirile cu oameni și comunități care încearcă să schimbe ceva în locurile în care trăiesc.
Maternal este povestea unei asistente maternale dintr-un centru de plasament, care se opune nepăsării colective și structurilor administrative corupte, confruntându-se cu propriile limite, slăbiciuni și neputințe.”
(extras din Cuvântul autoarei)
Volumul „Puncte vulnerabile” este o lectură fundamentală pentru actori sau regizori, scenariști și pasionații de teatru și subiecte actuale.
„RADU: Cu Dragoș și Dana îmi permit să zic orice, dar Evei, lui Matei, familiei ăsteia, oamenilor pe care i-am iubit… întotdeauna m-am ascuns, am jucat un rol. Un prieten îmi zicea că atunci când vorbeam la telefon cu ei vocea mi se schimbă. Câteodată nici eu nu știu cine sunt. Și de când cu tot trecutul ăsta care se varsă pe noi, chiar sunt pierdut.
(din piesa Perfect compus. Textul a fost montat în regia autoarei, în aprilie 2018 la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu)
Volumul poate fi comandat de aici:https://teatrul-azi.ro/categorie-produs/carte/contemporan-ro/
*
Puncte vulnerabile (trilogie): Perfect compus, Maternal, De cealaltă parte a lumii
Autor: Alexandra Badea
Seria: Contemporan | Ro
Coordonarea seriei: Oana Borș
Redactor: Octavian Szalad
Volum editat de Fundația Culturală „Camil Petrescu”, în parteneriat cu UNITER.
*
Alexandra Badea este, în acest moment, una dintre cele mai puternice voci regizorale și artistice din Franța. Regizor de teatru și film, dramaturg, romancier, regizor asociat al Teatrului Național „La Colline” din Paris, Alexandra s-a născut în 1980 la București, dar locuiește și creează în Franța din 2003. Este absolventă a UNATC București, secția Regie teatru, clasa profesorului Valeriu Moisescu. După terminarea facultății, pleacă la Paris pentru a studia la Centrul Internațional de Studii Teatrale de la Universitatea Sorbona Nouă (Sorbonne Nouvelle), unde face un master cu George Banu.
Primele sale piese, Mode d’emploi, Contrôle d’identité și Burnout sunt publicate în 2009 la editura L’Arche. Vor urma Pulvérisés, tripticul Je te regarde, Europe connexion, Extrêmophile, primul său roman, Zone d’amour prioritaire, precum și alte volume de teatru: A la trace, Celle qui regarde le monde, dar și trilogia Points de non-retour. Pentru Pulvérisés i s-a acordat Marele Premiu de literatură dramatică pentru anul 2013.
Alexandra este în același timp autoare de ficțiuni radiofonice pentru postul de radio France Culture, printre ele numărându-se Red line, Mondes, Europe connexion.
Piesele sale scrise în limba franceză sunt montate în regie proprie sau sub semnătura unor directori de scenă ca Frédéric Fishbach, Jonathan Mitchel, Anne Theorn ș.a., în importante teatre din Franța, dar sunt traduse în mai multe limbi și jucate în toată Europa, precum și în Brazilia, Argentina, Canada, SUA, Taiwan.
În 2016 îi este acordat titlul de Cavaler a Artelor și Literelor (Chevalier des Arts et des Lettres) de către Ministerul culturii din Franța.
În 2018 scrie prima sa piesă de teatru în limba română, Perfect compus, pe care o pune în scenă cu actorii Teatrului Național „Radu Stanca”, revenind astfel după o absență de opt ani în teatrul românesc. Spectacolul a fost prezentat în Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul acestei a XXV-a ediții, cu prilejul Galei celebriăților, Alexandra Badea a primit premiul care se acordă unui regizor din tânăra generație, Premiul „Iulian Vișa”, în semn de prețuire pentru „vocea sa unică de artist”. În 2021 revine la Sibiu pentru a monta piesa De cealaltă parte a lumii, în cadrul unui proiect european.
În 2019, este invitată de Festivalul de la Avignon pentru a crea a doua parte a trilogiei Points de non-retour (Quais de Seine), prezentată în forma sa integrală de 7 ore în 2022 la Teatrul Național de la Colline. În 2021, publică al doilea roman, Tu marches au bord du monde, la Editura Les equateurs.
Cu Exil, un text scris tot în limba română, Alexandra Badea revine la Teatrul Național București după o absență de 14 ani, după ce montase aici, în 2008, la Sala Atelier, Complexul România de Mihaela Michailov, câştigătoare a premiului UNITER pentru cea mai bună piesă a anului 2006.
Fundația Culturală „Camil Petrescu”
13 iunie 2024