Autor: Goran STEFANOVSKI
An apariție: 2010
Ediție:
Număr pagini: 212
50,00 lei
Autor: Goran STEFANOVSKI
An apariție: 2010
Ediție:
Număr pagini: 212
Antologie, traducere și prefață: Ioana IERONIM
Cuvânt înainte de Ljupco Arsovski, Ambasadorul Republicii Macedonia la București
Antologia cuprinde piesele: Fundul dublu, Gaura neagră, Ex-Yu, Bacchanalia și Demonul din Debarmaalo, precum și eseurile Poveşti din Estul Sălbatic și Monologul lui Zoran.
Născut în 1952 la Bitola, dramaturg de vârf al fostei Iugoslavii şi al Macedoniei natale, scenarist, eseist de platformă internaţională. Iniţiatorul cursului de creaţie dramatică (playwriting) la Universitatea din Skopje (1986). În prezent, profesor la Universitatea Christ Church, Canterbury, Anglia. A fost Fulbright Outstanding Artist Scholar în SUA şi visiting professor la Institutul Dramatic din Stockholm. Autor al unor piese în cheia farsei tragice, privind tensiunea dintre identitatea personală şi istorie/politică, a introdus, din 1974, paradigma postmodernă în cultura ţării sale. Numeroase producţii pe scenă şi la televiziune într-o serie de ţări europene şi în Statele Unite. Volume de teatru, eseuri, lucrări academice, publicate în mai multe limbi şi ţări. Membru al următoarelor instituții: International PEN Club; Parlamentul Cultural European; Academia de Arte şi Ştiinţe a Republicii Macedonia; Consiliul European pentru Relaţii Internaţionale (ECFR). Ambasador cultural al Macedoniei în Anglia. Multipremiat – cel mai recent: Marele Premiu la Festivalul Internaţional de Literatură, Vilenica, Slovenia (2007) și Medalia de Aur pentru întreaga activitate de dramaturg la Festivalul Internațional de Teatru Sterejino Pozorje, Novi Sad, Serbia (2009).
„Că e vorba de valori locale sau universale, Stefanovski nu tratează disjunctiv diversitatea resurselor sale, ci dimpotrivă. Dramaturgul pune în pagină o lume de incongruenţe şi ambiguităţi, pe care le modulează într-un câmp de contraste dure, le asociază, sub lumina lucidităţii, într-un mod care este deopotrivă destabilizator, demistificator şi relevant, degajând considerabile energii teatrale.
Autorul tinde să construiască arhitecturi dramatice puternice, unele dintre piese au la bază un tip de geometrii dinamice, de tip fractal. Sunt structuri de natură să exprime, de exemplu, condiţia lui homo balcanicus în istorie: zborul pe loc, ciclurile perdante la marginea imperiilor. Rigoarea construcţiei captează pe alocuri ambiguitatea condiţiei umane, lăsând să se întrevadă, prin ochiurile plasei, sclipirea din adânc a iraţionalului.”
(din prefața Ioanei Ieronim)
Volum editat cu sprijinul Ambasadei Republicii Macedonia la București și al UNITER
Fundația Culturală „Camil Petrescu” – Revista „Teatrul azi” (supliment) prin Editura Cheiron