Într-una dintre ultimele zile ale Festivalului Naţional de Teatru, în Sala Multimedia a Teatrului Naţional din Bucureşti s-a desfăşurat colocviul cu titlul „Criticul/Critica de teatru – dispariţie sau transformare?“. Colocviu internaţional. (…) Nu ştiu câţi critici străini au asistat la spectacolele din FNT. Organizatorii spun că ar fi poftit vreo 40 de oaspeţi din afară, dar habar nu am câţi au onorat şi câţi au evitat invitaţia. Câţi dintre cei prezenţi la Bucureşti sunt teoreticieni ori practicieni ai scenei. Câţi sunt programatori, adică directori de festivaluri. Intervenienţi în dezbateri au fost destui, contribuţiile lor fiind de valori diferite. Critici români au fost puţini.
Într-una dintre ultimele zile ale Festivalului Naţional de Teatru, în
Sala Multimedia a Teatrului Naţional din Bucureşti s-a desfăşurat colocviul cu
titlul „Criticul/Critica de teatru – dispariţie
sau transformare?“. Colocviu internaţional.
(…) Nu ştiu câţi critici străini au asistat la spectacolele din FNT.
Organizatorii spun că ar fi poftit vreo 40 de oaspeţi din afară, dar habar nu am câţi au
onorat şi câţi au evitat invitaţia. Câţi dintre cei prezenţi la Bucureşti sunt
teoreticieni ori practicieni ai scenei. Câţi sunt programatori, adică directori
de festivaluri. Intervenienţi în dezbateri au fost destui, contribuţiile lor
fiind de valori diferite. Critici români au fost puţini.
Majoritatea invitaţilor din ţară au cam părăsit Bucureştiul.
Bucureştenii nu prea participă,
din principiu, la astfel de evenimente. Nu sunt obligaţi: ei nu stau la hotel pe banii Festivalului şi nu beneficiază de
fabuloasa diurnă legală de 13,50. Nici măcar conducerea Secţiei Române a AICT în totalitate nu a dat curs
amabilei convocări, fapt
simptomatic pentru disensiunile şi idiosincrasiile ce i-au paralizat complet activitatea.
Intervenienţi români cu lucrări au fost trei, dintre care unul singur –
Octavian Saiu – a vorbit strict la obiect; un al doilea a dat expresie
nemulţumirilor, deloc imaginare, legate de activitatea sau, mai precis,
inactivitatea Secţiei Române a AICT; un al treilea ne-a delectat cu o compunere
veselă, simptomatică în bună măsură pentru dispariţia şi transformarea
criticului sau criticii de teatru.
Tema colocviului a fost propusă de Alice Georgescu, preşedinta Secţiei
Române a AICT, selecţioner unic şi director artistic al FNT. A pornit de la
îngrijorările proprii, îngrijorări ce ştim bine că sunt şi ale mai tuturor
confraţilor români şi care s-au dovedit a fi şi cele ale oaspeţilor din
străinătate.
FNT 2013: „Colocviul de la spartul târgului” de Mircea Morariu (Colocviul Internaţional „Criticul/Critica de teatru – dispariţie sau transformare“)
Într-una dintre ultimele zile ale Festivalului Naţional de Teatru, în Sala Multimedia a Teatrului Naţional din Bucureşti s-a desfăşurat colocviul cu titlul „Criticul/Critica de teatru – dispariţie sau transformare?“. Colocviu internaţional. (…) Nu ştiu câţi critici străini au asistat la spectacolele din FNT. Organizatorii spun că ar fi poftit vreo 40 de oaspeţi din afară, dar habar nu am câţi au onorat şi câţi au evitat invitaţia. Câţi dintre cei prezenţi la Bucureşti sunt teoreticieni ori practicieni ai scenei. Câţi sunt programatori, adică directori de festivaluri. Intervenienţi în dezbateri au fost destui, contribuţiile lor fiind de valori diferite. Critici români au fost puţini.
Într-una dintre ultimele zile ale Festivalului Naţional de Teatru, în
Sala Multimedia a Teatrului Naţional din Bucureşti s-a desfăşurat colocviul cu
titlul „Criticul/Critica de teatru – dispariţie
sau transformare?“. Colocviu internaţional.
(…) Nu ştiu câţi critici străini au asistat la spectacolele din FNT.
Organizatorii spun că ar fi poftit vreo 40 de oaspeţi din afară, dar habar nu am câţi au
onorat şi câţi au evitat invitaţia. Câţi dintre cei prezenţi la Bucureşti sunt
teoreticieni ori practicieni ai scenei. Câţi sunt programatori, adică directori
de festivaluri. Intervenienţi în dezbateri au fost destui, contribuţiile lor
fiind de valori diferite. Critici români au fost puţini.
Majoritatea invitaţilor din ţară au cam părăsit Bucureştiul.
Bucureştenii nu prea participă,
din principiu, la astfel de evenimente. Nu sunt obligaţi: ei nu stau la hotel pe banii Festivalului şi nu beneficiază de
fabuloasa diurnă legală de 13,50. Nici măcar conducerea Secţiei Române a AICT în totalitate nu a dat curs
amabilei convocări, fapt
simptomatic pentru disensiunile şi idiosincrasiile ce i-au paralizat complet activitatea.
Intervenienţi români cu lucrări au fost trei, dintre care unul singur –
Octavian Saiu – a vorbit strict la obiect; un al doilea a dat expresie
nemulţumirilor, deloc imaginare, legate de activitatea sau, mai precis,
inactivitatea Secţiei Române a AICT; un al treilea ne-a delectat cu o compunere
veselă, simptomatică în bună măsură pentru dispariţia şi transformarea
criticului sau criticii de teatru.
Tema colocviului a fost propusă de Alice Georgescu, preşedinta Secţiei
Române a AICT, selecţioner unic şi director artistic al FNT. A pornit de la
îngrijorările proprii, îngrijorări ce ştim bine că sunt şi ale mai tuturor
confraţilor români şi care s-au dovedit a fi şi cele ale oaspeţilor din
străinătate.
(…)