Festivalul Național de Teatru este produs de Asociația UNITER – Uniunea Teatrală din România. Coproducător: PRIMĂRIA MUNICIPIULUI BUCUREȘTI prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București. FNT este un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii. Partener: Institutul Cultural Român.
Echipa curatorială a FNT 2022 a selectat pentru această ediție exclusiv spectacole produse în stagiunea trecută, 2021-2022. În intervalul 1 iunie – 1 septembrie 2022, am vizionat peste 100 de spectacole din întreaga țară, fizic și online, propuse de teatre de stat și independente, cărora li s-au adaugat spectacole internaționale. UNITER a invitat teatrele să trimită câte două propuneri spre vizionare (depășite ca număr în unele cazuri). Desigur, au intrat în atenția noastră și spectacolele vizionate de fiecare curator de-a lungul stagiunii trecute, chiar dacă nu au fost propuse de teatre.
Conceptul festivalului Granițe fragile. Istorii fluide, anunțat după acceptarea mandatului de curatori, ne-a ghidat în structurarea programului care urmărește abordări și tendințe estetice relevante în teatrul românesc de azi. Cele două categorii ale programului propun spectacole și discursuri performative care invită la posibile interpretări ale conceptului, fără ca acesta să devină un criteriu exclusiv. Ni s-a părut important să extindem interesul acordat, în general, spectacolelor de teatru și spre zona demersurilor performative, pentru a răspunde astfel unor propuneri spectaculare variate, care încep să devină din ce în ce mai specific articulate.
Secțiunea Granițe fragile propune observarea unor estetici hibride: am fost atenți la interferențe cu alte genuri, la integrarea tehnologiilor, la hibriditatea teritoriilor estetice, dar și la artiști și artiste ale căror poetici se relevă ca fiind dinamice și coagulează direcții curajoase.
Istorii fluide grupează spectacole care revizitează relația cu trecutul și interoghează prezentul, recitesc istorii colective și de familie din perspective subiective, chestionează episoade controversate din istoria oficială. Am considerat relevantă includerea în structura Festivalului Național de Teatru a unor instalații performative și creații online și VR, ca răspuns direct la transformări semnificative ale limbajelor artistice din perioada pandemică, în care teatrul online a devenit o formulă agreată de un public delocalizat sau atras de tot ceea ce ține de digitalizare.
Alegerea unor spectacole în detrimentul altora, în vederea includerii lor într-un Festival Național de Teatru, nu este nici pe departe o operațiune de tip științific. Asta nu înseamnă, desigur, că alegerea e un simplu act de voință și de gust personal. Am fundamentat deciziile pe principii, criterii, norme. Le prezentăm, fie și pe scurt, în cele ce urmează:
Adecvarea spectacolelor la provocările timpului nostru. Am căutat și am apreciat capacitatea spectacolelor de a interoga, în multiple moduri, prezentul, asumându-și riscul de a neliniști și de a abandona reflexele previzibile ale divertismentului facil. Altfel spus, am apreciat acele spectacole care nu se refugiază în spatele unui estetism per se sau al unui discurs minor, ci în care palpită viață, voința de a face și a schimba ceva, fie la nivel individual, fie în sfera familiei sau a societății. Am admirat prospețimea tematică, dar și curajul abordărilor frontale ale unor subiecte tabuizate sau superficial tratate. Am evitat, în schimb, spectacolele muzeale, cele ce par create într-un alt veac, cele ce transportă monotonie, plictis, inutilitate, blocaj.
Dimensiunea inovativă a realizării scenice. Dincolo de tristul adevăr că bugetele celor mai multe teatre din România nu permit aventuri tehnologice semnificative, am fost sensibili la preocupări autentice, nu doar declarative, de căutare a unor forme noi, inventive, la efortul de a diversifica, nuanța și fluidiza mijloacele de expresie scenică.
Performanța actoricească. Nu credem că noile estetici teatrale pe care secolul nostru le aduce în discuție sunt orientate spre o anulare sau spre o ascundere a actorului. Din contră, mai mult ca oricând, actorul/actrița este chemat/ă să consolideze, să interogheze și releve vocea scenică a omenescului, în raport cu toate tentațiile substitutive ale trans-umanului. Ne-am entuziasmat, la fel cum credem că o va face și publicul FNT, în fața unor exemple de actorie veritabilă, puternică.
Publicul larg și așteptările lui. Teatrul, orice forme ar lua și orice subiecte ar trata, nu vizează (doar) elitele, ci așa numitul „public larg”, sintagmă ambiguă din punct de vedere sociologic, însă importantă din perspectiva deschiderii pe care arta teatrului a manifestat-o și o manifestă în continuare. Credem că FNT trebuie să aibă și această proiecție a „publicului larg”, a așteptărilor și a orizonturilor unor categorii variate de spectatori și spectatoare.
Reprezentativitatea geografică. Deși e un criteriu discutabil din perspectiva rigorilor de tip estetic, am ținut cont, fără a face compromisuri, de principiul ideal al unei optime distribuții geografice a performanțelor teatrale Am căutat un echilibru regional rezonabil în ceea ce publicul va viziona pe parcursul actualei ediții a FNT. Realitatea teatrală a momentului arată că teatru de calitate se produce peste tot în țară și că ierarhiile de tip periferie-centru sau național-județean-municipal nu mai sunt actuale.
Propunerile teatrelor. Din considerente pragmatice, imposibilitatea de a vedea și de a ști tot e o limitare pe care trebuie să o acceptăm cu luciditate. Pentru a implica în actul structurării programului chiar producătorii, adică teatrele, am solicitat instituțiilor de spectacole din România câte două titluri pe care le consideră relevante pentru a fi prezentate în FNT. Acestora li s-au adăugat spectacolele vizionate de fiecare dintre noi pe parcursul stagiunii. Credem în formula aceasta de parteneriat între o echipă curatorială și diverse echipe manageriale, formulă care susține construcția Festivalului Național ca rezultat al unor colaborări, al unor comunicări bine intenționate.
„Fragilități” financiare. Criza economică tot mai acută ce afectează, treptat, întreaga lume ne-a impus succesive restrângeri ale unei mai bogate „liste” inițiale. Ceea ce nu înseamnă că „lista” finală e una de compromis, ci că e rezultatul „fluidităților” și „fragilităților” despre care vorbește chiar conceptul actualei ediții a FNT.
Invitați internaționali. În pofida timpului extrem de scurt, am reușit să coagulăm o secțiune internațională cu câteva spectacole invitate, disponibile în perioada FNT. Am simțit nevoia să integrăm în această secțiune, ca răspuns direct la convulsiile socio-politice ale războiului din proximitatea noastră, Manifestul ucrainean, un format artistic care conține două expoziții de fotografie, un spectacol și o dezbatere. În aceeași secțiune internațională, propunem spectacole realizate de regizori și regizoare din România și Republica Moldova, care au montat stagiunea trecută în Germania, Luxemburg, Olanda, Serbia. Considerăm valoroasă și importantă creația acestor artiști și artiste care fac vizibil teatrul românesc în plan european. Spectacolelor menționate li se adaugă creații despre colonialism, distopii, transformări socio-politice acute.
Componenta educațională. În premieră, Festivalul Național de Teatru acordă o atenție specială prezenței artelor performative în școli și licee, precum și elaborării unor formate de ateliere și întâlniri dedicate mediului universitar și tinerilor absolvenți ai Școlilor de Arte. Considerăm că un festival național este și o platformă extinsă de educație artistică, un cadru al formării publicurilor tinere, al întâlnirilor cu potențial transformator, un context favorabil consolidării relației dintre arta contemporană și spațiile educaționale. Pe parcursul festivalului, vor fi jucate spectacole de teatru în școli și licee din București și vor fi realizate ateliere de jocuri teatrale și improvizație, dans, muzică, animație. De asemenea, FNT-ul va găzdui spectacole ale Școlilor de Teatru.
Spectacole-lectură.În viziunea curatorială pe care o propunem, dramaturgia realităților imediate, realități reflectate în scriituri variate, are un rol extrem de important. Festivalul Național de Teatru propune patru lecturi performative pe texte care abordează tematici extrem de actuale. Una dintre lecturile performative are la bază texte scurte românești, dezvoltate în urma unui concurs de dramaturgie lansat de FNT și a unui atelier de scriere dramatică
Evenimente complementare. Alături de spectacolele propriu-zise, de lecturile performative și activitățile educaționale, FNT propune dezbateri, vernisaje, precum și un târg al cărții de teatru, care va promova aparițiile editoriale semnificative din ultima perioadă, facilitând totodată și întâlniri cu autorii.
Festivalul Național de Teatru 2022. Selecția spectacolelor și structura FNT 32
Festivalul Național de Teatru este produs de Asociația UNITER – Uniunea Teatrală din România. Coproducător: PRIMĂRIA MUNICIPIULUI BUCUREȘTI prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București. FNT este un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii. Partener: Institutul Cultural Român.
Argumentul curatorilor FNT 2022 – Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu, Călin Ciobotari.
Echipa curatorială a FNT 2022 a selectat pentru această ediție exclusiv spectacole produse în stagiunea trecută, 2021-2022. În intervalul 1 iunie – 1 septembrie 2022, am vizionat peste 100 de spectacole din întreaga țară, fizic și online, propuse de teatre de stat și independente, cărora li s-au adaugat spectacole internaționale. UNITER a invitat teatrele să trimită câte două propuneri spre vizionare (depășite ca număr în unele cazuri). Desigur, au intrat în atenția noastră și spectacolele vizionate de fiecare curator de-a lungul stagiunii trecute, chiar dacă nu au fost propuse de teatre.
Conceptul festivalului Granițe fragile. Istorii fluide, anunțat după acceptarea mandatului de curatori, ne-a ghidat în structurarea programului care urmărește abordări și tendințe estetice relevante în teatrul românesc de azi. Cele două categorii ale programului propun spectacole și discursuri performative care invită la posibile interpretări ale conceptului, fără ca acesta să devină un criteriu exclusiv. Ni s-a părut important să extindem interesul acordat, în general, spectacolelor de teatru și spre zona demersurilor performative, pentru a răspunde astfel unor propuneri spectaculare variate, care încep să devină din ce în ce mai specific articulate.
Secțiunea Granițe fragile propune observarea unor estetici hibride: am fost atenți la interferențe cu alte genuri, la integrarea tehnologiilor, la hibriditatea teritoriilor estetice, dar și la artiști și artiste ale căror poetici se relevă ca fiind dinamice și coagulează direcții curajoase.
Istorii fluide grupează spectacole care revizitează relația cu trecutul și interoghează prezentul, recitesc istorii colective și de familie din perspective subiective, chestionează episoade controversate din istoria oficială. Am considerat relevantă includerea în structura Festivalului Național de Teatru a unor instalații performative și creații online și VR, ca răspuns direct la transformări semnificative ale limbajelor artistice din perioada pandemică, în care teatrul online a devenit o formulă agreată de un public delocalizat sau atras de tot ceea ce ține de digitalizare.
Alegerea unor spectacole în detrimentul altora, în vederea includerii lor într-un Festival Național de Teatru, nu este nici pe departe o operațiune de tip științific. Asta nu înseamnă, desigur, că alegerea e un simplu act de voință și de gust personal. Am fundamentat deciziile pe principii, criterii, norme. Le prezentăm, fie și pe scurt, în cele ce urmează:
Am admirat prospețimea tematică, dar și curajul abordărilor frontale ale unor subiecte tabuizate sau superficial tratate. Am evitat, în schimb, spectacolele muzeale, cele ce par create într-un alt veac, cele ce transportă monotonie, plictis, inutilitate, blocaj.