Redactat de Biroul Secţiei române a AICT, Buletinul informativ îşi propune să evidenţieze evenimentele importante în care se implică membrii Asociaţiei, cu contribuţii la analiza şi promovarea fenomenului teatral autohton.
Redactat de Biroul Secţiei române a AICT, Buletinul informativ îşi propune să evidenţieze evenimentele importante în care se implică membrii Asociaţiei, cu contribuţii la analiza şi promovarea fenomenului teatral autohton.
SIMPOZIOANE, COLOCVII NAŢIONALE ŞI INTERNAŢIONALE
Seminarul de shakespearologie
MARI SPECTACOLE „HAMLET”
Sâmbătă, 24 aprilie şi duminică, 25 aprilie, la Craiova, în cadrul Festivalului Internaţional Shakespeare, a avut loc Seminarul de shakespearologie MARI SPECTACOLE „HAMLET”. Moderatori au fost Ian HERBERT (preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru) şi Ludmila PATLANJOGLU (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru – Secţia română). Au susţinut comunicări criticii Alice GEORGESCU: În adâncurile oglinzii, Doina MODOLA: „Ce minunată lucrare este omul…”, Ion PARHON: Primul nostru Hamlet şi Natalia STANCU: Un spectacol politic şi un mister teatral.
Congresul Mondial al AICT
Între 15 şi 20 iunie a avut loc la Erevan (Armenia) cel de al 25-lea Congres Mondial al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT/IATC). Însoţit de un simpozion intitulat „Feminismul în teatrul de azi”, congresul a avut ca principale puncte de interes alegerea noului Comitet Executiv (Comex/Excom) şi discutarea Codului de etică (devenit, după adoptare, Codul de practică) al profesioniştilor reuniţi în AICT/IATC. Din noul Comitet Executiv – a cărui conducere a rămas neschimbată: Yun-Cheol Kim (Coreea de Sud – preşedinte), Michel Vaïs (Canada – secretar general), Irène Sadowska-Guillon (Franţa – trezorier) – fac parte reprezentanţi ai secţiilor din următoarele zece ţări: Canada, China, Franţa, Iran, Japonia, Marea Britanie, Polonia, Serbia, Statele Unite şi Suedia. România a fost reprezentată la congres de Alice Georgescu, preşedintele Secţiei române. Cu aceeaşi ocazie, teoreticianului şi practicianului american Richard Schechner i-a fost înmânat Premiul Thalia, decernat de AICT, o dată la doi ani, unei personalităţi din lumea teatrului contemporan. Reamintim că trofeul cu care este dotat premiul a fost conceput de scenograful Dragoş Buhagiar, realizarea lui fiind susţinută material de Fundaţia Shakespeare din Craiova, condusă de Emil Boroghină.
APARIŢII EDITORIALE
Chişinău, 7 aprilie. Teatru-Document
Piese de Irina Nechit, Mihai Fusu, Dumitru Crudu, Constantin Cheianu; ediţie îngrijită de Andreea Dumitru
Martori ai evenimentelor din aprilie 2009, patru intelectuali de prim-plan ai scenei culturale basarabene – deopotrivă jurnalişti şi oameni de teatru – au scris „la cald”, cu implicare și în registre diferite, despre o realitate complexă, dureroasă, plină de contradicții. Însăși apariția, imediat după schimbarea de regim politic de la Chișinău, a unor piese semnate de dramaturgii Irina Nechit, Constantin Cheianu, Dumitru Crudu şiregizorul Mihai Fusu marchează un moment fără precedent în viața teatrală de peste Prut. Fără a fi strict documentare, textele din acest volum reprezintă un document al stării de spirit de la 7 aprilie, o zi în care „generația Twitter”, și alături de ea, mii de basarabeni, au trăit speranţa schimbării, entuziasmul rupturii cu trecutul, dar, în egală măsură, teroarea, neputința de a înțelege deplorabila ieșire din scenă a fostei Puteri. Volum este editat cu sprijinul UNITER de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” prin Editura Cheiron.
Robert Wilson de Maria Şevţova
Traducere de Odette Kaufman-Blumenfeld şi Oltiţa Cîntec
Robert Wilson este regizor americano-european, interpret, creator de instalaţii, scriitor, creator de lumini şi mult mai multe pe lângă acestea – un artist familiarizat cu diverse domenii, artist care nu ţine seama de graniţele geografice şi nici de cele dintre genurile teatrale, un precursor al globalizării în arte. Cartea Mariei Şevţova (apărută la Ed. Routledge, Londra, 2007) este cea dintâi care conţine analiza principalelor producţii ale lui Robert Wilson, situate în contextele socioculturale şi politice americane şi europene; explorarea a ceea ce Wilson numeşte „cartea-vizuală”, metodele folosite în repetiţii şi în atelierul de lucru, procedeele muncii în comun, studiul principiilor sale estetice şi al elementelor de compoziţie prin care se distinge abordarea regizorală a lui Wilson, exerciţii pentru studenţi şi practicieni, care scot în relief tehnica a artistului. Volumul este editat, în seria „Mari regizori ai lumii”, de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, prin Editura Cheiron şi sub sigla „Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare”.
Mihai Măniuţiu, spaţiul cameleonic de Cristina Modreanu
Spectacolul tulburător al imaginii în opera regizorului Mihai Măniuţiu este ilustrat în albumul recent apărut la Editura Bybliotek din Cluj-Napoca. Fotografiile sunt însotiţe de note despre tratarea spaţiului de joc în spectacolele măniuţiene, autoarea continuându-şi astfel cercetarea legată de rolul spaţiului de joc în producţia teatrală contemporană. Textul, tradus în engleză şi în franceză, este însoţit de o cronologie completă a spectacolelor semnate de Mihai Măniuţiu de-a lungul carierei sale.
2009, un an teatral aşa cum l-am văzut de Mircea Morariu
Cartea (apărută la Editura Universităţii din Oradea) cuprinde cronici la spectacolele produse în diverse teatre din ţară în intervalul menţionat în titlu. Autorul a făcut parte din juriul de nominalizări la Premiile UNITER, ocazie cu care a vizionat „mai multe spectacole ca niciodată”, căpătând astfel „o imagine cvasi-completă asupra anului teatral 2009”. „Parcurgînd cartea, spune autorul, cititorii îşi vor putea forma propria lor imagine despre dinamica spectacolului teatral românesc, dar şi despre unele spectacole din străinătate văzute pe scenele româneşti”.
Incursiuni în istoria teatrului universal (de la origini pînă în Renaştere). Theatrum mundi de Florin Faifer
„Prezentele «file de curs», pornite şi din activitatea universitară a lui Florin Faifer, nu îl pot ascunde pe cercetătorul şi istoricul literar, pe scriitorul care, nu o dată, printr-o întorsătură hâtră sau amară de condei, te face alert şi iute vigilent asupra câte unei opere sau autor˝, scrie Marian Popescu în prefaţa lucrării (Editura Timpul, Iaşi).
Hermeneutici teatralede Oltiţa Cîntec
Cartea „propune un periplu interpretativ în zona teatrului recent şi a unor poetici bazate în special pe căutare şi inovare. Teatralitatea nouă e o lume bogată, atrăgătoare, difuză, ce se cere investigată, chiar dacă lipsa distanţării temporale poate induce un risc. Creatori şi creaţii sunt înfăţişaţi analitic, dar fragmentar, fără intenţia realizării unui portret complet, imposbil de altfel, întrucât aceştia sunt în plină activitate creativă. Răspândite prin publicaţii periodice de specialitate ori academice, fragmentele rezultate din aplicarea organonului personal au misiunea unor intersecţii interpretative, decriptând viziuni şi produse artistice în drumul lor către public˝, precizează autoarea în prefaţa volumului (Editura Niculescu, Bucureşti).
Buletin informativ AICT iunie 2010
Redactat de Biroul Secţiei române a AICT, Buletinul informativ îşi propune să evidenţieze evenimentele importante în care se implică membrii Asociaţiei, cu contribuţii la analiza şi promovarea fenomenului teatral autohton.
Redactat de Biroul Secţiei române a AICT, Buletinul informativ îşi propune să evidenţieze evenimentele importante în care se implică membrii Asociaţiei, cu contribuţii la analiza şi promovarea fenomenului teatral autohton.
SIMPOZIOANE, COLOCVII NAŢIONALE ŞI INTERNAŢIONALE
Seminarul de shakespearologie
MARI SPECTACOLE „HAMLET”
Sâmbătă, 24 aprilie şi duminică, 25 aprilie, la Craiova, în cadrul Festivalului Internaţional Shakespeare, a avut loc Seminarul de shakespearologie MARI SPECTACOLE „HAMLET”. Moderatori au fost Ian HERBERT (preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru) şi Ludmila PATLANJOGLU (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru – Secţia română). Au susţinut comunicări criticii Alice GEORGESCU: În adâncurile oglinzii, Doina MODOLA: „Ce minunată lucrare este omul…”, Ion PARHON: Primul nostru Hamlet şi Natalia STANCU: Un spectacol politic şi un mister teatral.
Congresul Mondial al AICT
Între 15 şi 20 iunie a avut loc la Erevan (Armenia) cel de al 25-lea Congres Mondial al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT/IATC). Însoţit de un simpozion intitulat „Feminismul în teatrul de azi”, congresul a avut ca principale puncte de interes alegerea noului Comitet Executiv (Comex/Excom) şi discutarea Codului de etică (devenit, după adoptare, Codul de practică) al profesioniştilor reuniţi în AICT/IATC. Din noul Comitet Executiv – a cărui conducere a rămas neschimbată: Yun-Cheol Kim (Coreea de Sud – preşedinte), Michel Vaïs (Canada – secretar general), Irène Sadowska-Guillon (Franţa – trezorier) – fac parte reprezentanţi ai secţiilor din următoarele zece ţări: Canada, China, Franţa, Iran, Japonia, Marea Britanie, Polonia, Serbia, Statele Unite şi Suedia. România a fost reprezentată la congres de Alice Georgescu, preşedintele Secţiei române. Cu aceeaşi ocazie, teoreticianului şi practicianului american Richard Schechner i-a fost înmânat Premiul Thalia, decernat de AICT, o dată la doi ani, unei personalităţi din lumea teatrului contemporan. Reamintim că trofeul cu care este dotat premiul a fost conceput de scenograful Dragoş Buhagiar, realizarea lui fiind susţinută material de Fundaţia Shakespeare din Craiova, condusă de Emil Boroghină.
APARIŢII EDITORIALE
Chişinău, 7 aprilie. Teatru-Document
Piese de Irina Nechit, Mihai Fusu, Dumitru Crudu, Constantin Cheianu; ediţie îngrijită de Andreea Dumitru
Martori ai evenimentelor din aprilie 2009, patru intelectuali de prim-plan ai scenei culturale basarabene – deopotrivă jurnalişti şi oameni de teatru – au scris „la cald”, cu implicare și în registre diferite, despre o realitate complexă, dureroasă, plină de contradicții. Însăși apariția, imediat după schimbarea de regim politic de la Chișinău, a unor piese semnate de dramaturgii Irina Nechit, Constantin Cheianu, Dumitru Crudu şi regizorul Mihai Fusu marchează un moment fără precedent în viața teatrală de peste Prut. Fără a fi strict documentare, textele din acest volum reprezintă un document al stării de spirit de la 7 aprilie, o zi în care „generația Twitter”, și alături de ea, mii de basarabeni, au trăit speranţa schimbării, entuziasmul rupturii cu trecutul, dar, în egală măsură, teroarea, neputința de a înțelege deplorabila ieșire din scenă a fostei Puteri. Volum este editat cu sprijinul UNITER de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” prin Editura Cheiron.
Robert Wilson de Maria Şevţova
Traducere de Odette Kaufman-Blumenfeld şi Oltiţa Cîntec
Robert Wilson este regizor americano-european, interpret, creator de instalaţii, scriitor, creator de lumini şi mult mai multe pe lângă acestea – un artist familiarizat cu diverse domenii, artist care nu ţine seama de graniţele geografice şi nici de cele dintre genurile teatrale, un precursor al globalizării în arte. Cartea Mariei Şevţova (apărută la Ed. Routledge, Londra, 2007) este cea dintâi care conţine analiza principalelor producţii ale lui Robert Wilson, situate în contextele socioculturale şi politice americane şi europene; explorarea a ceea ce Wilson numeşte „cartea-vizuală”, metodele folosite în repetiţii şi în atelierul de lucru, procedeele muncii în comun, studiul principiilor sale estetice şi al elementelor de compoziţie prin care se distinge abordarea regizorală a lui Wilson, exerciţii pentru studenţi şi practicieni, care scot în relief tehnica a artistului. Volumul este editat, în seria „Mari regizori ai lumii”, de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, prin Editura Cheiron şi sub sigla „Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare”.
Mihai Măniuţiu, spaţiul cameleonic de Cristina Modreanu
Spectacolul tulburător al imaginii în opera regizorului Mihai Măniuţiu este ilustrat în albumul recent apărut la Editura Bybliotek din Cluj-Napoca. Fotografiile sunt însotiţe de note despre tratarea spaţiului de joc în spectacolele măniuţiene, autoarea continuându-şi astfel cercetarea legată de rolul spaţiului de joc în producţia teatrală contemporană. Textul, tradus în engleză şi în franceză, este însoţit de o cronologie completă a spectacolelor semnate de Mihai Măniuţiu de-a lungul carierei sale.
2009, un an teatral aşa cum l-am văzut de Mircea Morariu
Cartea (apărută la Editura Universităţii din Oradea) cuprinde cronici la spectacolele produse în diverse teatre din ţară în intervalul menţionat în titlu. Autorul a făcut parte din juriul de nominalizări la Premiile UNITER, ocazie cu care a vizionat „mai multe spectacole ca niciodată”, căpătând astfel „o imagine cvasi-completă asupra anului teatral 2009”. „Parcurgînd cartea, spune autorul, cititorii îşi vor putea forma propria lor imagine despre dinamica spectacolului teatral românesc, dar şi despre unele spectacole din străinătate văzute pe scenele româneşti”.
Incursiuni în istoria teatrului universal (de la origini pînă în Renaştere). Theatrum mundi de Florin Faifer
„Prezentele «file de curs», pornite şi din activitatea universitară a lui Florin Faifer, nu îl pot ascunde pe cercetătorul şi istoricul literar, pe scriitorul care, nu o dată, printr-o întorsătură hâtră sau amară de condei, te face alert şi iute vigilent asupra câte unei opere sau autor˝, scrie Marian Popescu în prefaţa lucrării (Editura Timpul, Iaşi).
Hermeneutici teatrale de Oltiţa Cîntec
Cartea „propune un periplu interpretativ în zona teatrului recent şi a unor poetici bazate în special pe căutare şi inovare. Teatralitatea nouă e o lume bogată, atrăgătoare, difuză, ce se cere investigată, chiar dacă lipsa distanţării temporale poate induce un risc. Creatori şi creaţii sunt înfăţişaţi analitic, dar fragmentar, fără intenţia realizării unui portret complet, imposbil de altfel, întrucât aceştia sunt în plină activitate creativă. Răspândite prin publicaţii periodice de specialitate ori academice, fragmentele rezultate din aplicarea organonului personal au misiunea unor intersecţii interpretative, decriptând viziuni şi produse artistice în drumul lor către public˝, precizează autoarea în prefaţa volumului (Editura Niculescu, Bucureşti).