Între 30 aprilie şi 2 mai, publicul bucureştean are şansa de a vedea „Hamlet”, „Romeo şi Julieta” şi „Orô De Otelo”, în viziunea a trei mari regizori contemporani. Nikolay Kolyada – renumit pentru creaţiile sale provocatoare, Oskaras Koršunovas – unul dintre cei mai premiaţi regizori contemporani şi Eugenio Barba – regizorul pentru care teatrul este expresia simbolică a unei comunităţi, vin la Bucureşti. Teatrul Odeon – Sala Majestic, Teatrul Bulandra – Sala Liviu Ciulei şi Sala ArCuB vor fi gazdele ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional Shakespeare la Bucureşti.
Program
30 aprilie – 2 mai
Luni, 30 aprilie, ora 19.00
TEATRUL ODEON – Sala MAJESTIC
HAMLET
după William Shakespeare
Spectacol prezentat de Kolyada-Theatre din Ekaterinburg (Rusia)
Regia: Nikolay Kolyada
Durata: 3h (cu pauză)
Spectacol supratitrat în limba română
Marţi, 1 mai, ora 12.00
Sala ArCuB
CONFERINŢĂ DE PRESĂ –Intâlnire cu regizorii Nikolay Kolyada şi Oskaras Koršunovas
Marţi, 1 mai, ora 18.00
TEATRUL BULANDRA – Sala LIVIU CIULEI
ROMEO ŞI JULIETA
de William Shakespeare
Spectacol prezentat de OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania)
Regia: Oskaras Koršunovas
Durata: 3h 30′ (cu pauză)
Spectacol supratitrat în limba română
Co-producători:
Festivalul de la Avignon (Franţa)
Teatrul Hebbel (Germania)
Arts and Ideas Festival (S.U.A.)
THEOREM (asociaţie susţinută de Cultura 2000, program al Uniunii Europene).
Fundaţia Lituaniană pentru Cultură şi Sport
Ministerul Culturii – Lituania
Marţi, 1 mai, ora 22.00
Sala ArCuB
TEXT, ACŢIUNE, RELAŢII
O demonstraţie de lucru, prezentată de Odin Teatret din Holstebro (Danemarca), pe texte din Othello şi Romeo şi Julieta de William Shakespeare.
Cu Tage Larsen şi Julia Varley
Durata: 1h 30′
Miercuri, 2 mai, ora 15. 30
Sala ArCuB
CONFERINŢĂ EUGENIO BARBA
Lansarea cărţii Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgiede Eugenio Barba
(Editura Nemira – Colecţia Yorick)
Miercuri, 2 mai, ora 19.00
Sala ArCuB
ORÔ DE OTELO
(A Dance Ceremony)
Spectacol prezentat de Odin Teatret din Holstebro (Danemarca)
Regia: Eugenio Barba
Cu: Augusto Omolù
Muzica live: Cleber Conceição da Paixão, Ubirajara Monteiro, Xavier da Silva
Asistent de regie: Julia Varley
Durata: 1h
Spectacolul nu necesită traducere.
O producţie ISTA (International School of Theatre Anthropology)
***
Festivalul debutează luni, 30 aprilie, ora 19.00, la Teatrul Odeon (Sala Majestic), cu Hamlet după W. Shakespeare, în regia lui Nikolay Kolyada, spectacol prezentat de Kolyada-Theatre din Ekaterinburg (Rusia).
Hamlet-ul lui Nikolay Kolyada rătăceşte într-o lume primitivă, în care guvernează instinctele animalice. Contrastele scot la lumină demonii lumii moderne. Prinţul danez interpretat de Oleg Yagodin este torturat de destin. Hamlet este o victimă.
Un spectacol provocator pe care regizorul, împreună cu teatrul care îi poartă numele, l-a prezentat pe mari scene ale lumii. „Am vrut să spun ceva despre mine, despre omul zilelor noastre, despre un soi de îndobitocire a individului”, mărturisea Kolyada într-un interviu recent.
Nikolay Kolyada este unul dintre cei mai controversaţi regizori ai momentului. Teatrul său îşi propune să atingă inima spectatorului prin alăturarea comicului cu tragicul. Născute din pasiune şi rigoare, spectacolele lui Kolyada se definesc ca fiind naive şi sentimentale, un soi de lubok (gravură în lemn specifică artei populare ce ilustrează imagini care se află la intersecţia magicului cu esteticul). Kolyada-Theatre este cunoscut şi premiat în toată lumea, participă la festivaluri naţionale şi internaţionale şi este pregătit să îşi surprindă publicul cu noi spectacole şi proiecte.
HAMLET
după William Shakespeare
Spectacol prezentat de Kolyada-Theatre din Ekaterinburg (Rusia)
Regia: Nikolay Kolyada
Distribuţia:
CLAUDIUS, rege al Danemarcei – Anton Makushin
HAMLET, fiul fostului rege şi nepotul actualului rege – Oleg Yagodin
GERTRUDA, regină a Danemarcei şi mama lui Hamlet – Irina Ermolova
POLONIUS, şambelanul curţii – Sergey Kolesov
LAERTES, fiul lui Polonius – Evgeny Chistyakov
OFELIA, fiica lui Polonius – Vasilina Makovtseva
HORAŢIO, prietenul şi confidentul lui Hamlet – Alexander Kuchik
ROSENCRANTZ – Konstantin Itunin
GUILDENSTERN – Sergey Rovin
FANTOMA tatălui lui Hamlet – Nikolay Kolyada
OSRIC – Ilya Belov
UN PREOT – Alexander Vakhov
ACTOR REGE – Sergey Fedorov
ACTOR REGINĂ – Vera Tsvitkis
GROPARI – Oleg Bilik, Alexander Sysoev
NOBILI, DOAMNE, OFIŢERI, OŞTENI, MARINARI, SOLI, SUITĂ – Svetlana Kolesova, Alisa Kravtsova şi toţi actorii din distribuţie.
Durata: 3h (cu pauză)
Spectacol supratitrat în limba română
Marţi, 1 mai, ora 12.00, la Sala ArCuB, va avea loc Conferinţade presă – Întâlnire cu regizorii Nikolay Kolyada şi Oskaras Koršunovas, un dialog despre rolul regizorului în teatrul contemporan. Kolyada şi Koršunovas sunt deopotrivă creatori de spectacole şi manageri de companii teatrale.
În aceeaşi zi, la Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei), ora 18.00, OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania) va prezenta spectacolul Romeo şi Julieta de W. Shakespeare, în regia lui Oskaras Koršunovas.
Oskaras Koršunovas despre spectacolul Romeo şi Julieta:
„Ceea ce mă interesează mai mult la această tragedie este cum dragostea poate triumfa într-o atmosferă de ură sau război, ca la Verona. Pentru zei, dragostea se naşte din ură, ca o modalitate de a o învinge. Poate că ura însăşi se naşte din nimic. Exemplul familiilor Montague şi Capulet este elocvent, odată ce nimeni nu ştie motivul duşmăniei dintre ele.
În această producţie am vrut să analizez cum ura se naşte din diferenţe şi devine trăsătură comună. Simt că ura este fundamentul pe care se construieşte înfruntarea dintre Montague şi Capulet. Este un fapt înşelător, care îi îndepărtează şi mai tare. Toate societăţile par să se subdivizeze astfel. Dragostea neagă diferenţele dintre oameni. Numai ea ne poate arăta că în esenţă nu există conflict între clanuri. Dragostea creează libertate, iar în libertate nu există contradicţii.”
Oskaras Koršunovas face parte din galeria regizorilor care au cunoscut succesul încă de la debut. Născut în 1969, la Vilnius, în Lituania, absolvă Academia Lituaniană de Muzică, secţia regie teatru în 1993. Producţiile sale îmbrăţişează atât dramaturgia contemporană, cât şi noi interpretări ale pieselor clasice. Koršunovas ia haosul, paradoxul, absurditatea şi fragmentarea realităţii curente şi o transformă într-un principiu generator de înţelesuri, rezultatul fiind un teatru extrem de actual. Regizorul lituanian este câştigătorul premiilor Lithuanian National Artand Culture şi Meyerhold, iar în 2002 primeşte Premiul European Noua Realitate Teatrală.
ROMEO ŞI JULIETA
de William Shakespeare
Spectacol prezentat de OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania)
Regia: Oskaras Koršunovas
Distribuţia:
ROMEO, fiul lui Montague – Giedrius Savickas
JULIETA, fiica lui Capulet – Rasa Samuolyte
MERCUŢIO, prieten al lui Romeo – Dainius Kazlauskas
BENVOLIO, nepotul lui Montague – Tomas Zaibus
PARIS, un tânăr nobil, rudă a principelui – Dainius Gavenonis
CAPULET – Vaidotas Martinaitis
DOAMNA CAPULET, soţia lui Capulet – Vesta Grabstaite
DOICA JULIETEI – Egle Mikulionyte
DOAMNA MONTAGUE, soţia lui Montague – Malvina Matickiene
PĂRINTELE LORENZO, călugăr franciscan – Arvydas Dapsys
TYBALT, nepotul doamnei Capulet – Darius Gumauskas
ESCALUS, principele Veronei, şi UN FARMACIST – Gytis Ivanauskas
BALTHASAR, slujitorul lui Romeo – Gytis Ivanauskas
SERVITORI, CETĂŢENI AI VERONEI – Gytis Ivanauskas, Arvydas Dapsys, Julius Zalakevicius, Rasa Marazaite.
Decorul: Jurate Paulekaite
Costumele: Jolanta Rimkute
Light Design: Eugenijus Sabaliauskas
Compozitor: Antanas Jasenka
Coregrafie/Mişcare scenică: Vesta Grabstaite
Manager de turneu: Audra Zukaityte
Durata: 3h 30′ (cu pauză)
Spectacol supratitrat în limba română
Co-producători:
Festivalul de la Avignon (Franţa)
Teatrul Hebbel (Germania)
Arts and Ideas Festival (S.U.A.)
THEOREM (asociaţie susţinută de Cultura 2000, program al Uniunii Europene).
Fundaţia Lituaniană pentru Cultură şi Sport
Ministerul Culturii – Lituania
Biletele pentru spectacolul Romeo şi Julieta se găsesc, începând cu 23 aprilie, la casa de bilete a Teatrului Bulandra – Sala Liviu Ciulei (Bd. Schitu Măgureanu nr.1).
Marţi, 1 mai, ora 22.00, la Sala ArCuB, Tage Larsen şi Julia Varley, ambii colaboratori ai Odin Teatretdin Holstebro (Danemarca) condus de Eugenio Barba, vor prezenta o demonstraţie de lucru pe texte din Othello şi Romeo şi Julieta de W. Shakespeare, cu titlul Text, Acţiune, Relaţii.
Folosind un fragment din Othello de W. Shakespeare, Tage Larsen şi Julia Varley lucrează în faţa publicului pe un dialog între Othello şi Iago, prezentând un proces bazat pe crearea şi elaborarea unor acţiuni fizice şi vocale. Impulsul de a face această demonstraţie a venit din pasiunea lui Tage Larsen pentru Shakespeare şi nevoia de a găsi tehnici de lucru care unesc vocabularul fizic al Odin Teatret cu textul scris.
Miercuri, 2 mai, ora 15.30, Eugenio Barba, unul dintre cei mai influenţi teoreticieni şi creatori de teatru ai secolului XX, va susţine o conferinţă la Sala ArCuB, în cadrul căreia se va lansa volumul său Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgie, traducerea Diana Cozma (Editura Nemira – Colecţia Yorick).
Eugenio Barba s-a născut în 1936 în Italia şi a crescut în oraşul Gallipoli. După terminarea studiilor, emigrează în Norvegia unde urmează cursurile Universităţii din Oslo, având diplomă în Istoria literaturii franceze şi norvegiene şi Istoria religiilor.
În 1961 studiază regia la State Theatre School din Varşovia (Polonia), dar pleacă după un an pentru a-l urma pe Jerzy Grotowski. Barba a colaborat cu Grotowski timp de trei ani. Reîntors în Norvegia înfiinţează prima companie privată de teatru din Europa, Odin Teatret. În ultimii 46 de ani Eugenio Barba a regizat 73 de producţii cu Odin Teatret şi cu interculturalul Theatrum Mundi Ensemble. În 1979 Eugenio Barba a fondat ISTA, International School of Theatre Anthropology, inaugurând un nou câmp de studiu: Teatrul Antropologic.
În România au fost publicate următoarele volume: O canoe de hârtie. Tratat de antropologie teatrală (Editura Unitext, 2003), Teatru: singurătate, meşteşug, revoltă (Editura Nemira, 2010), Pământ de cenuşă şi diamant (Editura Ideea Europeană, 2010).
Eugenio Barba despre volumul Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgie
Am experimentat varii moduri de a mă folosi de iluzii, evitând ca iluziile să se folosească de mine. A face teatru înseamnă a trăi o vrajă, a crea arhipelaguri de insule magice, tragice sau groteşti, oglinzi ale lumii, aşa cum o cunoaştem, sau ale unor lumi diferite de real, ca un delir fantastic. Dar după fiecare vrajă, după fiecare labirint în care nimic nu părea să fie cert, am rupt bagheta magică. Seară de seară, după ultima scenă, m-am întors la Istorie. Am lăsat spectacolul să crească precum un copac sacru şi apoi eu însumi l-am doborât. Uneori, seminţe neştiute cădeau din rămuriş şi se afundau în profunzimile unui spectator unde germinau, lăsându-l mut şi nemişcat.
Miercuri, 2 mai, ora 19.00, la Sala ArCuB, Odin Teatret din Holstebro (Danemarca) va prezenta spectacolul Orô De Otelo (A Dance Ceremony), în regia lui Eugenio Barba.
Citind Othello de Shakespeare, interpretul, un bărbat de culoare îmbrăcat elegant, se lasă furat de poveste. El intră în pielea personajelor principale – Othello, Desdemona, Iago, ascultând atent libretul operei lui Verdi. Performerul trece de la un personaj la altul, construind dialoguri între aceştia, dar şi reacţionând în faţa personajelor interpretate. Muzica lui Verdi este comentată, completată sau contrapunctată de ritmurile tradiţionale ale percuţiilor Candomblé.
Interpretul Augusto Omolú s-a născut în Salvador, Brazilia şi a crescut în sfera religioasă a Candomblé, unde este ogan (asistent de ceremonie). A început să danseze în 1976 cu Viva Bahia, condus de Emília Biancardi. A studiat baletul la School of the Castro Alves Theatre şi s-a alăturat companiei Castro Alves Ballet în 1981, participând la toate producţiile companiei, de multe ori ca solist. Din 1982 a fost responsabil de cursul Tehnici afro-braziliene la Castro Alves Theatre. Între 1983-1985, a creat şi condus compania Chama, lucrând ca dansator şi coregraf. Augusto Omolú a colaborat cu ISTA (International School of Theatre Anthropology) din 1994. În 2003 a devenit membru al Odin Teatret, unde interpretează în Ode to Progress, Great Cities Under the Moon şi Andersen’s Dream.
ORÔ DE OTELO
(A Dance Ceremony)
Spectacol prezentat de Odin Teatret din Holstebro (Danemarca)
Regia: Eugenio Barba
Cu: Augusto Omolù
Muzica live: Cleber Conceição da Paixão, Ubirajara Monteiro, Xavier da Silva
Asistent de regie: Julia Varley
Durata: 1h
Spectacolul nu necesită traducere.
O producţie ISTA (International School of Theatre Anthropology)
Biletele pentru spectacolul Orô DE OTELO se găsesc, începând cu 23 aprilie, la Casa de Bilete ArCuB (Sala Batişte nr. 14). Preţul unui bilet este de 35.00 lei.
ArCuB aduce Festivalul Internaţional Shakespeare la Bucureşti între 30 aprilie și 2 mai
Între 30 aprilie şi 2 mai, publicul bucureştean are şansa de a vedea „Hamlet”, „Romeo şi Julieta” şi „Orô De Otelo”, în viziunea a trei mari regizori contemporani. Nikolay Kolyada – renumit pentru creaţiile sale provocatoare, Oskaras Koršunovas – unul dintre cei mai premiaţi regizori contemporani şi Eugenio Barba – regizorul pentru care teatrul este expresia simbolică a unei comunităţi, vin la Bucureşti. Teatrul Odeon – Sala Majestic, Teatrul Bulandra – Sala Liviu Ciulei şi Sala ArCuB vor fi gazdele ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional Shakespeare la Bucureşti.
Program
30 aprilie – 2 mai
Luni, 30 aprilie, ora 19.00
TEATRUL ODEON – Sala MAJESTIC
HAMLET
după William Shakespeare
Spectacol prezentat de Kolyada-Theatre din Ekaterinburg (Rusia)
Regia: Nikolay Kolyada
Durata: 3h (cu pauză)
Spectacol supratitrat în limba română
Marţi, 1 mai, ora 12.00
Sala ArCuB
CONFERINŢĂ DE PRESĂ – Intâlnire cu regizorii Nikolay Kolyada şi Oskaras Koršunovas
Marţi, 1 mai, ora 18.00
TEATRUL BULANDRA – Sala LIVIU CIULEI
ROMEO ŞI JULIETA
de William Shakespeare
Spectacol prezentat de OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania)
Regia: Oskaras Koršunovas
Durata: 3h 30′ (cu pauză)
Spectacol supratitrat în limba română
Co-producători:
Festivalul de la Avignon (Franţa)
Teatrul Hebbel (Germania)
Arts and Ideas Festival (S.U.A.)
THEOREM (asociaţie susţinută de Cultura 2000, program al Uniunii Europene).
Fundaţia Lituaniană pentru Cultură şi Sport
Ministerul Culturii – Lituania
Marţi, 1 mai, ora 22.00
Sala ArCuB
TEXT, ACŢIUNE, RELAŢII
O demonstraţie de lucru, prezentată de Odin Teatret din Holstebro (Danemarca), pe texte din Othello şi Romeo şi Julieta de William Shakespeare.
Cu Tage Larsen şi Julia Varley
Durata: 1h 30′
Miercuri, 2 mai, ora 15. 30
Sala ArCuB
CONFERINŢĂ EUGENIO BARBA
Lansarea cărţii Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgie de Eugenio Barba
(Editura Nemira – Colecţia Yorick)
Miercuri, 2 mai, ora 19.00
Sala ArCuB
ORÔ DE OTELO
(A Dance Ceremony)
Spectacol prezentat de Odin Teatret din Holstebro (Danemarca)
Regia: Eugenio Barba
Cu: Augusto Omolù
Muzica live: Cleber Conceição da Paixão, Ubirajara Monteiro, Xavier da Silva
Asistent de regie: Julia Varley
Durata: 1h
Spectacolul nu necesită traducere.
O producţie ISTA (International School of Theatre Anthropology)
***
Festivalul debutează luni, 30 aprilie, ora 19.00, la Teatrul Odeon (Sala Majestic), cu Hamlet după W. Shakespeare, în regia lui Nikolay Kolyada, spectacol prezentat de Kolyada-Theatre din Ekaterinburg (Rusia).
Hamlet-ul lui Nikolay Kolyada rătăceşte într-o lume primitivă, în care guvernează instinctele animalice. Contrastele scot la lumină demonii lumii moderne. Prinţul danez interpretat de Oleg Yagodin este torturat de destin. Hamlet este o victimă.
Un spectacol provocator pe care regizorul, împreună cu teatrul care îi poartă numele, l-a prezentat pe mari scene ale lumii. „Am vrut să spun ceva despre mine, despre omul zilelor noastre, despre un soi de îndobitocire a individului”, mărturisea Kolyada într-un interviu recent.
Nikolay Kolyada este unul dintre cei mai controversaţi regizori ai momentului. Teatrul său îşi propune să atingă inima spectatorului prin alăturarea comicului cu tragicul. Născute din pasiune şi rigoare, spectacolele lui Kolyada se definesc ca fiind naive şi sentimentale, un soi de lubok (gravură în lemn specifică artei populare ce ilustrează imagini care se află la intersecţia magicului cu esteticul). Kolyada-Theatre este cunoscut şi premiat în toată lumea, participă la festivaluri naţionale şi internaţionale şi este pregătit să îşi surprindă publicul cu noi spectacole şi proiecte.
HAMLET
după William Shakespeare
Spectacol prezentat de Kolyada-Theatre din Ekaterinburg (Rusia)
Regia: Nikolay Kolyada
Distribuţia:
CLAUDIUS, rege al Danemarcei – Anton Makushin
HAMLET, fiul fostului rege şi nepotul actualului rege – Oleg Yagodin
GERTRUDA, regină a Danemarcei şi mama lui Hamlet – Irina Ermolova
POLONIUS, şambelanul curţii – Sergey Kolesov
LAERTES, fiul lui Polonius – Evgeny Chistyakov
OFELIA, fiica lui Polonius – Vasilina Makovtseva
HORAŢIO, prietenul şi confidentul lui Hamlet – Alexander Kuchik
ROSENCRANTZ – Konstantin Itunin
GUILDENSTERN – Sergey Rovin
FANTOMA tatălui lui Hamlet – Nikolay Kolyada
OSRIC – Ilya Belov
UN PREOT – Alexander Vakhov
ACTOR REGE – Sergey Fedorov
ACTOR REGINĂ – Vera Tsvitkis
GROPARI – Oleg Bilik, Alexander Sysoev
NOBILI, DOAMNE, OFIŢERI, OŞTENI, MARINARI, SOLI, SUITĂ – Svetlana Kolesova, Alisa Kravtsova şi toţi actorii din distribuţie.
Durata: 3h (cu pauză)
Spectacol supratitrat în limba română
Marţi, 1 mai, ora 12.00, la Sala ArCuB, va avea loc Conferinţa de presă – Întâlnire cu regizorii Nikolay Kolyada şi Oskaras Koršunovas, un dialog despre rolul regizorului în teatrul contemporan. Kolyada şi Koršunovas sunt deopotrivă creatori de spectacole şi manageri de companii teatrale.
În aceeaşi zi, la Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei), ora 18.00, OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania) va prezenta spectacolul Romeo şi Julieta de W. Shakespeare, în regia lui Oskaras Koršunovas.
Oskaras Koršunovas despre spectacolul Romeo şi Julieta:
„Ceea ce mă interesează mai mult la această tragedie este cum dragostea poate triumfa într-o atmosferă de ură sau război, ca la Verona. Pentru zei, dragostea se naşte din ură, ca o modalitate de a o învinge. Poate că ura însăşi se naşte din nimic. Exemplul familiilor Montague şi Capulet este elocvent, odată ce nimeni nu ştie motivul duşmăniei dintre ele.
În această producţie am vrut să analizez cum ura se naşte din diferenţe şi devine trăsătură comună. Simt că ura este fundamentul pe care se construieşte înfruntarea dintre Montague şi Capulet. Este un fapt înşelător, care îi îndepărtează şi mai tare. Toate societăţile par să se subdivizeze astfel. Dragostea neagă diferenţele dintre oameni. Numai ea ne poate arăta că în esenţă nu există conflict între clanuri. Dragostea creează libertate, iar în libertate nu există contradicţii.”
Oskaras Koršunovas face parte din galeria regizorilor care au cunoscut succesul încă de la debut. Născut în 1969, la Vilnius, în Lituania, absolvă Academia Lituaniană de Muzică, secţia regie teatru în 1993. Producţiile sale îmbrăţişează atât dramaturgia contemporană, cât şi noi interpretări ale pieselor clasice. Koršunovas ia haosul, paradoxul, absurditatea şi fragmentarea realităţii curente şi o transformă într-un principiu generator de înţelesuri, rezultatul fiind un teatru extrem de actual. Regizorul lituanian este câştigătorul premiilor Lithuanian National Art and Culture şi Meyerhold, iar în 2002 primeşte Premiul European Noua Realitate Teatrală.
ROMEO ŞI JULIETA
de William Shakespeare
Spectacol prezentat de OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania)
Regia: Oskaras Koršunovas
Distribuţia:
ROMEO, fiul lui Montague – Giedrius Savickas
JULIETA, fiica lui Capulet – Rasa Samuolyte
MERCUŢIO, prieten al lui Romeo – Dainius Kazlauskas
BENVOLIO, nepotul lui Montague – Tomas Zaibus
PARIS, un tânăr nobil, rudă a principelui – Dainius Gavenonis
CAPULET – Vaidotas Martinaitis
DOAMNA CAPULET, soţia lui Capulet – Vesta Grabstaite
DOICA JULIETEI – Egle Mikulionyte
DOAMNA MONTAGUE, soţia lui Montague – Malvina Matickiene
PĂRINTELE LORENZO, călugăr franciscan – Arvydas Dapsys
TYBALT, nepotul doamnei Capulet – Darius Gumauskas
ESCALUS, principele Veronei, şi UN FARMACIST – Gytis Ivanauskas
BALTHASAR, slujitorul lui Romeo – Gytis Ivanauskas
PETER, slujitorul doicăi Julietei – Rytis Saladzius
SERVITORI, CETĂŢENI AI VERONEI – Gytis Ivanauskas, Arvydas Dapsys, Julius Zalakevicius, Rasa Marazaite.
Decorul: Jurate Paulekaite
Costumele: Jolanta Rimkute
Light Design: Eugenijus Sabaliauskas
Compozitor: Antanas Jasenka
Coregrafie/Mişcare scenică: Vesta Grabstaite
Manager de turneu: Audra Zukaityte
Durata: 3h 30′ (cu pauză)
Spectacol supratitrat în limba română
Co-producători:
Festivalul de la Avignon (Franţa)
Teatrul Hebbel (Germania)
Arts and Ideas Festival (S.U.A.)
THEOREM (asociaţie susţinută de Cultura 2000, program al Uniunii Europene).
Fundaţia Lituaniană pentru Cultură şi Sport
Ministerul Culturii – Lituania
Biletele pentru spectacolul Romeo şi Julieta se găsesc, începând cu 23 aprilie, la casa de bilete a Teatrului Bulandra – Sala Liviu Ciulei (Bd. Schitu Măgureanu nr.1).
Marţi, 1 mai, ora 22.00, la Sala ArCuB, Tage Larsen şi Julia Varley, ambii colaboratori ai Odin Teatret din Holstebro (Danemarca) condus de Eugenio Barba, vor prezenta o demonstraţie de lucru pe texte din Othello şi Romeo şi Julieta de W. Shakespeare, cu titlul Text, Acţiune, Relaţii.
Folosind un fragment din Othello de W. Shakespeare, Tage Larsen şi Julia Varley lucrează în faţa publicului pe un dialog între Othello şi Iago, prezentând un proces bazat pe crearea şi elaborarea unor acţiuni fizice şi vocale. Impulsul de a face această demonstraţie a venit din pasiunea lui Tage Larsen pentru Shakespeare şi nevoia de a găsi tehnici de lucru care unesc vocabularul fizic al Odin Teatret cu textul scris.
Miercuri, 2 mai, ora 15.30, Eugenio Barba, unul dintre cei mai influenţi teoreticieni şi creatori de teatru ai secolului XX, va susţine o conferinţă la Sala ArCuB, în cadrul căreia se va lansa volumul său Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgie, traducerea Diana Cozma (Editura Nemira – Colecţia Yorick).
Eugenio Barba s-a născut în 1936 în Italia şi a crescut în oraşul Gallipoli. După terminarea studiilor, emigrează în Norvegia unde urmează cursurile Universităţii din Oslo, având diplomă în Istoria literaturii franceze şi norvegiene şi Istoria religiilor.
În 1961 studiază regia la State Theatre School din Varşovia (Polonia), dar pleacă după un an pentru a-l urma pe Jerzy Grotowski. Barba a colaborat cu Grotowski timp de trei ani. Reîntors în Norvegia înfiinţează prima companie privată de teatru din Europa, Odin Teatret. În ultimii 46 de ani Eugenio Barba a regizat 73 de producţii cu Odin Teatret şi cu interculturalul Theatrum Mundi Ensemble. În 1979 Eugenio Barba a fondat ISTA, International School of Theatre Anthropology, inaugurând un nou câmp de studiu: Teatrul Antropologic.
În România au fost publicate următoarele volume: O canoe de hârtie. Tratat de antropologie teatrală (Editura Unitext, 2003), Teatru: singurătate, meşteşug, revoltă (Editura Nemira, 2010), Pământ de cenuşă şi diamant (Editura Ideea Europeană, 2010).
Eugenio Barba despre volumul Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgie
Am experimentat varii moduri de a mă folosi de iluzii, evitând ca iluziile să se folosească de mine. A face teatru înseamnă a trăi o vrajă, a crea arhipelaguri de insule magice, tragice sau groteşti, oglinzi ale lumii, aşa cum o cunoaştem, sau ale unor lumi diferite de real, ca un delir fantastic. Dar după fiecare vrajă, după fiecare labirint în care nimic nu părea să fie cert, am rupt bagheta magică. Seară de seară, după ultima scenă, m-am întors la Istorie. Am lăsat spectacolul să crească precum un copac sacru şi apoi eu însumi l-am doborât. Uneori, seminţe neştiute cădeau din rămuriş şi se afundau în profunzimile unui spectator unde germinau, lăsându-l mut şi nemişcat.
Miercuri, 2 mai, ora 19.00, la Sala ArCuB, Odin Teatret din Holstebro (Danemarca) va prezenta spectacolul Orô De Otelo (A Dance Ceremony), în regia lui Eugenio Barba.
Citind Othello de Shakespeare, interpretul, un bărbat de culoare îmbrăcat elegant, se lasă furat de poveste. El intră în pielea personajelor principale – Othello, Desdemona, Iago, ascultând atent libretul operei lui Verdi. Performerul trece de la un personaj la altul, construind dialoguri între aceştia, dar şi reacţionând în faţa personajelor interpretate. Muzica lui Verdi este comentată, completată sau contrapunctată de ritmurile tradiţionale ale percuţiilor Candomblé.
Interpretul Augusto Omolú s-a născut în Salvador, Brazilia şi a crescut în sfera religioasă a Candomblé, unde este ogan (asistent de ceremonie). A început să danseze în 1976 cu Viva Bahia, condus de Emília Biancardi. A studiat baletul la School of the Castro Alves Theatre şi s-a alăturat companiei Castro Alves Ballet în 1981, participând la toate producţiile companiei, de multe ori ca solist. Din 1982 a fost responsabil de cursul Tehnici afro-braziliene la Castro Alves Theatre. Între 1983-1985, a creat şi condus compania Chama, lucrând ca dansator şi coregraf. Augusto Omolú a colaborat cu ISTA (International School of Theatre Anthropology) din 1994. În 2003 a devenit membru al Odin Teatret, unde interpretează în Ode to Progress, Great Cities Under the Moon şi Andersen’s Dream.
ORÔ DE OTELO
(A Dance Ceremony)
Spectacol prezentat de Odin Teatret din Holstebro (Danemarca)
Regia: Eugenio Barba
Cu: Augusto Omolù
Muzica live: Cleber Conceição da Paixão, Ubirajara Monteiro, Xavier da Silva
Asistent de regie: Julia Varley
Durata: 1h
Spectacolul nu necesită traducere.
O producţie ISTA (International School of Theatre Anthropology)
Biletele pentru spectacolul Orô DE OTELO se găsesc, începând cu 23 aprilie, la Casa de Bilete ArCuB (Sala Batişte nr. 14). Preţul unui bilet este de 35.00 lei.
Detalii pe www.arcub.ro şi pe facebook.com/ArCuB