Intrată într-un con de umbră câţiva ani la rând, celebra Companie belgiană GROUPOV a explodat, în această stagiune, într-un uriaş foc de artificii peste Bruxelles, iluminând cerul teatrului, îndeobşte mohorât. ”Fare thee well tovaritchhomo sapiens sau Adio, tovarăşe homo sapiens”, gigantica reprezentaţie adusă pe scena Teatrului Naţional, un maraton de şapte ore, s-a impus ca evenimentul artistic al anului. Proiectul anunţat de Jacques Delcuvellerie în urmă cu câţiva ani, o tetralogie în patru părţi, s-a concretizat în martie 2010.
Intrată într-un con de umbră câţiva ani la rând, celebra Companie belgiană GROUPOV a explodat, în această stagiune, într-un uriaş foc de artificii peste Bruxelles, iluminând cerul teatrului, îndeobşte mohorât. ”Fare thee well tovaritchhomosapiens sau Adio, tovarăşe homo sapiens”, gigantica reprezentaţie adusă pe scena Teatrului Naţional, un maraton de şapte ore, s-a impus ca evenimentul artistic al anului. Proiectul anunţat de Jacques Delcuvellerie în urmă cu câţiva ani, o tetralogie în patru părţi, s-a concretizat în martie 2010.
Un uomo di meno (Un om mai puţin), partea întâi, expune testamentul lucid şi disperat al unui artist sexagenar, conştient de sfârşitul său ineluctabil deopotrivă cu al societăţii în care trăim. Testamentul e dublat de un manifest: crezul estetic şi politic al acestui regizor francez, autor, actor, pedagog, om de stânga, fost „şaizecioptist“, creatorul echipei Groupov (în 1980) la Liège. Personalitate marcantă, sui-generis în teatrul belgian, cu montări celebre în anii ’90/2000 ca Rwanda 94, Bloody niggers, Anathème (după Vechiul Testament), Medeeamateriale (după Heiner Müller) în turnee pe mapamond, aplaudat la Avignon 2005, creaţiile Groupov au stârnit mereu vii dezbateri, elogiate sau date la o parte – conform forţelor tectonice subterane din solul scenelor belgiene, flamande sau francofone.
Reprezentaţia începe cu derularea unor diaporame, o autentică expunere savantă (Hugo Reeves) despre încălzirea planetei, dezastrele ecologice, mutaţiile în regnul vegetal, animal etc. Între timp, pe uriaşa scenă goală se instalează întreaga distribuţie, în linişte cu toţii îşi depun sacii de dormit şi costumele, ştiind că, în cele câteva zile ale turneului, vor rămâne aici zi şi noapte, de fiecare dată şapte ore…
„Scrisoare din Bruxelles” de Myra Iosif
Intrată într-un con de umbră câţiva ani la rând, celebra Companie belgiană GROUPOV a explodat, în această stagiune, într-un uriaş foc de artificii peste Bruxelles, iluminând cerul teatrului, îndeobşte mohorât. ”Fare thee well tovaritchhomo sapiens sau Adio, tovarăşe homo sapiens”, gigantica reprezentaţie adusă pe scena Teatrului Naţional, un maraton de şapte ore, s-a impus ca evenimentul artistic al anului. Proiectul anunţat de Jacques Delcuvellerie în urmă cu câţiva ani, o tetralogie în patru părţi, s-a concretizat în martie 2010.
Intrată într-un con de umbră câţiva ani la rând, celebra Companie belgiană GROUPOV a explodat, în această stagiune, într-un uriaş foc de artificii peste Bruxelles, iluminând cerul teatrului, îndeobşte mohorât. ”Fare thee well tovaritchhomo sapiens sau Adio, tovarăşe homo sapiens”, gigantica reprezentaţie adusă pe scena Teatrului Naţional, un maraton de şapte ore, s-a impus ca evenimentul artistic al anului. Proiectul anunţat de Jacques Delcuvellerie în urmă cu câţiva ani, o tetralogie în patru părţi, s-a concretizat în martie 2010.
Un uomo di meno (Un om mai puţin), partea întâi, expune testamentul lucid şi disperat al unui artist sexagenar, conştient de sfârşitul său ineluctabil deopotrivă cu al societăţii în care trăim. Testamentul e dublat de un manifest: crezul estetic şi politic al acestui regizor francez, autor, actor, pedagog, om de stânga, fost „şaizecioptist“, creatorul echipei Groupov (în 1980) la Liège. Personalitate marcantă, sui-generis în teatrul belgian, cu montări celebre în anii ’90/2000 ca Rwanda 94, Bloody niggers, Anathème (după Vechiul Testament), Medeeamateriale (după Heiner Müller) în turnee pe mapamond, aplaudat la Avignon 2005, creaţiile Groupov au stârnit mereu vii dezbateri, elogiate sau date la o parte – conform forţelor tectonice subterane din solul scenelor belgiene, flamande sau francofone.
Reprezentaţia începe cu derularea unor diaporame, o autentică expunere savantă (Hugo Reeves) despre încălzirea planetei, dezastrele ecologice, mutaţiile în regnul vegetal, animal etc. Între timp, pe uriaşa scenă goală se instalează întreaga distribuţie, în linişte cu toţii îşi depun sacii de dormit şi costumele, ştiind că, în cele câteva zile ale turneului, vor rămâne aici zi şi noapte, de fiecare dată şapte ore…
(…)