Teatrul Azi – Numărul 7-8-9 / 2016

30,00 lei

Revista Teatrul azi este un proiect editorial iniţiat în 1998 de criticul de teatru şi publicistul Florica Ichim.
Apare, de peste zece ani, cu sprijinul generos şi constant al UNITER şi, sporadic, al Ministerului Culturii.
De-a lungul acestui deceniu, s-a impus ca singurul periodic de specialitate ce reflectă la zi, cvasi-exhaustiv, fenomenul teatral românesc.
În structura revistei, actualitatea scenei (de teatru, dar şi de balet, dans contemporan sau operă) şi personalitatea creatorului constituie preocupări predominante, dovadă numeroasele cronici de spectacol şi interviuri-portret. Fiecare apariţie oferă însă şi dosare tematice, rubrici de eseu şi istorie teatrală (restituiri), recenzii, traduceri şi corespondenţe din lume (mai ales din spaţiul european).

  

SUMAR 7–8–9/2016

 

william shakespeare 400

Festivalul „Shakespeare” – Craiova

O adunare pestriţă de Adrian Mihalache

Actorul şi calculatorul de Ion Parhon

Premiul Europa pentru Teatru de Ian Herbert (din revista Theatre Record. Traducere de Iolanda Mănescu)

Richard show de Mircea Morariu (Richard III de William Shakespeare – Teatrul „Schaubühne” din Berlin)

Eclipsa de Irina Zlotea (Richard III de William Shakespeare – Teatrul „Schaubühne” din Berlin)

Festivalul „Shakespeare” sau când perfectul (pur şi) simplu devine eternitate de Oana Medrea

Shakespeare pe măsura a patru secole de Maria Sârbu

Anatomia crimei, a spaimei, a nebuniei şi a trădării de Mircea Morariu (Macbeth de William Shakespeare – Teatrul Festival „Casa Baltică” din Sankt-Petersburg)

De la energie la poezie de Mircea Morariu (Romeo şi Julieta de William Shakespeare –Teatrul „Beer-Sheva” din Israel)

Conspiratori şi oameni onorabili de Mircea Morariu (Julius Caesar de William Shakespeare – Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova)

George Banu şi legătura între teatru şi universitate de Maria Sârbu (Geroge Banu a devenit Doctor Honoris Causa al Universităţii din Craiova)

Premiile criticii

Shakespeare în România de Florica Ichim (Partea a treia)

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

Gala UNITER

Laureaţii Galei Premiilor UNITER 2016 (Ediţia a XXIV-a, Oradea)

Clipe de viaţă, clipe de teatru de Mircea Morariu

Festivalul Internaţional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru” – Bacău

Bacău: monodrama în festival de Ştefan Oprea

Premiile premianţilor de Constantin Paiu

Pădurile lui Ovidiu Ivan… de Călin Ciobotari (Noaptea dinaintea pădurilor, dupã B.M. Koltès – Teatru_la_Meru, Producție independentă, Iași)

Ilona Brezoianu, o actriţă greu de uitat… de Călin Ciobotari (Fata din curcubeu, de Lia Bugnar – Godot Café Teatru, București)

Ofelia Popii: „La fiecare reprezentaţie mă încarc enorm” (Interviu realizat de Mariana Ciolan)

Festivalul Internaţional de Teatru Nou – Arad

Seri de teatru în festival de Mircea Morariu

În labirint (Vârful aisbergului de Antonio Tabares – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)

Poveşti din satul ce nu mai există demult pe hartă (Apă de mină de Székély Csaba – Teatrul „Act” şi „Scena9”, București)

Răsfăţ de teatralitate (În inima nopţii – Episodul Lear. Scenariu de Gavriil Pinte, cu inserţii de George Banu şi Monique Borie, după William Shakespeare – Teatrul „Regina Maria” din Oradea)

Ghetoul (Aglaja după romanul omonim de Aglaja Veterany – Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” din Bucureşti)

 

ESEU

Psihanaliza în dramaturgia blagiană de Doina Modola

 

INTERVIURI

Alina Nelega: „Ţinta mea a fost să produc spectacole la care să mă pot uita şi eu” (A consemnat Maria Sârbu)

Horaţiu Mihaiu: „Consider că spectacolele mele au fost frumoase!” (Dialog purtat cu Florica Ichim)

Marea dansează… de Ion Cazaban (Marea, după Femeia mării de Henrik Ibsen – „Studio M.” din Sfântu Gheorghe)

Radu Judee: „Am ales să mă bucur de lucruri impure” (A consemnat Geanina Jinaru-Doboş)

Radu Jude regizează de Mircea Morariu (Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)

Genoveva Preda: Între teatrul pentru copii și Cioran (A consemnat Raluca Tulbure)

 

PORTRET

Mersul pe sub streşini de Ovidiu Pecican (Profil Anton Tauf – aproape 5 decenii pe scena Naţionalului clujean)

 

MEMORIA TEATRULUI

Radu Stanca – Scrisori către Dorina Stanca [1]

 

SPECTACOLE

Emoţii concentrate de Mircea Morariu (O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii, după un roman de Mark Haddon – Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti)

Mister şi reprezentaţie de Nicolae Havriliuc (Memoria apei de Shelagh Stephenson – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti, Sala „Pictură”)

Bizara teatralitate din adâncuri de Oana Medrea (Memoria apei de Shelagh Stephenson – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”, Bucureşti, Sala Pictură)

O seară furtunoasă cu Gigi Căciuleanu şi ai lui de Nicolae Prelipceanu (Folia, Shakespeare & Co, după William Shakespeare – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”, Bucureşti, Sala Studio)

Aproximarea iluziei de Nicolae Havriliuc (L’Om Dada, după texte de Tristan Tzara – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti, Sala Atelier)

„Stil şi floare” la „9G” de Nicolae Havriliuc ((D)efectul placebo, creaţie colectivă. Conceptul şi coregrafia: Ştefan Lupu; Eden de Eugene O’Brien – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”, Bucureşti, Sala Mică)

Normal şi artificial într-o lume nebună de Nicolae Prelipceanu ((D)efectul placebo, creaţie colectivă. Conceptul şi coregrafia: Ştefan Lupu – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”, Bucureşti, Sala Mică)

Un spectacol de care aveam nevoie… de Călin Ciobotari (Un duşman al poporului, adaptare de Arthur Miller după piesa lui Henrik Ibsen – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi)

Lucian + Dan + Teodorovici… de Călin Ciobotari (Unu+unu… de Lucian Dan Teodorovici – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi)

Cu Hamlet în ceaţă de Ion Jurca Rovina (Hamlet, tradus şi remixat de Peca Ştefan – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara)

Hamlet cu fum(uri?) de Elisabeta Pop (Hamlet, tradus şi remixat de Peca Ştefan – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara)

Poem dramatic cu îngeri, oratoriu pe unsprezece voci? de Elisabeta Pop (Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek – Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca)

Un joc al lamelor de cuţit de Ovidiu Pecican (Linoleum de Vladimir şi Oleg Presniakov – Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca)

Spectacol de echipă de Elisabeta Pop (TZARA arde şi DADA se piaptănă (Fantoma de la Elsinore) de Ion Pop, Ştefana Pop-Curşeu şi Ioan Pop-Curşeu – Teatrul Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca)

Explorând tema despărţirii, într-un spectacol de zile mari de Mircea Morariu (Pour toujours – În veci. Regia şi decorul: Dominique Serrand, spectacol nonverbal – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)

Fără scăpare de Mircea Morariu (Sfârşit de partidă de Samuel Beckett – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Tompa Miklós”)

O performanţă de Mircea Morariu (The Bach Files. Un spectacol de Alexandru Darie. Muzica Adrian Enescu pe teme de J.S.Bach – Teatrul „Lucia Sturdza-Bulandra” din Bucureşti)

Complicităţi prin râs de Nicolae Havriliuc (La Pulce, după Puricele în ureche de Georges Feydeau – Teatrul de Comedie din Bucureşti, Sala „Radu Beligan”)

Cu pescăruşul la revoluţie de Nicolae Prelipceanu (Nina, sau despre frumuseţea pescăruşilor împăiaţi de Matei Vişniec – Teatrul de Comedie, Sala Studio)

„Nastasia” – o cercetare de Mircea Morariu (Nastasia – o poveste de cartier. Rescriere dramatică de Victor Ioan Frunză după Domnişoara Nastasia de George Mihail Zamfirescu – Teatrul Dramatic „I. D. Sîrbu” din Petroşani)

Cu brio de Mircea Morariu (Scandal în culise de Michael Frayn – Teatrul German de Stat din Timişoara)

1989 – Meandrele memoriei de Mircea Morariu (Anul dispărut. 1989 de Peca Ştefan – Teatrul Mic din Bucureşti)

Poveştile din amintiri… 1996 – anul speranţei, în scenă! de Maria Sârbu (Anul dispărut. 1996 de Peca Ştefan – Teatrul Tineretului din Piatra Namţ)

Un altfel de Mrožek de Călin Ciobotari (Am căzut în cap, da-mi trece, după o idee de Slawomir Mrožek – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)

Atracţia şobolănească de Doru Mareş (Şobolanul Rege de Matei Vişniec – Teatrul de Stat, Constanţa)

Despre sindromul hipnozei mediatice la oameni şi şobolani de Marina Cap-Bun (Şobolanul Rege de Matei Vişniec – Teatrul de Stat, Constanţa)

Anatomia răului sub lupă de Ion Parhon (Othello de William Shakespeare – Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte)

Prenumele buclucaş de Carmen Mihalache (Prenumele de Alexandre de la Patelière þi Matthieu Delaporte – Teatrul Municipal Bacovia Bacău)

Încropeală pe Ostrovski, la Ateneul „Tătăraşi” de Călin Ciobotari (Fata fără zestre de A. N. Ostrovski – Ateneul „Tătăraşi” din Iaşi)

Lumea mahalalei sufleteşti de Mircea Morariu (O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale – Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” din Bucureşti)

„Care pe care” de Elisabeta Pop (The Bull de Mike Bartlett – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)

Selecţie naturală de Mircea Morariu (The Bull de Mike Bartlett – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad)

De trei ori „din păcate” de Mircea Morariu (Dawn-Way de Oleg Bogaev – Teatrul „Regina Maria” din Oradea)

Neaşteptată decepţie de Elisabeta Pop (Legături primejdioase (Veszedelmes viszonyok) de Christopher Hampton – Teatrul „Szigligeti” din Oradea)

Provocare. Pentru regizor? Pentru public? de Elisabeta Pop (Trei surori de Anton Pavlovici Cehov – Teatrul „Szigligeti” din Oradea)

Spectacol-rugăciune de Elisabeta Pop (Stabat Mater. Muzica: Gioacchino Rossini – Teatrul „Szigligeti” din Oradea)

O feerie muzicală de Oana Medrea (Visul unei nopţi de vară, după William Shakespeare – Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti)

Energizant, inventiv şi savuros de Ion Jurca Rovina (Nunta de Anton Pavlovici Cehov – Teatrul Municipal „Ariel” din Râmnicu Vâlcea)

Râsul mai presus de mesajul ideatic de Ion Jurca Rovina (Între ciocan şi nicovală de Miloš Nikolić – Teatrul Municipal „Ariel” din Râmnicu Vâlcea)

Revolte de Mircea Morariu (Priveşte înapoi cu mânie de John Osborne – Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani)

Travestiuri parţiale de Mircea Morariu (A douăsprezecea noapte de William Shakespeare – Teatrul de Nord din Satu Mare, Secţia română)

Oglindire şi vis de Ovidiu Pecican (Paiaţa, după Cântecul lebedei, Ursul şi Cerere în căsătorie de Anton Pavlovici Cehov – Teatrul de Nord din Satu Mare)

Victime şi călăi de Mircea Morariu (Umbre, un studiu după Jocul de-a teatrul de Georgiana Barcan şi Umbre de Ilinca-Anamaria Prisăcariu – Teatrul „Excelsior” din Bucureşti)

Un spectacol cuceritor de Eugenia Sarvari (Fata babei şi fata moşului, operetă de Florin Comişel – Opera Română din Cluj-Napoca, în colaborare cu Teatrul de Păpuşi „Puck” din Cluj-Napoca)

Aleodor împărat la Teatrul „Puck” de Eugenia Sarvari (Aleodor împărat de Petre Ispirescu – Teatrul de Păpuşi „Puck” din Cluj-Napoca)

Viaţa şi istoria de Nicolae Prelipceanu (Schneider & Schuster de Joshua Sobol – ARCUB, Lipscani)

Doi actori evrei într-o parabolă existenţială de Natalia Stancu (Schneider & Schuster de Joshua Sobol – ARCUB, Lipscani)

O amânare, o simplă amânare de Mircea Morariu (The Sunset Limited de Comarc McCarthy – „Unteatru” din Bucureşti)

Hamlet visceral. După Shakespeare de Oana Medrea (Hamlet, după William Shakespeare – „Unteatru” din Bucureşti)

Veghind la propria descompunere de Oana Medrea (Veghe de Morris Panych – „Unteatru” din Bucureşti)

Probe de virtuozitate de Mircea Morariu (Iluzii de Ivan Vyrypaev – „Godot Café Theatre” din Bucureşti)

Când corpul şi sufletul sunt puse în vânzare de Irina Wolf (NSFW de Lucy Kirkwood – „POINT” din Bucureşti)

O vizită la primul teatru privat în limba germană din Capitală de Irina Wolf (An der Arche um acht / Pe arcă de la ora 8) de Ulrich Hub – Theaterlaboratorium, Bukarest)

Concert caritabil la Oradea. Un gest colegial de Elisabeta Pop (Formaţie ???????? de actori şi muzicieni, acompaniată de filarmonică – un regal concertistic în pragul verii)

Teatru TV

Teatrul de televiziune de Constantin Paraschivescu:

Spectacol de referinţă (Nunta însângerată de Federico García Lorca – TVR2)

Comedie pictată în soare (Hangiţa de Carlo Goldoni – TVR)

Un bilet spre… nefericire (Șase din 49 de György Spiro – TVR)

Doi clovni, pe un drum spre nicăieri (Aşteptându-l pe Godot de Samuel Beckett – Teatrul „Eugen Ionescu” din Chişinău)

Iluzionistul (Noul locatar de Eugen Ionescu – Teatrul „Nottara”, Bucureşti)

Sebastian ne emoţionează încă (Jocul de-a vacanţa de Mihail Sebastian – TVR)

Teatru RADIOFONIC

Despre iubire cu graţie de Adina Bardaş (Hoinarul de Maurice Baring – Teatrul Naţional Radiofonic pentru Copii)

Un spectacol-parabolă de Daria Dimiu (Hoinarul de Maurice Baring – Teatrul Naţional Radiofonic pentru Copii)

 

VEȘTI

fără respiraţie, dar cu inspiraţie de Maria Sârbu (Laboratorul de teatru tânăr – „Relief”, Bucureşti)

 

NOI IN LUME

Ion Caramitru – încă un premiu: „Actor al Europei”

Dan Nemţeanu: „Român sută la sută, corectat în Suedia şi revigorat de americani” (Interviu realizat de Håkan Jacobsson – Din revista Skånska Dagbladet, rubrica „Arta scenei”)

Te uită, cum ninge… în aprilie de Raluca Tulbure (Cu „Ţăndărică” la Karlsruhe)

5 zile de teatru românesc la Chişinău (Naţionalul bucureştean şi cel ieşean în amplul Proiect de schimburi culturale)

 

DIN LUME

Spre valorile codului moral cavaleresc de Irina Wolf (Cercle/Fictions la Schauspielhaus din Graz, Austria)

Patru spectacole în viziunea aceluiaşi regizor, Dušan David Pařízek – un portret de Irina Wolf

În prim-plan universul feminin de Irina Wolf (Monodrama Aleargă de Silvia Călin, după romanul omonim de Ana Maria Sandu – la Festivalul delle Colline Torinesi)

 

CĂRȚI

Cehov şi dramaturgia lui l’entre-deux de Mircea Morariu (Georges Banu – Le théâtre de Anton Tchekhov. Ides et Calendes, Lausanne, 2016)

Farmecul dialogului de Ştefan Oprea (Bogdan Ulmu, Călin Ciobotari – 365 dialoguri teatrale, Editura ARTES, Iaşi, 2016)

Un roman teatral de Oltiţa Cîntec (Matei Vişniec – Iubirile de tip pantof. Iubirile de tip umbrelă…, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2016)

Telefoane şi oameni grăbiţi de Mircea Morariu (Diana-Florina Avrămuţ – Nadia, Editura UNITEXT, Bucureşti, 2016)

Buletine de analiză de Mircea Morariu (Robert D. Kaplan – În umbra Europei – Două războaie reci şi trei decenii de călătorie prin România şi dincolo de ea; traducerea: Constantin Ardeleanu şi Oana Celia Gheorghiu, Editura Humanitas, Bucureşti, 2016)

Trei dramaturgi italieni de azi de Constantin Paraschivescu (Dramaturgie italiană contemporană, selecţie de Florica Ichim, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” şi Editura Cheiron, București, 2015,)

Bucureştiul dulce-amărui de Mircea Morariu (Margo Rejmer – Bucureşti • Praf şi sânge; traducerea: Luiza Săvescu, Editura Polirom, Iaşi, 2016.

Români în lumea lui Marcel Proust de Mircea Morariu (Mihai Dim. Sturdza – Aristocraţi români în lumea lui Proust – Anton Bibescu, Martha Bibescu, Anna de Noailles, Elena Bibescu, Editura Humanitas, Bucureşti, 2016)

Explorări asupra fantasticului sau Nostalgia nemuririi de Anca Maria Rusu (Irina Popescu-Boieru – Nostalgia nemuririi. Explorări ale fantasticului în arta teatrală românească, Editura ARTES, Iaşi, 2015)

O piesă cumplit de actuală de Mircea Morariu (Octavian Saiu – „Lecţia”, o meditaţie în şapte teme, Editura Nemira, București, 2016)

Mărturii din Gulag de Mircea Morariu (Evghenia Ghinzburg – Destin în bătaia vântului • Jurnal; traducerea din limba rusă: Antoaneta Olteanu. Prefaţă de Armand Goşu. Cuvânt înainte de Antonina Aksionova, Editura Corint, Bucureşti, 2015)

Necesitatea unei etici a memoriei de Mircea Morariu (Gabriel Andreescu – Existenţa prin cultură • Represiune, colaboraţionism şi rezistenţă sub regimul comunist, Editura Polirom, Iaşi, 2015)

 

PUBLICITATE. Teatrul „Luceafărul”, Iaşi, şi cele mai recente reuşite

Pisica verde”, un silent disco party unic în România

Harap Alb” şi „Integrala Creangă”

Playing Shakespeare” şi lecţia de teatru

Categorie:
Updating…
  • Niciun produs în coș.