Teatrul Azi – Numărul 5-6 / 2017

30,00 lei

Revista Teatrul azi este un proiect editorial iniţiat în 1998 de criticul de teatru şi publicistul Florica Ichim.
Apare, de peste zece ani, cu sprijinul generos şi constant al UNITER şi, sporadic, al Ministerului Culturii.
De-a lungul acestui deceniu, s-a impus ca singurul periodic de specialitate ce reflectă la zi, cvasi-exhaustiv, fenomenul teatral românesc.
În structura revistei, actualitatea scenei (de teatru, dar şi de balet, dans contemporan sau operă) şi personalitatea creatorului constituie preocupări predominante, dovadă numeroasele cronici de spectacol şi interviuri-portret. Fiecare apariţie oferă însă şi dosare tematice, rubrici de eseu şi istorie teatrală (restituiri), recenzii, traduceri şi corespondenţe din lume (mai ales din spaţiul european).

  

SUMAR

PREMIILE GALEI UNITER, Timişoara, 8 mai 2017

     Premiile Senatului la Gala UNITER 2017

     Nominalizările pentru premiile Galei UNITER 2017

 

FESTIVALURI

     Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe (II)

Orsolya Török-Illyés: „Am realizat că familia este lucrul cel mai important” (A consemnat              Ada-Maria Ichim)

Tibor Orlai: „Jucăm continuu în afara Capitalei” (A consemnat Ada-Maria Ichim)

Tamás Keresztes: „Toate detaliile le-am gândit într-o seară” (A consemnat Ada-Maria Ichim)

           Discuţie deschisă cu echipa spectacolului This Beach de Ada-Maria Ichim

     Festivalul LIKE CNDB – „Schimbăm idei”

           Duet în trecere de Edith Negulici

           CNDB – cu fiecare an, mai tânăr de Irina Zlotea (Your Mother at My Door de Timothy and the Things – SÍN Arts and Culture Centre; 2 femei contemporane. Conceptul şi coregrafia: Ioana Marchidan – Coproducţie CNDB şi Linotip – Centru Independent Coregrafic; lonely lonely. Conceptul, decorul şi interpretarea: Tiina Sööt şi Dorothea Zeyringer – Coproducţie Sööt/Zeyringer, imagentanz/brut Wien & Sõltumatu Tantsu Lava)

           Mirobolantele chinuri ale dansului de Oana Medrea (Un minut de dans sau UF!!!. Regia, coregrafia şi scenografia: Gigi CăciuleanuGigi Căciuleanu Romania Dance Company şi Fundaţia Art Production)

           O pictură vag dansantă, cu vibrări de nud perfect de Oana Medrea (Nud de femeie brunetă. Autor, coregraf şi interpretă: Andreea David – Coproducţie „Colectiv A” şi Centrul Naţional al Dansului, prin proiectul Fondului Colectiv de Creaţie, finanţat de AFCN)

           Performance-ul ca stil de viaţă de Tudor Costin Sicomaş (Self no. 10. Producător, scenograf, light designer, autor, coregraf şi interpret: Elena Copuzeanu – Centrul Naţional al Dansului din Bucureşti)

           Apel la dialog şi idei pentru CNDB 2019 (?): Centrul se mută în Centru! de Oana Medrea

 

ANIVERSĂRI

     Un urmaş de voievozi al Principatelor domneşte asupra teatrului unitar de Daria Dimiu

     Scrisoare de la Ion Ghica către Vasile Alecsandri

     Ion Ghica către Grigore Manolescu

     Constanţa, 65 de ani de teatru de Constantin Paraschivescu

 

ESEU

     Entertainmentul şi nostalgia valorii de Alexa Visarion

 

INTERVIURI

     Patru interviuri in virtual…

Ioana Pârvulescu: „N-am să uit niciodată Furtuna lui Shakespeare de la Bulandra” (A consemnat Florica Ichim)

Dan C. Mihăilescu: „Acum […], mi-a revenit fascinaţia interpretării” (A consemnat Florica Ichim)

Aleksandr Galin: Despre întâlnirea cu absolutul: „Când eram mic, tot timpul mă uitam la cer” (A consemnat Ada-Maria Ichim)

Liviu Berehoi: „Confortul e opusul neliniştii artistice” (A consemnat Raluca Tulbure)

     … şi unul prin viu grai

Eliza Noemi Judeu: „Urmăresc o deschidere cât mai mare a teatrului spre comunitate” (A consemnat Carmen Mihalache)

 

PORTRET DE REGIZOR

     Marietta Sadova de Vera Molea

 

PORTRET DE SCENOGRAF

     Siegfried, profesorul meu (I) de Dan Nemţeanu

     Siegfried, profesorul meu (II) de Dan Nemţeanu

     Despre Siegfried – Mircea Eliade, Emil Cioran

     Teatrografie (selectivă)

 

CORTINĂ DE CUVINTE

     Univers scenic – Olga Tudorache de Alexa Visarion

 

doctor honoris causa

     Ana Laguna şi Mats Ek, onoraţi la UNATC (A consemnat Oana Medrea)

 

SCAUNELE SALVATOARE

 

SPECTACOLE

Langlumé şi toţi ai lui pe cale de a deveni killing machine de Mircea Morariu (Crima din Strada Lourcine de Eugène Labiche – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti)

Nimic buf, dar mult rafinament de Nicolae Havriliuc (Crima din strada Lourcine de Eugène Labiche – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti)

Concert în cimitir sau O întrebare fără răspuns de Nicolae Prelipceanu (Do You Love Me? Scenariu şi regie: Iris Spiridon – Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică, Studio 9G)

Un Macbeth mustind de contradicţii de Mircea Morariu (Macbeth de William Shakespeare. Traducerea: Horia Gârbea – Teatrul „Lucia Sturdza-Bulandra”)

Deşteptarea primăverii de Nicolae Prelipceanu (Deşteptarea primăverii de Frank Wedekind – Teatrul Mic)

Egolatrie scenografică de Mircea Morariu (Micul Prinţ, după Antoine de Saint-Exupéry – Teatrul de Comedie din Bucureşti)

Aurea mediocritas de Mircea Morariu (Somnambulism de Iaroslava Pulinovici – Teatrul „Nottara” din Bucureşti)

Actorul-Dansator de Nicolae Havriliuc (Dorian. Concept, regie şi coregrafie: Oana Răsuceanu – Asociaţia „Control N” şi Teatrul „Odeon”)

O controversă în raportul 5/95 de Mircea Morariu (Controversa de la Valladolid de Jean-Claude Carrière – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)

O dezamăgire: Radu Jude, regizor de teatru de Călin Ciobotari (Controversa de la Valladolid de Jean-Claude Carrière – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara)

A ucide în numele lui Dumnezeu şi al lui Iisus de Nicolae Prelipceanu (Controversa de la Valladolid de Jean-Claude Carrière – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)

Delfinul din măcelărie de Călin Ciobotari (Măcelăria lui Iov de Fausto Paravidino – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi)

Marea problemă – testul verosimilităţii de Mircea Morariu (Nunta însângerată de Federico García Lorca – Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova)

Masaje între picioare de Adrian Mihalache (Elefantul din cameră sau The Vibrator Play de Sarah Ruhl – Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova)

Elogiu electricității de Mircea Morariu (Elefantul din cameră sau The Vibrator Play de Sarah Ruhl – Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova)

Tumultul şi frumuseţea adolescenţei de Irina Zlotea (Yen de Anna Jordan – Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea)

Scăunelul lui Caragiale de Mircea Morariu (O scrisoare pierdută, prea multă vorbărie, după Ion Luca Caragiale – Teatrul Naţional, Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”)

Teatru adevărat – emoţie, bucurie şi tristeţe de Mircea Morariu (Pasărea Retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte de Radu Afrim – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Tompa Miklós”)

O parabolă dramatică de Nicolae Prelipceanu (Şofer/Pictor de Hillel Mittelpunkt – Teatrul Evreiesc de Stat din București)

Un monolog în doi de Maria Zărnescu (Şofer/Pictor de Hillel Mittelpunkt – Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti)

Călău fără voie de Nicolae Prelipceanu (Sacrificatorul: Un coşmar de Isaac Bashevis Singer – Teatrul Evreiesc de Stat din București)

Teatrul şi lectura de Irina Zlotea (Sacrificatorul: un coşmar de Isaac Bashevis Singer – Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti)

Infecţie prin imigraţie de Adrian Mihalache (Corp străin. Scenariu colectiv – Teatrul Evreiesc de Stat, București)

Adresări cuvenite omului de Nicolae Havriliuc (Corp străin, scenariu colectiv – Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti)

Nimic nu este exagerat! de Mircea Morariu (În plină glorie de Peter Quilter – Teatrul „Regina Maria” din Oradea)

De unde nu e…. de Mircea Morariu (Baraca de Aiat Fayez – Teatrul „Regina Maria” din Oradea)

În memoria „divorţului italian”… de Ion Parhon (Separaţi în casă de Achille Roselletti – Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu)

Critică şi împărtăşire de Mircea Morariu (Cartea junglei, după Rudyard Kipling – Teatrul German de Stat din Timişoara)

Cum să strici o piesă de teatru… Îndreptar în zece paşi de Călin Ciobotari (Cu sufletul nu-i de glumit de Dimitri Dinev – Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău)

Un spectacol despre putere de Mircea Morariu (Job Inteviews de Petr Zelenka – Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti)

(„)Avarul(„), un compromis … de Oana Medrea (Avarul, adaptare de Cristi Juncu după Molière – Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti)

Clipe din orașul nostru de Mircea Morariu (Orașul nostru adaptare după textul lui Thornton Wilder – Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ din Arad)

Erori în cascadă, într-o zi dintre cele mai nebune de Mircea Morariu (Comedia erorilor de William Shakespeare – Teatrul de Nord din Satu Mare, Compania „Harag György”)

Rolurile – bijuterii preţioase de Eugenia Sarvari (Comedia erorilor de William Shakespeare – Teatrul de Nord Satu Mare, Trupa „Harag György”)

Magia luminii şi a întunericului de Irina Zlotea (Pasărea de foc. Un spectacol de Irina Niculescu – Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte)

Doi actori buni de Mircea Morariu (Stejarul de Tim Crouch – Teatrul Tineretului din Piatra Neamț)

Jocul cu vorbele, jocul cu viața de Mircea Morariu (Sfârșitul jocului de Samuel Beckett – Teatrul Tineretului din Piatra Neamț)

Ironii subtile ale unui geniu de Constantin Paraschivescu (Ursul de A.P. Cehov – Teatrul de Stat Constanţa)Mourir, souffrir – that is the question! de Mircea Morariu (Alte trei surori. Variaţiuni după Cehov, după J. Sinistera – Teatrul „Ion D. Sârbu” din Petroşani)

Surorile Antonellei Cornici de Călin Ciobotari (Alte trei surori. Variaţiuni după Cehov, după J. Sinistera – Teatrul „Ion D. Sârbu” din Petroşani)

Viața, creația, iubirile și moartea domnului Molière de Mircea Morariu (Improvizaţia de la Versailles sau Casa maimuţelor, după Molière – Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara)

O descoperire de Mircea Morariu (Frumoasa călătorie a urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt de Matei Vişniec – Fundaţia Culturală „Vigado” din Târgu Secuiesc)

Dănilă Prepeleac sau economia nimicului de Adrian Mihalache (N-ai tu treabă! de Cătălin Ştefănescu, după Dănilă Prepeleac de Ion Creangă – Teatrul Act)

Confesiunile unui artist de Tudor Costin Sicomaş (Opiniile unui clovn, adaptare după romanul omonim al lui Heinrich Böll – Teatrul LUNI de la Green Hours)

Drumul spre înţelepciune de Eugenia Sarvari (Micul Prinţ de Antoine de Saint-Exupéry – Teatrul de Păpuşi „Puck” din Cluj-Napoca)

Pinocchio în actualitate de Eugenia Sarvari (Pinocchio, după Carlo Collodi – Teatrul de Păpuşi „Puck” din Cluj)

Criza de identitate de Ion Jurca Rovina (Atentate la viaţa ei de Martin Crimp – Teatrul pentru Copii şi Tineret „Merlin” din Timişoara)

 

BALET, OPERĂ

Romeo şi Julieta, între clasicism şi dans contemporan de Doina Papp (Romeo şi Julieta de Serghei Prokofiev – Opera Naţională din Bucureşti)

Micuţa Dorothy pe tărâmul recordurilor de Oana Medrea (Micuţa Dorothy. Libretul: Silvia Kerim – Opera Comică pentru Copii)

 

Teatru TV

Arta contemporană – profundă, sau tatuaj? de Constantin Paraschivescu (Tatoo de Igor Bauersima şi Réjane Desvignes – Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, secţia germană)

La început de an de Constantin Paraschivescu (O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale – TVR; Cerere în căsătorie de Cehov – Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi; Caligula de Albert Camus – Teatrul Naţional din Bucureşti; Preţioasele ridicole de Molière – Tineretului din Piatra Neamţ; Conul Leonida faţă cu reacţiunea de Ion Luca Caragiale – TVR; Oameni sărmani de Dostoievski – TVR; Insula de Mihail Sebastian – TVR; D-ale carnavalului de Caragiale – TVR Cultural; Al matale, Caragiale – TVR; O întâmplare cu haz de Goldoni – TVR)

Text, regie, actori de Constantin Paraschivescu (Visul unei nopţi de iarnă de Tudor Muşatescu – TVR)

 

Teatru Radiofonic

Premiere pentru mari și mici de Irina Zlotea (Prinţesa Curcubeu de Maurice Baring; Călăuza de Petre Barbu – Teatrul Naţional Radiofonic)

 

VEŞTI

Pluralitatea sferei private

 

DIN LUME

60 de ani de Ionesco la „Huchette”, un record mondial de Oltiţa Cîntec

Limba vorbită – o declaraţie politico-socială de Irina Wolf (Cazul Meursault, contraanchetă, după romanul lui Kamel Daoud – Münchner Kammerspiele)

Ce au în comun oamenii şi pinguinii? de Irina Wolf

 

CARTE

În mijlocul cuptorului fierbinte de Mircea Morariu (Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu – Scrisori către Monica 1951-1958. Traducerea scrisorilor din limba franceză de Gabriela Creţia. Selecţia şi îngrijirea textelor, postfaţă, tabel cronologic şi note de Astrid Cambose. Colecţia „Memorii/Jurnale”, Editura Humanitas, Bucureşti, 2016)

Preţul supravieţuirii de Mircea Morariu (Julian Barnes – Zgomotul timpului. Traducere de Virgil Stanciu. Editura Babel/Nemira, Bucureşti, 2016)

Commedia dell’arte – sursă a reteatralizării de Natalia Stancu (David Esrig – Commedia dell’arte. O istorie a spectacolului în imagini. Traducerea: Victor Scoradeţ, Editura Nemira, Bucureşti, 2016)

Unicitatea şi tragismul vieţii în Gulag de Mircea Morariu (Codruţ Constantinescu – Viaţa şi moartea în Gulag. Editura Vremea, Bucureşti, 2016)

Tezaurul – Misiune imposibilă? de Mircea Morariu (Marian Voicu – Tezaurul României de la Moscova – Inventarul unei istorii de o sută de ani. Editura Humanitas, Bucureşti, 2016)

Festivalurile şi cartea de teatru – un cuplu necesar de Ramona Iacobuţe

Teatrul independent & teatrul documentar din România de Mircea Morariu (Iulia Popovici – Elefantul din cameră – Ghid despre teatrul independent din România. Editura Design & Print, Cluj-Napoca, 2016)

 

Şi despre noi

Mărturii de creaţie (Liviu Ciulei. Acasă şi-n lume – Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” şi revista Teatrul azi, București, 2016)

Despre Toca (Toca se povesteşte – Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” şi revista Teatrul azi, București, 2016)

 

 

Coperta I: Actorul Dimény Áron în spectacolul În adâncuri de Maxim Gorki, regia Yuri Kordonsky. Foto: István Biró

 

 

Coperta IV: Regizorii Andreea și Andrei Grosu

Categorie:
Updating…
  • Niciun produs în coș.