SUMAR NR. 3-4/2019
FESTIVALURI:
Festivalului Internaţional „Interferenţe”:
- Viziuni şi provocări tulburătoare pe o temă data de Ion Parhon
- Război şi teatru de Irina Zlotea
- În căutarea interferenţelor pierdute de Oana Medrea
- Csaba Antal: „Lucrez cu materiale ale timpului nostru” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Statis Livatinos: „Noi trăim nişte vremuri care sunt dramatice, dar şi epice totodată” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Timon din Atena (Conferinţă de presă. A consemnat Ada-Maria Ichim)
- I figenia/Occident Express (Conferinţă de presă. A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Bogdán Zsolt: „Mie mi s-a părut că Elvira e o «minţeală»” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
Festivalul Internaţional de Dramaturgie Contemporană de la Braşov: Un parteneriat de salutat de Doina Modola
ANIVERSARE: Mulţi ani, vouă, creatori de lumi în lume! de Carmen Mihalache
CORTINĂ DE CUVINTE: Creativitatea criticii teatrale de Alexa Visarion
PORTRET DE REGIZOR:
- Nenea Vova de Mihai Lungeanu
- Ion Vova, regizorul de aceeaşi vârstă cu radioul de Costin Tuchilă
PORTRET DE SCENOGRAF: Cosmin Ardeleanu şi „muzicalitatea” demersului scenografic de Horaţiu Mihaiu
PORTRET DE ACTOR: Ştia să devină „solistul” de Raluca Tulbure (Dumitru Furdui, artistul, omul reamintit prin cuvinte şi imagini)
INTERVIURI:
- Duda Paiva: „Obiectul/păpuşa prinde viaţă cu ajutorul imaginaţiei publicului” (A consemnat Raluca Tulbure)
- Sebastian Lupu: „Un vis mai vechi: şcoală de teatru gratuită pentru copii talentaţi” (A consemnat Elisabeta Pop)
PEDAGOGIE TEATRALĂ:
- Aleksandar Ivanovski: „Metoda îi ajută să fie conştienţi de ceea ce se întâmplă pe scenă” – Întâlnirea şcolilor de teatru, Târgu Mureş (A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Cum se construieşte o carieră artistică astăzi de Călin Ciobotari (Conferinţa-dezbatere Cum se construieşte o carieră artistică astăzi. Mărturii ale Maeştrilor – Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” din Iaşi)
SPECTACOLE:
- – Un spectacol puternic de Nicolae Prelipceanu (Pădurea spânzuraţilor, după Liviu Rebreanu – Teatrul Naţional din Bucureşti)
- – Un mare spectacol şi imperfecţiunile lui de Mircea Morariu (Pădurea spânzuraţilor, după Liviu Rebreanu – Teatrul Naţional din Bucureşti)
- – Text spiritual, spectacol spumos de Nicolae Prelipceanu (Papagalul mut, piesă în două acte de Nae Caranfil – Teatrul Naţional Bucureşti)
- – Liniştea apei în care s-a înecat un procuror… de Nicolae Prelipceanu (50 de secunde de Daniel Oltean – Teatrul Naţional Bucureşti)
- – Cineva trebuie să plătească de Nicolae Havriliuc (50 de secunde de Daniel Oltean – Teatrul Naţional Bucureşti)
- – Binecuvântatul teatru fără cuvinte de Ion Parhon (A fost odată în România. Scenariu: Dragoş Huluba, Eduard Adam, Violeta Huluba – Teatrul Naţional Bucureşti)
- – O are cum se face că…? de Mircea Morariu (Albina din capul meu de Roland Schimmelpfennig – Teatrul Naţional Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”)
- – O poveste de Crăciun cu demoni şi alcoolici de Mircea Morariu (Navigatorul de Conan McPherson – Teatrul Naţional Târgu Mureş)
- – Eveniment de Nicolae Prelipceanu (Coriolanus de William Shakespeare – Teatrul „Bulandra”)
- – Inutilitatea omului ieşit din termen de Mircea Morariu (Aias – Eseu despre demenţă. Scenariu dramatic de Anca Măniuţiu şi Mihai Măniuţiu – Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova)
- – Despre bănăţeni… numai de bine de Elisabeta Pop (Timişoara. Capăt de linie. Text de Ştefan Peca– Teatrul Naţional Timişoara)
- – Frica… altfel de Elisabeta Pop (Avalanşa de Tuncer Cücenoğlu – Teatrul „Regina Maria” din Oradea)
- – Dureroase locuri de memorie de Mircea Morariu (Ţinuturile joase, după Herta Müller – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi)
- – Plin de vervă de Nicolae Prelipceanu (Piatra din casă de Vasile Alecsandri – Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti)
- – Deşteaptă-te, bă! de Irina Zlotea (O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale – Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti)
- – Caragiale la Piteşti de Nicolae Prelipceanu (O noapte furtunoasă de Ion Luca Caragiale – Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti)
- – Lume umbrită de fantoma morţii de Mircea Morariu (Hamlet de William Shakespeare – Teatrul „Odeon” din Bucureşti)
- – Hai să ne jucăm! de Crenguţa Manea (Masa puterilor noastre de Petre Barbu – Teatrul de Comedie, Bucureşti)
- – Despre Timişoara, la persoana întâi de Mircea Morariu (Jurnal de România. Timişoara de Carmen Lidia Vidu – Teatrul German de Stat din Timişoara)
- – Devotamentul actorului faţă de personaj de Nicolae Havriliuc (Scrisori de pe front, bazat pe Scrisori de pe front de Mirela Florian şi Note de război ale Slt. Ioan R. Marinescu – Teatrul Mic)
- – O cultură crepusculară? de Adrian Mihalache (Idiş? de Andreea Vălean – Teatrul Evreiesc de Stat)
- – Iubirea care cheamă iubire…de Mircea Morariu (Sărutul • Eseu vizual teatral de Horaţiu Mihaiu – Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu)
- – Sentimentul omenesc al fiinţei-cu-coş de Călin Ciobotari (Rinocerii de Eugène Ionesco – Teatrul „Matei Vişniec” din Suceava)
- – O nouă formă de rinocerită de Carmen Mihalache (Rinocerii de Eugène Ionesco – Teatrul „Matei Vişniec” din Suceava)
- – Rinocerii în vremurile consumatorismului de Mircea Morariu (Rinocerii de Eugène Ionesco – Teatrul „Matei Vişniec” din Suceava)
- – Cu măsură, fără efecte inutile de Carmen Mihalache (Emigranţii, adaptare după Slawomir Mrožek – Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău)
- – Cool, inventiv şi sensibil de Carmen Mihalache (Crocodil de Elise Wilk – Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău)
- – Viaţa e vis? de Raluca Tulbure (Frumos e în septembrie la Veneţia, după Teodor Mazilu – ARCUB)
- – Vremuri de fior şi râs de Nicolae Havriliuc (Fapte bune de Sebastian Ungureanu – Teatrul Dramaturgilor Români)
- – Carnavalul şi tristeţea de Nicolae Prelipceanu (Carnavalul de I.L. Caragiale – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău)
- – Moş Marcel Iureş Coţcariul de Nicolae Prelipceanu (Moş Nichifor Coţcariul, după povestirea lui Ion Creangă – Teatrul „ACT”)
- – O nuntă pentru plăcerea publicului de Nicolae Prelipceanu (Nunta lui Krecinski, după A. V. Suhovo-Kobîlin – Teatrul de Comedie)
- – Teatru leneş? de Nicolae Prelipceanu (Pisica pe acoperişul fierbinte de Tennessee Williams – Teatrul „Bulandra”)
- – Anda Caropol, într-un recital cu accente nostalgice de Doina Papp (Repetiţia vieţii mele de Claudiu Sfirschi-Lăudat – Teatrul „Nottara”)
- – Un disident de seamă revine pe scenă de Doina Papp (O asemenea iubire de Pavel Kohout – Teatrul „Fani Tardini” din Galaţi)
- – Medea ̓s boys, aveţi răbdare cu ei! de Doina Papp (Medea’s boys, dramaturgia: Ionuţ Sociu cu fragmente din Medeea de Euripide – Teatrul „Apollo111”)
OPERĂ: D e bun augur de Roxana Croitoru (Ora spaniolă de Maurice Ravel; Copilul şi vrăjile de Maurice Ravel – Opera Maghiară de Stat din Cluj-Napoca)
TEATRU TV: Spectacole centenare la TVR de Doina Papp
CARTE:
- – Mereu actuală de Mircea Morariu (Martin Esslin – Teatrul absurdului)
- – Peter Brook şi adevărurile sale de Mircea Morariu (Peter Brook – Punct şi de la capăt • 40 de ani de explorări în teatru, film, operă)
- – Secolul unui actor de Adrian Mihalache (Radu Beligan – 100)
- – Când zăngăne armele, muzele tac? de Adrian Mihalache (Vera Molea – Teatrul Naţional din Bucureşti în vreme de război (1916–1918))
- – Confesiunile unui mare Rege al românilor de Mircea Morariu (Stelian Tănase – Conversaţii cu Regele Mihai)
- – În mijlocul dezordinii culturale, explicând-o de Mircea Morariu (Mircea Vasilescu – Cultura română pe înţelesul patrioţilor)
- – „Noi suntem aici sau cine?” de Doru Mareş (Nicolae Prelipceanu – Roman sub acoperire)
- – Frumuseţea şi riscurile eseului de Mircea Morariu (Călin Ciobotari – De la Shakespeare la Cehov. Hamlet în Livada de vişini)
- – Viaţa ca un vagon de Raluca Tulbure (Dumitru Furdui – Lumea teatrului românesc)
- – Produsul unei puternice, distrugătoare inginerii sociale de Mircea Morariu (Aleksandr Zinoviev – Homo Sovieticus)
- – Principii de bază ale unui curs masteral de regie de Constantin Paraschivescu (Theodor-Cristian Popescu – Dinăuntru)