SUMAR
2 FESTIVALURI
2 Interferenţe
2 Tompa Gábor şi INTERFERŢELE sale de Alexa Visarion
5 Faust de Goethe în deschiderea Festivalului „Interferenţe” de la Cluj de Mircea Morariu (Faust, adaptare după Goethe – Teatrul Naţional Dramatic Sloven din Ljubljana)
8 Adâncuri de Mircea Morariu (La fund de Maxim Gorki. Regia: Yuryi Kordonskyi – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
11 Spectacol perfect de Mircea Morariu (Măsură pentru măsură de William Shakespeare – „Check by Jowl” din Marea Britanie şi Teatrul Dramatic „Puşkin” din Moscova)
13 Dinspre Soare-Răsare de Crenguţa Manea (Stranger’s Song, adaptare după Gabriel García Márquez – „Pansori Project ZA” din Coreea de Sud)
15 Lumea în care aleargă rinoceri de Mircea Morariu (Rinocerii de Eugène Ionesco – Teatrul Naţional din Luxemburg)
18 Un spectacol de mâna întâi de Mircea Morariu (Omul cel bun din Seciuan de Bertolt Brecht – Teatrul de Comedie din Budapesta)
20 Jurnal de festival de Irina Zlotea
37 Conferinţe de presă, interviuri
37 Distribuţia spectacolului Faust de Ada-Maria Ichim
41 Declan Donnellan
50 Visky András: „Un festival este întotdeauna o supriză, pentru că reflectă laitmotivele care ne urmăresc” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
55 Profesionişti din public
55 Csilla Albert (A consemnat Ada-Maria Ichim)
57 Marius Stănescu şi Zsolt Bogdán (A consemnat Ada-Maria Ichim)
61 Fest Idiș
61 Zăcăminte de spiritualitate de Nicolae Havriliuc
66 Turneu
66 Comunicat TNB
66 Întâlnire cu Gib Mihăescu de Ştefan Oprea
68 Între vodevil şi dramă de Roxana Croitoru
72 „Casa mare“ de Ion Druţă de Nicolae Prelipceanu
74 Cu surâsul blând şi privirea senină de Nicolae Havriliuc (Casa mare de Ion Druţă – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Chişinău)
77 Paşaport de o sută de ani de Maria Sârbu
79 colaboratori Premiaţi
79 Matei Vişniec
80 Iosif Herţea
81 Alexandru Skultéty
82 ESEURI
82 Mama. E-ntotdea(/numai)una de Doru Mareş (O mie de motive, după Every Brilliant Thing de Duncan Macmillan – POINT, Bucureşti; Obsesii de Claudiu Sfirschi-Lăudat, după texte de Margarita Karapanou – ARCUB, Bucureşti)
84 De ce râdem?(Câteva consideraţii privind psihologia râsului) de Nicolae Havriliuc
86 DEBUT
86 Un renghi de plăcere de Nicolae Havriliuc – Institutul Cultural Român
87 INTERVIURI
87 Székély Csaba: „Mie îmi place teatrul care face politică” (A consemnat Alina Nelega)
99 Mihaela Michailov: „În teatrul comunitar ai o responsabilitate etică legată de felul în care expui poveştile oamenilor” (A consemnat Mirela Sandu)
109 Ana Mărgineanu: „Teatrul este un act de dragoste” (A consemnat Mirela Năstăsache)
117 Ciprian Huţanu: „Cred că păpuşăria e inspiraţie şi ştiinţă în acelaşi timp, talent şi inteligenţă în egală măsură“ (A consemnat Raluca Tulbure)
127 CORTINĂ DE CUVINTE
127 Lucian Pintilie la „UNTEATRU” de Alexa Visarion
133 ACTORI, EFIGII, MODELE
133 La dispariţia Olimpiei Bârsan de Ştefan Braborescu
135 George Popovici, „cel mai mare actor al Iaşiului“ de Ştefan Oprea
139 Doamna Maud! de Eugen Ţugulea
143 Mari roluri nejucate de Marin Moraru de Alexa Visarion
148 PORTRET DE SCENOGRAF
148 Toni Gheorghiu: „Scenografia este tălmăcirea temei pe plan plastic, regia locului de joc“ (A consemnat Mircea Alexandrescu)
154 SPECTACOLE
154 „Regele Lear“ într-o nouă viziune regizorală de Nicolae Prelipceanu (Regele Lear de William Shakespeare – Teatrul Naţional din Bucureşti, Sala Mare)
156 În „Lear“ se conjugă prezentul de Nicolae Havriliuc (Regele Lear de William Shakespeare – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale“, Bucureşti, Sala Mare)
162 Un spectacol de teatru-circ de Nicolae Prelipceanu (Angajare de clovn de Matei Vişniec – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale“, Bucureşti)
164 A fi sau a nu fi un clovn bătrân de Mircea Morariu (Angajare de clovn de Matei Vişniec – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale“, Bucureşti)
166 Libertatea da a fi clovn de Nicolae Havriliuc (Angajare de clovn de Matei Vişniec – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale“, Bucureşti)
169 Vremea când artistul câştiga procese de Nicolae Prelipceanu (Brâncuşi împotriva Statelor Unite. Textul şi regia: Éric Vigner – Teatrul „Odeon“, București)
171 Copilăria ca antidot pentru alienare de Oana Medrea (Micul prinţ de Antoine de Saint-Exupéry – Teatrul de Comedie, București)
174 Până vin nemţii… de Mircea Morariu (Barajul de Conor McPherson – „ArCuB“, Bucureşti)
176 Cum vorbesc artiştii când sunt provocaţi la metadiscurs? de Mircea Morariu (Artists Talk. Un spectacol de Gianina Cărbunariu – „ArCuB“, București)
178 Bucureştiul, după „Colectiv“ de Mircea Morariu (Instalaţie umană. Un spectacol devised de Nicholas Caţianis, Irina Crăiţă-Mândră, Andu Dumitrescu, Florin Fieroiu, Ada Galeş, Dumitru Georgescu, Flavia Giurgiu, Ada Galeş, Dumitru Georgescu, Flavia Giurgiu, Vlaicu Golcea, Denis Hanganu, Ada Lupu, Ilinca Manolache, Dana Marineci, Radu Nica, Ciprian Nicula. Cu texte de Valentin Chiriţă, Diana Iepure, Nora Iuga, Claudiu Komartin, Lucian Vasilescu – „ArCuB“, București)
179 O victorie la Teatrul Mic de Mircea Morariu (Deşteptarea primăverii, poem teatral rock după piesa lui Frank Wedekind – Teatrul Mic, Bucureşti)
182 Despre îngereasca omenie a animalelor de Oana Medrea (O poveste foarte simplă de María Lado – Teatrul „Nottara“, Bucureşti)
183 La un recital Shakespeare de Nicolae Havriliuc (Lumea-ntreagă e o scenă – recital Emil Boroghină)
185 Shakespeare – un risc asumat de Mircea Morariu (Shakespeare, Sonetul 66 – Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, Timişoara)
188 Un alt mod de a ne juca de-a mama şi de-a tata de Mircea Morariu (Şi cu bebe suntem şapte de Paula Vogel – Teatrul German de Stat, Timişoara)
190 Deziluzii de Mircea Morariu (O lună la ţară de Ivan Sergheievici Turgheniev – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“, Craiova)
193 Spectacol cu impact social şi etic de Mircea Morariu (Cealaltă ţară, adaptare de Alexandru Istudor după romanele Hertei Müller – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“, Craiova)
195 „Neranţula“ – secretul seducţiei de Mircea Morariu (Neranţula, adaptare de Bogdan Budeş după Panait Istrati – Teatrul „Maria Filotti”, Brăila)
196 Inaugurare şi premieră la Suceava de Mircea Morariu (Tigrul din oraşul nostru de Gianina Cărbunariu – Teatrul Municipal „Matei Vişniec“, Suceava)
198 O posibilă schimbare de paradigmă de Mircea Morariu (Liliomde Molnár Ferenc – Teatrul „Tamási Áron“, Sfântu Gheorghe)
200 Nevoia împlinită de poveste de Ion Parhon (Fluturii sunt liberi de Leonard Gershe – Teatrul „Excelsior”, București)
203 Neil LaBute – Trei piese scurte de Mircea Morariu (Sărbători fericitede Neil LaBute – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu)
205 Vederea oarbă de Mircea Morariu (Molly Sweeney de Brian Friel – „Unteatru”, Bucureşti)
207 O periculos de comică „Cerere în căsătorie“ de Oana Medrea (Cerere în căsătorie de Anton Pavlovici Cehov – Teatrul „7“ în parteneriat cu Teatrul independent „T.a.C.T.“ din Sighişoara)
209 Spectacolul în care te întâlneşti cu Făt-Frumos de Mircea Morariu (Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte. Adaptare după basmul lui Petre Ispirescu – Teatrul „Ion Creangă”, Bucureşti)
211 O mie de motive pentru care teatrul este mult mai mult decât teatru… de Oana Medrea (O mie de motive, după Every Brilliant Thing de Duncan Macmillan – Teatrul „Point“, Bucureşti)
214 Un fapt de viaţă de Mircea Morariu (Columbinus de Stephen Karam şi PJ Paparelli – Teatrul Municipal, Baia Mare)
215 În trecere, pe strada cu îngeri de Eugenia Șarvari (Strada cu îngeri. Scenariul, regia şi scenografia: Decebal Marin – Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca)
217 Încurcată rău mai e viaţa, iar dragostea e încă şi mai şi! de Mircea Morariu (O intervenţie de Mike Bartlett – Teatrul „Act”, Bucureşti)
218 Despre alteritate, de la vorbe la fapte de Mircea Morariu (Ali – Frica mănâncă sufletul de Rainer Werner Fassbinder – Teatrul „Apollo 111“, Bucureşti)
221 Operă
221 Andrei Şerban în avangarda scenei lirice de Doina Papp (Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti – Opera Naţională, Bucureşti)
225 De la circul nebuniei la sublimul paradiziac de Tudor Sicomaş (Lucia di Lammermoorde Gaetano Donizetti.– Opera Naţională, Bucureşti)
228 Un experiment lirico-dramatic convingător de Doina Papp (Fidelio de Beethoven – Opera Naţională, Bucureşti)
230 Teatru TV
230 La sfârşit de an de Constantin Paraschivescu (Richard al III-lea și Poveste de iarnă de Shakespeare, Astă-seară se improvizează de Pirandello, Vacanță de Crăciun după Mihail Sebastian, Visul unei nopți de iarnă de Tudor Mușatescu, O ladă după Ion Creangă – spectacole transmise de Televiziunea Națională Română)
235 VEŞTI
235 Institutul Polonez ne invită… la Festivalul „News from Polska“ 2017
236 Întâlnirile JTI 2017: Compania „Noism“, pentru prima dată în România de Maria Sârbu (La Bayadère – Țara iluziilor, Teatrul Național, București)
237 Concurs (de Dramaturgie cu texte de comedie românească)
238 DIN LUME
238 Teatru despre teatru de Adrian Mihalache („Théâtre du Soleil“ – Cartoucherie, Paris)
240 Pe cale de dispariţie… de Irina Wolf (Inversiune. Suntem pe cale de dispariție, aktionstheater ensemble, Vorarlberg, Austria)
242 Ce a văzut, în fine, şi Parisul de Adrian Mihalache (Damnații, spectacol după Amurgul zeilor de Visconti)
246 Teatru vs. film: Renaşterea lui Visconti pe scenele vieneze de Irina Wolf (Damnații, spectacol după Amurgul zeilor de Visconti, și Ludwig versiune scenică de Akademietheater, Viena)
249 Şi învingătorul este… maiestatea sa cârnatul! de Irina Wolf (Perioadă de mâna a doua. Trăind pe ruinele socialismului de Svetlana Alexievici – Schauspielhaus, Graz, Austria)
251 CARTE
251 Aventură şi/sau istorie? de Nicolae Prelipceanu (Miruna Runcan – Odeon 70. Aventură istoric-omagială. Bucureşti, 2016)
253 La mulţi ani, Teatrul Românesc! de Irina Zlotea (Teatrul Național „Vasile Alecsandri“ Iași de Cristina Rădulescu și Silvia Ghilaș)
254 Pagini de istorie a teatrului în Basarabia de Ştefan Oprea (Geneza Teatrului Naţional din Chişinău, 1818‑1960 de Iurie Colesnic; O cronică a Teatrului Naţional din Chişinău, 1918‑1930 de Petru Hadârcă)
258 O carte despre cum au fost, cum au trebuit şi cum au vrut să fie intelectualii din Estul comunist de Mircea Morariu (Mihai Botez – Intelectualii din Europa de Est – Un punct de vedere românesc. Colecţia Fapte, Idei, Documente. Editura Vremea, Bucureşti, 2017)
261 De la Rădăuţi la Avignon, o Ars amandi stranie de Doru Mareş (Matei Vişniec – Iubirile de tip pantof. Iubirile de tip umbrelă… Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2016)
263 Dialog şi dispersie. George Banu şi Mircea Morariu de Călin Ciobotari (George Banu şi Mircea Morariu – Viaţa secundă. Comentarii şi mărturii despre teatru. Fundaţia Culturală „Camil Petrescu“, Bucureşti, 2016)
265 Subiectiv, despre filmele lui Alexa Visarion de Călin Ciobotari (Vasilica Bălăiţă – Univers filmic Alexa Visarion. Jurnal de spectator. Iaşi, Editura Artes, 2016)
267 Profesorul Liviu Maliţa recidivează de Mircea Morariu (Liviu Maliţa – Literatura eretică • Texte cenzurate politic între 1949–1977. Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2016)
269 O relaţie: Ştefan Oprea şi Naţionalul ieşean… de Călin Ciobotari (Vârstele scenei • Spectacole, spectacole, spectacole, spectacole – vol. I; Teme, dialoguri, chipuri, lecturi – vol. II, Editura Junimea, Iași, 2016)
271 Un punct de vedere contemporan de Marina Hanganu (Ion Mircioagă – Realitatea şi realismul în teatru. Editura UNATC Press, Bucureşti, 2016)
272 Un model: Sergiu Ştefanschi de Mircea Morariu (Mihai-Alexandru Canciovici – Sergiu Ştefanschi – Un artist, un destin, o stea. Editura Semne, Bucureşti, 2016)
Coperta I: Bucureşti în lumină Copyright: Dan Mihai Bălănescu
Coperta II (sus): Finalul spectacolului Zbor deasupra unui cuib de cuci de Dale Wasserman, la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca
Coperta II (jos): Actorii Dragoş Bucur, Şerban Pavlu, Dan Bordeianu, Adrian Văncică, Alexandru Papadopol, Dorian Boguţă, alături de colegi şi prieteni, în rolul de cetăţeni
Coperta III (sus): Levente Molnár rezistă la British Academy Film Awards
Coperta III (jos): Ana Covalciuc rezistă în Piaţa Victoriei din Bucureşti
Coperta IV: Anca Hanu, Sânziana Tarţa, Matei Rotaru, cu prieteni şi colegi în Piaţa Libertăţii din Cluj-Napoca. Foto: Nicu Cherciu