SUMAR NR. 1-2/2019
FESTIVALURI
Festivalul Naţional de Teatru:
- Împreună în 2018 de Mircea Morariu
- Domnişoara Iulia, domnişoara Kristin de Mircea Morariu (Domnişoara Iulia, după August Strindberg)
- Miss Julie, Miss Kristin… Recitindu-l pe Strindberg de Călin Ciobotari (Domnişoara Julie după August Strindberg, versiune de Katie Mitchell)
- Un spectacol cu adevărat original de Nicolae Prelipceanu (Domnişoara Julie după August Strindberg, versiune de Katie Mitchell)
- Pescăruşul de la unteatru. Câteva consideraţii… de Călin Ciobotari (Pescăruşul după A.P. Cehov)
- Théâtre-vérité de Mircea Morariu (Despre oameni şi cartofi de Radu Afrim)
- Oameni, cartofi, carpete, Afrim… de Călin Ciobotari (Despre oameni şi cartofi de Radu Afrim)
- Beţia ca ultimă formă de luciditate de Călin Ciobotari (Beţie de Ivan Vîrîpaev)
- Vocile teatrului şi personajele vieţii de Mircea Morariu (Suflete zbuciumate, după Stefan Zweig)
- Sindromul Platonov. Cehov din off de Călin Ciobotari (Prima piesă a lui Cehov)
- Cum să înţelegem cât mai bine cine e Nucu de Mircea Morariu (Pentru o mai bună înţelegere. Cronica unei ratări povestită de martori de Mimi Brănescu)
- Suflete firave de Mircea Morariu (The Night Alive de Conor McPherson)
- Un test de rezistenţă de Mircea Morariu (Tatăl meu, preotul de Gabriel Sandu)
- Proiectul om n-are termen de expirare de Nicolae Havriliuc
Festivalul Internaţional al Teatrului de Studio şi de Forme Noi:
- Spaţii, forme noi şi interogaţii teatrale la Piteşti de Mircea Morariu
- Cum şi de ce a apărut un forum al tinerilor regizori? de Doina Papp
- Trei seri de Festival de Nicolae Prelipceanu (Experimentul P. de Alexander Hausvater, Regina frumuseţii din Leenane de Martin McDonagh, Autorul de Tim Crouch)
- Rafinamentul romanţioşilor de Mircea Morariu (Romanţioşii de Edmond Rostand)
- Hamlet şi Anonimul veneţian de Mircea Morariu (Hamlet cursa de şoareci de William Shakespeare)
- Cât de relativ e superlativul relativ de Mircea Morariu (Regina frumuseţii din Leenane de Martin McDonagh)
Festivalul de Teatru Piatra Neamţ: Gianina Cărbunariu, între zona riscului estetic şi a obrăzniciei artistice cu sens de Maria Sârbu
Festivalului Internaţional de Dramaturgie Contemporană, Braşov: O reală surpriză de Constantin Paraschivescu
Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iaşi: Opţiuni festivaliere de Mihaela Mîrţu
Festivalul Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie „ImPuls”: Copilul, adolescentul şi adultul uniţi de teatru de Raluca Tulbure
PREMIUL EUROPA:
- Laurii „Europa 2018”, la Sankt-Petersburg de Oltiţa Cîntec
- Îmi place tot ce nu cunosc de Adrian Mihalache
CORTINĂ DE CUVINTE: Imagini vii din gânduri uitate…de Alexa Visarion
PORTRET DE ACTOR: Vladimir Jurăscu de Mariana Voicu
PORTRET DE REGIZOR:
- Un împătimit de teatru de Zeno Fodor
- Despre teatru de Dan Alecsandrescu
- Despre regizorul Dan Alecsandrescu
PORTRET DE SCENOGRAF: Cristian Rusu şi farmecul simplităţii de Horaţiu Mihaiu
INTERVIURI:
- Elvira Platon-Rîmbu: „Încerc să creez o echipă cu care să colaborez bine” (A consemnat Elisabeta Pop)
- Teatrul zilelor noastre, aşa cum îl vede regizorul Petru Vutcărău (A consemnat Elisabeta Pop)
- Patrick Penot: „În fiecare zi, e un mic miracol că spectacolul se întâmplă” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Csortan Márton: „Fiecare copil merită să vadă un teatru pe viu” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
PEDAGOGIE TEATRALĂ – Întâlnirea şcolilor de teatru Târgu Mureş:
- Oana Leahu: „Şcoala este un teritoriu unde merită să îndrăzneşti şi ai voie să greşeşti” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Ion Ardelean: Metoda cu nume de motocicletă (A consemnat Ada-Maria Ichim)
- Florin Vidamsky: „Teatrul este o comprimare a vieţii, a unui întreg destin, într‑o oră şi jumătate.” (A consemnat Ada-Maria Ichim)
SPECTACOLE:
- Un prospect al mişcării de Nicolae Havriliuc (Romeo şi Julieta de William Shakespeare)
- Devotamentul actorului faţă de personaj de Nicolae Havriliuc (Scrisori de pe front, bazat pe Scrisori de pe front de Mirela Florian şi Note de război ale Slt. Ioan R. Marinescu)
- Ambiţiile experimentului de Nicolae Havriliuc (Molière/Eréilom, după Jean-Baptiste Molière şi Mihail Bulgakov)
- Un viitor luminos de Nicolae Prelipceanu (Futur de luxe, după Igor Bauersima)
- Debut promiţător de Elisabeta Pop (Domnişoara Iulia de August Strindberg)
- Încă un Hamlet… de provincie de Elisabeta Pop (Platonov de A. P. Cehov)
- Pescăruşul show, Pescăruşul movie de Mircea Morariu ([ZĂ] PES©ĂRUŞ, după A. P. Cehov)
- Contra maşinăriei de Mircea Morariu (Zbor deasupra unui cuib de cuci de Dale Wasserman, după romanul lui Ken Kessey)
- Dragostea, de la legendă la realitate de Doina Papp (Monstrul nisipurilor de Csaba Szekely)
- O ultimă îmbrăţişare de Mircea Morariu (Amplexus de Andrei Măjeri)
- Keep calm and love theatre de Daria Dimiu (Asediul Veneţiei, după Albert Camus)
- Trei spirite latineşti de Nicolae Havriliuc (Asediul Veneţiei, după Albert Camus)
- Concentrat la maximum de Mircea Morariu (Un tramvai numit dorinţă de Tennessee Williams)
- Alteritate de Mircea Morariu (Crocodil de Elise Wilk)
- Cântăreaţa cheală, în alb şi negru de Mircea Morariu (Cântăreaţa cheală de Eugène Ionesco)
- Flautul fermecat, pe scurt de Oana Medrea (Flautul fermecat, după Emanuel Schikaneder)
PROIECT EUROPEAN: Teatrul „George Ciprian” din Buzău ne comunică (Planeta Viselor Pierdute de Ion Mircioagă şi Marina Hanganu)
ONB: Otello la ONB de Doina Papp
CARTE
- Sorina Bălănescu şi corespondenţa lui Cehov de Călin Ciobotari (A.P. Cehov – O viaţă în scrisori. Corespondenţă (1879–1890))
- Ediţie aniversară Ingmar Bergman de Oltiţa Cîntec (Ingmar Bergman – Scene dintr-o căsnicie. După repetiţie)
- De la Vest, la Est de Constantin Paraschivescu (Valentin Sgarcea – Teatru… şi nu numai)
- Un teatru de familie – Dinu Grigorescu, tatăl, Alexandra Ares (n. Grigorescu) fiica de Constantin Paraschivescu
- Înainte de a rămâne pe altă dată de Mircea Morariu (Andrei Pleşu – Pe mâna cui suntem? Mică antologie a tragicomediei româneşti)