Pe 7 aprilie 2010, când se împlinește un an de la revolta tinerilor basarabeni împotriva regimului comunist al lui Voronin – „ultima «cărămidă» din Zidul Berlinului”, cum l-a numit, metaforic, scriitorul Vitalie Ciobanu –, Fundația Culturală „Camil Petrescu” lansează un volum cu piese de teatru semnate de Irina Nechit, Mihai Fusu, Dumitru Crudu și Constantin Cheianu, toate consacrate Primăverii de la Chișinău.
Pe 7 aprilie 2010, când se împlinește un an de la revolta tinerilor basarabeni împotriva regimului comunist al lui Voronin – „ultima «cărămidă» din Zidul Berlinului”, cum l-a definit, metaforic, scriitorul Vitalie Ciobanu –, Fundația Culturală „Camil Petrescu” lansează un volum cu piese de teatru consacrate Primăverii de la Chișinău*.
„CHIŞINĂU, 7 APRILIE. Teatru-Document”
Piese de Irina Nechit, Mihai Fusu, Dumitru Crudu, Constantin Cheianu
Ediţie îngrijită de Andreea Dumitru
Cuvânt înainte de Doina Jela
Prefaţă de Vitalie Ciobanu
Martori ai evenimentelor din aprilie 2009, patru intelectuali de prim-plan ai scenei culturale basarabene – deopotrivă jurnalişti şi oameni de teatru – au scris „la cald”, cu implicare și în registre diferite, despre o realitate complexă, dureroasă, plină de contradicții. Însăși apariția, imediat după schimbarea de regim politic de la Chișinău, a unor piese semnate de dramaturgii Irina Nechit, Constantin Cheianu, Dumitru Crudu şiregizorul Mihai Fusu marchează un moment fără precedent în viața teatrală de peste Prut. Fără a fi strict documentare, textele din acest volum reprezintă un document al stării de spirit de la 7 aprilie, o zi în care „generația Twitter”, și alături de ea, mii de basarabeni, au trăit speranţa schimbării, entuziasmul rupturii cu trecutul, dar, în egală măsură, teroarea, neputința de a înțelege deplorabila ieșire din scenă a fostei Puteri.
Cui îi aparţine o ţară? În mod normal, cetăţenilor ei. În mod normal… O ţară, cea mai săracă din Europa – în care venitul mediu nu depăşeşte 250 de dolari, iar fiul preşedintelui statului este unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume, cu două miliarde de euro în conturi, o ţară în care amintirea foametei cu canibalism nu bântuie vârstnicii decât sub forma fricii de a-şi apăra copiii dornici de a trăi demn, în care propaganda sovietică a făcut mai atrăgătoare apartenenţala statul care i-a canibalizat decât apartenenţa la Europa democratică, în care aproape 50% din populaţie votează regimul comunist mafiotizat, iar opoziţia nu reuşeşte să depăşească fărâmiţarea în 15–16 formaţiuni – nu aparţine cetăţenilor ei. Şi mai cu seamă nu tinerilor ei.
Doina Jela
Volumul Chișinău, 7 aprilie este editat cu sprijinul UNITER de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” prin Editura Cheiron și inaugurează seria „Eu, tu, el… şi Istoria”, o nouă colecție de titluri propusă cititorilor de Fundația Culturală „Camil Petrescu”.
Lansarea are loc miercuri, 7 aprilie, ora 17.30, la Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale” din Chișinău, înainte de spectacolul 7 aprilie 2009, titlul sub care regizorul Sandu Grecu a pus în scenă două dintre piesele incluse și în acest volum: Cu bunicul, ce facem?… de Constantin Cheianu și Coridorul morţii de Irina Nechit.
Prezintă: Sandu GRECU, regizor și director al Teatrului Satiricus, Andreea DUMITRU, editor, Irina NECHIT și Constantin CHEIANU, dramaturgi.
*
Cartea va fi lansată și în cadrul celei de-aXV-a ediţii a Festivalului Dramaturgiei Româneşti de la Timișoara. Evenimentul va avea loc marți, 13 aprilie, după spectacolul În container de Constantin Cheianu (regia Cristian Ban), producție a Teatrului Odeon. Participă: Constantin CHEIANU și Dumitru CRUDU.
__________________________________________
„EU, TU, EL… ŞI ISTORIA” – o nouă serie editorială propusă de Fundația Culturală „Camil Petrescu”
Încă de la primul supliment oferit cititorilor revistei Teatrul azi, am pledat pentru memorie ca valoare capitală a unei societăți care ține să-și regăsească reperele. După aproape 50 de volume editate, lansăm o serie în care adevărul este consacrat ca personaj principal nu doar pe scena de teatru, ci și în viața fiecăruia dintre noi. Aducem acum în atenția publicului documente inedite, mărturii subiective, spovedanii de o sinceritate zguduitoare. Oameni care au privit în față nenorocirile secolului trecut, lăsându-se ademeniți sau nu de sâmburele lor utopic, tineri care vor să descopere cum a fost posibil Răul, supraviețuitori ai infernului, dar și martori ai crimelor petrecute la doi pași de noi, sub ochii noștri, scriu despre experiențe personale și despre dramele celor de alături, refuzând tăcerea, amnezia, indiferența, astăzi tot mai prezente și agreate în jurul nostru.
__________________________________________
FUNDAȚIA CULTURALĂ „CAMIL PETRESCU” a editat în 2008 antologia Dramaturgi basarabeni de azi, ediție de Andreea Dumitru și Oana Borș, cuvânt înainte de Florica Ichim.
TEATRUL „SATIRICUS ION LUCA CARAGIALE”este singura instituție din Republica Moldova care a montat programatic, în ultimii ani, texte de ultimă oră ale autorilor basarabeni.
__________________________________________
* Anul trecut, când Europa se pregătea să aniverseze două decenii de la căderea Zidului din Berlin, la Chişinău se clătina din temelii un regim politic autoritar, adevărat relicvar al comunismului de inspiraţie sovietică. La capătul a două mandate, președintele Vladimir Voronin lăsa în urmă un stat fragilizat de numeroase crize – economice, sociale şi, nu în ultimul rând, identitare –, o țară tot mai părăsită de propriii cetățeni. Pe 6 și 7 aprilie 2009, tinerii moldoveni au ieșit în stradă, acuzând fraudarea alegerilor de către partidul comuniștilor. Reprimarea brutală a revoltei lor (sute de protestatari au fost arestați, mulți dintre ei, torturați în comisariatele de poliție) a contribuit la victoria – în scrutinul anticipat de la 29 iulie – a unei coaliții formate din partide prodemocratice și proeuropene.
Foto lansare Chişinău: Dan Guţu
În imagine (sus): Andreea Dumitru, Constantin Cheianu şi Sandu Grecu
Galerie foto (1) poetul Ion Hadârcă şi premierul Vlad Filat / (2) Dumitru Crudu / (3) Irina Nechit / (4) Mihai Fusu
Premieră editorială: volumul „CHIȘINĂU, 7 APRILIE. Teatru-document”, lansat la Chișinău și Timișoara
Pe 7 aprilie 2010, când se împlinește un an de la revolta tinerilor basarabeni împotriva regimului comunist al lui Voronin – „ultima «cărămidă» din Zidul Berlinului”, cum l-a numit, metaforic, scriitorul Vitalie Ciobanu –, Fundația Culturală „Camil Petrescu” lansează un volum cu piese de teatru semnate de Irina Nechit, Mihai Fusu, Dumitru Crudu și Constantin Cheianu, toate consacrate Primăverii de la Chișinău.
Pe 7 aprilie 2010, când se împlinește un an de la revolta tinerilor basarabeni împotriva regimului comunist al lui Voronin – „ultima «cărămidă» din Zidul Berlinului”, cum l-a definit, metaforic, scriitorul Vitalie Ciobanu –, Fundația Culturală „Camil Petrescu” lansează un volum cu piese de teatru consacrate Primăverii de la Chișinău*.
„CHIŞINĂU, 7 APRILIE. Teatru-Document”
Piese de Irina Nechit, Mihai Fusu, Dumitru Crudu, Constantin Cheianu
Ediţie îngrijită de Andreea Dumitru
Cuvânt înainte de Doina Jela
Prefaţă de Vitalie Ciobanu
Martori ai evenimentelor din aprilie 2009, patru intelectuali de prim-plan ai scenei culturale basarabene – deopotrivă jurnalişti şi oameni de teatru – au scris „la cald”, cu implicare și în registre diferite, despre o realitate complexă, dureroasă, plină de contradicții. Însăși apariția, imediat după schimbarea de regim politic de la Chișinău, a unor piese semnate de dramaturgii Irina Nechit, Constantin Cheianu, Dumitru Crudu şi regizorul Mihai Fusu marchează un moment fără precedent în viața teatrală de peste Prut. Fără a fi strict documentare, textele din acest volum reprezintă un document al stării de spirit de la 7 aprilie, o zi în care „generația Twitter”, și alături de ea, mii de basarabeni, au trăit speranţa schimbării, entuziasmul rupturii cu trecutul, dar, în egală măsură, teroarea, neputința de a înțelege deplorabila ieșire din scenă a fostei Puteri.
Cui îi aparţine o ţară? În mod normal, cetăţenilor ei. În mod normal… O ţară, cea mai săracă din Europa – în care venitul mediu nu depăşeşte 250 de dolari, iar fiul preşedintelui statului este unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume, cu două miliarde de euro în conturi, o ţară în care amintirea foametei cu canibalism nu bântuie vârstnicii decât sub forma fricii de a-şi apăra copiii dornici de a trăi demn, în care propaganda sovietică a făcut mai atrăgătoare apartenenţa la statul care i-a canibalizat decât apartenenţa la Europa democratică, în care aproape 50% din populaţie votează regimul comunist mafiotizat, iar opoziţia nu reuşeşte să depăşească fărâmiţarea în 15–16 formaţiuni – nu aparţine cetăţenilor ei. Şi mai cu seamă nu tinerilor ei.
Doina Jela
Volumul Chișinău, 7 aprilie este editat cu sprijinul UNITER de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” prin Editura Cheiron și inaugurează seria „Eu, tu, el… şi Istoria”, o nouă colecție de titluri propusă cititorilor de Fundația Culturală „Camil Petrescu”.
Lansarea are loc miercuri, 7 aprilie, ora 17.30, la Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale” din Chișinău, înainte de spectacolul 7 aprilie 2009, titlul sub care regizorul Sandu Grecu a pus în scenă două dintre piesele incluse și în acest volum: Cu bunicul, ce facem?… de Constantin Cheianu și Coridorul morţii de Irina Nechit.
Prezintă: Sandu GRECU, regizor și director al Teatrului Satiricus, Andreea DUMITRU, editor, Irina NECHIT și Constantin CHEIANU, dramaturgi.
*
Cartea va fi lansată și în cadrul celei de-a XV-a ediţii a Festivalului Dramaturgiei Româneşti de la Timișoara. Evenimentul va avea loc marți, 13 aprilie, după spectacolul În container de Constantin Cheianu (regia Cristian Ban), producție a Teatrului Odeon. Participă: Constantin CHEIANU și Dumitru CRUDU.
__________________________________________
„EU, TU, EL… ŞI ISTORIA” – o nouă serie editorială propusă de Fundația Culturală „Camil Petrescu”
Încă de la primul supliment oferit cititorilor revistei Teatrul azi, am pledat pentru memorie ca valoare capitală a unei societăți care ține să-și regăsească reperele. După aproape 50 de volume editate, lansăm o serie în care adevărul este consacrat ca personaj principal nu doar pe scena de teatru, ci și în viața fiecăruia dintre noi. Aducem acum în atenția publicului documente inedite, mărturii subiective, spovedanii de o sinceritate zguduitoare. Oameni care au privit în față nenorocirile secolului trecut, lăsându-se ademeniți sau nu de sâmburele lor utopic, tineri care vor să descopere cum a fost posibil Răul, supraviețuitori ai infernului, dar și martori ai crimelor petrecute la doi pași de noi, sub ochii noștri, scriu despre experiențe personale și despre dramele celor de alături, refuzând tăcerea, amnezia, indiferența, astăzi tot mai prezente și agreate în jurul nostru.
__________________________________________
FUNDAȚIA CULTURALĂ „CAMIL PETRESCU” a editat în 2008 antologia Dramaturgi basarabeni de azi, ediție de Andreea Dumitru și Oana Borș, cuvânt înainte de Florica Ichim.
TEATRUL „SATIRICUS ION LUCA CARAGIALE” este singura instituție din Republica Moldova care a montat programatic, în ultimii ani, texte de ultimă oră ale autorilor basarabeni.
__________________________________________
* Anul trecut, când Europa se pregătea să aniverseze două decenii de la căderea Zidului din Berlin, la Chişinău se clătina din temelii un regim politic autoritar, adevărat relicvar al comunismului de inspiraţie sovietică. La capătul a două mandate, președintele Vladimir Voronin lăsa în urmă un stat fragilizat de numeroase crize – economice, sociale şi, nu în ultimul rând, identitare –, o țară tot mai părăsită de propriii cetățeni. Pe 6 și 7 aprilie 2009, tinerii moldoveni au ieșit în stradă, acuzând fraudarea alegerilor de către partidul comuniștilor. Reprimarea brutală a revoltei lor (sute de protestatari au fost arestați, mulți dintre ei, torturați în comisariatele de poliție) a contribuit la victoria – în scrutinul anticipat de la 29 iulie – a unei coaliții formate din partide prodemocratice și proeuropene.
Foto lansare Chişinău: Dan Guţu
În imagine (sus): Andreea Dumitru, Constantin Cheianu şi Sandu Grecu
Galerie foto (1) poetul Ion Hadârcă şi premierul Vlad Filat / (2) Dumitru Crudu / (3) Irina Nechit / (4) Mihai Fusu