„Asparagus” se numeşte cea mai recentă piesă prezentată de Gianina Cărbunariu la celebrul teatru, în cadrul programului „Go West?”. „Cu nouă premiere absolute în numai două seri, Go West? a fost cel mai amplu eveniment dedicat dramaturgiei contemporane din Europa de Est, care s-a bucurat de prezenţa unui număr foarte mare de spectatori (pentru ambele seri, biletele au fost epuizate). Încă o dată, Gianina Cărbunariu a dovedit, dacă mai era cazul, că pe bună dreptate este un nume consacrat în spaţiul teatral de limbă germană”, scrie colaboratoarea noastră, Irina Wolf.
În urmă cu trei ani, când România adera la Uniunea Europeană, Gianina Cărbunariu deschidea la Volkstheater Viena festivalul din seria Cei mai buni din est! (Die besten aus dem Osten!) cu spectacolul mady-baby.edu şi o lectură scenică după Stop the Tempo! Plecând de la poziţia geografică strategică a capitalei austriece, prestigiosul teatru vienez urmărea să descopere tendinţele culturale din ţările estice imediat învecinate, ori şi mai îndepărtate. „Dorind să păstrăm o relaţie permanentă cu tinerii dramaturgi descoperiţi în cadrul seriei, în acest an am simţit nevoia unui bilanţ, astfel încât am iniţiat un nou proiect”, mărturisea Hans Mrak, secretar literar al Volkstheater, promotorul ambelor festivaluri.
Sub genericul Go West?, teatrul austriac şi-a propus să cerceteze felul în care mecanismele migraţiei influenţează relaţia est–vest, să investigheze mişcarea de pe noua hartă politică a Europei. Astfel, în zilele de 12 şi 13 martie, au fost prezentate publicului vienez – în premieră absolută – la cinematograful Bellaria din spatele clădirii teatrului, lucrări de excepţie transformate în montări sumare sau lecturi scenice. Organizatorii au exploatat la maxim spaţiul limitat al cinematografului, spectacolele având loc alternativ în sală şi în foyer. În pofida titlurilor atractive, precum Dansatorii lui Inga Rozentăle din Letonia (viitoarea ţară invitată a seriei Cei mai buni din est!) sau Filmul erotic al tânărului dramaturg polonez en vogue Michal Walczak, nu am reuşit să văd decât spectacolele programate în prima seară a minifestivalului. Dacă Jelena Mijovíć (Serbia) a abordat tema căderii Zidului Berlinului şi pe cea a războiului din Bosnia, iar Márk-Petér Vargha (Ungaria), chestiunea căsătoriilor formale dintre estici şi vestici, Anica Tomić (Croaţia) a tratat iubirea, subiect mereu valabil, jucându-şi propria piesă într-o regie personală originală.
Alături de aceştia, Gianina Cărbunariu a răspuns provocării cu un text ce se numeşte Asparagus. Programat ca ultimul spectacol din seara de 12 martie, Asparagus avea să fie cel dintâi pe buzele spectatorilor. Piesa Gianinei Cărbunariu vorbeşte despre experienţa unui culegător român de sparanghel în Marea Britanie, despre condiţiile de trai precare ale acestor muncitori, dar şi despre problemele cu care se confruntă persoanele vârstnice sărace din vest.Relaţia est-vest este surprinsă în clişeele ei cele mai evidente: vestimentaţie, nivel de trai, mod de raportare la Uniunea Europeană. Acţiunea se petrece într-un supermarket dintr-un orăşel din Marea Britanie. Cu puţin timp înainte de ora de închidere, când magazinul face consistente reduceri la produse perisabile, George, un englez între 65 şi 75 de ani, şi Dani, un român între 30 şi 37 de ani, se plimbă printre rafturile supermarket-ului. Căutând produsele cu termen de expirare imediat, cei doi îşi exprimă cu voce tare gândurile, fără a vorbi vreodată unul cu celălalt. Abia la finalul piesei Dani i se adresează lui George, care însă nu răspunde. George este pensionarul amărât, dornic însă să-şi construiască o altă viaţă (în Bulgaria!), trăind drama celui ajuns la bătrâneţe, uitat chiar de propriul fiu. Dani este un român cu studii, ajuns culegător de sparanghel în Marea Britanie (şi nu de căpşuni în Spania!), care se îmbracă în haine de firmă lăsate în stradă pentru charity. Ceea ce îi uneşte este dorinţa de puţin respect.
Gianina Cărbunariu îmbină atât de ingenios replicile, încât lasă publicului impresia unui dialog, rezultând totuşi clar că este vorba numai de ceea ce se petrece în mintea celor doi protagonişti, acest aspect fiind, de altfel, sesizat şi apreciat de către spectatori. “Primul lucru pe care l-am remarcat la Gianina este atmosfera puternică pe care o degajă textele ei. Pentru mine, este una dintre cele mai bune şi talentate scriitoare de literatură dramatică. Textele ei nu conţin un cuvânt în plus, sunt concise şi clare, au o structură dramatică foarte bună. Personajele ei sunt solid construite, mişcarea lor fiind riguros controlată. Dintre textele auzite în această seară, Asparagus a fost cel mai bun. Desigur că şi traducerea joacă un rol important (traducerea îi aparţine lui Daria Hainz). Dar Gianina are o scriitură puternică. În spatele rândurilor ei se simte o pronunţată voinţă”, spune Katrin Hiller, regizoarea care a montat în 2008 Stop the Tempo! pentru Volkstheater (cele patru reprezentaţii ale spectacolului s-au jucat cu casa închisă).
Spectacolul Asparagus, construit cu multă inventivitate de regizorul Alexander Kratzer, a reunit doi actori înzestraţi. În rolul lui George, Florentin Groll e cuceritor prin expresivitatea şi inteligenţa scenică, subliniind cu subtilitate un englez tipic. La rândul lui, îmbrăcat în jeans, cu un tricou roşu, marca Levis, o geacă sport, şi purtând pe cap o căciulă, Raphael von Bargen, unul dintre cei mai bine cotaţi actori de la Volkstheater, îşi investeşte personajul cu vitalitate şi prospeţime, creionând un român convingător, aproape get-beget.
Folosind abil posibilităţile reduse oferite de sala de cinema,regizorul a rezolvat situaţia de la supermarket renunţând la apariţia produselor. Pe fundalul unei coloane sonore liniştite, inspirat aleasă pentru a reproduce atmosfera din supermarket, cei doi protagonişti se plimbă printre rândurile de scaune, inspectând „produsele” (de fapt, nişte coli de hârtie) lipite pe speteaza scaunelor. Până aproape de final, fiecare are în mână câte un coş de cumpărături gol. Totodată, pe parcursul întregului spectacol, imaginea mărită a unui mănunchi de sparanghel este proiectată pe ecranul sălii.
Cu nouă premiere absolute prezentate în numai două seri, Go West? a fost cel mai amplu eveniment dedicat dramaturgiei contemporane din Europa de Est, care s-a bucurat de prezenţa unui număr foarte mare de spectatori (pentru ambele seri, biletele au fost epuizate). Încă o dată, Gianina Cărbunariu a dovedit, dacă mai era cazul, că pe bună dreptate este un nume consacrat în spaţiul teatral de limbă germană.
Irina WOLF
Bellaria Kino, Viena – Spargel (Asparagus). Text de Gianina Cărbunariu. Traducător: Daria Hainz. Regia: Alexander Kratzer. Cu: Raphael von Bargen şi Florentin Groll. Data reprezentaţiei: 12 martie 2010.
„O scriitură puternică, o pronunţată voinţă”: Gianina Cărbunariu la Volkstheater Viena
„Asparagus” se numeşte cea mai recentă piesă prezentată de Gianina Cărbunariu la celebrul teatru, în cadrul programului „Go West?”. „Cu nouă premiere absolute în numai două seri, Go West? a fost cel mai amplu eveniment dedicat dramaturgiei contemporane din Europa de Est, care s-a bucurat de prezenţa unui număr foarte mare de spectatori (pentru ambele seri, biletele au fost epuizate). Încă o dată, Gianina Cărbunariu a dovedit, dacă mai era cazul, că pe bună dreptate este un nume consacrat în spaţiul teatral de limbă germană”, scrie colaboratoarea noastră, Irina Wolf.
În urmă cu trei ani, când România adera la Uniunea Europeană, Gianina Cărbunariu deschidea la Volkstheater Viena festivalul din seria Cei mai buni din est! (Die besten aus dem Osten!) cu spectacolul mady-baby.edu şi o lectură scenică după Stop the Tempo! Plecând de la poziţia geografică strategică a capitalei austriece, prestigiosul teatru vienez urmărea să descopere tendinţele culturale din ţările estice imediat învecinate, ori şi mai îndepărtate. „Dorind să păstrăm o relaţie permanentă cu tinerii dramaturgi descoperiţi în cadrul seriei, în acest an am simţit nevoia unui bilanţ, astfel încât am iniţiat un nou proiect”, mărturisea Hans Mrak, secretar literar al Volkstheater, promotorul ambelor festivaluri.
Sub genericul Go West?, teatrul austriac şi-a propus să cerceteze felul în care mecanismele migraţiei influenţează relaţia est–vest, să investigheze mişcarea de pe noua hartă politică a Europei. Astfel, în zilele de 12 şi 13 martie, au fost prezentate publicului vienez – în premieră absolută – la cinematograful Bellaria din spatele clădirii teatrului, lucrări de excepţie transformate în montări sumare sau lecturi scenice. Organizatorii au exploatat la maxim spaţiul limitat al cinematografului, spectacolele având loc alternativ în sală şi în foyer. În pofida titlurilor atractive, precum Dansatorii lui Inga Rozentăle din Letonia (viitoarea ţară invitată a seriei Cei mai buni din est!) sau Filmul erotic al tânărului dramaturg polonez en vogue Michal Walczak, nu am reuşit să văd decât spectacolele programate în prima seară a minifestivalului. Dacă Jelena Mijovíć (Serbia) a abordat tema căderii Zidului Berlinului şi pe cea a războiului din Bosnia, iar Márk-Petér Vargha (Ungaria), chestiunea căsătoriilor formale dintre estici şi vestici, Anica Tomić (Croaţia) a tratat iubirea, subiect mereu valabil, jucându-şi propria piesă într-o regie personală originală.
Alături de aceştia, Gianina Cărbunariu a răspuns provocării cu un text ce se numeşte Asparagus. Programat ca ultimul spectacol din seara de 12 martie, Asparagus avea să fie cel dintâi pe buzele spectatorilor. Piesa Gianinei Cărbunariu vorbeşte despre experienţa unui culegător român de sparanghel în Marea Britanie, despre condiţiile de trai precare ale acestor muncitori, dar şi despre problemele cu care se confruntă persoanele vârstnice sărace din vest. Relaţia est-vest este surprinsă în clişeele ei cele mai evidente: vestimentaţie, nivel de trai, mod de raportare la Uniunea Europeană. Acţiunea se petrece într-un supermarket dintr-un orăşel din Marea Britanie. Cu puţin timp înainte de ora de închidere, când magazinul face consistente reduceri la produse perisabile, George, un englez între 65 şi 75 de ani, şi Dani, un român între 30 şi 37 de ani, se plimbă printre rafturile supermarket-ului. Căutând produsele cu termen de expirare imediat, cei doi îşi exprimă cu voce tare gândurile, fără a vorbi vreodată unul cu celălalt. Abia la finalul piesei Dani i se adresează lui George, care însă nu răspunde. George este pensionarul amărât, dornic însă să-şi construiască o altă viaţă (în Bulgaria!), trăind drama celui ajuns la bătrâneţe, uitat chiar de propriul fiu. Dani este un român cu studii, ajuns culegător de sparanghel în Marea Britanie (şi nu de căpşuni în Spania!), care se îmbracă în haine de firmă lăsate în stradă pentru charity. Ceea ce îi uneşte este dorinţa de puţin respect.
Gianina Cărbunariu îmbină atât de ingenios replicile, încât lasă publicului impresia unui dialog, rezultând totuşi clar că este vorba numai de ceea ce se petrece în mintea celor doi protagonişti, acest aspect fiind, de altfel, sesizat şi apreciat de către spectatori. “Primul lucru pe care l-am remarcat la Gianina este atmosfera puternică pe care o degajă textele ei. Pentru mine, este una dintre cele mai bune şi talentate scriitoare de literatură dramatică. Textele ei nu conţin un cuvânt în plus, sunt concise şi clare, au o structură dramatică foarte bună. Personajele ei sunt solid construite, mişcarea lor fiind riguros controlată. Dintre textele auzite în această seară, Asparagus a fost cel mai bun. Desigur că şi traducerea joacă un rol important (traducerea îi aparţine lui Daria Hainz). Dar Gianina are o scriitură puternică. În spatele rândurilor ei se simte o pronunţată voinţă”, spune Katrin Hiller, regizoarea care a montat în 2008 Stop the Tempo! pentru Volkstheater (cele patru reprezentaţii ale spectacolului s-au jucat cu casa închisă).
Spectacolul Asparagus, construit cu multă inventivitate de regizorul Alexander Kratzer, a reunit doi actori înzestraţi. În rolul lui George, Florentin Groll e cuceritor prin expresivitatea şi inteligenţa scenică, subliniind cu subtilitate un englez tipic. La rândul lui, îmbrăcat în jeans, cu un tricou roşu, marca Levis, o geacă sport, şi purtând pe cap o căciulă, Raphael von Bargen, unul dintre cei mai bine cotaţi actori de la Volkstheater, îşi investeşte personajul cu vitalitate şi prospeţime, creionând un român convingător, aproape get-beget.
Folosind abil posibilităţile reduse oferite de sala de cinema, regizorul a rezolvat situaţia de la supermarket renunţând la apariţia produselor. Pe fundalul unei coloane sonore liniştite, inspirat aleasă pentru a reproduce atmosfera din supermarket, cei doi protagonişti se plimbă printre rândurile de scaune, inspectând „produsele” (de fapt, nişte coli de hârtie) lipite pe speteaza scaunelor. Până aproape de final, fiecare are în mână câte un coş de cumpărături gol. Totodată, pe parcursul întregului spectacol, imaginea mărită a unui mănunchi de sparanghel este proiectată pe ecranul sălii.
Cu nouă premiere absolute prezentate în numai două seri, Go West? a fost cel mai amplu eveniment dedicat dramaturgiei contemporane din Europa de Est, care s-a bucurat de prezenţa unui număr foarte mare de spectatori (pentru ambele seri, biletele au fost epuizate). Încă o dată, Gianina Cărbunariu a dovedit, dacă mai era cazul, că pe bună dreptate este un nume consacrat în spaţiul teatral de limbă germană.
Irina WOLF
Bellaria Kino, Viena – Spargel (Asparagus). Text de Gianina Cărbunariu. Traducător: Daria Hainz. Regia: Alexander Kratzer. Cu: Raphael von Bargen şi Florentin Groll. Data reprezentaţiei: 12 martie 2010.
Foto: Marko Lipus