Pe 7 iunie începe Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, o ediție jubiliară (a XX-a!) despre care Irina Wolf a aflat detalii de la principalul său arhitect, Constantin Chiriac, în pauza unui spectacol vizionat recent la Berlin.
Constantin Chiriac:„Este important ca numele artiştilor ce reprezintă o şansă pentru viitor să fie în festival“
Pe 7 iunie începe Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, o ediție jubiliară (a XX-a!) despre care Irina Wolf a aflat detalii de la principalul său arhitect, Constantin Chiriac, în pauza unui spectacol vizionat recent la Berlin.
Irina Wolf:Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu împlinește în acest an 20 de ani de la înființare. Ce pregătiți special pentru această ediție jubiliară?
Constantin Chiriac: Vor fi prezente nume extraordinare în festival. Așa cum am încercat în fiecare an. În 2013, vom avea o țară invitată de onoare. Este vorba de Franța, care vine cu unsprezece spectacole, cu o conferință, cu o carte tipărită despre Ariane Mnouchkine, cu o stea pe care o va primi artista (despre această „Alee a Celebrităților“ voi vorbi mai târziu), precum şi cu trei ateliere pe care le vor face cei trei mari colaboratori ai ei, și anume muzicianul, creatorul de măști și cel mai bun actor al companiei. Încercăm să facem cunoscută această companie uriașă în România, încercăm să aducem toate școlile de teatru din România, ca să înțeleagă ce înseamnă această mișcare.
În același timp, îl aducem pe unul dintre cei mai importanți coregrafi din Franța, pe Alain Buffard, care a fost „clou“-ul festivalului de toamnă de acum doi ani de la Paris, cu un spectacol pe care l-am văzut atunci. Mă străduiesc de trei ani să-l aduc și iată că acum ajunge la Sibiu.
Pe de-altă parte, în cadrul proiectului „Cities on Stage“, avem Teatrul Odéon de la Paris, care vine pentru prima dată în România cu ultima creație a lui Joël Pommerat, și anume Reunificarea celor două Corei. Este vorba de un spectacol absolut extraordinar, care se desfășoară în niște condiţii cu totul și cu totul deosebite, pe care am reușit să le întrunesc la Sala de Sport a Liceului „Goga”, în spațiul în care anul trecut au evoluat coreenii și Jan Lauwers. Este o mare împlinire că am putut să-l aducem pe Pommerat. De asemenea, mai sunt alte 7-8 companii care vin din Franța. Este o contribuție artistică importantă pe care această țară o aduce în 2013 Festivalului, dar în același timp este și o contribuție financiară foarte importantă.
Un alt focus este pe Germania, cu șapte prezențe foarte importante. Reușim pentru prima dată s-o aducem pe Sasha Waltz în România. Este un pas extraordinar. Şi ea va primi o stea. De asemenea, vine cea mai importantă trupă de stradă din Germania. Este vorba de Titanic. O încercare tehnică și financiară foarte mare, pentru că timp de două seri vor prezenta două spectacole în Piața Mare. Şi Figurentheater din Tübingen este o trupă cu totul specială, în care corporalitatea, masca și păpușa împreună cu actorul aduc foarte multă emoție. Îl avem și pe Mayenburg într-un spectacol-lectură. Eu cred că toate acestea sunt contribuții importante.
Repetăm și în acest an focusul polonez datorită unui parteneriat cu totul special cu Institutul „Adam Mickiewicz”, cu Ministerul Culturii și cu Institutul Polonez. Reușim să-l aducem pe Jan Klata cu un spectacol important de la Teatrul Național din Wrocław. El a preluat acum conducerea Teatrului Național din Cracovia, cu care intenționăm să dezvoltăm un proiect pe termen lung, în așa fel încât Jan Klata să producă la Sibiu, iar pe de altă parte un regizor important de la noi să producă în Cracovia. În 2015 suntem deja comisionați de Institutul „Adam Mickiewicz” să dezvoltăm un proiect pentru sărbătorirea de 100 de ani a lui Kantor. Tot din Polonia vine un spectacol foarte, foarte interesant după „Lear“. Una dintre cele mai importante regizoare și dramaturgi ai Poloniei ajunge în secțiunea spectacolelor-lectură. Va fi prezent și președintele Institutului „Adam Mickiewicz”, care va susține o conferință. De altminteri, multe dintre numele pe care le-am menționat până acum vor ține conferințe în Festival.
JoëlPommerat va avea un spectacol-lectură. Anul acesta secţiunea de spectacole-lectură este foarte puternică. Rodrigo Garcia și alte nume foarte importante fac parte din ea. Sunt texte și nume pe care am dorit să le publicăm, să le avem în antologie, atât în românește, cât și într-o limbă de circulație.
Mergând mai departe, avem un focus din Rusia. Îi aducem din Festivalul Cehov pe VladimirPankov cu Căsătoria, pe Ivan Vîrîpaev în spectacole-lectură, dar și Teatrul Praktika din Moscova pe care el îl conduce, cu un spectacol chiar al lui, Iluzii. Aducem Trei Surori de la Sankt-Petersburg, spectacol care a primit acum doi ani premiul Golden Mask, precum și pe Serebrennikov.
Vin nume extraordinare din Japonia, ca Hideki Noda. Reușim să-l aducem și în spectacolele-lectură. Amintesc că Teatrul Metropolitan din Tokyo ne-a primit cu o serie de cinci reprezentații cu Lulu, care au însemnat realmente un triumf. Vom face o coproducție cu Tokyo Metropolitan. Dacă Elfriede Jelinek a fost personalitatea Festivalului Tokyo de anul trecut (e vorba de Festivalul de toamnă, cel mai important al Japoniei), anul viitor va fi Silviu Purcărete. Vom reuși să ducem Faust și alte trei spectacole. Nu întâmplător suntem în tratative cu câteva teatre, astfel încât prezența românească să însemne o descindere de mare calitate.
Într-un alt proiect, urmărim să facem o producție specială pentru Avignon în 2014. Gianina Cărbunariu va avea premiera în cadrul FITS cu Solitaritate. Este un text scris special pentru programul „Cities on Stage“, cu care vom fi prezenți la Odéon la Paris, la Teatrul Național din Bruxelles și mai ales la Avignon, unde România nu a mai fost de când a participat cu Danaidele.
I.W.:Să vorbim și despre stelele de pe Aleea Celebrităților.
C.C.: Vom inaugura pentru prima dată în lume un pandant al lui „Walk of Fame“ de la Hollywood. Până acum nu s-a gândit nimeni să creeze un spațiu care să omagieze excelența în lume în zona artelor spectacolului. Într-un loc cu totul și cu totul privilegiat și minunat, care va deveni în timp o destinație turistică a Sibiului, a României și nu numai, între Sala Thalia (primul teatru al României, creat la 1788) și viitorul spațiu (Cazarma 90, care va fi reconstruită și va fi un centru cultural cu săli multiple, cu posibilitate de centru de congrese), se află o alee pietonală. Aleea dintre cele două ziduri de apărare ale cetății va deveni Aleea Celebrităților. Vor fi șapte nume care vor primi stele: Ariane Mnouchkine, Eugenio Barba, Sasha Waltz, Silviu Purcărete, Declan Donnellan, George Banu și Kanzaburo Nakamura. De asemenea, Banca Națională a României, prin Monetăria Statului, va face o emisie de 300 de medalii jubiliare. Vom avea un spectacol special cu numele foarte importante, atât cele care au luat stele, cât și cu cele care vor primi aceste medalii jubiliare, artiști, cât și sponsori, cei care au ajutat de-a lungul timpului ca FITS să devină al treilea festival al lumii.
I.W.:Privind programul, observ o altă o noutate, și o spuneați și dumneavoastră la începutul interviului, că sunt mai multe universități care participă în acest an.
C.C.: Absolut. În același timp, inaugurez o platformă de doctorate în care am asociat trei mari universități din America (Columbia, UCLA și Universitatea Texas din Austin), London School of the Arts și Leeds Metropolitan din Anglia, Sorbona împreună cu rețeaua universităților francofone, din Germania Şcoala de Teatru din Essen și Academia de Artă din Berlin, școala din Sankt-Petersburg și cea de-a doua mare școală rusească, precum și școli din Shanghai și Beijing, Waseda University din Tokyo și Israeli University din Tel Aviv. Dezvoltăm această platformă în ideea de a transforma doctoratul din zona artelor spectacolului într-o zonă de excelență, pentru că din păcate, încă nu există un gând coerent la nivel internațional cu privire la semnificația unui doctorat într-un domeniu artistic. Şi atunci m-am gândit ca împreună cu aceste universități să creăm o formă cu totul specială pornind de la ceea ce înseamnă înalta excelență academică, dar care trebuie să fie dublată neapărat de o dimensiune practică, pentru că din păcate acest lucru se întâmplă destul de rar.
I.W.:Ce înseamnă programul „Cities on Stage“?
C.C.: Este o asociere între TNRS din Sibiu, Teatrul Odéon de la Paris, Teatrul Național din Bruxelles, Volksbühne de la Berlin, Abadía de la Madrid, Teatrul Stabile Mercadante de la Napoli, Volkstheater al lui Lars Norén din Göteborg, Young Vic de la Londra. Un fel de „Ligă a Campionilor“! Sibiul a fost singurul teatru preferat din Estul Europei și primit pe picior de egalitate. Astfel, la Avignon vom participa în 2014 cu Solitaritate, iar la Edinburgh vom merge cu o premieră pe care o vom prezenta anul viitor, Oedip în regia lui Silviu Purcărete. Niciun teatru din lume nu a fost prezent până acum în același an în cele două mari festivaluri, la Edinburgh și la Avignon. De obicei prezența într-unul din festivaluri înseamnă prohibiție în celălalt.
I.W.:Şi totuși FITS are loc în România. Pe lângă spectacolele TNRS, care sunt alte prezențe din țară în festival?
C.C.: De la TNRS vor fi Faust, Platonov în regia lui Alexandru Dabija, precum și rezultatul unei colaborări extraordinare cu Teatrul Maladype din Budapesta, în care am încercat o reinterpretare a ceea ce înseamnă astăzi Maestrul și Margareta. Este vorba de două spectacole pe care le vom prezenta în aceeași zi. Yasuda, regizorul din Japonia, a pus la TNRS un spectacol reinterpretând stilul Kabuki într-o manieră cu totul excepțională.
I.W.:Care este poziția FITS față de teatrul independent din România?
C.C.: Ne-am asumat misiunea de a susține această mișcare teatrală. Nu întâmplător sunt două dimensiuni foarte importante în festival. Mai întâi, întâlnirea școlilor și academiilor importante din lume, care vor intra în dialog cu școala de teatru românească. În același timp, dăm o șansă spectacolelor independente, artiștilor care nu au loc pe scenele teatrelor de stat. Este important ca numele acestora să fie auzite, ca cei care dau speranță și care reprezintă o șansă pentru viitor să fie în Festival.
A consemnat Irina WOLF
Imagine din SOLITARITATE de Gianina Cărbunariu, producţie originală realizată în cadrul proiectului „Oraşe pe Scenă / Villes en Scene”, prezentată în co-producţie cu Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe și Le Festival d’Avignon 2014. Premiera spectacolului va avea loc vineri, 14 iunie 2013, ora 19:00, la sala Teatrului Naţional din Sibiu, în cadrul celei de-a XX-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Credit foto: AdMAR
Interviu cu Constantin Chiriac despre ediția jubiliară a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
Pe 7 iunie începe Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, o ediție jubiliară (a XX-a!) despre care Irina Wolf a aflat detalii de la principalul său arhitect, Constantin Chiriac, în pauza unui spectacol vizionat recent la Berlin.
Constantin Chiriac: „Este important ca numele artiştilor ce reprezintă o şansă pentru viitor să fie în festival“
Pe 7 iunie începe Festivalul Internațional
de Teatru de la Sibiu, o ediție jubiliară (a XX-a!) despre care Irina Wolf a
aflat detalii de la principalul său arhitect, Constantin Chiriac, în pauza unui
spectacol vizionat recent la Berlin.
Irina Wolf: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu împlinește în
acest an 20 de ani de la înființare. Ce pregătiți special pentru această ediție jubiliară?
Constantin Chiriac: Vor
fi prezente nume extraordinare în festival. Așa cum am încercat în
fiecare an. În 2013, vom avea o țară invitată de onoare. Este vorba de Franța, care vine cu
unsprezece spectacole, cu o conferință, cu o carte tipărită despre Ariane Mnouchkine, cu o stea pe care o va primi
artista (despre această „Alee a Celebrităților“ voi vorbi mai târziu), precum şi cu
trei ateliere pe care le vor face cei trei mari colaboratori ai ei, și anume
muzicianul, creatorul de măști și cel mai bun actor al companiei. Încercăm să facem cunoscută această companie uriașă în România,
încercăm să aducem toate școlile de teatru din România, ca să înțeleagă ce înseamnă această mișcare.
În același timp, îl aducem pe unul dintre cei mai importanți coregrafi din
Franța,
pe Alain Buffard, care a fost „clou“-ul festivalului de toamnă de acum doi ani de la
Paris, cu un spectacol pe care l-am văzut atunci. Mă străduiesc de trei ani să-l aduc și iată că acum ajunge la
Sibiu.
Pe de-altă parte, în cadrul proiectului „Cities on Stage“, avem Teatrul Odéon de la Paris, care vine
pentru prima dată în România cu ultima creație a lui Joël Pommerat, și anume Reunificarea celor două Corei. Este vorba de un spectacol absolut extraordinar, care se desfășoară în niște condiţii cu totul și cu totul deosebite, pe care am reușit să le întrunesc la Sala de
Sport a Liceului „Goga”, în spațiul în care anul trecut au evoluat coreenii și Jan Lauwers.
Este o mare împlinire că am putut să-l aducem pe Pommerat. De asemenea, mai sunt alte 7-8 companii care
vin din Franța. Este o contribuție artistică importantă pe care această țară o aduce în 2013 Festivalului,
dar în același timp este și o contribuție financiară foarte importantă.
Un alt focus este pe Germania, cu șapte prezențe foarte importante.
Reușim
pentru prima dată s-o aducem pe Sasha Waltz
în România. Este un pas extraordinar. Şi ea va primi o stea. De asemenea,
vine cea mai importantă trupă de stradă din Germania. Este vorba de Titanic.
O încercare tehnică și financiară foarte mare, pentru că timp de două seri vor
prezenta două spectacole în Piața Mare. Şi Figurentheater din Tübingen este o trupă cu totul specială, în care
corporalitatea, masca și păpușa împreună cu actorul aduc foarte multă emoție. Îl avem și pe Mayenburg într-un spectacol-lectură. Eu cred că toate acestea
sunt contribuții importante.
Repetăm și în acest an focusul polonez datorită unui parteneriat cu
totul special cu Institutul „Adam Mickiewicz”, cu Ministerul Culturii și cu Institutul
Polonez. Reușim să-l aducem pe Jan Klata cu
un spectacol important de la Teatrul Național din Wrocław. El
a preluat acum conducerea Teatrului Național din Cracovia, cu care intenționăm să dezvoltăm un proiect pe
termen lung, în așa fel încât Jan Klata să producă la Sibiu, iar pe de altă parte un regizor
important de la noi să producă în Cracovia. În 2015 suntem deja comisionați de Institutul „Adam
Mickiewicz” să dezvoltăm un proiect pentru sărbătorirea de 100 de ani a lui Kantor. Tot din
Polonia vine un spectacol foarte, foarte interesant după „Lear“. Una dintre cele mai importante regizoare și dramaturgi ai Poloniei
ajunge în secțiunea spectacolelor-lectură. Va fi prezent și președintele Institutului
„Adam Mickiewicz”, care va susține o conferință. De altminteri, multe
dintre numele pe care le-am menționat până acum vor ține conferințe în Festival.
Joël Pommerat va avea un
spectacol-lectură. Anul acesta secţiunea de spectacole-lectură este foarte
puternică. Rodrigo Garcia și alte nume foarte importante fac parte din ea. Sunt texte și nume pe
care am dorit să le publicăm, să le avem în antologie, atât în românește, cât și într-o limbă de circulație.
Mergând mai departe, avem un focus din Rusia. Îi aducem din Festivalul
Cehov pe Vladimir Pankov cu Căsătoria, pe Ivan Vîrîpaev în spectacole-lectură, dar și Teatrul Praktika din Moscova pe care el îl
conduce, cu un spectacol chiar al lui, Iluzii. Aducem Trei Surori
de la Sankt-Petersburg, spectacol care a primit acum doi ani premiul Golden
Mask, precum și pe Serebrennikov.
Vin nume extraordinare din Japonia, ca Hideki Noda. Reușim să-l aducem și în spectacolele-lectură. Amintesc că Teatrul
Metropolitan din Tokyo ne-a primit cu o serie de cinci reprezentații cu Lulu,
care au însemnat realmente un triumf. Vom face o coproducție cu Tokyo Metropolitan.
Dacă
Elfriede Jelinek a fost personalitatea Festivalului Tokyo de anul trecut (e
vorba de Festivalul de toamnă, cel mai important al Japoniei), anul viitor va
fi Silviu Purcărete. Vom reuși să ducem Faust și alte trei spectacole. Nu întâmplător suntem în tratative
cu câteva teatre, astfel încât prezența românească să însemne o descindere de mare
calitate.
Într-un alt proiect, urmărim să facem o producție specială pentru Avignon în
2014. Gianina Cărbunariu va avea premiera în cadrul FITS
cu Solitaritate. Este un text
scris special pentru programul „Cities on Stage“, cu care vom fi
prezenți la Odéon la Paris, la Teatrul Național din Bruxelles și mai ales la
Avignon, unde România nu a mai fost de când a participat cu Danaidele.
I.W.: Să vorbim și despre stelele
de pe Aleea Celebrităților.
C.C.: Vom inaugura pentru
prima dată în lume un pandant al lui „Walk of Fame“ de la Hollywood. Până acum nu s-a gândit nimeni să creeze un spațiu care să omagieze excelența în lume în zona
artelor spectacolului. Într-un loc cu totul și cu totul privilegiat și minunat, care
va deveni în timp o destinație turistică a Sibiului, a României și nu numai, între Sala Thalia (primul teatru al
României, creat la 1788) și viitorul spațiu (Cazarma 90, care va fi reconstruită și va fi un centru
cultural cu săli multiple, cu posibilitate de centru de congrese), se află o alee
pietonală. Aleea dintre cele două ziduri de apărare ale cetății va deveni
Aleea Celebrităților. Vor fi șapte nume care vor primi stele: Ariane Mnouchkine, Eugenio Barba, Sasha
Waltz, Silviu Purcărete, Declan Donnellan, George Banu și Kanzaburo Nakamura. De asemenea,
Banca Națională a României, prin Monetăria Statului, va face o emisie de 300 de medalii
jubiliare. Vom avea un spectacol special cu numele foarte importante, atât cele
care au luat stele, cât și cu cele care vor primi aceste medalii jubiliare, artiști, cât și sponsori, cei
care au ajutat de-a lungul timpului ca FITS să devină al treilea
festival al lumii.
I.W.: Privind programul, observ o altă o noutate, și o spuneați și dumneavoastră la începutul
interviului, că sunt mai multe universități care participă în acest an.
C.C.: Absolut. În același timp, inaugurez
o platformă de doctorate în care am asociat trei mari universități din America
(Columbia, UCLA și Universitatea Texas din Austin), London School of the Arts și Leeds
Metropolitan din Anglia, Sorbona împreună cu rețeaua universităților francofone, din
Germania Şcoala de Teatru din Essen și Academia de Artă din Berlin, școala din Sankt-Petersburg
și
cea de-a doua mare școală rusească, precum și școli din Shanghai și Beijing, Waseda University din Tokyo și Israeli University
din Tel Aviv. Dezvoltăm această platformă în ideea de a transforma doctoratul din zona
artelor spectacolului într-o zonă de excelență, pentru că din păcate, încă nu există un gând coerent la nivel internațional cu privire
la semnificația unui doctorat într-un domeniu artistic. Şi atunci m-am gândit ca împreună cu aceste universități să creăm o formă cu totul specială pornind de la ceea ce înseamnă înalta excelență academică, dar care
trebuie să fie dublată neapărat de o dimensiune practică, pentru că din păcate acest lucru se întâmplă destul de rar.
I.W.: Ce înseamnă programul „Cities on Stage“?
C.C.: Este o asociere între
TNRS din Sibiu, Teatrul Odéon de la Paris, Teatrul Național din Bruxelles,
Volksbühne de la Berlin, Abadía de la Madrid, Teatrul Stabile Mercadante de la
Napoli, Volkstheater al lui Lars Norén din Göteborg, Young Vic de la Londra. Un
fel de „Ligă a Campionilor“! Sibiul a fost singurul teatru preferat din Estul Europei și primit pe
picior de egalitate. Astfel, la Avignon vom participa în 2014 cu Solitaritate, iar la Edinburgh vom merge cu o premieră pe care o vom prezenta
anul viitor, Oedip în
regia lui Silviu Purcărete. Niciun teatru din lume nu a fost prezent până acum în același an în cele două mari
festivaluri, la Edinburgh și la Avignon. De obicei prezența într-unul din festivaluri înseamnă prohibiție în celălalt.
I.W.: Şi totuși FITS are loc în România. Pe lângă
spectacolele TNRS, care sunt alte prezențe
din țară în festival?
C.C.: De la TNRS vor fi Faust,
Platonov în regia lui Alexandru Dabija, precum și rezultatul unei colaborări extraordinare
cu Teatrul Maladype din Budapesta, în care am încercat o reinterpretare a ceea
ce înseamnă astăzi Maestrul și Margareta. Este vorba de două spectacole pe
care le vom prezenta în aceeași zi. Yasuda, regizorul din Japonia, a pus la TNRS
un spectacol reinterpretând stilul Kabuki într-o manieră cu totul excepțională.
I.W.: Care este poziția FITS față de teatrul
independent din România?
C.C.: Ne-am asumat
misiunea de a susține această mișcare teatrală. Nu întâmplător sunt două dimensiuni foarte importante în festival. Mai întâi, întâlnirea școlilor și academiilor
importante din lume, care vor intra în dialog cu școala de teatru românească. În același timp, dăm o șansă spectacolelor
independente, artiștilor care nu au loc pe scenele teatrelor de stat. Este important ca
numele acestora să fie auzite, ca cei care dau speranță și care reprezintă o șansă pentru viitor să fie în Festival.
A consemnat Irina WOLF
Imagine din
SOLITARITATE de Gianina Cărbunariu, producţie originală realizată în cadrul
proiectului „Oraşe pe Scenă / Villes en Scene”, prezentată în co-producţie cu Théâtre
National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre
de l’Europe și Le Festival d’Avignon 2014. Premiera spectacolului va avea loc
vineri, 14 iunie 2013, ora 19:00, la sala Teatrului Naţional din Sibiu, în
cadrul celei de-a XX-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la
Sibiu. Credit foto: AdMAR