De Ziua Internațională a Cărții și a Drepturilor de Autor, sărbătorită, la nivel național, odată cu Ziua Bibliotecarului, Fundația Culturală „Camil Petrescu” și revista „Teatrul azi” organizează, sub egida Uniunii Scriitorilor din România, în parteneriat cu Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava” al Teatrului Național „I. L. Caragiale” și cu Muzeul Național al Literaturii Române, colocviul prin care își propun să reafirme în conștiința publicului contemporan (îndeosebi a celui tânăr) o personalitate și o operă, în mare măsură, încă ignorate în valorile lor esențiale. Moment cardinal al „Anului Camil Petrescu”, colocviul are loc miercuri 23 aprilie, începând cu ora 11, la Sala Media a Teatrului Național din București și în foaierul acesteia.
În 2014, când se împlinesc 120 de ani de la nașterea lui Camil Petrescu (9/22 aprilie 1894), Fundația Culturală ce-i poartă numele și revista „Teatrul azi” (continuatoarea publicației înfiinţate de scriitor în 1956) și-au propus să-l sărbătorească într-un cadru independent de jubileele conjuncturale promovate cu mult mai mult sârg de decidenții actuali ai culturii române.
Evenimentul cardinal al programului pe care l-au intitulat „Anul Camil Petrescu” are loc miercuri 23 aprilie, începând cu ora 11, la Sala Media a Teatrului Național din București și în foaierul acesteia.
De Ziua Internațională a Cărții și a Drepturilor de Autor, sărbătorită, la nivel național, odată cu Ziua Bibliotecarului, Fundația Culturală „Camil Petrescu” și revista „Teatrul azi” organizează, așadar, sub egida Uniunii Scriitorilor din România, în parteneriat cu Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava” al Teatrului Național „I. L. Caragiale” și cu Muzeul Național al Literaturii Române, colocviulprin care își propunsă reafirme în conștiința publicului contemporan (îndeosebi a celui tânăr) o personalitate și o operă, în mare măsură, încă ignorate în valorile lor esențiale.
Director al Teatrului Național în perioada februarie–decembrie 1939, Camil Petrescu – romancierul, dramaturgul, teoreticianul de teatru, filosoful, poetul, gazetarul creator și director de reviste, redutabil spirit polemic al epocii sale, va fi evocat la Sala Media a TNB de personalități ale culturii române precum Nicolae Manolescu, George Banu, Paul Cornea, Ion Vartic, Ioana Pârvulescu, Natalia Stancu și Cornel Ungureanu.
Actorii Ilinca Tomoroveanu, Șerban Cellea,Marius Stănescu, Emilia Bebu, Vlad Logigan vor citi pagini din creația camilpetresciană.
Gazdele întâlnirii: Ioana Pârvulescu și Florica Ichim.
În preambulul colocviului, la ora 11, publicul este invitat să viziteze, în foaierul Sălii Media a TNB (intrarea dinspre str. Tudor Arghezi), expoziția foto-documentară Camil Petrescu – 120, concepută de Ofelia Creția și oferită cu generozitate de Muzeul Național al Literaturii Române.
Colocviul va fi completat de prezentarea celor mai recente titluri din seria de autor a Fundației Culturale „Camil Petrescu”: colecția completă în ediție anastatică apublicației interbelice Cetatea literară,precum și un volum bipolar conținând piesa Caragiale în vremea luide Camil Petrescu și Procesul „tovarășului Camil”, document de istorie literară datorat lui Ion Vartic.
Nici prima, nici cea din urmă gazetă înființată, condusă și, adesea, scrisă aproape în întregime de Camil Petrescu,Cetatea literară (anul I, nr. 1–12, 25 decembrie 1925 – 23 decembrie 1926) – reprodusă acum într-un format accesibil – prezintă o valoare excepțională și pentru faptul că în cuprinsul ei (nr. 11-12) se regăsește „Falsul tratat pentru uzul autorilor dramatici”. Document de istorie teatrală și totodată exemplu de polemică inteligentă și civilizată, „Falsul tratat” este răspunsul oferit de Camil Petrescu după declanșarea, în noiembrie 1926 (data premierei piesei sale Mioara la Teatrul Național din București), a celui mai puternic, conjugat și de lungă durată atac de presă din acei ani. Tot în Cetatea literară au fost publicate poeziile ce vor fi incluse în volumul Transcendentalia, dar și „Scrisorile doamnei T” (devenite ulterior capitol în Patul lui Procust), a căror lectură îl determina pe Eugen Lovinescu să salute apariția unei noi scriitoare (!). Revista i-a avut printre colaboratori pe Tudor Arghezi, Ion Barbu, Hortensia Papadat-Bengescu, Liviu Rebreanu ș.a. (Mai multe detalii sunt disponibile la http://www.teatrul-azi.ro/seria-%E2%80%9Ecamil-petrescu%E2%80%9D/cetatea-literara-revista)
Paginile de arhivă aflate la baza cărții Procesul „tovarășului Camil” precedă cu ani buni texte înrudite în spirit și… procedură ale perioadei comuniste, de curând recuperate și valorificate. Este vorba, după cum clarifică Ion Vartic în nota asupra ediției, despre: „stenograma ședinței din 30 iunie 1952, din redacția revistei Viața românească, ședință consacrată așa-zisei «analize» a piesei Caragiale în vremea lui de Camil Petrescu. Comandată cu ocazia centenarului nașterii lui Caragiale, piesa urma să apară, în anul 1952, în Viața românească; în acest scop, redacția revistei organizează o interminabilă discuție în jurul textului piesei, «în speranța că pe baza ei se va putea ajunge la o redactare pe care ea (revista) să și-o însușească, căci în definitiv acesta este dreptul unei reviste». (…) Interesul aparte al dactilogramei nu stă, însă, deloc în informațiile despre procesul de creare/desfigurare a piesei lui Camil Petrescu, ci, evident, în faptul că ne conservă, în stare nemachiată, un model concret al acțiunii totalitarismului ideologic (oricare i-ar fi culoarea!) asupra individului (în speță, aici, asupra creatorului).” Numele de tristă amintire ale „tovarășilor” literați sunt Nicolae Moraru, Mihai Novicov, Ion Vitner, Silvian Iosifescu, Aurel Baranga, Traian Șelmaru, cu toții în floarea vârstei și… a carierei, ocupând funcții importante în presa de partid, la Uniunea Scriitorilor sau la Universitate. În fața lor se află creatorul lucid, cu slăbiciunile și iluziile sale (printre care – cea mai evidentă – aceea că un „dialog efectiv” este încă posibil), dar mai ales cu ironia sa neîndurătoare, ale cărei accente subversive nu îi vor scăpa cititorului avertizat asupra epocii și, în special, asupra biografiei și operei camilpetresciene. (Mai multe detalii sunt disponibile la http://www.teatrul-azi.ro/seria-%E2%80%9Ecamil-petrescu%E2%80%9D/%E2%80%9Ecaragiale-vremea-lui%E2%80%9D-de-camil-petrescu-%E2%80%93-%E2%80%9Eprocesul-%E2%80%9Etovarasului-camil%E2%80%9D-de-i)
Anul Camil Petrescu
În contextul jubileului inițiat de Fundația Culturală „Camil Petrescu” și revista „Teatrul azi”, scriitorul a fost evocat pe 9 și 11 aprilie la Cluj și, respectiv, Timișoara, întâlnirile cu publicul, artiștii și intelectualii invitați fiind realizatecu sprijinul Muzeului de Artă Cluj-Napoca și al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara.
Pe 14 aprilie, TVR 2 a difuzat spectacolul Iată femeia pe care o iubescde Camil Petrescu(din Arhiva de Aur a TVR, producţie 1981), în regia regretatului Cornel Todea.
În intervalul luni, 21 – duminică, 27 aprilie 2014, Radio România Cultural va difuza, sub genericul „Mari spectacole”, producții ale Teatrului Național Radiofonic cu următoarele texte de Camil Petrescu: Danton (în serial), Mioara și Un epilog, Un om între oameni, Act venețian, Mitică Popescu, Jocul ielelor, Iată femeia pe care o iubesc, Suflete tari.
De-a lungul întregului an, revista Teatrul azi oferă cititorilor săi, în fiecare număr, articole sub semnătura dramaturgului, directorului, teoreticianului de teatru Camil Petrescu. Acestea pot fi consultate și on-line la http://www.teatrul-azi.ro/centrul-de-documentare-teatrala.
De asemenea, prestigioasele reviste România literară, Observator cultural, Viața românească,Apostrof și Orizontvorpublica, timp de mai multe luni, texte (până acum, încă neadunate în volum) din publicistica autorului.
Joi, 24 aprilie, ora 13.00, în Rotonda Muzeului Național al Literaturii Române (Bd. Dacia nr. 12), va avea loc, în cadrul programului „Rotonda 13” și în prezența invitaților Florica Ichim și Ion Vartic, vernisajul expoziției foto-documentare Camil Petrescu – 120, realizată de Ofelia Creția. Tânărul actor Vlad Logigan va citi pagini din opera scriitorului.
Partenerii media ai Anului „Camil Petrescu”:Teatrul Național Radiofonic și Revista Teatrală Radio.
Colocviul Național „Camil Petrescu” – 120 de ani de la nașterea scriitorului. București, 23 aprilie 2014
De Ziua Internațională a Cărții și a Drepturilor de Autor, sărbătorită, la nivel național, odată cu Ziua Bibliotecarului, Fundația Culturală „Camil Petrescu” și revista „Teatrul azi” organizează, sub egida Uniunii Scriitorilor din România, în parteneriat cu Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava” al Teatrului Național „I. L. Caragiale” și cu Muzeul Național al Literaturii Române, colocviul prin care își propun să reafirme în conștiința publicului contemporan (îndeosebi a celui tânăr) o personalitate și o operă, în mare măsură, încă ignorate în valorile lor esențiale. Moment cardinal al „Anului Camil Petrescu”, colocviul are loc miercuri 23 aprilie, începând cu ora 11, la Sala Media a Teatrului Național din București și în foaierul acesteia.
În
2014, când se împlinesc 120 de ani de la
nașterea lui Camil Petrescu (9/22 aprilie 1894),
Fundația Culturală
ce-i poartă numele și revista „Teatrul azi” (continuatoarea publicației înfiinţate de
scriitor în 1956) și-au propus să-l sărbătorească într-un cadru independent
de jubileele conjuncturale promovate cu mult mai mult sârg de decidenții
actuali ai culturii române.
Evenimentul cardinal al programului
pe care l-au intitulat
„Anul Camil Petrescu” are
loc miercuri 23 aprilie, începând cu
ora 11, la Sala Media a Teatrului
Național din București și în foaierul acesteia.
De Ziua Internațională a
Cărții și a Drepturilor de Autor, sărbătorită, la nivel național, odată cu Ziua
Bibliotecarului, Fundația
Culturală „Camil Petrescu” și revista
„Teatrul azi” organizează, așadar, sub egida Uniunii Scriitorilor din România, în parteneriat cu Centrul de
Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava” al Teatrului Național „I. L.
Caragiale” și cu Muzeul Național al Literaturii Române, colocviul prin care își propun să reafirme în conștiința publicului contemporan
(îndeosebi a celui tânăr) o personalitate și o operă, în mare măsură, încă ignorate în valorile lor esențiale.
Director al Teatrului Național în perioada februarie–decembrie
1939, Camil Petrescu – romancierul,
dramaturgul, teoreticianul de teatru, filosoful, poetul, gazetarul creator și director de reviste, redutabil
spirit polemic al epocii sale, va fi
evocat la Sala Media a
TNB de personalități ale culturii
române precum Nicolae Manolescu, George Banu, Paul Cornea, Ion Vartic,
Ioana Pârvulescu, Natalia Stancu și Cornel Ungureanu.
Actorii Ilinca
Tomoroveanu, Șerban Cellea, Marius Stănescu, Emilia Bebu, Vlad Logigan
vor citi pagini din creația camilpetresciană.
Gazdele întâlnirii: Ioana
Pârvulescu și Florica Ichim.
În preambulul colocviului, la ora 11,
publicul este invitat să viziteze, în foaierul Sălii Media a TNB (intrarea
dinspre str. Tudor Arghezi), expoziția foto-documentară
Camil Petrescu – 120, concepută
de Ofelia Creția și oferită cu
generozitate de Muzeul Național al
Literaturii Române.
Colocviul
va fi completat de prezentarea celor mai recente titluri din seria de autor a Fundației Culturale „Camil
Petrescu”: colecția completă în ediție
anastatică a publicației interbelice
Cetatea
literară, precum
și un volum bipolar conținând piesa Caragiale în vremea lui de
Camil Petrescu și Procesul
„tovarășului Camil”, document de istorie literară datorat lui Ion Vartic.
cea din urmă gazetă înființată, condusă și, adesea, scrisă
aproape în întregime de Camil Petrescu, Cetatea
literară (anul I, nr.
1–12, 25 decembrie 1925 – 23 decembrie 1926) – reprodusă acum într-un
format accesibil – prezintă o valoare excepțională și pentru faptul că în
cuprinsul ei (nr. 11-12) se regăsește „Falsul tratat pentru uzul autorilor
dramatici”. Document de istorie teatrală și totodată exemplu de polemică
inteligentă și civilizată, „Falsul tratat” este răspunsul oferit de Camil
Petrescu după declanșarea, în noiembrie 1926 (data premierei piesei sale Mioara la Teatrul Național din București), a
celui mai puternic, conjugat și de lungă durată atac de presă din acei ani. Tot
în Cetatea literară au
fost publicate poeziile ce vor fi incluse în volumul Transcendentalia, dar și „Scrisorile doamnei T”
(devenite ulterior capitol în Patul
lui Procust), a căror lectură îl determina pe Eugen Lovinescu să
salute apariția unei noi scriitoare (!). Revista i-a avut printre
colaboratori pe Tudor Arghezi, Ion Barbu, Hortensia Papadat-Bengescu, Liviu
Rebreanu ș.a. (Mai multe detalii sunt disponibile la http://www.teatrul-azi.ro/seria-%E2%80%9Ecamil-petrescu%E2%80%9D/cetatea-literara-revista)
baza cărții
Procesul „tovarășului Camil” precedă cu ani buni texte înrudite în spirit
și… procedură ale perioadei comuniste, de curând recuperate și
valorificate. Este vorba, după cum clarifică Ion Vartic în nota asupra ediției,
despre: „stenograma ședinței din 30 iunie 1952, din redacția revistei Viața românească, ședință consacrată
așa-zisei «analize» a piesei Caragiale în vremea lui de Camil Petrescu.
Comandată cu ocazia centenarului nașterii lui Caragiale, piesa urma să
apară, în anul 1952, în Viața românească; în acest scop, redacția revistei organizează o
interminabilă discuție în jurul textului piesei, «în speranța că pe baza
ei se va putea ajunge la o redactare pe care ea (revista) să și-o
însușească, căci în definitiv acesta este dreptul unei reviste». (…)
Interesul aparte al dactilogramei nu stă, însă, deloc în informațiile
despre procesul de creare/desfigurare a piesei lui Camil Petrescu, ci,
evident, în faptul că ne conservă, în stare nemachiată, un model concret
al acțiunii totalitarismului ideologic (oricare i-ar fi culoarea!) asupra
individului (în speță, aici, asupra creatorului).” Numele de tristă
amintire ale „tovarășilor” literați sunt Nicolae Moraru, Mihai Novicov,
Ion Vitner, Silvian Iosifescu, Aurel Baranga, Traian Șelmaru, cu toții în
floarea vârstei și… a carierei, ocupând funcții importante în presa de
partid, la Uniunea Scriitorilor sau la Universitate. În fața lor se
află creatorul lucid, cu slăbiciunile și iluziile sale (printre care – cea
mai evidentă – aceea că un „dialog efectiv” este încă posibil), dar mai
ales cu ironia sa neîndurătoare, ale cărei accente subversive nu îi vor
scăpa cititorului avertizat asupra epocii și, în special, asupra
biografiei și operei camilpetresciene. (Mai multe detalii sunt disponibile la http://www.teatrul-azi.ro/seria-%E2%80%9Ecamil-petrescu%E2%80%9D/%E2%80%9Ecaragiale-vremea-lui%E2%80%9D-de-camil-petrescu-%E2%80%93-%E2%80%9Eprocesul-%E2%80%9Etovarasului-camil%E2%80%9D-de-i)
Anul Camil Petrescu
În contextul jubileului inițiat de Fundația Culturală „Camil Petrescu” și revista „Teatrul azi”, scriitorul a
fost evocat pe 9 și 11 aprilie la Cluj
și, respectiv, Timișoara, întâlnirile
cu publicul, artiștii și intelectualii invitați fiind realizate cu sprijinul
Muzeului de Artă Cluj-Napoca și al Teatrului
Național „Mihai Eminescu” din Timișoara.
Pe 14 aprilie, TVR 2 a difuzat spectacolul Iată femeia
pe care o iubesc de Camil Petrescu (din
Arhiva de Aur a TVR, producţie 1981), în regia regretatului Cornel Todea.
În intervalul luni, 21 – duminică, 27 aprilie 2014, Radio România Cultural va difuza, sub
genericul „Mari spectacole”, producții ale Teatrului
Național Radiofonic cu următoarele texte de Camil Petrescu: Danton
(în serial), Mioara și Un epilog, Un om între oameni, Act
venețian, Mitică Popescu, Jocul ielelor, Iată femeia pe care o iubesc,
Suflete
tari.
De-a lungul întregului an, revista Teatrul azi oferă cititorilor săi, în
fiecare număr, articole sub semnătura dramaturgului, directorului,
teoreticianului de teatru Camil Petrescu. Acestea pot fi consultate și on-line
la http://www.teatrul-azi.ro/centrul-de-documentare-teatrala.
De asemenea, prestigioasele
reviste România literară, Observator cultural, Viața
românească, Apostrof și Orizont vor publica, timp de mai multe luni, texte (până acum, încă neadunate
în volum) din publicistica autorului.
Joi, 24 aprilie, ora 13.00, în Rotonda Muzeului Național al Literaturii
Române (Bd. Dacia nr. 12),
va avea loc, în cadrul programului „Rotonda 13”
și în prezența invitaților Florica Ichim și Ion Vartic, vernisajul expoziției foto-documentare Camil Petrescu – 120,
realizată de Ofelia Creția. Tânărul actor Vlad
Logigan va
citi pagini din opera scriitorului.
Partenerii
media ai Anului „Camil Petrescu”: Teatrul Național Radiofonic și Revista Teatrală Radio.