… 268 de pagini care vă vor stârni apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor festivaluri ale primăverii. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.
… 268 de pagini care vă vor stârni apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor festivaluri ale primăverii. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.
Coperta 1: LILIANA GHIȚĂ în spectacolul „Hoți” de Dea Loher, regia Radu Afrim, Teatrul Național București (Foto: Dani Ioniță).
TEATRUL AZI este o publicație editată de Fundația Culturală „Camil Petrescu” sub egida UNITER, principalul periodic dedicat actualității și memoriei teatrului românesc, nu mai puțin conectat la evenimentele scenei contemporane internaționale (reflectate în cronici de festival, eseuri, interviuri și corespondențe).
TEATRUL AZIînseamnă 12 numere, 5–6 apariții pe an (cca 250 pag / număr).
Abonament pe anul 2011: 100 lei
Abonament pe anul 2012: 120 lei
Abonament pe anul 2013: 120 lei
Abonament pe anul 2014:150 lei
Prețurile includ taxele poștale.
Abonamentele se pot efectua prin virament bancar în contul RO52BRDE445SV00667874160 deschis la BRD – GSG, Sucursala Triumf,
ori prin mandat poștal pe adresa: Fundația Culturală „Camil Petrescu”,
Pța Alba Iulia nr.1, bl. H1, sc.5, apt. 135, sector 3, București 031103.
Pentru comenzi telefonice: 021 326 17 76
E-mail: teatrul_azi@yahoo.com
SUMAR nr. 3-4/ 2014
CAMIL PETRESCU 120 de ani de la naştere (9/22 aprilie)
„Iubite domnule Rebreanu” de Camil Petrescu
„Dragă Maria Botta” de Camil Petrescu
„Tovarăşe Director” de Camil Petrescu
FESTIVALURI
Festivalul Internaţional de Animaţie „Gulliver“, Galaţi
„Păpuşi pentru toate vârstele” de Marinela Ţepuş
Festivalul Internațional al Teatrului de Animație „Bucurii pentru copii, spectacole de colecție“, Bucureşti
„Măiestrie într-un geamantan” de Marinela Ţepuş
Festivalul Național de Teatru Independent, Bucureşti
„Independent“-ul, aripa tânără a teatrului românesc” de Nicolae Havriliuc
25 Connect2act, Târgu Mureş
„Funcţia creează organul” de Oana Cristea Grigorescu
„Spectacol de viaţă lungă” de Mircea Morariu („Camera 701” de Elise Wilk – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)
„O comedie neagră” de Mircea Morariu („Alcesta”, adaptare de Székely Csaba după Euripide – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Tompa Miklós“)
„Costurile reacţiei cu întârziere” de Mircea Morariu („A murit Tarelkin” de Aleksandr Suhovo-Kobîlin – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)
„Iubirea în sala Parking“ de Mircea Morariu („Contra iubirii” de Esteve Soler – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)
„Un spectacol-tortură” de Mircea Morariu („Punct triplu”, un spectacol de Bogdan Georgescu – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“)
ESEURI
„Helmut Stürmer – fantasticul, straniul, ludicul…” de Ion Cazaban
„Despre scenă” de Nicolae Havriliuc
REPERE
„Poemul buf al disperării” („Elizaveta Bam“) de Doina Modola
Alexandru Tocilescu: „Postmodernismul este fratele meu“ (A consemnat Doina Modola)
MEMORIA TEATRULUI
„O minune de arhitectură: Teatrul din Caracal” de Claudia Dimiu
„Istorie şi istorii” de Mircea Radu Iacoban („Pe marginea Istoriei teatrului în Moldova” de Teodor T. Burada)
SPECTACOLE
„De fapt, a fost premieră” de Mircea Morariu („Unchiul Vanea” de A. P. Cehov – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj)
…Şi mărturia eroilor (A consemnat Mirela Sandu)
„O lectură teatrală distanţată şi „altfel“ de Natalia Stancu („Titanic vals” de Tudor Muşatescu – Teatrul Odeon)
„Titanic vals marca Dabija” de Nicolae Prelipceanu („Titanic vals” de Tudor Muşatescu – Teatrul Odeon)
„Despre laşitate şi supraveghere” de Mircea Morariu („Spectatorul condamnat la moarte” de Matei Vişniec – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
„Poveşti de familie” de Mircea Morariu („A fost odată la Timişoara” de Peter Kerek – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
„Cum e când te saturi să fii corect” de Mircea Morariu („Absolventul” de Terry Johnson – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
„Familia Tót integrală” de Nicolae Prelipceanu („Familia Tót” de örkény István – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova)
„Şi la noi ca-n America” de Nicolae Prelipceanu („Profu’ de religie” de Mihaela Michailov – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova)
„L-o fi văzut sau nu l-o fi văzut, aceasta-i întrebarea” de Nicolae Prelipceanu („Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu”, după „La Lilieci” de Marin Sorescu, adaptare de Ana-Maria Nistor, Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova)
„Damen Tango“ sau despre budinca teatrală” de Călin Ciobotari („Damen Tango” de Ana Aslanova – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
„Rumors” de Nicolae Prelipceanu („Bârfe, zvonuri şi minciuni” de Neil Simon – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“ Bucureşti)
„Tragic şi grotesc la Dea Loher–Afrim” de Nicolae Prelipceanu („Hoţi” de Dea Loher – Teatrul Naţional din Bucureşti)
„O poveste tulburătoare” de Ion Parhon („O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii” de Simon Stephens, după Mark Haddon – Teatrul „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea)
„Deloc confortabil” de Mircea Morariu („Făptaşi” de Thomas Jonigk – Teatrul German de Stat din Timişoara)
„Fetiţa din a IV-a” de Ion Jurca Rovina („Fetiţa cu chibrituri”, după Hans Christian Andersen – Teatrul German de Stat din Timişoara)
„O ladă şi mai multe babe” de Nicolae Prelipceanu („O… ladă”, creaţie colectivă după Ion Creangă – Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ)
„Disperarea ca formă de viaţă” de Nicolae Prelipceanu („Gărgăriţele se întorc pe pământ” de Vasili Sigarev – Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ)
„Prea mult” de Mircea Morariu („Woyzeck în Transilvania”, după Georg Büchner – Teatrul de Nord din Satu Mare, Secţia română)
„Modulul Solidaritate” de Doru Mareş (Trei spectacole recente ale Teatrului Evreiesc de Stat)
„Un spectacol provocator?” de Ion Parhon („O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale – Teatrul „Elvira Godeanu“ din Târgu Jiu)
„Câte puţin din toate” de Irina Zlotea („Neguţătoarea din Veneţia”, regia şi scenariul: Michele Modesto Casarin – Teatrul „Masca“)
„Baba comunistă, varianta Teodorovici…” de Călin Ciobotari („Sunt o babă comunistă”, după romanul lui Dan Lungu – Ateneul Tătăraşi)
„Bolnav de minciună” de Irina Zlotea („Volpone”, după Ben Jonson – Teatrul Mic)
„Ne-fericiţii” de Nicolae Prelipceanu („Super-fericiţii”, un spectacol de Catinca Drăgănescu – Teatrul Foarte Mic)
„Cazul Pintea Viteazul” de Elisabeta Pop („Cazul Pintea Viteazul”, scenariul şi regia Gavriil Pinte – Teatrul Municipal Baia Mare)
„Pe mine mie redă-mă“ de Elisabeta Pop (recital de poezie eminesciană de Claudiu Pintea – Teatrul Municipal Baia Mare)
„Doi actori pe o scenă” de Irina Zlotea („Doi pe o bancă” de Aleksandr Ghelman – Teatrul „Metropolis“ din Bucureşti)
„Mai ştiu un caz la Bârlad” de Anca Mocanu („Loser” de Mircea Radu Iacoban – Teatrul „Tudor Vianu“ din Giurgiu)
„Visul unui spectacol – spectacolul unui vis” de Tudor Sicomaş (Pescăruşul de A.P. Cehov – Laboratorul de noapte, Teatrul „Bulandra“)
„O bijuterie de spectacol…” de Călin Ciobotari („Muzicanţii din Bremen”, după Fraţii Grimm – Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul“ din Iaşi)
„O coproducţie (magică) româno-polonă” de Ştefan Oprea („Kajtus, vrăjitorul”, dramatizare de Konrad Dworakowski după romanul omonim al scriitorului polonez Janusz Korczak – Teatrul „Luceafărul“ din Iaşi)
„Fluierul fermecat şi cântecul său vindecător” de Carmen Mihalache („Fluierul fermecat” de Sorin Lepa – Teatrul „Arlechino“ din Braşov)
„Bunraku la Ploieşti” de Raluca Tulbure („Dragonul”, scenariul şi regia: Liliana Gavrilescu – Teatrul pentru copii „Ciufulici“)
„Aventurile unei fetiţe cât un deget” de Anca Mocanu („Degeţica”, după H. C. Andersen – Teatrul „Excelsior“)
„În mirajul basmului” de Ion Jurca Rovina („Sarea în bucate”, după Petre Ispirescu – Teatrul Naţional din Timişoara)
„Dilema unui tânăr gay” de Adrian Mihalache („Cockoşi” de Mike Bartlett – Teatrul Act din Bucureşti)
„Omul, un relief cu centrele energetice în mişcare” de Nicolae Havriliuc („LSD Theatre Show” de Christopher Durang – Godot Cafe-Teatru)
„O piesă „între genuri“ de Oana Medrea („Două liniuţe” de Lia Bugnar – Godot Cafe-Teatru)
„Variaţiuni la „Grădina Carpaţilor“ de Oana Medrea („Carpathian Garden” de Radu Iacoban – Godot Cafe-Teatru)
„Zaruri, cărţi şi teatru adevărat” de Călin Ciobotari („Zaruri şi cărţi” de Sam Henry Kass – „La Bază“, Iaşi)
„Teatru în sufragerie” de Mircea Morariu („Demoni” de Lars Norén, „Artim“ în colaborare cu Teatrul „Jolly“ din Cluj-Napoca)
TELEVIZIUNE
„Un lasă-mă să te las” de Mircea Morariu („Goana după fluturi” de Bogdan Amaru – Televiziunea Română, Casa de producţie)
„Un Bulgakov kafkian” de Mircea Morariu („Roman teatral/Însemnările unui răposat”, după Mihail Bulgakov – Televiziunea Română, Casa de producţie)
„Corect, şi cam atât” de Mircea Morariu („O noapte furtunoasă” de I. L. Caragiale – Televiziunea Română, Casa de producţie)
RADIO
„Aniversări pe unde” de Constantin Paraschivescu
VEŞTI
Bilet în aşteptare – un proiect cultural-umanitar (Proiect al Teatrului Municipal „Bacovia“, Bacău: acces gratuit la spectacole pentru persoanele defavorizate)
Debut în regie (Concurs de proiecte pentru tineri regizori la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi)
DIN LUME
„Drumul spinos al maturizării” de Adrian Mihalache
„Lada cu Marionete din Augsburg” de Roxana Croitoru
„Jubileu: zece ani de la înfiinţarea Baletului de Stat din Berlin” de Aura Cumita
CARTE
„Meditaţii despre singurătate şi solidaritate” de Elisabeta Pop (Ana Blandiana – „Fals tratat de manipulare”, Editura Humanitas, 2013)
„Voiaj pe urma celui care am fost” de Mircea Morariu (George Banu – fotografii de Mihaela Marin – „Parisul personal, autobiografie urbană”, Editura Nemira, Bucureşti, 2013)
„Anii iluziilor, anii dezvrăjirii” de Mircea Morariu („Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache – Ce a fost. Cum a fost”, Editura Polirom şi Editura Cartea Românească, Iaşi–Bucureşti, 2013)
„Album aniversar” de Natalia Stancu („Teatrul Mic. 50 de ani”)
„Andrei Şerban în timp real” de Mircea Morariu (Carte gândită şi alcătuită de Eugenia Şarvari – „Andrei Şerban. Mereu spre un nou început. Atelier teatral ţinut la Teatrul Naţional din Cluj”. Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2013)
„Critică şi sensibilitate” de Mircea Morariu (Cristina Rusiecki – „Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar, Jurnal de repetiţii”. Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara, seria aTeNT, Timişoara, 2013)
„Semne de scenă şi alte… animale ciudate” de Ştefan Oprea (Călin Cebotari – „Semne de scenă, Iaşul teatral [2011–2013]” şi „Regizorul, acest…”, Editura Opera Magna, Iaşi, 2014)
„Amintirile lui Marin Moraru” de Mircea Morariu (Marin Moraru – „Suntem ce sunt amintirile noastre. Maria Capelos într-o discuţie amicală cu Marin Moraru”, Editura Alffa, Bucureşti, 2013)
„Cristian Tudor Popescu despre filme şi despre teatru” de Mircea Morariu (Cristian Tudor Popescu – Filmar, Editura Polirom, Iaşi, 2013)
„Exerciţii de înţelegere asupra teatrului” de Constantin Paraschivescu (Vasilică Oncioaia Bălăiţă – „Jurnalul unui spectator”, Editura Artes, Iaşi, 2013)
„Restituire cu parfum de epocă” de Natalia Stancu („Titanic Vals la 80 de ani de la prima ediţie şi la 110 ani de la naşterea lui Tudor Muşatescu”)
A apărut numărul 3-4 (martie-aprilie) al revistei „Teatrul azi”
… 268 de pagini care vă vor stârni apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor festivaluri ale primăverii. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.
… 268 de pagini care vă vor stârni
apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor festivaluri ale primăverii. Numărul
poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul
„Bulandra”.
Coperta 1: LILIANA
GHIȚĂ în spectacolul „Hoți” de Dea Loher, regia Radu Afrim, Teatrul Național
București (Foto: Dani Ioniță).
TEATRUL AZI este o publicație editată de Fundația Culturală „Camil Petrescu”
sub egida UNITER, principalul periodic dedicat actualității și memoriei
teatrului românesc, nu mai puțin conectat la evenimentele scenei contemporane
internaționale (reflectate în cronici de festival, eseuri, interviuri și
corespondențe).
TEATRUL AZI înseamnă 12 numere, 5–6 apariții pe
an (cca 250 pag / număr).
Abonament pe
anul 2011: 100 lei
Abonament pe anul
2012: 120 lei
Abonament pe anul
2013: 120 lei
Abonament pe anul
2014: 150 lei
Prețurile includ
taxele poștale.
Abonamentele se pot
efectua prin virament bancar în contul RO52BRDE445SV00667874160 deschis la BRD
– GSG, Sucursala Triumf,
ori prin mandat
poștal pe adresa: Fundația Culturală „Camil Petrescu”,
Pța Alba Iulia nr.1,
bl. H1, sc.5, apt. 135, sector 3, București 031103.
Pentru comenzi
telefonice: 021 326 17 76
E-mail:
teatrul_azi@yahoo.com
SUMAR nr. 3-4/ 2014
CAMIL
PETRESCU 120 de ani de la naştere (9/22 aprilie)
FESTIVALURI
Festivalul
Internaţional de Animaţie „Gulliver“, Galaţi
Festivalul
Internațional al Teatrului de Animație „Bucurii pentru copii, spectacole de
colecție“, Bucureşti
geamantan” de Marinela Ţepuş
Festivalul
Național de Teatru Independent, Bucureşti
aripa tânără a teatrului românesc” de Nicolae Havriliuc
25
Connect2act, Târgu Mureş
Elise Wilk – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)
Székely Csaba după Euripide – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Tompa
Miklós“)
Tarelkin” de Aleksandr Suhovo-Kobîlin
– Teatrul Naţional din Târgu Mureş)
Esteve Soler – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)
de Mircea Morariu („Punct triplu”, un spectacol de Bogdan Georgescu – Teatrul
Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“)
ESEURI
Cazaban
REPERE
consemnat Doina Modola)
MEMORIA
TEATRULUI
teatrului în Moldova” de Teodor T. Burada)
SPECTACOLE
A. P. Cehov – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj)
vals” de Tudor Muşatescu – Teatrul Odeon)
de Tudor Muşatescu – Teatrul Odeon)
condamnat la moarte” de Matei Vişniec – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din
Cluj-Napoca)
de Peter Kerek – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
de Terry Johnson – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
örkény István – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova)
America” de Nicolae Prelipceanu („Profu’ de religie” de Mihaela Michailov –
Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova)
întrebarea” de Nicolae Prelipceanu („Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu”, după „La Lilieci” de Marin Sorescu, adaptare
de Ana-Maria Nistor, Teatrul Naţional
„Marin Sorescu“ din Craiova)
Tango” de Ana Aslanova – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
Neil Simon – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“ Bucureşti)
de Dea Loher – Teatrul Naţional din Bucureşti)
câine la miezul nopţii” de Simon Stephens, după Mark Haddon – Teatrul „Anton
Pann“ din Râmnicu Vâlcea)
– Teatrul German de Stat din Timişoara)
Ion Jurca Rovina („Fetiţa cu chibrituri”, după Hans Christian Andersen –
Teatrul German de Stat din Timişoara)
creaţie colectivă după Ion Creangă – Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ)
se întorc pe pământ” de Vasili Sigarev – Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ)
Georg Büchner – Teatrul de Nord din Satu Mare, Secţia română)
Teatrului Evreiesc de Stat)
de I. L. Caragiale – Teatrul „Elvira Godeanu“ din Târgu Jiu)
regia şi scenariul: Michele Modesto Casarin – Teatrul „Masca“)
o babă comunistă”, după romanul lui Dan Lungu – Ateneul Tătăraşi)
Teatrul Mic)
(„Super-fericiţii”, un spectacol de
Catinca Drăgănescu – Teatrul Foarte Mic)
scenariul şi regia Gavriil Pinte – Teatrul Municipal Baia Mare)
Elisabeta Pop (recital de poezie eminesciană de Claudiu Pintea – Teatrul
Municipal Baia Mare)
Aleksandr Ghelman – Teatrul „Metropolis“ din Bucureşti)
Iacoban – Teatrul „Tudor Vianu“ din Giurgiu)
(Pescăruşul de A.P. Cehov – Laboratorul de noapte, Teatrul „Bulandra“)
Bremen”, după Fraţii Grimm – Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul“ din
Iaşi)
Konrad Dworakowski după romanul omonim al scriitorului polonez Janusz Korczak –
Teatrul „Luceafărul“ din Iaşi)
(„Fluierul fermecat” de Sorin Lepa – Teatrul „Arlechino“ din Braşov)
regia: Liliana Gavrilescu – Teatrul pentru copii „Ciufulici“)
după H. C. Andersen – Teatrul „Excelsior“)
Petre Ispirescu – Teatrul Naţional din Timişoara)
Bartlett – Teatrul Act din Bucureşti)
Havriliuc („LSD Theatre Show” de Christopher Durang – Godot Cafe-Teatru)
Bugnar – Godot Cafe-Teatru)
Garden” de Radu Iacoban – Godot Cafe-Teatru)
cărţi” de Sam Henry Kass – „La Bază“, Iaşi)
în colaborare cu Teatrul „Jolly“ din Cluj-Napoca)
TELEVIZIUNE
după fluturi” de Bogdan Amaru – Televiziunea Română, Casa de producţie)
teatral/Însemnările unui răposat”, după Mihail Bulgakov – Televiziunea Română,
Casa de producţie)
I. L. Caragiale – Televiziunea Română, Casa de producţie)
RADIO
VEŞTI
gratuit la spectacole pentru persoanele defavorizate)
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi)
DIN
LUME
de Aura Cumita
CARTE
(Ana Blandiana – „Fals tratat de manipulare”, Editura Humanitas, 2013)
– fotografii de Mihaela Marin – „Parisul personal, autobiografie urbană”,
Editura Nemira, Bucureşti, 2013)
de vorbă cu Daniel Cristea-Enache
– Ce a fost. Cum a fost”, Editura Polirom şi Editura Cartea Românească,
Iaşi–Bucureşti, 2013)
alcătuită de Eugenia Şarvari – „Andrei Şerban. Mereu spre un nou început.
Atelier teatral ţinut la Teatrul Naţional din Cluj”. Editura Tracus Arte,
Bucureşti, 2013)
„Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar, Jurnal de repetiţii”. Teatrul
Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara, seria aTeNT, Timişoara, 2013)
Cebotari – „Semne de scenă, Iaşul teatral [2011–2013]” şi „Regizorul, acest…”,
Editura Opera Magna, Iaşi, 2014)
ce sunt amintirile noastre. Maria Capelos într-o discuţie amicală cu Marin Moraru”, Editura Alffa, Bucureşti,
2013)
Morariu (Cristian Tudor Popescu – Filmar, Editura Polirom, Iaşi, 2013)
Paraschivescu (Vasilică Oncioaia Bălăiţă – „Jurnalul unui spectator”, Editura
Artes, Iaşi, 2013)
la 80 de ani de la prima ediţie şi la 110 ani de la naşterea lui Tudor
Muşatescu”)
INFO
UNITER